AnonymBruker Skrevet 22. april #1 Skrevet 22. april Vi leier med fordi vi rett og slett ikke har nok egenkapital til å kjøpe. Møtte hverandre i voksen alder og har ett barn hver fra før. Jeg ble dessverre ufør for ett år siden. Jeg tror jeg er den eneste i forelderen i klassen til barnet som leier.. Flere som meg? Anonymkode: 317ce...f96
AnonymBruker Skrevet 22. april #2 Skrevet 22. april Vi er mange.... Ikke sammenlign deg med andre som ikke har samme utgangspunkt! Anonymkode: 02f8d...b77 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #3 Skrevet 22. april Vi var det for inntil et år siden. Fikk lån uten egenkapital i husbanken. Kan jo søke der å se om de vil hjelpe? Anonymkode: e3412...6c7 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #4 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Vi leier med fordi vi rett og slett ikke har nok egenkapital til å kjøpe. Møtte hverandre i voksen alder og har ett barn hver fra før. Jeg ble dessverre ufør for ett år siden. Jeg tror jeg er den eneste i forelderen i klassen til barnet som leier.. Flere som meg? Anonymkode: 317ce...f96 En trenger muligens ikke egenkapital...om maner under 35 så kan en låne egenkapital inni selve huslånet... Anonymkode: 023d2...388
AnonymBruker Skrevet 22. april #5 Skrevet 22. april Ufør alenemor. Fikk Husbanklån og tilskudd. Eier nå hus med hage. Anonymkode: 489a4...e46 3
AnonymBruker Skrevet 22. april #6 Skrevet 22. april Jeg leier , bor alene med 2 barn . Har fått startlån gjennom kommunen , men finner ikke noen passende bolig i området . Anonymkode: 54fb3...eef 1
Gaia Skrevet 22. april #7 Skrevet 22. april Jeg kjøpte første bolig da jeg var 35 år gammel. Hadde fast jobb og greier, men ikke økonomi til å låne før da. Tror det er svært vanlig.
exictence Skrevet 22. april #8 Skrevet 22. april Jeg leier ikke. Men jeg kjenner en familie som leier et koselig hus ganske rimelig. Utleier stiller mye opp og tar seg av vedlikeholdsarbeidet. Da har en fast utgift på huset, og det er mye lavere enn hva de fleste betaler i gjeld som ofte er nedbetaling av bare rentene. De kommer nesten adri i mål, men det er kanskje ikke hensikten heller? Jeg har da tenkt; hvorfor ikke bare fortsette med å leie med de forutsetninger de har? Hvorfor er det så viktig å eie selv egentlig?
AnonymBruker Skrevet 22. april #9 Skrevet 22. april Jeg leier. Alene med 2 barn. Jeg synes det er kjipt dessverre, ville heller betalt ned til banken på noe som er mitt. Anonymkode: 7e86e...7f6 2
AnonymBruker Skrevet 22. april #10 Skrevet 22. april Jeg leier, har to barn. Holder på med utdanning så skal søke husbanklån når den tid kommer Anonymkode: d4232...ce8 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #11 Skrevet 22. april Vi leier og er fornøyd med det! Er huslån ville kostet oss mer. Anonymkode: f6b3a...1ae 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #12 Skrevet 22. april Min mor fikk ikke kjøpt seg bolig før jeg hadde bodd hjemmefra i fem år, da fikk hun husbanklån og var over 50 år "gammel". Samboeren og jeg leier, vi har ingen barn, men det er jo likevel en forventning fra samfunnet om at alle "skal" eie etter en viss alder. Anonymkode: 6cf87...e68
AnonymBruker Skrevet 22. april #13 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi leier med fordi vi rett og slett ikke har nok egenkapital til å kjøpe. Møtte hverandre i voksen alder og har ett barn hver fra før. Jeg ble dessverre ufør for ett år siden. Jeg tror jeg er den eneste i forelderen i klassen til barnet som leier.. Flere som meg? Anonymkode: 317ce...f96 Vi gjorde også det, og jeg skjønte vi ikke var alene om det. Sparte til EK i 10 år i Oslo før vi kunne kjøpe. Sånn utover at banken eier størsteparten av boligen vår og ikke vi - så er jo forskjellen liten. Leie er usikkert, men det er eie også egentlig mtp livssituasjoner som kan endre seg. Anonymkode: 27489...d92
AnonymBruker Skrevet 22. april #14 Skrevet 22. april I klassene til min barn har det vært flere som har leid. Det er jo ikke unormalt det. Men det som har vært gjenganger med de aller fleste som har leid er at de har flyttet ofte. Mange av de bodde på 5-6 steder iløpet av barneskolen. Gjerne inn og ut av skolekretsen. Vi fikk kjøpe uten egenkapital, men med min foreldre som kausjonister. Det var et gammelt og lite hus, men med fantastisk beliggenhet og hage. Vi har absolutt hatt det vi trenger, men ikke noe råflott. Anonymkode: 59e0f...d43
litle_my Skrevet 22. april #15 Skrevet 22. april Jeg leide fram til jeg var 37 og samboeren 43. Han hadde eid tidligere, men solgt med tap etter et samlivsbrudd. Vi fikk kausjonist (min stefar) på en del av lånet som tilsvarte egenkapital. Slik jeg opplever det, er det langt dyrere å eie enn å leie, for som eiere er det vi selv som må ordne opp når noe går i stykker, koste på vedlikehold osv. Skulle jeg ha valgt på nytt, hadde jeg iallfall valgt et nyere og "enklere" hus enn det vi har nå. 1
fru Alving Skrevet 22. april #16 Skrevet 22. april Problemet med å leie er to ting. Du ender ofte opp med å flytt uten å ville det selv fordi eier trenger huset, skal selge, pusse opp osv Og du bygger deg ikke opp formue. På den andre siden, det er ingen lommer i likskjorta, (noe mange bør tenke grundig over) 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #17 Skrevet 22. april Vi leier. En av oss har vært både ufornuftig og uheldig med sitt, og er gjeldfri først om et par år. Den andre har vært mye syk, men i skam for å ikke være god nok, har heller sluttet i jobb og tatt opp lån enn å gå sykemeldt og forholde seg til arbeidsgiver. Sistnevnte er på en bedre plass i dag og bygger egen bedrift, men har ingen egenkapital. Håpet er å søke husbanken når førstnevntes gjeld er betalt ned. Vi bor veldig greit og trygt (leier av familie) og har mye frihet til å gjøre mindre endringer i huset. Men det hadde vært fint å ha noe eget en dag. Men jeg er helt sikker på at barna våre har en fin oppvekst uansett, og mtp at vi sitter godt i det når vi en dag arver foreldre, kan vi gi de mange muligheter økonomisk senere i livet. Skulle gjerne hatt de mulighetene her og nå - men is i magen hjelper. Anonymkode: db82a...202
Mardina Skrevet 22. april #18 Skrevet 22. april (endret) fru Alving skrev (1 time siden): Problemet med å leie er to ting. Du ender ofte opp med å flytt uten å ville det selv fordi eier trenger huset, skal selge, pusse opp osv Og du bygger deg ikke opp formue. På den andre siden, det er ingen lommer i likskjorta, (noe mange bør tenke grundig over) Eller du har huseiere som kjøper bolig kun for å leie den ut. Ikke alle som må flytte på p.g.a det du nevner. Jeg bor i et hus som ene og alene er kjøpt for å kunne leies ut. Så jeg er ikke bekymret for å bli "kastet" ut.... Det er ingen sjans for at huseierne skal bo her selv etterhvert. Ikke alle har mulighet til å spare opp EK og da er leie eneste alternativet. Med mindre man vil bo på gaten da... Endret 22. april av Mardina
AnonymBruker Skrevet 22. april #19 Skrevet 22. april Alene med to tenåringer. Leier. Har søkt startlån gjennom Husbanken, men tviler på jeg har råd til noe i min prisklasse 🥹 Prøver å spare i fond, men det er ikke enkelt. Anonymkode: 3650d...dc4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå