AnonymBruker Skrevet 23. april #21 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg mener vekt og kondisjonstrening er det viktigste. Med kondisjonstrening er det viktig å ta det forsiktig på starten. En godt trent person kan jogge til det renner av svette, men hvis en utrent person gjør dette så vil de føle seg helt ødelagt og kanskje ikke klar til neste trening dager etter. Anonymkode: 1e984...31f Uten å ha kunnskap til dette må jeg jo ha gjort mye riktig da? Tenker nå å gjøre denne treningen annen hver dag fremover, i håp om mindre mage, mindre blodtrykk, og bedre kondis. Anonymkode: 144d2...85e
AnonymBruker Skrevet 23. april #22 Skrevet 23. april Jeg har hatt for høyt blodtrykk. Fått senket det ved å Blodtrykksmedisin (laveste dose var nok) Går lange turer hver dag Kuttet sukker og brød Satser på å kunne kutte medisinen etterhvert men jeg har ingen bivirkninger så fortsetter inntil videre. Turer og ned i vekt er alfa omega for meg for å senke blodtrykket. Anonymkode: ba324...371
AnonymBruker Skrevet 23. april #23 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har hatt for høyt blodtrykk. Fått senket det ved å Blodtrykksmedisin (laveste dose var nok) Går lange turer hver dag Kuttet sukker og brød Satser på å kunne kutte medisinen etterhvert men jeg har ingen bivirkninger så fortsetter inntil videre. Turer og ned i vekt er alfa omega for meg for å senke blodtrykket. Anonymkode: ba324...371 Ja, medisin tar jeg også. Men innbilte meg at kanskje intervalltrening med høy puls og pust var det beste? Gikk turer før jeg også, men fikk verken høy puls eller ble svett av det. Har også redusert brød, sukker + salt. Anonymkode: 144d2...85e
AnonymBruker Skrevet 23. april #24 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, medisin tar jeg også. Men innbilte meg at kanskje intervalltrening med høy puls og pust var det beste? Gikk turer før jeg også, men fikk verken høy puls eller ble svett av det. Har også redusert brød, sukker + salt. Anonymkode: 144d2...85e Jeg har funnet ut at lange turer i relativt raskt tempo er det beste for meg. Har blodtrykksmåler hjemme og måler med jevne mellomrom. Legen sier at så lenge blodtrykket er fint hjemme så er det supert. Anonymkode: ba324...371
AnonymBruker Skrevet 23. april #25 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har funnet ut at lange turer i relativt raskt tempo er det beste for meg. Har blodtrykksmåler hjemme og måler med jevne mellomrom. Legen sier at så lenge blodtrykket er fint hjemme så er det supert. Anonymkode: ba324...371 Jeg har ikke slik måler. Og jamfør min angst, så har jeg alltid høyere blodtrykk bare jeg ser folk i "hvit frakk". Derfor medisin i seg selv å få utvekslet noen ord og erfaringer her👍 Anonymkode: 144d2...85e
AnonymBruker Skrevet 23. april #26 Skrevet 23. april Det står i kortversjonen av artikkelen at det er: -5 min ekstra aktivitet som kan senke blodtrykket. (tror flere i tråden kanskje mente det sto 5 minutters aktivitet?) -små endringer som å gå trapper eller sykle kan redusere risikoen for hjertesykdom -høy intensitet er viktig, og at aktivitetene bør integreres i daglige rutiner (her nevner de f.eks å løpe etter bussen og ta en kort sykkeltur) Det står også at man bør få pulsen litt opp. Jeg har lenge hatt litt forhøyet blodtrykk. Ikke nok til at jeg må ta medisiner, men det var litt over normal. Det siste året har jeg spist havregrøt hver dag, og nå er blodtrykket optimalt. Jeg har ikke gjort så mye annet annerledes enn akkurat det, så i mitt tilfelle lurer jeg på om det kan være havregrynet som har gjort det. Anonymkode: 441cc...0cc
AnonymBruker Skrevet 23. april #27 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har ikke slik måler. Og jamfør min angst, så har jeg alltid høyere blodtrykk bare jeg ser folk i "hvit frakk". Derfor medisin i seg selv å få utvekslet noen ord og erfaringer her👍 Anonymkode: 144d2...85e Da jeg var inne på sykehuset for en operasjon kunne jeg lese i papirene at jeg også har "Hvit frakk-"skrekk" - eller hva det stod. Legen på sykehuset sa at så lenge blodtrykket er fint hjemme (hvor vi er mesteparten av tiden) så er det bra. De har kontroll på høyt blodtrykk på sykehuset. Anonymkode: ba324...371
AnonymBruker Skrevet 23. april #28 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Å trene 20 minutter hver dag er mer enn de fleste orker. Anonymkode: 1c81b...878 Da har man faktisk langt mer omfattende helseutfordringer en høyt blodtrykk alene. Mer eller mindre alle normale voksne burde orke å trene 20 minutter daglig, lett. Anonymkode: 5818a...ce5
AnonymBruker Skrevet 23. april #29 Skrevet 23. april Er 70 år og trener 20 minutt med høy puls/pust minst tre ganger i uka uten problem. Er langt i fra topptrent heller. Anonymkode: 144d2...85e
AnonymBruker Skrevet 23. april #30 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Var akkurat dette jeg trengte å høre! Ja, jeg har slitt med både høyt blodtrykk, høy BMI og angst. Angst for å få hjertestans av for stor belastning ved trening. Men,- jeg klarte å motivere meg sjøl for et halvt år siden til å prøve. Fant meg en bakke der ingen ser meg (flaut å vise at jeg peser) og gikk opp/ned i rask gange i rundt 7 minutter uten stans. Økte etter hvert til 15 min. og nå siste to uker til 20 min. rask gange uten stopp. Minst tre ganger i uka. Merker i vertfall tydelig bedre kondis, og har også gått litt ned i vekt. Men det var om effekten ville ha noe å si for blodtrykket jeg var spent på. Anonymkode: 144d2...85e Bra jobba! Når det kommer til vektnedgang handler det mer om kosthold enn trening. Så om du ønsker å gå ned i vekt bør du fokusere på kostholdet ditt. Men veldig lurt av deg å begynne å trene og superbra at du har klart å både fortsette med treningen i et halvt år og å klart å ha såpass fremgang. Anonymkode: 1c81b...878
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå