AnonymBruker Skrevet 22. april #1 Skrevet 22. april Noen som kunne sagt litt om hvordan det er å være frivillig i norsk folkehjelp eller røde kors hjelpekorps? Blir ferdig med å studere til sommeren og skal "bare" jobbe, så ønsker å fylle fritiden etterhvert med litt andre fornuftige ting. Jeg blir sykepleier, så tenker kanskje at jeg får brukt litt av kunnskapen min også på det, som hadde vært toppers. Tenkte mest av alt frivillig i søk og redning, da jeg i framtiden ønsker å trene opp en redningshund. Men ting som frivillig på arrangementer og sånt er også interessant! De tingene jeg ønsker å vite mest er hvor mye tid dere bruker på det, er det forenlig med å jobbe turnus eller er det lagt opp til at "alle" har typ 9-5 jobbing? Er det mye kostnader forbundet med det? Er det noe jeg absolutt må være flink til før jeg begynner, eller holder det at jeg leser meg opp på det og lærer mens jeg kurser? Hva liker dere best med det? Og hvorfor har dere valgt den organisasjonen dere har valgt (røde kors eller norsk folkehjelp)? Har prøvd å søke litt online, men føler det står så fryktelig lite om det😅 Anonymkode: 673d3...193 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. mai #4 Skrevet 29. mai AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 17.30): Noen som kunne sagt litt om hvordan det er å være frivillig i norsk folkehjelp eller røde kors hjelpekorps? Blir ferdig med å studere til sommeren og skal "bare" jobbe, så ønsker å fylle fritiden etterhvert med litt andre fornuftige ting. Jeg blir sykepleier, så tenker kanskje at jeg får brukt litt av kunnskapen min også på det, som hadde vært toppers. Tenkte mest av alt frivillig i søk og redning, da jeg i framtiden ønsker å trene opp en redningshund. Men ting som frivillig på arrangementer og sånt er også interessant! De tingene jeg ønsker å vite mest er hvor mye tid dere bruker på det, er det forenlig med å jobbe turnus eller er det lagt opp til at "alle" har typ 9-5 jobbing? Er det mye kostnader forbundet med det? Er det noe jeg absolutt må være flink til før jeg begynner, eller holder det at jeg leser meg opp på det og lærer mens jeg kurser? Hva liker dere best med det? Og hvorfor har dere valgt den organisasjonen dere har valgt (røde kors eller norsk folkehjelp)? Har prøvd å søke litt online, men føler det står så fryktelig lite om det😅 Anonymkode: 673d3...193 Jeg er gammel hjelpekorpser, så svarer utfra det. Har brukt alt fra omtrent hver helg og en kveld i uka, halve/hele ferier, og til en gang nå og da. Det er veldig forenelig med turnusjobbing, særlig siden det kan skje arrangement på dagtid man trenger folk til. Typisk en sånn hobby som fort blir en livsstil, og som er absolutt artigst hvis du bruker mye tid på den slik at du blir kjent med resten. Nå har jeg rett og slett ikke tid til å være med nok til at det blir gøy lenger, men ser for meg at jeg tar opp igjen på sikt. Det kan fort bli dyrt ja, litt avhengig av hva du har fra før og hvilket korps du blir med i. Noen driver med masse vinteraktiviteter, og det krever en del utstyr. Korpsene holder gjerne noe, men tøy og personlig utstyr må du holde selv. Du bør være i rimelig ok form, både mtp redningsaksjonene/leteaksjonene, og at nesten alle arrangementer krever at man tar med seg utstyr. Det er også minst en fysisk utsjekk (Hjelpekorpsprøven). Du trenger ikke kunne noe siden du får opplæring, men alltid fint hvis du kan kjøre bil, snøscooter, har hengerlappen, eller kan undervise. Det som er artigst er folka, samholdet, aktivitetene og det sosiale. Mye bra folk, som alle er ivrige og interesserte i det en holder på med. Leteaksjoner er alltid spennende, og det er utrolig givende. Man er en del av noe større enn seg selv, og det finnes knapt noe bedre enn en aksjon hvor folk blir reddet ut, du er godsliten, og du ser hvilken forskjell du har gjort for noen. Anbefales Anonymkode: 860ea...c56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå