AnonymBruker Skrevet 22. april #1 Del Skrevet 22. april Hvilken utdannelse har dere som jobber som miljøterapeut f.eks i skolen? Og hvilke arbeidsoppgaver har dere? Anonymkode: 45853...998 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #2 Del Skrevet 22. april Vernepleier. EIBI. Mye særtrening på etablering av atferd. Alt fra språk til reduksjon av utfordrende atferd. Anonymkode: 7399f...daa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #3 Del Skrevet 22. april Master i sosialt arbeider. Jobber i miljøteam med sosiallærer, rådgiver og andre miljøterapauter. Arbeidsoppgavene er: - Være miljøkontakter og godt synlig i skolens område i friminutt og før og etter undervisning - Arrangere positive og sosiale aktiviteter og arrangementer (alt fra fotballturnering til skoleball) - Vi har klassene på skolen sånn ca. fordelt mellom oss miljøterapauter, som betyr at jeg følger opp 3-4 klasser (men med noen unntak - enkeltelever som trenger det blir fulgt opp av den miljøterapauten som kjenner dem best) - Delta på tverrfaglige møter med kontaktlærer, ledelse, elev/foresatt og eventuelle eksterne - Samtaler med elever som trenger det, både spontant og planlagt - Ansvar for skolens elevråd - Følge opp spesielle avtaler som noen elever har, noen har f.eks. eget rom de sitter i, noen må få telefon hjem med oppdatering daglig, noen kan ha behov for å bli fulgt inn og ut av timer etc. Kort sagt en veldig fin, variert og meningsfull jobb. Anonymkode: 44d82...cd6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #4 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Master i sosialt arbeider. Jobber i miljøteam med sosiallærer, rådgiver og andre miljøterapauter. Arbeidsoppgavene er: - Være miljøkontakter og godt synlig i skolens område i friminutt og før og etter undervisning - Arrangere positive og sosiale aktiviteter og arrangementer (alt fra fotballturnering til skoleball) - Vi har klassene på skolen sånn ca. fordelt mellom oss miljøterapauter, som betyr at jeg følger opp 3-4 klasser (men med noen unntak - enkeltelever som trenger det blir fulgt opp av den miljøterapauten som kjenner dem best) - Delta på tverrfaglige møter med kontaktlærer, ledelse, elev/foresatt og eventuelle eksterne - Samtaler med elever som trenger det, både spontant og planlagt - Ansvar for skolens elevråd - Følge opp spesielle avtaler som noen elever har, noen har f.eks. eget rom de sitter i, noen må få telefon hjem med oppdatering daglig, noen kan ha behov for å bli fulgt inn og ut av timer etc. Kort sagt en veldig fin, variert og meningsfull jobb. Anonymkode: 44d82...cd6 Tusen takk for utfyllende svar 😊 Det virker som en spennende jobb. Kan jeg spør hvilken grunnutdanning du har? Før masteren i sosialt arbeid 😊 Anonymkode: 45853...998 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #5 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Vernepleier. EIBI. Mye særtrening på etablering av atferd. Alt fra språk til reduksjon av utfordrende atferd. Anonymkode: 7399f...daa Spennende! Virker som mange foretrekker nettopp vernepleiere i disse stillingene 😊 Er det ikke selv, men skulle ønske jeg hadde valgt det. Anonymkode: 45853...998 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #6 Del Skrevet 22. april Miljøterapeuter på skolen jeg jobber har ulike bakgrunner. Vi har hatt vernepleiere, barnevernspedagoger, ergoterapeut, fysioterapeut og barnehagelærere. Vi sliter dessverre med å beholde de og de aller fleste slutter etter 1-2 år. De får tilbud om bedre betalte og mer attraktive stillinger. For å få 100% stilling i skolen jobber miljøterapeutene 50/50 skole og SFO og mange uttrykker at de gjerne kun vil jobbe i skoledelen. Anonymkode: 23367...1a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #7 Del Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (13 timer siden): Miljøterapeuter på skolen jeg jobber har ulike bakgrunner. Vi har hatt vernepleiere, barnevernspedagoger, ergoterapeut, fysioterapeut og barnehagelærere. Vi sliter dessverre med å beholde de og de aller fleste slutter etter 1-2 år. De får tilbud om bedre betalte og mer attraktive stillinger. For å få 100% stilling i skolen jobber miljøterapeutene 50/50 skole og SFO og mange uttrykker at de gjerne kun vil jobbe i skoledelen. Anonymkode: 23367...1a6 Skjønner det. Kanskje videregående kan være et alternativ? da er en vel kun i skolen. Uansett - stor beundring til alle som holder ut! Anonymkode: 45853...998 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april #8 Del Skrevet 23. april Jeg er førskolelærer, og jobbet tidligere et par år som miljøterapeut i bolig for funksjonshemmede. Jeg var også teamleder, og selv om det var samme lønn (!!) hadde jeg mye mer ansvar som leder. Da hadde jeg ansvar for målplaner, leilighet, helse, medisiner, legebesøk/sykehus, samarbeid med verge, foreldre, eksterne osv. Mine arbeidsoppgaver utenom det (som miljøterapeut) handlet basic om å følge opp beboer i hverdagen. Alt fra oppvåkning, stell, gi medisiner, vaske leilighet, lage klær, lage frokost, lunsj, kjøre og hente til tilrettelagt arbeid/skole osv. I helgene var det kun private ærende, frisøren, butikken osv. Ganske kjedelig jobb, så jeg sluttet. Hadde veldig god relasjon med beboer(e), kollegaer og de jeg samarbeidet med, men det gav meg ingenting. Man ser ingen Ingen utvikling, kun oppfølgning i hverdagen. Man har mye ansvar for helsen, i tillegg til at det er mye adferd å takle. Tvangstanker, sinne osv. Anonymkode: 35602...4cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vesla1985 Skrevet 23. april #9 Del Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 17.48): Hvilken utdannelse har dere som jobber som miljøterapeut f.eks i skolen? Og hvilke arbeidsoppgaver har dere? Anonymkode: 45853...998 Miljøterapeut er først og fremst ingen beskyttet tittel. Det er mange yrker. Førskolelærer, vernepleier, sosionomer med meir. Nå virker det som det er vernepleier som er inn i Miljøterapeut på skole, men dette endres fra sted til sted. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå