Gå til innhold

Søsken som passer hverandre mens man gjør et raskt ærend - når er det OK?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du hadde 3 barn der de yngste var 4 og 7, hvor gammel måtte det eldste barnet ha vært for at du komfortabelt kunne stikke på butikken en kjapp tur uten å ta de yngste med? 

La oss si at matbutikken var 3 minutter unna med bil, og de to eldste kunne ringe ved behov. 

Jeg synes dette er vanskelig, fordi det antageligvis ville gått fint minst 99 av 100 ganger. Men så vet man aldri sikkert. 

Anonymkode: 03ba3...e0a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke søsken skal passe søsken. Man går fra å være søsken, til omsorgsperson og den som bestemmer, og så tilbake. Det er veldig uheldig for relasjonen. Og urimelige krav til begge. 

Anonymkode: cc347...b4c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at fra neste år går det vel greit uansett. Så fremt de er vanlig rolige.

Tren i sommer med at du er utenfor huset 

Anonymkode: b46b9...e2f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har latt 5- og 6-åring være alene mens jeg er på butikken. De får også lov til å gå ute alene. Må se an fornuften til den minste. Med 4-åringer varierer det litt hvor fornuftige de er, tenker jeg. Det største barnet må i hvert fall ikke ha ansvar hvis noe lett kan gå galt med minste. Synes det er viktig at de har tilgang til telefon el.l. når de er alene hjemme.

Anonymkode: 5f02f...677

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vel kommet an på barna, tenker jeg. 

Leker eldste med det yngste? Liker å passe på? 
Eller er de såpass stor aldersforskjell at de ikke er så mye sammen? 

For om de gjorde aktivitet sammen mens du var borte. (Så film, spilte spill eller lekte sammen.) Så tenker jeg at eldste ikke trenger å være mer enn 7-8 år, om du kun var en rask tur i butikken. 

Anonymkode: f962e...ca2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke søsken skal passe søsken. Man går fra å være søsken, til omsorgsperson og den som bestemmer, og så tilbake. Det er veldig uheldig for relasjonen. Og urimelige krav til begge. 

Eldre søsken har da i all tid sett etter yngre søsken, og så lenge alt er innen for normalen med både søsken og foreldre, så ser jeg ikke problemet. 

Det er nok unntaket at noe sånt skaper problemer med relasjonen, verken nå eller i ettertid.

Barn må lære og ta ansvar, de må få tillitt, alt etter alder og modenhet.

Tenker foreldrene er de som i størst grad kan avgjøre hva som er fornuftig her. 

Anonymkode: d73ce...5f2

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Min 12.åring kunne fint sett etter broren sin på 3 år mens jeg var på butikken. Søsken på 7.år hadde passet på seg selv den tiden.

Anonymkode: 04a6f...35c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo litt an på den eldste, hvor ansvarlig han/hun er og om de to yngste følger beskjeder som blir gitt. Tror kanskje jeg ville sagt at eldste bør være minst 7.klassing sånn generelt, men så kommer det jo veldig an på barna og.

Anonymkode: 6da76...c29

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tullprat!

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Min 6 og snart 5 åring får være alene opptil 1 time alene. Hvorfor? Fordi de er ansvarsfulle og blitt ansvarsbevisst fra ung alder- eksempel vi står opp og går deilig tur, kommer hjem så lager jeg kjekk mat/lunsj foran film for de mens jeg kan løpe en tur.  Ingen problem. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min femåring kan være alene hjemme en stund, men ikke passe treåringen. Om et år, når de er 4 og 6, kan jeg sikkert la dem være alene mens jeg drar på butikken. Det avhenger egentlig mest av hvor mye jeg kan stole på yngste.

Nå er vår butikk bare 5 minutters gange unna, og femåringen trener allerede på å gå den veien alene. Vi har også mange naboer rundt han kan gå til hvis noe skjer. 

Anonymkode: c4c1d...4fd

AnonymBruker
Skrevet

Oi! Jeg ser at jeg må ha ordlagt meg elendig, for de fleste har misforstått hva jeg spør om. Beklager det.

Altså de yngste er 4 og 7 nå. De skal ikke være alene. Men de har et eldre søsken. Så det jeg lurte på, er hvor gammel det eldste søskenet bør være før man kan forlate alle tre alene en kort stund. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Oi! Jeg ser at jeg må ha ordlagt meg elendig, for de fleste har misforstått hva jeg spør om. Beklager det.

Altså de yngste er 4 og 7 nå. De skal ikke være alene. Men de har et eldre søsken. Så det jeg lurte på, er hvor gammel det eldste søskenet bør være før man kan forlate alle tre alene en kort stund. 

TS

7-åringen kunne fint sett etter den yngste, så går selvsagt fint med et eldre barn også. 

Anonymkode: ad7a5...976

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Oi! Jeg ser at jeg må ha ordlagt meg elendig, for de fleste har misforstått hva jeg spør om. Beklager Altså de yngste er 4 og 7 nå. De skal ikke være alene. Men de har et eldre søsken. Så det jeg lurte på, er hvor gammel det eldste søskenet bør være før man kan forlate alle tre alene en kort stund. 

TS

I min søskenflokk måtte eldste vært 15+. Eldste var verdens roligste og fant aldri på noe tull selv, men han gjemte seg når vi andre gjorde noe som ikke var lov fram til han var 14.

Anonymkode: 4a261...faf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har latt mine være hjemme uten voksen fra de begynner på skolen. Det uansett om det er andre søsken hjemme eller ikke.

Anonymkode: 6d1da...a86

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjør på. Ærlig talt

Anonymkode: 2f2f1...cf3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Virkelig?

I riktige porsjoner og i riktig alder tenker jeg det er en helt ypperlig mulighet for barn å lære ansvar og omsorg, og mest av alt er heldig for relasjonen. 

Anonymkode: dd5eb...a8c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 11-åring som passer 7-åringen i kortere perioder (opptil en time), men 5-åringen vår som har en helt annen personlighet og lettere skaper trøbbel får ikke være alene hjemme selv med storesøsken, hen må være med på butikken hver gang. 

Så det er ikke bare alderen men også personligheten til barna som spiller inn. Våre to eldste er både roligere og mer "veloppdragne" enn den yngste (som muligens har en diagnose). 

Anonymkode: 83c57...2d1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

TS

Min niese på 9,5 år hadde lett taklet det du skisserer.

Anonymkode: dd5eb...a8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fra jeg var 7 så leverte og henter jeg mine små søsken når jeg gikk til og fra skolen. Noen ganger var bestemor hjemme, andre ganger var vi alene til mor eller far min kom hjem. Alt fra 1 til 3 timer.

Her så så storebror til lillesøsteren litt fra 6 års alder , når jeg gikk i fjøset eller måtte ut å se til kua eller sauen.

Anonymkode: 900ff...8f3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...