Gå til innhold

IVF og livsstilsendring

TheLibrarian

Anbefalte innlegg

Jeg har et nylig mislykket IVF-forsøk bak meg, og har muligheten til gjennomføre et fryseforsøk allerede om et noen uker. Vi har bestemt oss for å vente en syklus eller to med dette, for å prøve å endre litt på kostholds- og generelle helsevaner her hjemme. Er det noen som har gjort det samme og kan dele tips eller kanskje suksesshistorier? 

Vi er sånn passe sunne, spiser mye grønnsaker og beveger oss sånn passe mye i hverdagen, men ser absolutt at det er rom for forbedring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dere lever jo allerede sunt nok, jeg kan dessverre ikke se at endringer i kostholdet og mer trim kan gjøre større endringer for kommende forsøk.

Anonymkode: ac94c...723

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har blodprøver påvist mangler? 

Om noe kan kroppen bli mindre "fruktbar" om man tar den til det ekstreme når det gjelder aktivitet og kosthold. 

Normalvekt. Ingen røyk, moderat med alkohol, noe fysisk aktivitet, passe sunt og variert kosthold. Så ligger absolutt alt til rette når det kommer til det du kan kontrollere selv. 

Anonymkode: 086be...4fc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos meg funket akupunktur+ ikke drikke noe kaffe eller alkohol under forsøkene.

Spiste ikke noe hvetemel eller sukker heller.

Men jeg tror det var akupunkturen som gjorde den store forskjellen

Anonymkode: 33dc5...9a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mens for meg fungerte hverken akupunktur, supersunt kosthold, regelmessig trim, null alkohol, osv, jeg gjorde alt riktig etter boka. Det som fungerte var et personlig tilpasset regime med stimulering og medisinsk støtte etter innsetting, noe jeg ikke ble tilbudt i det offentlige. Jeg ble gravid to ganger (og gjennomførte to vellykkede svangerskap) ved privat sykehus etter seks direkte mislykkede forsøk i det offentlige, fryseforsøk inkludert.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mens for meg fungerte hverken akupunktur, supersunt kosthold, regelmessig trim, null alkohol, osv, jeg gjorde alt riktig etter boka. Det som fungerte var et personlig tilpasset regime med stimulering og medisinsk støtte etter innsetting, noe jeg ikke ble tilbudt i det offentlige. Jeg ble gravid to ganger (og gjennomførte to vellykkede svangerskap) ved privat sykehus etter seks direkte mislykkede forsøk i det offentlige, fryseforsøk inkludert.

Hva gjorde de annerledes privat kontra offentlig? Kom gjerne med detaljer. Jeg har 2 mislykkede innsett (kjemisk) bak meg hos det offentlige og vurderer en runde privat. Hva slags støttemedisiner fikk du hos det private? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjertefisk skrev (8 timer siden):

Hva gjorde de annerledes privat kontra offentlig? Kom gjerne med detaljer. Jeg har 2 mislykkede innsett (kjemisk) bak meg hos det offentlige og vurderer en runde privat. Hva slags støttemedisiner fikk du hos det private? :)

Det har liten hensikt da personlig tilpasning nettopp er stikkordet her. Jeg følte meg som på et samlebånd i det offentlige, ved det private sykehuset ble jeg grundig utredet og vurdert før forsøkene, og det medisinske regimet ble tilpasset mine behov. Men vit at det finnes langt flere muligheter og alternativer til medisinsk støtte enn det som tilbys ved offentlige sykehus, der behandles alle stort sett helt likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et suksess barn ❤️

Vi gikk over på å spise salat til alle måltider.

Anonymkode: c377c...35d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hos meg funket akupunktur+ ikke drikke noe kaffe eller alkohol under forsøkene.

Spiste ikke noe hvetemel eller sukker heller.

Men jeg tror det var akupunkturen som gjorde den store forskjellen

Anonymkode: 33dc5...9a0

Ikke drikke alkohol under forsøkene håper jeg er selvfølge for de fleste..det samme anbefales jo til de som prøver å bli gravide på "gamlemåten".

Men at et moderat inntak av kaffe (1 eller maksimalt 2 kopper daglig), hvetemel eller sukker skal ha noe å si for en ellers frisk og normalvektig person? EH, NEI!

Du øker ikke sjansene dine for vellykket forsøk ved å kutte ut brød med syltetøy, liksom..

Anonymkode: 110a0...30a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noen forsøk hvor jeg ikke drakk melk, alkohol eller kaffe. Tok tilskudd.

Siste forsøk var jeg sliten, lei meg, drakk mye alkohol i nedtrapping og spiste og drakk det jeg ville. Slappet ikke av, var et nervevrak.

Og ble gravid.

Ivf er et sjansespill 

Anonymkode: 7757a...0ff

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg forsøkt å sette meg mye inn i selv, TS. :) Den delen hvor livsstil og kosthold betyr aller mest, har dere gjort. Livstil/kosthold har aller mest innflytelse på eggkvalitet, sædkvalitet og embryokvalitet. Og det er embryoet som har mest å si for om man får en vellykket graviditet. 

Hvis du da allerede har en normal bmi, normal slimhinne, normale hormoner, ingen underliggende blodsykdommer eller immunsykdommer, eller holder på med ekstrem trening eller andre ekstremiteter - så har kosthold og livsstil lite å si. Det vil først lønne seg dersom du f.eks er overvektig eller har underliggende helsetilstander som kan påvirkes av livsstilendringer. Slik som blodsukker og stoffskifte. Har du tatt blodprøver?

