AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 23:48 #21 Del Skrevet tirsdag kl 23:48 Jeg har 2 barn med diagnose. Barnet med bare ADHD er sosionom, og jobber innenfor rus. Andre barnet har høytfungerende autisme og tourettes, han er ufør. Men han har siden han var 9 år, ikke klart å gå mer enn deltid på skole, sliter veldig med lyder og mennesker. Anonymkode: bc06e...4c4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 00:31 #22 Del Skrevet onsdag kl 00:31 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vet jo det er store individforskjeller som ikke kan sammenlignes. Men har barn med begge diagnoser, relativt høytfungerende men likevel med en del vansker. Konsentrasjonsvansker, noe rigid, tåler ikke så godt uforutsigbarhet, dårlig på å skjønne det sosiale spillet, lett å utnytte. Vil neppe få sterke karakterer, usikker på om grunnskole kan fullføres i alle fag. Er på mange områder smart, og er sosial og ordrapp. Merker ikke han har diagnoser på førsteinntrykk. Føles som han kunne solgt sand i Sahara noen ganger… Bilselger kanskje? 😉 Men jeg blir sørgmodig og bekymret, hva skal det «bli av han». Han går på ungdomsskolen og har allerede sagt han ikke har verdi, ikke får til noe, eller vil få seg jobb og kunne leve et vanlig liv 💔 Det er beinhardt å høre men også vanskelig å argumentere mot. Er det noen som har eksempler på hva barn med disse diagnosene etter hvert har skaffet seg av yrker de mestrer? Som jeg kan bruke til inspirasjon? Kanskje det er noe jeg ikke har tenkt på, som han selvfølgelig kan drive med 🤞 Anonymkode: f1c28...9fa Jeg fikk diagnose først i godt voksen alder, men har klart meg greit i redusert nattevaktstilling innen helse. Er utdannet innen helse. Om natten er trykket lavere og det er mulig å senke skuldrene inni mellom. Som nå hvor jeg kobler av med KG;) Hadde ikke klart en dag-aftenvaktstilling. Forsøkte det første tiden, men ble mye tull med glemte vakter, møter, mange advarsler ++. Det er lenge siden jeg har fått ‘voksenkjeft’ på jobb nå. Anonymkode: 9d8c6...f98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:58 #23 Del Skrevet onsdag kl 07:58 Har søsken med asberger, voksen, hjemmeboende. Bruker dagene på gaming. Ikke gått skole etter ungdomsskolen, og hadde svært lite oppmøte der og. Er skoleflink, men dessverre blir diagnosen brukt som en sovepute og som unnskyldning for alt, både fra foreldre og h*n selv. I utgangspunktet høytfungerende, men potensialet er uutnyttet og oppdragelsen er en medvirkende årsak til dette. Finn hans sterke sider og bygg på dette. Sjekk om det finnes tilbud til ungdom som sliter med skolen i kommunen deres, med alternativ undervisning. Anonymkode: b18a2...fd0 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:13 #24 Del Skrevet onsdag kl 08:13 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Har søsken med asberger, voksen, hjemmeboende. Bruker dagene på gaming. Ikke gått skole etter ungdomsskolen, og hadde svært lite oppmøte der og. Er skoleflink, men dessverre blir diagnosen brukt som en sovepute og som unnskyldning for alt, både fra foreldre og h*n selv. I utgangspunktet høytfungerende, men potensialet er uutnyttet og oppdragelsen er en medvirkende årsak til dette. Finn hans sterke sider og bygg på dette. Sjekk om det finnes tilbud til ungdom som sliter med skolen i kommunen deres, med alternativ undervisning. Anonymkode: b18a2...fd0 Man er jo ikke høytfungerende når man er så dårlig på å regulere seg……. man skal ikke la diagnosen bli en hvilepute, og ja oppdragelse har litt å si. Men i det hele så er han faktisk ganske lavtfungerende. Anonymkode: f90f2...fe8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kniv & gaffel Skrevet onsdag kl 08:18 #25 Del Skrevet onsdag kl 08:18 (endret) Jeg har selv blir diagnostisert med Asperger syndrom i voksen alder, og kjenner ganske mange på autismespekteret. Typisk for en god del av dem er at de har fullført utdanning, gjerne med gode karakterer, men strever med å være i jobb. Mange ender opp som uføre, og noen i en jobb de er overkvalifisert for. Blant de jeg vet om som er i jobb, er det en god del innen IT og teknologi, særlig blant mennene. Jeg vet også om folk på autismespekteret som blant annet er regnskapsfører, bibliotekar, forfatter, veterinær, lærer, bussjåfør, oversetter, helsefagarbeider, farmasøyt, gartner, musiker eller forsker. Endret onsdag kl 08:34 av Kniv & gaffel La til flere yrker 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:26 #26 Del Skrevet onsdag kl 08:26 Min sønn med Aspergers og ADHD + dysleksi gikk ut med snitt på 6 fra vgs. Ganske utrolig etter åresvis med skolevegring. Tar nå en mastergrad på et toppuniversitet i utlandet. Anonymkode: bcbff...02f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:50 #27 Del Skrevet onsdag kl 13:50 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Man er jo ikke høytfungerende når man er så dårlig på å regulere seg……. man skal ikke la diagnosen bli en hvilepute, og ja oppdragelse har litt å si. Men i det hele så er han faktisk ganske lavtfungerende. Anonymkode: f90f2...fe8 Én ting har du rett i: Mange av oss som har barn med såkalt høytfungerende autisme (aspergers syndrom), er ganske uenige i denne betegnelsen. Fra utsiden fremstår de kanskje høytfungerende. De har ofte høy IQ og virker som de mestrer livet, maskerer seg gjennom skolen. Frem til det smeller, de blir utbrente, får depresjon, klarer ikke å komme seg på skolen, og ender opp i en kjeller foran en gaming-PC. Sammenligner man med barneautisme, vil en med aspergers virke høytfungerende. Men statistisk sett sliter svært mange i begge gruppene, både i og utenfor arbeidsmarkedet. Anonymkode: 3aa17...28f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:55 #28 Del Skrevet onsdag kl 13:55 Vi har ikke den diagnose. Men epilepsi og adhd. Her så satt flere lærere å snakket ned og ikke anbefalt karakterer, fikk og høre du vil ikke komme ut i jobb uansett. Så fikk vi ny rektor, ansatte på ppt var altid på vår side, så kan si vi som foreldre og ppt jobbet mot hva enkelte lærere mente. Så til ny rektor han hadde jobbet på videregående. Super person. Sa rett ut ungdommen ska ha karakterer samme hva dere som lærere sier, om jeg så må gå gjennom fagene selv med gutten. Han sa en ener er bedre en fritak. Dette var en matra rektoren brukte. Gutten gikk ut med stå karakter i alle fag, kom så inn på første valget ved å søke særskilt. Og vips han hadde høyeste karakterer i alle yrkrs fag, almenfag fikk en og stå karakterer i. Gikk opp til fagbrev som industri mekaniker nå. Med meget bestått. Kan si ungdommen gikk å banket på den læreren som hadde vært værst og sa: du trodde jeg aldri ville oppnå noe, men se her jeg klarte, og jeg har og fast jobb. Bil har jeg. Anonymkode: d0179...01d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:59 #29 Del Skrevet onsdag kl 13:59 Jobber som logoped. Har adhd + en vanskelig barndom, slitt med mye. Har også språkvansker. Har jobbet med nebb å klør for å få til livet og spesielt skole. Gjorde det svært dårlig på skole frem til universitet, da var jeg mer voksen og lærte meg strategier for å klare å tilegne meg faglig stoff. Eksempel skrev ned hvert eneste ord jeg ikke forstod, skrev haugevis med notat som jeg kortet ned til stikkord. Vil si jeg er ganske smart som sikkert har hjulpet på, men har vært vanskelig. Anonymkode: 0c990...182 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:03 #30 Del Skrevet onsdag kl 14:03 ADHD, er jurist. Anonymkode: c553c...938 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:12 #31 Del Skrevet onsdag kl 14:12 AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 15.12): Vet jo det er store individforskjeller som ikke kan sammenlignes. Men har barn med begge diagnoser, relativt høytfungerende men likevel med en del vansker. Konsentrasjonsvansker, noe rigid, tåler ikke så godt uforutsigbarhet, dårlig på å skjønne det sosiale spillet, lett å utnytte. Vil neppe få sterke karakterer, usikker på om grunnskole kan fullføres i alle fag. Er på mange områder smart, og er sosial og ordrapp. Merker ikke han har diagnoser på førsteinntrykk. Føles som han kunne solgt sand i Sahara noen ganger… Bilselger kanskje? 😉 Men jeg blir sørgmodig og bekymret, hva skal det «bli av han». Han går på ungdomsskolen og har allerede sagt han ikke har verdi, ikke får til noe, eller vil få seg jobb og kunne leve et vanlig liv 💔 Det er beinhardt å høre men også vanskelig å argumentere mot. Er det noen som har eksempler på hva barn med disse diagnosene etter hvert har skaffet seg av yrker de mestrer? Som jeg kan bruke til inspirasjon? Kanskje det er noe jeg ikke har tenkt på, som han selvfølgelig kan drive med 🤞 Anonymkode: f1c28...9fa Forsker, it-konsulent, rusavhengig, trygda, streamer på Twitch m.m (Kjenner endel med ADD/Adhd og/eller autisme/asperger) Anonymkode: 0b706...694 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:16 #32 Del Skrevet onsdag kl 14:16 AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 15.12): Vet jo det er store individforskjeller som ikke kan sammenlignes. Men har barn med begge diagnoser, relativt høytfungerende men likevel med en del vansker. Konsentrasjonsvansker, noe rigid, tåler ikke så godt uforutsigbarhet, dårlig på å skjønne det sosiale spillet, lett å utnytte. Vil neppe få sterke karakterer, usikker på om grunnskole kan fullføres i alle fag. Er på mange områder smart, og er sosial og ordrapp. Merker ikke han har diagnoser på førsteinntrykk. Føles som han kunne solgt sand i Sahara noen ganger… Bilselger kanskje? 😉 Men jeg blir sørgmodig og bekymret, hva skal det «bli av han». Han går på ungdomsskolen og har allerede sagt han ikke har verdi, ikke får til noe, eller vil få seg jobb og kunne leve et vanlig liv 💔 Det er beinhardt å høre men også vanskelig å argumentere mot. Er det noen som har eksempler på hva barn med disse diagnosene etter hvert har skaffet seg av yrker de mestrer? Som jeg kan bruke til inspirasjon? Kanskje det er noe jeg ikke har tenkt på, som han selvfølgelig kan drive med 🤞 Anonymkode: f1c28...9fa Min mann har adhd og autisme. Man merker det ikke på han ved første inntrykk men det merkes nok mye mer når man blir godt kjent med han. Han fikk diagnosene i voksen alder. Han fikk ikke til å gå på skole som barn/ungdom. De forsøkte alt mulig, men det gikk ikke. Han greide det bare ikke. Mest sannsynligvis for mange inntrykk og for mye kaos i hodet. Han ble utredet som barn men de fant ingenting da. Han slet lenge som voksen selv om han greide å få fagbrev etter å ha vært lærling. Etter ny utredning som voksen fikk han diagnoser og medisiner og begynte på skole igjen og ble ingeniør. Hyperfokuset han har på yrket sitt hjelper han veldig! Han fungerer nå godt i arbeid og tjener veldig godt. Da han var ung trodde ikke foreldrene han noen gang ville greie å fungere i jobb. De trodde han kom til å ende som ufør. Mens nå er han en høyt ettertraktet mann i sitt yrke. Anonymkode: 7b65c...2ac 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:21 #33 Del Skrevet onsdag kl 14:21 Jeg kjenner to: bioingeniør og radiograf 😊 Anonymkode: e68cb...f54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:51 #34 Del Skrevet onsdag kl 14:51 Kjenner to lærere (en med ADHD, en med ASD) og en miljøterapeut med ASD. Kjenner sikkert flere som enten er udiagnostiserte eller ikke åpne om diagnose. Mistenker ASD hos mitt ene barn som går på videregående og har toppkarakterer. Planen der er utdanning innenfor medisin eller ingeniør. Anonymkode: ccb8e...45f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:54 #35 Del Skrevet onsdag kl 14:54 Selvstendig landbruksmekaniker. Egen bedrift gir frihet til å velge når man må møte opp. For denne personen (autist) er det fint fordi det kan være krevende med andres krav. Mens for andre autister kunne det letteste vært å faste rutiner med fast oppmøtetid og sted og oppgaver. Anonymkode: 92078...deb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:57 #36 Del Skrevet onsdag kl 14:57 Andre autister jeg kjenner er en super kunstnerisk arkitekt og en annen lærer. Sistnevnte fungerer ikke supergodt i mine øyne men vedkommende ville ikke anerkjenne egne utfordringer og ta hensyn til det. Hadde hen gjort det, tror jeg det ville fungert mye bedre. Anonymkode: 92078...deb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 15:12 #37 Del Skrevet onsdag kl 15:12 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Man er jo ikke høytfungerende når man er så dårlig på å regulere seg……. man skal ikke la diagnosen bli en hvilepute, og ja oppdragelse har litt å si. Men i det hele så er han faktisk ganske lavtfungerende. Anonymkode: f90f2...fe8 Høytfungerende autisme brukes hos de som klarer seg bedre enn de med en alvorligere grad av autisme. Men en del med høytfungerende autisme sliter med tilleggsvansker. De kan klare seg ganske bra gjennom hele skolegangen frem til de møter arbeidslivet. Så mange med høytfungerende autisme er uføretrygdet, da arbeidslivet er for dårlig tilrettelagt. Jeg kunne sikkert ha vært i jobb jeg også, men jeg fikk trygd for at jeg skulle ha en sikker inntekt og forutsigbar hverdag. Til forsvar har jeg en bachelorgrad og en mastergrad, men får ikke brukt gradene da jeg ikke jobber. Anonymkode: 245a6...848 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:29 #38 Del Skrevet onsdag kl 16:29 Jobber med IT, en del ulike prosjekter, i offentlig sektor. Fullførte ikke høyere utdanning, men har fagbrev. Mitt beste tips er å la barn finne ut av hva de er interessert i. Samarbeid med skolen om å få til et godt læringsmiljø og at barnet skal få oppleve mestring. Og viktig at du ikke stresser for mye, det hjelper ikke barnet! Anonymkode: 11caa...813 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:14 #39 Del Skrevet onsdag kl 22:14 Her ble det mye gode svar, tusen takk 🥰 Det er så godt å se mangfoldet i hvor man har endt opp, og ikke minst at en noe vrien start på ungdommen KAN ende ut i å finne seg selv mer på kanskje mer yrkesrettede og praktiske utdanninger. Og ikke minst at det er rikelig med arbeidsgivere som tør satse på noen som er litt annerledes, og ikke lar alltid lar være tilfelle det blir trøblete eller slitsomt 👌 Anonymkode: f1c28...9fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:28 #40 Del Skrevet onsdag kl 22:28 Jeg kjenner 3stk med autisme. 2 av de er matros og den 3. Er taxisjåfør. Anonymkode: 91ab3...08a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå