Gå til innhold

Kjøpe ny bil - hvorfor Toyota?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal kjøpe ny bil og har tidligere hatt Volvo. Jeg har veldig lite kunnskap om biler generelt og gubben helt ok, men han vil ha Toyota. Vi skal se på Rav4 og Corolla. 

Mange sier at Toyota er en veldig god bil og driftssikker, men det er alt jeg vet. Kan så klart lese meg litt opp, men hva er bra med dette merket?

Er det noen som kan fortelle litt? Antar at det er flere som har Toyota her inne, så vil gjerne høre deres meninger og erfaringer ☺️

Anonymkode: 71c3e...862

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Toyota sin styrke er at de utvikler bilene sine enkle og robuste. Så bygger de den samme teknologien kjempelenge. RAV4 og Corolla mangler utstyr og "features" som de fleste andre biler har, men til gjengjeld er de da også mer pålitelige. Motordeler, understellet osv. er dimensjonert for å vare. Som en Volvo 240. De holder seg godt i bruktverdi og er som regel dørgende kjedelige å kjøre. Kurante biler for alle som ikke bryr seg om bil - et godt valg.

Det som jeg heller reagerer på her at mannen din i 2025 vil kjøpe biler som ikke er elektriske. Bare gjør som dere vil, selvsagt, men her betaler du mer både ved kjøp og, særlig, ved bruk. Hvorfor man skulle ha gjort dét, uten å være entusiast for den bilen man kjøper, skjønner jeg ikke.

Anonymkode: 3e22e...7d4

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Om jeg skulle kjøpt ny bil, ville jeg ventet på Toyota C-Hr+.

Endret av Peters
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp heller en Kia om du skal kjøpe nytt. Billigere og 7 års garanti. Mye bedre å kjøre, penere biler, og får ikke stempel som gammal gubbe eller kjerring. Mindre du kjøper nye Land Cruiser da åpenbart, den er et annet kaliber.

Anonymkode: f8e55...8ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Toyota sin styrke er at de utvikler bilene sine enkle og robuste. Så bygger de den samme teknologien kjempelenge. RAV4 og Corolla mangler utstyr og "features" som de fleste andre biler har, men til gjengjeld er de da også mer pålitelige. Motordeler, understellet osv. er dimensjonert for å vare. Som en Volvo 240. De holder seg godt i bruktverdi og er som regel dørgende kjedelige å kjøre. Kurante biler for alle som ikke bryr seg om bil - et godt valg.

Det som jeg heller reagerer på her at mannen din i 2025 vil kjøpe biler som ikke er elektriske. Bare gjør som dere vil, selvsagt, men her betaler du mer både ved kjøp og, særlig, ved bruk. Hvorfor man skulle ha gjort dét, uten å være entusiast for den bilen man kjøper, skjønner jeg ikke.

Tusen takk for flott svar! Men.. jeg trodde begge disse var hybrid eller hel-elektriske??  

Det var i alle fall det jeg ble fortalt.. hmm

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for flott svar! Men.. jeg trodde begge disse var hybrid eller hel-elektriske??  

Det var i alle fall det jeg ble fortalt.. hmm

Ja de er hybrider, men eldre uygaver er bensin/diesel.

Anonymkode: 11130...660

AnonymBruker
Skrevet

Nope, de er hybrider, og ikke en gang ladbare. Det er for dårlig, mener jeg. Og du ender opp med å betale for drivstoff.

Er for øvrig enig med den andre kommentaren over her at idag er det smarteste bilkjøpet Kia. Pålitelig, rimelig, god. Svært godt utvalg av klasseledende elbiler.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi skal kjøpe ny bil og har tidligere hatt Volvo. Jeg har veldig lite kunnskap om biler generelt og gubben helt ok, men han vil ha Toyota. Vi skal se på Rav4 og Corolla. 

Mange sier at Toyota er en veldig god bil og driftssikker, men det er alt jeg vet. Kan så klart lese meg litt opp, men hva er bra med dette merket?

Er det noen som kan fortelle litt? Antar at det er flere som har Toyota her inne, så vil gjerne høre deres meninger og erfaringer ☺️

Har hatt Toyota  de siste  10 årene. Og det har  kostet meg lite. Min rav4 hadde gått nesten 500.000, min mann sin bil er snart på 500.000 den også. Og de har gått igjennom  eu kontoll etter eu kontroll uten feil og mangler. Minimalt med reparasjoner,  og de få som har vært har vært billige. 

Kommer an på årsmodeller også. Noen typer har litt mer trøbbel enn andre, så du må søke opp typen og årsmodellen. Feks rav diesel husker ikke årene, så var det mye trøbbel med diesel dyser, som kostet mange 10 talls tusen  å fikse. 

Min var en gammel rav, og byttet kun pga alt for mye kjøring og drivstoff  utgifter. Og er nå på suzuki. Den er også en god bil, men ikke like holdbar. Den går nok ikke til 500.000. 

I tillegg  er rav helt super på vinterføre. Vi kjøpte i utgangspunktet pga en bratt bakke og litt utpå bygda med dårlig  brøyting til tider.  Og svært glatt har det ikke altid vært gøy å kjøre hjem. Eller reise bort. Med rav 4 har jeg aldri hatt trøbbel med glatt føre og dårlig veier. Tror jeg har slept  bittelitt to ganger, og da rettet det seg raskt oppigjen. 

Veldig enig med mannen din. Har også hatt to corolla. Men det er kun fremhjulsdrift. Så ikke like god vinter bil. Eldre type det også. Mannen hadde også en gammel haug av en corolla, så ut som noe  som ikke startet. Men startet på første firsøk uansett hvor kaldt det var. Gikk igjennom eu den også i 5år. 

Så mitt tips. Et merke du ikke trenger å bekymre  deg for. Men google typiske feil og mangler og legg inn modellen du vurderer, da det  finnes noen avvik. I verste fall kan du søke  opp priser på skruvat på de delene som listes opp.  Da noe av det ikke koster så mye heller

Anonymkode: 561d2...77c

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Toyotas største fordel er driftssikkerhet. De er solide, pålitelige og har en kvalitet som gjør det de kan kjøres veldig langt uten verkstedkostnader utover service. I tillegg har de noen av verdens mest fornøyde verkstedkunder. Bilenes holdbarhet gjør også at de holder seg bedre i bruktverdi enn mange andre biler. I sum gjør dette at det er god økonomi i å kjøre Toyota.

Jeg har selv kjørt Toyota i over 30 år, og er veldig fornøyd, både med bilene og verkstedet. Nå har jeg også en Lexus. Lexus laget også av Toyota, og Lexus er ena et hakk opp fra Toyota når det gjelder service og kvalitet.

Anonymkode: 028eb...31b

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Toyota er kjent som driftssikre og har toppet mange kåringer på dette. Ikke alle typer og årganger er like bra, men det er bare å google det eller oppsøk et bibliotek og sjekk ut gamle utgaver av bladet Motor. Prisen er mye mer enn bare det du betaler ved kjøp. Den er også alle reparasjonene og små og støre feil som etterhvert kommer på eldre biler. Man ønsker å utsette dette lengst mulig. Mange ønsker også å selge bilen når de er ferdige med den. Da er det også fint at Toyota ofte er lettsolgte biler. Gitt at prisen er satt riktig så klart. Men Toyota har et problem, de har bare en elektrisk utgave, med det merkelige navnet bz4x. Den har ennå ikke vært på markedet lenge nok til å man kan konkludere på langtidskvalitet, men jeg har lagt merke til at svært mange taxier er toyota bz4x nå og de sjåførene må man vel anta i hvert fall har litt peiling.

Anonymkode: 9b97e...644

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har hatt min Toyota Yaris i 12 år og har aldri trengt å fikse på noe! Eu godkjenningene går fortsatt som en lek. Fra nå av er det alltid Toyota og vi skal kjøpe en Rav4 neste gang siden vi trenger større bil.

Anonymkode: cc5d0...430

• Liker 1
Skrevet

Toyota som nybil er helt fint og fornuftig hvis modellen passer ditt bruk. Dessverre er det mange som betaler overpris for brukt Toyota. De har stort sett gode og velprøvde (og gammeldagse) løsninger og komponenter, men en gammel Yaris er ikke verdt dobbelt så mye som en tilsvarende Mazda f.eks.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nope, de er hybrider, og ikke en gang ladbare.

Jo, Rav 4 er iallfall ladbar. Har nettopp kjøpt en. Bytta inn min Outlander, også ladbar, men jeg kjører nesten dobbelt så langt på el med Raven.  Meeget fornøyd hittil.

Ellers kjøper jeg aldri helt nytt, men nyere brukt.  Vær eier nr.2, la eier nr 1 ta verditapet og eier 3 ta verkstedutgiftene. En god regel som jeg følger ved bilkjøp.  Bytter ved ca 130 - 150 000 km.

Anonymkode: bcf15...0ee

• Liker 4
Skrevet

Har hatt 2 Toyota Corolla (en '97 modell og en '03 modell). Begge gikk som bare det. Aldri noe tull med dem. Driftsikker som få... 

Det som stort sett "tar livet av dem" er rust.... I hvert fall hvis man har eldre modeller. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 15.49):

Kjøp heller en Kia om du skal kjøpe nytt. Billigere og 7 års garanti. M

Som ikke slår Toyota med sin 10 års garanti.

Anonymkode: bc1a3...0a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rart å høre alle dere som har hatt biler som ikke det har vært utgifter med.

Jeg kjøpte min første brukte Yaris Hybrid for 7 mnd siden - den er 2019 modell og gått kun 30.000 km, og har hittil hatt to feil på den - ene feilen var garantifeil heldigvis og andre feilen var en støtdemper på 7.000 kr som gjorde at den ikke gikk gjennomm Eukontrollen.

Så tydeligvis EKSTREMT uheldig jeg da 😒

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kjøpte min første brukte Yaris Hybrid for 7 mnd siden - den er 2019 modell og gått kun 30.000 km, og har hittil hatt to feil på den - ene feilen var garantifeil heldigvis og andre feilen var en støtdemper på 7.000 kr som gjorde at den ikke gikk gjennomm Eukontrollen.

Men nå har du jo bare hatt bilen i 7 mnd da. Det er jo ikke sikkert det blir store utgifter på den fremover. 

Toyota er jevnt over driftsikre biler 😊 Selv om det selvfølgelig finnes mandag-biler av det merket også. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Masse feil på gamle Rav4 som alle andre gamle biler. Alt av slitedeler må over tid byttes og det meste rustes i stykker. Grunnen til at folk sier det er så billig er at de har noen til å gjør jobben gratis for dem. På verksted er det over 1000 kroner timen som gjør at en relativt grunnleggende reparasjon som nye skiver og bremseklosser koster over 10 tusen å fikse.
Husker på vår 2006 modell RAV4, der rustet bensinpåfyllingsrøret, så du tømte litervis med bensin rett på asfalten.

AnonymBruker
Skrevet
Mardina skrev (14 minutter siden):

Men nå har du jo bare hatt bilen i 7 mnd da. Det er jo ikke sikkert det blir store utgifter på den fremover. 

Toyota er jevnt over driftsikre biler 😊 Selv om det selvfølgelig finnes mandag-biler av det merket også. 

Nei, får da pokker ikke håpe det når det bare er 4 år igjen av garantien.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 15.00):

Er det ikke litt rart å kjøpe fossilbil i 2025?

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...