Ellers kan lett trening forbedre blodsirkulasjonen til underlivet, og et sunt kosthold med lite sukker kan få ned generell inflammasjon. Også vil det jo selvfølgelig lønne seg dersom dere skulle ha behov for nytt egguttak. Men det blir et annet tema. :)

Anonymkode: 71ec0...89f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette har jeg forsøkt å sette meg mye inn i selv, TS. :) Den delen hvor livsstil og kosthold betyr aller mest, har dere gjort. Livstil/kosthold har aller mest innflytelse på eggkvalitet, sædkvalitet og embryokvalitet. Og det er embryoet som har mest å si for om man får en vellykket graviditet. 

Hvis du da allerede har en normal bmi, normal slimhinne, normale hormoner, ingen underliggende blodsykdommer eller immunsykdommer, eller holder på med ekstrem trening eller andre ekstremiteter - så har kosthold og livsstil lite å si. Det vil først lønne seg dersom du f.eks er overvektig eller har underliggende helsetilstander som kan påvirkes av livsstilendringer. Slik som blodsukker og stoffskifte. Har du tatt blodprøver?

Ellers kan lett trening forbedre blodsirkulasjonen til underlivet, og et sunt kosthold med lite sukker kan få ned generell inflammasjon. Også vil det jo selvfølgelig lønne seg dersom dere skulle ha behov for nytt egguttak. Men det blir et annet tema. :)

Noe av det vi gjør må jo fungere siden embryoene vi fikk var av topp kvalitet, jeg tror det bare er noe i meg som tenker at det sikkert er noe -mer- jeg kan gjøre.. sikkert flere som kjenner seg igjen her! 

Alle blodprøver viser fine verdier, så der er det ingenting å hente, men kostholdet kan sikkert alltids bli noe bedre. Vet ikke om det har så mye og si siden vi spiser ganske sunt ellers, men det å kutte ned på sukker skader nok ikke å prøve å få gjennomført. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheLibrarian skrev (13 timer siden):

Noe av det vi gjør må jo fungere siden embryoene vi fikk var av topp kvalitet, jeg tror det bare er noe i meg som tenker at det sikkert er noe -mer- jeg kan gjøre.. sikkert flere som kjenner seg igjen her! 

Alle blodprøver viser fine verdier, så der er det ingenting å hente, men kostholdet kan sikkert alltids bli noe bedre. Vet ikke om det har så mye og si siden vi spiser ganske sunt ellers, men det å kutte ned på sukker skader nok ikke å prøve å få gjennomført. 

Ja, kjenner meg definitivt igjen. Er det noen som har holdt på med optimalisering på alle fronter, så er det meg. 😛 I retrospekt har nok flere ting bare vært unødvendig styr og stress. Jeg skulle heller bare slappet av og levd livet som normalt. For det er noe med å opprettholde mental styrke når man går igjennom noe så beinhardt som IVF. Jo mer man skal kontrollere ting og optimalisere og styre, jo mer går det utover psyken. Og når et innsett da ikke fungerer, så er det alt for lett å klandre seg selv og havne i kjelleren. Noen ting kan man bare ikke kontrollere utfallet av dessverre. Embryoet er laget, og det er opp til det om det har nok energi til å klare alle celledelingsprosessene, eller om den er fri for kromosomfeil. Akkurat dette, har du ingen kontroll over nå lengre. Det er en prosess som må styre seg selv. :)

Så bra at alle blodprøvene så fine ut! Da er det nok ikke så mye mer du kan gjøre. Selv om en sunn livsstil alltid er bra å ha!

Jeg har selv mistet mange, mange ganger nå, og alle blodprøver har vært fine og alt ser normalt ut under alle undersøkelser. Legene tok ytterligere blodprøver da de utredet meg for habituell abort og disse var også normale. De fleste finner ingen årsak til hvorfor ting ikke gikk. For en kontrollfreak som meg, så er det til å bli sinnsyk av. Så hvis jeg skal videreføre litt visdom, så er det å senke skuldrene. Du har jo laget topp kvalitets embryoer! Bedre enn det kan det ikke bli. Er helt sikker på at en av dem vil sitte. 🙂

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 10.32):

Ikke drikke alkohol under forsøkene håper jeg er selvfølge for de fleste..det samme anbefales jo til de som prøver å bli gravide på "gamlemåten".

Men at et moderat inntak av kaffe (1 eller maksimalt 2 kopper daglig), hvetemel eller sukker skal ha noe å si for en ellers frisk og normalvektig person? EH, NEI!

Du øker ikke sjansene dine for vellykket forsøk ved å kutte ut brød med syltetøy, liksom..

Anonymkode: 110a0...30a

Selfølgelig kan sjansene øke ved å kutte ut brød med syltetøy, men ikke bare det klart. Mange ufrivillige barnløse som blir gravide etter kostholdsendring. Å spise mat vi er genetisk tilpasset å spise slik at kroppen fungerer som den skal er det bare fordeler med. 

Ts. Test en mnd før innsett å kutte ut korn (hvete, havre, rug, spelt, mais, ris etc), kutt ut melkeprodukter bortsett fra harde oster og syrnede produkter som rømme og creme fraiche, cottage cheese, kutt ut sukker og dårlige planteoljer som solsikkeolje, kutt ut det meste av ultraprossesert varer. Velg pålegg og varer med under 5 % sukkerarter. Hvis du må ha brødmat kan Coop sine frøknekkebrød benyttes eller du kan bake brød/knekkebrød med kvernede frø. Spis masse grønnsaker og bær, skipp frukt da det er mye sukker og lite næring sammenlignet med grønnsaker. Skader ikke å teste er en mnd eller to i det korte livet vi har.

Sjekk ut "spis deg slank og frisk" 

Anonymkode: dc0ba...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...