Knøttet Skrevet 13. mars 2006 #1 Skrevet 13. mars 2006 (endret) Jeg jobber deltid (hver 3.helg) på et sykehjem/omsorgsboliger, og har ingen utdanning innen dette. Eneste jeg har jobbet med innen dette området før er at jeg jobbet som hjemmehjelp en sommer. Jobbtittelen min er "hjemmehjelp". Jeg har lagt merke til at andre har tittel som "assistent" og lignende. Hva er forskjellen på f.eks en assistent og en hjemmehjelp? Endret 13. mars 2006 av Teria
Arkana Skrevet 13. mars 2006 #2 Skrevet 13. mars 2006 (endret) Jeg antar du mener pleieassistent? En hjemmehjelp gjør husarbeid og handling, og evt dusjing. En pleieassistent vil istedet ha oppgaver som tilsyn, dusjing, enkle sårstell, utdeling av ferdigfylte dosetter, hjelpe brukere med morgen- og kveldsstell osv. Glemte å si at både hjemmehjelper og pleieassistenter er ufaglærte, så det er ingen spesielle forskjeller mellom dem annet enn selve arbeidsoppgavene. Endret 13. mars 2006 av Arkana
Arkana Skrevet 13. mars 2006 #3 Skrevet 13. mars 2006 (endret) *dobbelt* Endret 13. mars 2006 av Arkana
Knøttet Skrevet 13. mars 2006 Forfatter #4 Skrevet 13. mars 2006 vel, er ikke sikker. Leste vel lista over de som jobber der og la merke til at enkelte har tittel som "assistent" rett og slett. Tror ikke de tar oppgavene så veldig høytidelig, selv om jeg er hjemmehjelp gjør jeg jo akkurat det samme som alle de andre, minus sårstell og medisin ...
Gjest gjest1 Skrevet 13. mars 2006 #5 Skrevet 13. mars 2006 En pleieassistent vil istedet ha oppgaver som tilsyn, dusjing, enkle sårstell, utdeling av ferdigfylte dosetter, hjelpe brukere med morgen- og kveldsstell osv. ← En pleieassistent kan ikke dele ut fra dosett med mindre han/hun har tatt et kurs om medikamenter. Hos oss (sykehjem) kalles det bare assistent når de er ufaglærte.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2006 #6 Skrevet 13. mars 2006 Både sårstell (utover å smøre på salve og kanskje skifte plaster?) og medisinutdeling er oppgaver en pleieassistent/hjemmehjelp ikke skal ha om man ikke har gått kurs. På sykehjemmet hvor jeg jobbet (pleieassistent) var det sykepleiere som tok omtrent alt sårstell. Utover det vet jeg ikke om noen forskjell, annet enn at på sykehjem heter du i hvert fall stort sett pleieassistent. Kanskje tittelforskjellene ligger i hvilken enhet man ble ansatt i i utgangspunktet? Hjemmetjenesten eller på sykehjem?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå