Gå til innhold

Hvorfor gir mange adopterte barn ultra norske navn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eksempel barn som er adoptert fra Afrika, hvorfor kalle de Jens Håvard eller Per Harald? Dette er ikke stygt ment, men lurer oppriktig. Selv om de er adoptert har de jo en etnisitet og da ville det gjerne vært naturlig å gi barnet ett internasjonalt navn?

Anonymkode: 6530d...ed5

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle det være et problem å ha tradisjonelt norsk navn som norsk statsborger?

Og hva med etternavn? Unngå å adoptere hvis man heter noe ultranorsk?

Anonymkode: bf57d...563

• Liker 16
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor det? Jeg er norsk med et utenlandsk navn.

Hvilke navn tenker du på?

Anonymkode: 00f61...d1b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er din etnisitet? 

Anonymkode: 5f549...afd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skulle det være et problem å ha tradisjonelt norsk navn som norsk statsborger?

Ikkesant. Louise eller Esmeralda Hansen høres teit ut. 

Anonymkode: 00f61...d1b

• Nyttig 1
Skrevet

Fordi de gir barnet sitt det fineste navnet de vet om, som alle andre foreldre?

• Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Eksempel barn som er adoptert fra Afrika, hvorfor kalle de Jens Håvard eller Per Harald? Dette er ikke stygt ment, men lurer oppriktig. Selv om de er adoptert har de jo en etnisitet og da ville det gjerne vært naturlig å gi barnet ett internasjonalt navn?

For det sikkert er det de ville kalt barnet sitt dersom det var biologisk også? Liker man et navn vil man jo gi barnet det navnet uansett hvordan de fikk barnet

Endret av Maleficenta
  • Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker endten eller. Verste er når de setter sammen et norsk og et utenlandsk navn. Som feks Ole-Pedro eller Huang-Arne

Anonymkode: 16ff9...7ef

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Min erfaring er at de fleste har ett norsk navn + navnet fra fødelandet som mellomnavn

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg kjenner til en ungdom som har helt annen etnisitet enn norsk. Han heter Bjørn, og kler det navnet så godt. Ordentlig stødig og fin ungdom, med masse omsorg og omtanke for andre. 
Tenkte med en gang at det navnet kledde ham 😊 

Så foreldrene velger nok som annen her sier det fineste navnet de vet om. Om det er typisk norsk eller mer internasjonalt har jo ikke noe å si, de er jo norske uansett etnisiteten. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det må være kjedelig liv å leve hvor man konstruerer narrativ som ikke stemmer, og hvor målet er å skape enda mer splittelse mellom kjønn, etnisitet, hudfarge, religionstro m.m. 

Hvor har du disse dataene fra ts? 

Anonymkode: 63d68...987

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Øhh nei? Man gir jo barnet et navn som man synes er fint?

Anonymkode: 18a8b...890

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er du imot dobbeltnavn? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er egentlig et internasjonalt navn? Et navn som fungerer på engelsk? Kinesisk? Spansk? Og hvorfor er det mer naturlig at norske adoptivforeldre gir barnet sitt et navn som fungerer i USA, enn et navn som fungerer i Norge? 

Pussig tanke. 

Anonymkode: e0428...a85

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Faktisk enig i dette, gi ungen et mer internasjonalt navn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Merkelig spørsmål. Ungen kan fint hete Gjermundshaug etc, men trenger ikke å hete Thorvald Gjermundshaug etc hvis man har en helt annen etnisitet.

AnonymBruker
Skrevet
norw skrev (2 minutter siden):

Faktisk enig i dette, gi ungen et mer internasjonalt navn.

Fordi? Kommer hen til å reise mer fordi hen er adoptert? Søke jobb utenlands? Finnes det statistikk?

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Selv om folk liker å late som noe annet, så er det jo en form for tvangsintegrering, for å skape avstand fra det tidligere livet.

Jeg synes det er tåpelig, med mindre navnet er særdeles vanskelig å uttale på norsk uten opplæring.

Anonymkode: ab4d1...d2d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi? Kommer hen til å reise mer fordi hen er adoptert? Søke jobb utenlands? Finnes det statistikk?

Jeg har ikke nevnt noe i den retningen, kan fint holde seg innenfor Norges grenser hele livet, mitt synspunkt har ikke noe med utenlandsreiser å gjøre. Hva med Martin, Isak, Thomas?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

de har vel lyst til det da.. 

Anonymkode: b3ba0...80b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...