Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange av apparatene på treningssenteret har kaloritellere. Vel å bra det, men aner hvor mange kalorier man bør brenne på en treningsøkt! Jeg trener ikke kjempe hardt...

Noen som har noen ca tall??

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Det avhenger jo av målet...Formålet med trening bør, i mine øyne, ikke kun være å forbrenne kalorier. Dessuten er slike tellere veldig unøyaktige.

Når det er sagt, sies det at man går ned ca. 1/2 kg i uken ved å ligge på et kaloriunderskudd på 500 i forhold til behov, der 250 bør komme fra trening, og 250 fra lavere inntak.

Gjest Gjest
Skrevet

Min anbefaling er å gå til innkjøp av pulsklokke! Det har jeg gjort og nå fører jeg pulsdagbok der jeg også får oversikt over hvor mange kalorier jeg brenner på hver trening. Det er utrolig stor forskjell på f.eks. en step-økt og en økt med salsadansing. Akkurat hvor mange kalorier du brenner avhenger av dine egne mål, dvs høyde/vekt og hvor mye du tar i på økta. Men gå heller ut fra pulsintervaller enn fra antall kalorier når du skal måle treningseffekt!

Gjest Gjesta
Skrevet

2-400 kcal pr økt bør være en grei pekepinn. :) En halvtimes rask gange gir ca 200 kcal, for å gi et eksempel.

Skrevet

Det kommer selvsagt an på målet. Dersom bedre prestasjon er målet, bør man spise like mye som man forbrenner under trening. Hvis ikke vil jeg si at du bør tilpasse etter kroppen din. 200 er bra, men klarer du 500 uten å kollapse eller fråtse etterpå, er jo det bra også. Trener du hardt over tid, burde du ta deg en banan eller noe rett etter trening slik at du hindrer det enorme matbehovet som kan oppstå.

Skrevet

Takk for svar!

Greit å vite at jeg bør brenne over 200 på en treningsøkt. Ofte går jeg på tredemølla først og så tar litt styrketrening. Ser for meg å brenne rundt 200 kalorier eller mer på mølla for så å trene styrke da vil være en bra kombinasjon...

Skrevet
Takk for svar!

Greit å vite at jeg bør brenne over 200 på en treningsøkt. Ofte går jeg på tredemølla først og så tar litt styrketrening. Ser for meg å brenne rundt 200 kalorier eller mer på mølla for så å trene styrke da vil være en bra kombinasjon...

Dersom du vil få mest mulig utav fettforbrenningen, burde du gå mest etter styrkeøktenøkten. Altså: varm opp, styrke, kondisjon. Da sliter du deg ikke ut i begynnelsen(slik at det går utover styrketreninger) og du trener på "tomgang" etterpå og tvinger kroppen til å ta mer av reservene sine.

Skrevet
Dersom du vil få mest mulig utav fettforbrenningen, burde du gå mest etter styrkeøktenøkten. Altså: varm opp, styrke, kondisjon. Da sliter du deg ikke ut i begynnelsen(slik at det går utover styrketreninger) og du trener på "tomgang" etterpå og tvinger kroppen til å ta mer av reservene sine.

Takk for tipset!! Det skal jeg ta med meg!!!

Skrevet
Takk for tipset!! Det skal jeg ta med meg!!!

Men kjør maks en halvtime etter styrketreningen dersom du vil ha maksimalt utbytte av styrketreningen. Et program kan være:

Oppvarming: 5-15 min(etter behov)

Styrke: 30 - 60 min

Kondisjon: 15-30 min

:)

Skrevet

Har program som tilsier 10 min oppvarming og ca 45 min styrketrening.

Har lenge ønsket å kutte litt ned på styrketreninga, og kommer til å gjøre det nå, og trene kondisjon på slutten.

Jeg liker ikke å løpe da, men går gjerne i rask gange med motstand....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...