Gå til innhold

Hvorfor gir mange adopterte barn ultra norske navn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

norw skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke nevnt noe i den retningen, kan fint holde seg innenfor Norges grenser hele livet, mitt synspunkt har ikke noe med utenlandsreiser å gjøre. Hva med Martin, Isak, Thomas?

Så da er begrunnelsen rent rasistisk altså? "Må ikke prøve for hardt å leke norsk, for norsk blir hen aldri?" 

Bør ikke gå med bunad på 17. mai heller da? 

Dette må være noe av det teiteste jeg har lest her inne. Jeg har ikke adoptivbarn men blir provosert. 

Anonymkode: 18a8b...890

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra den dagen de adopteres er de jo norske. Nordmenn kommer i allslags varianter, ikke bare blonde vikinger. Så da er det selvsagt opp til foreldrene å gi det navnet de synes er finest, enten det er Ayla, Bergljot eller Cille. 

Anonymkode: 787ff...afe

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi norsk navn er foretrukket av foreldrene, kanskje? Det er dessverre også fortsatt slik at det er en fordel å ha et norsk navn når man f.eks. søker jobb. Norske navn er også lettere å skrive riktig, lettere å uttale og lettere å huske for nordmenn.

Norsk navn er mest praktisk i Norge, rett og slett. Det er ikke uvanlig at innvandrere også tar seg et norsk navn, fordi de opplever at da går noen ting mye enklere i samfunnet vårt.

Anonymkode: 8a822...f04

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (37 minutter siden):

Jeg har ikke nevnt noe i den retningen, kan fint holde seg innenfor Norges grenser hele livet, mitt synspunkt har ikke noe med utenlandsreiser å gjøre. Hva med Martin, Isak, Thomas?

Isak? På en kinesisk-født? 🤔 Skjønner ikke hvorfor det skulle være en bedre ide enn Thorvald.

Anonymkode: b0771...511

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine Svigerforeldre gav sine adoptivbarn veldig tradisjonelle norske navn bevist, for å gi dem et tydeligere festepunkt til sin norske identitet. 
Om man er mørk og heter Harald vil folk automatisk anta at du er adoptert, «halvt» eller har noen form for sterke røyter her. Om man er mørk og heter Juan, vil du fort møte på mye mer spørsmål om bakgrunn og historie, som adopterte barn ikke alltid kan eller har lyst til å svare på. 
Så de valgte dette bevist for å gi dem litt hjelp der. 

Men alle barna har beholdt sitt fødenavn som mellomnavn/andre fornavn. Slik de også kunne velge noe tilknytning til sitt opphav. Så de heter for eksempel Harald Juan Hansen. 
Jeg synes de har gjort et gjennomtenkt og klokt valg, og at navnene kler dem alle godt.

Anonymkode: e44e1...c49

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at det at utseende er slik at mange vil anta/se at de har annet etnisk opphav enn urnorsk, er grunnen til at foreldrene ikke ønsker at navnet skal gi enda en grunn til å lure. Jens Håvard er norsk, uansett hvordan han ser ut. Praktisk det da? 

Anonymkode: 454d9...cfe

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min familie er det en del adopterte. De har navn som om de skulle vært født inn i familien. De er jo en full del av familien så hvorfor ikke.

Anonymkode: b73e2...f81

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mitt adopterte barn tilfeldigvis het Daniel, Monica, Alma, Nikolai eller Benjamin, hadde jeg opplagt beholdt navnet. Hadde det het Liliana, Emilio, Mika, Mariam, Alia eller Yosef hadde jeg vurdert (avhengig av barnets alder) å gjøre det samme, eller alternativt fornorsket navnet litt. Hvis navnet var veldig unorsk hadde jeg vurdert å beholde det som mellomnavn, men valgt et helnorsk fornavn forøvrig. Var det totalt umulig å uttale som nordmann hadde jeg vurdert å kun gi et norsk fornavn. 

Anonymkode: 749a9...43a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begreper først: Adoptert er ikke nødvendigvis det samme som utenlandsadoptert. For det andre har alle en etnisitet, og den handler ikke bare om biologi, men også kultur. Man kan godt argumentere for at utenlandsadopterte er etnisk norske, dersom de ble adoptert til Norge som små og har levd hele livet her. For det tredje, hva er et "internasjonalt" navn? Det folk ofte mener med dette, er engelske navn. Hvorfor skal et engelsk navn passe bedre på et barn adoptert fra Korea eller Colombia enn et norsk? 

Til selve spørsmålet så gir vel foreldre til utenlandsadopterte barn først og fremst barna navn de synes er fine, som alle andre. Norske foreldre har vel gjerne også norske etternavn, og de fleste liker jo at fornavnet passer til etternavnet. Heter man noe erkenorsk til etternavn, høres det kanskje ikke så bra ut med et "internasjonalt" fornavn (være seg engelsk eller koreansk).

Endret av Uanonym bruker
  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to adopterte kusiner fra Asia, og jeg har aldri tenkt tanken en gang at det er "rart" at de har typisk norske navn. De heter det de heter, og de er like norske som noen andre. Kom hit som spedbarn.

Anonymkode: 7d56d...8e2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I min familie er det en del adopterte. De har navn som om de skulle vært født inn i familien. De er jo en full del av familien så hvorfor ikke.

Anonymkode: b73e2...f81

Ja, alle adopterte jeg kjenner fikk norske navn, men to av de har det navnet de ble gitt i fødelandet fordi det tilfeldigvis også er i vanlig bruk i Norge. En av de har byttet til sitt opprinnelige navn i voksen alder, for så å bytte tilbake igjen til sitt norske. En annen har tatt det opprinnelige navnet sitt som mellomnavn og gitt det videre som mellomnavn også til barna sine. 

Anonymkode: 749a9...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det merkeligste jeg har lest. Du mener at man burde ha et typisk "nordisk utseende" for å bære et vanlig norsk navn?

(Når jeg tenker meg om så har over halvparten av de utenlandsadopterte jeg kjenner fornavn som er oppkalling etter beste- eller oldeforeldre. Kanskje denslags er viktigere for foreldre som vet at ungene deres ikke har genetisk tilknytning til slekta? Disse navnene blir jo da naturlig nok veldig "norske" og gjerne også litt gammeldagse. Men fine og tradisjonsrike navn, for all del.)

Anonymkode: aa6fe...841

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (1 time siden):

Så kristne navn fra Midtøsten er naturlig på et barn fra Kina som bor i Norge? (Martin er vel fra Romerriket).

Ser ikke helt logikken her, må jeg innrømme. 

Anonymkode: e0428...a85

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi? Kommer hen til å reise mer fordi hen er adoptert? Søke jobb utenlands? Finnes det statistikk?

Anonymkode: 18a8b...890

Fordi barnet vil ha en annen type identitet enn noen som er født til til norske foreldre i Norge. Er ikke mange 3 generasjons innvandrere som blir døpt til Håvard er det? Til tross for at de og foreldrene har norsk pass. Nei, de har et utenlandsk navn fordi de vil ha flere identiteter. 

Anonymkode: afe91...d5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Fordi barnet vil ha en annen type identitet enn noen som er født til til norske foreldre i Norge. Er ikke mange 3 generasjons innvandrere som blir døpt til Håvard er det? Til tross for at de og foreldrene har norsk pass. Nei, de har et utenlandsk navn fordi de vil ha flere identiteter. 

Anonymkode: afe91...d5d

De velger vel gjerne et navn som bestemor/oldemor i opprinnelsesland kan uttale og som samtidig fungerer i Norge. 

Anonymkode: e0428...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Isak? På en kinesisk-født? 🤔 Skjønner ikke hvorfor det skulle være en bedre ide enn Thorvald.

Anonymkode: b0771...511

Eh... Selvsagt er Isak bedre uavhengig av hvilket land barnet er født i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg adopterte et barn ville jeg jo gitt barnet det fineste navnet jeg vet, akkurat like mye som hvis jeg fødte det barnet. Jeeez. 

Anonymkode: 6fdf9...967

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt hvorfor det er så viktig for enkelte at barn må ha navn som «fungerer i utlandet». Hvilket utland tenker man på? Og hvorfor undervurderer man «utlandet»? 

Anonymkode: 31eeb...5e9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er for å gi barnet hjelp i fremtiden. For å slippe spørsmål om «hvor er du fra», og for å ikke bli diskriminert med å ikke bli innkalt på jobbintervju osv. Om jeg ser en cv med Per-Arne Hansen og ikke Thin Thi Thin Thin To Hansen, så tror jeg Per-Arne vil bli oppfattet som å ha kommet til Norge som liten og å være norsk fremfor det andre navnet som jeg ikke skjønner hva som er fornavn/mellomnavn (ofte så trekker de det sammen så det uttales f.eks. Thinto) og som jeg kanskje ikke ville tenkt at var like god i norsk. Jeg får veldig mange utenlandske søkere (fagområde mastergrad naturfaglig) og trenger ansatte som kan skrive og snakke norsk, så alle tas ikke inn på intervju. Så for å skille seg positivt ut med norsk navn og asiatisk bilde så er det lurt med norsk navn. 

Anonymkode: 9d64c...e3d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har aldri skjønt hvorfor det er så viktig for enkelte at barn må ha navn som «fungerer i utlandet». Hvilket utland tenker man på? Og hvorfor undervurderer man «utlandet»? 

Anonymkode: 31eeb...5e9

Greit å unngå ÆØÅ eller navn som betyr noe helt annet på engelsk. Greit å gi barnet muligheten til å jobbe/studere i utlandet uten at det alltid blir krøll med skriving av navn i register. 

Anonymkode: 9d64c...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...