Gå til innhold

Får man permisjon med lønn når man skal i retten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal i retten om snart 2 mnd. det er sivil sak og det gjelder rettsmøte, ikke direkte rettssak. Får man fri med lønn da, er det noen rettigheter der eller er det opp til sjefen å avgjøre?

Anonymkode: 06763...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må du søke velferdspermisjon med lønn.  Tariffavtalen din avgjør om du får fri med lønn og til hva.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vitner ofte i saker som fagperson, og da får jeg dekket lønn.

Men hvis skulle i retten som privatperson ser jeg ikke hvorfor arbeidstaker skulle betale meg lønn? Velferdspermisjon uten lønn ville jeg tenkt var rimelig 

Anonymkode: c380b...e11

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vitner ofte i saker som fagperson, og da får jeg dekket lønn.

Men hvis skulle i retten som privatperson ser jeg ikke hvorfor arbeidstaker skulle betale meg lønn? Velferdspermisjon uten lønn ville jeg tenkt var rimelig 

Arbeidsgiver! Ikke arbeidstaker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du vitne og innkalt så skal vel retten dekke tapt inntekt.

Men sjekk tariffavtalen i den bedrift.

Er vel beskrevet der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal i retten om snart 2 mnd. det er sivil sak og det gjelder rettsmøte, ikke direkte rettssak. Får man fri med lønn da, er det noen rettigheter der eller er det opp til sjefen å avgjøre?

Jeg vet ikke om det er forskjell på sivile saker, og vanlige rettssaker - men i vanlige rettssaker får man dekker tapt arbeidsfortjeneste hvis ikke arbeidsgiver betaler lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mezzosoprena skrev (30 minutter siden):

Jeg vet ikke om det er forskjell på sivile saker, og vanlige rettssaker - men i vanlige rettssaker får man dekker tapt arbeidsfortjeneste hvis ikke arbeidsgiver betaler lønn.

Hvis man er vitne eller meddommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whistler skrev (6 minutter siden):

Hvis man er vitne eller meddommer.

Man kan også få det som part i saken. Og kanskje ts skal være vitne?

Endret av Mezzosoprena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk ikke om jeg er ett vitne jeg. Det er barnefordelingssak hvor andre forelder har stevnet meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vet faktisk ikke om jeg er ett vitne jeg. Det er barnefordelingssak hvor andre forelder har stevnet meg. 

Da er du part i saken. Hør med arbeidsgiver. 

Anonymkode: b2d98...393

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal arbeidsgiver ha utgifter for at du skal i retten om samvær? Det fraværet må du dekke selv.

Anonymkode: 97698...3ed

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (3 timer siden):

Man kan også få det som part i saken. Og kanskje ts skal være vitne?

Fortsatt lhs utdannede jurister her. Skumle saker. Meddommere. Vitner, fagdommere, skjønnsmedlemmer,tolker er de som kan få dekket utgiftene. 

Dette her beviser bare at KG er ubrukelig å spørre om råd, og at moderatorne her inne godtar absolutt alt av trolleri og trollera. 

Anonymkode: f7193...0bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fortsatt lhs utdannede jurister her. Skumle saker. Meddommere. Vitner, fagdommere, skjønnsmedlemmer,tolker er de som kan få dekket utgiftene. 

Dette her beviser bare at KG er ubrukelig å spørre om råd, og at moderatorne her inne godtar absolutt alt av trolleri og trollera. 

Anonymkode: f7193...0bb

Som meddommer, vitne, fagdommer osv. har man en lovfestet rett til å få dekket tapt arbeidsfortjeneste. Som part i saker, særlig i sivile saker kan (og det var derfor jeg uthevet kan i det du siterte med på) man som part få dekket tapt arbeidsfortjeneste som del av et evt. erstatningsbeløp.

Og kan du skjønne: dette svaret kom jeg fram til ved å søke meg fram til svaret - ikke bare ved å skrive ned det jeg selv trodde oppe i hodet mitt 😉 

Endret av Mezzosoprena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Helt avhengig av din rolle i saken. 
Når du ikke opplyser noe om noen ting, så kan du heller ikke få seriøse svar.

Anonymkode: a2bc8...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...