Gå til innhold

Hva er beste katte maten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei har akkurat fått oss katt og lurer veldig på hva som er den beste katte maten der ute? Har søkt litt rundt men er veldig mye og velge mellom så jeg lurte bare på om noen viste hva den ‘’beste’’ katte maten er 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minst mulig korn i maten til katter. Det er ikke så vanskelig å unngå i våtfôr, men verre med tørrfôr, som mange lar kattene leve på. Så der må du lese innholdsfortegnelsene. Et kornfritt alternativ er Orijen. Det er dyrere enn andre merker pga dette, men hvor mye kan egentlig en katt spise? Den vil nok ikke spise deg ut av huset om man har normal økonomi, selv om du fôrer dem på Orijen.

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

Litt vanskelig å svare på siden kattene bør få for utfra alder, sterilisering og inne/ute tilgang. 

Jeg har 3 katter hvorav en er svært kresen på maten. Jeg forer 80% med våtfor (katter har ikke tørstebehov, og noen kan utvikle nyresteiner, urinveisinfeksjoner osv hvis de er litt dehydrert over lengre tid). Jeg kjøper hovedsaklig kattemat med minst mulig korn i (les bakpå etikettene). 

Personlig er jeg veldig fornøyd med mye av foret som finnes på Zooplus. Kjøper concept for life som tørrfor siden jeg de har en veldig god sammensetning av fettstoffer, proteiner osv (det kan være lurt å lese seg litt opp på hva kattemat bør og ikke bør inneholde, Taurin er viktig). 

Og våtfor kjøper jeg mest mulig rent kjøtt. Kan sende deg en liste over det jeg kjøper hvis det er av interesse, men vær obs på at det ikke er billig. Og til slutt, ikke kjøp tørrforet som de selger på matbutikken (ala whiskas). De inneholder veldig mye fyllstoffer og mye korn som kattene ikke har godt av i store mengder/lang tid. Det er verdt å betale litt mer for litt bedre kvalitet.  

Endret av Evot_i_skogen
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Våtfôr er best til katt. 

Orijen

Purizon

Wild Freedom

Carnilove

Disse har også helt ok tørrfôr.

Anonymkode: b057d...239

• Liker 1
Skrevet (endret)
Evot_i_skogen skrev (45 minutter siden):

Litt vanskelig å svare på siden kattene bør få for utfra alder, sterilisering og inne/ute tilgang. 

Jeg har 3 katter hvorav en er svært kresen på maten. Jeg forer 80% med våtfor (katter har ikke tørstebehov, og noen kan utvikle nyresteiner, urinveisinfeksjoner osv hvis de er litt dehydrert over lengre tid). Jeg kjøper hovedsaklig kattemat med minst mulig korn i (les bakpå etikettene). 

Personlig er jeg veldig fornøyd med mye av foret som finnes på Zooplus. Kjøper concept for life som tørrfor siden jeg de har en veldig god sammensetning av fettstoffer, proteiner osv (det kan være lurt å lese seg litt opp på hva kattemat bør og ikke bør inneholde, Taurin er viktig). 

Og våtfor kjøper jeg mest mulig rent kjøtt. Kan sende deg en liste over det jeg kjøper hvis det er av interesse, men vær obs på at det ikke er billig. Og til slutt, ikke kjøp tørrforet som de selger på matbutikken (ala whiskas). De inneholder veldig mye fyllstoffer og mye korn som kattene ikke har godt av i store mengder/lang tid. Det er verdt å betale litt mer for litt bedre kvalitet.  

Hei takk for et veldig detaljert og fint svar!

tar gjerne imot en liste over det du kjøper 

Han Katten min er 7mnd og skal blir sterilisert om 2 uker og er utekatt akkurat nå spiser han  

‘’eukanuba kitten healthy start’’ tørfor  og

‘’Eukanuba kitten kornfritt kylling ’’ våtfor 

vet du om dette er bra eller dårlig for?

Endret av Ghostkitty
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du for bare smake og prøve deg frem.

Anonymkode: c90c9...2d8

AnonymBruker
Skrevet
Ghostkitty skrev (11 minutter siden):

Han Katten min er 7mnd og skal blir sterilisert om 2 uker og er utekatt akkurat nå spiser han  

‘’Eukanuba kitten kornfritt’’ våtfor 

Eukanuba har pleid å være ansett for et kvalitetsmerke. Det er fint at de faktisk produserer kornfritt alternativ og at du har valgt dette. Katter er 100% carnivore og skal ikke ha grønnsaker og vegetabilsk mat.

Anonymkode: b218e...887

• Nyttig 1
Skrevet
Ghostkitty skrev (17 timer siden):

‘’Eukanuba kitten kornfritt kylling ’’ våtfor 

Hei hei. 

Selvfølgelig skal du få listen, se nederst i dette innlegget.

Eukanuba er absolutt en grei produsent så lenge du velger kornfritt. Mine katter får litt blass pels av det foret, så jeg mistenker at fettstoffene i eukanuba ikke er helt kompatible med mine katter. Men det er også litt av utfordringen, alle katter reagerer litt forskjellig på forskjellige produsenter. Så prøv deg frem over litt tid, følg med på avføring og hvordan pelsen er. Med feilt for får kattene ofte tørr pels eller ekstra mye flass, eller avføringsproblemer. Vil bare også legge til at tørrforet fra matbutikken ofte har harsknede fettsyrer i seg, derfor kan det foret lukte veldig stramt. Da legger produsenten til mer Taurin og andre stoffer som smaker godt for katten slik at de spiser det uansett. 

Tamkatter er egentlig ikke 100% carnivore (ikke ville heller), de utnytter alle endel av det nedbrutte grønne som bytterdyrene har i magen (derfor spiser de tarmene og magesekken, men ikke galleblæren). Over lang tid så har tamkatter også utviklet en litt større toleranse for grønt på grunn av lang tids nærhet til mennesker. Men det betyr at de er sånn ca 98,5% carnivore. Korn i maten er bare fyllstoffer som produsentene putter i for å tjene mer penger. Men kattene kan ta opp noe proteiner fra f.eks erteprotein. 

Her er maten mine er mest fornøyd med: 

Felina Porta, metallbokser på 90gram med ren kylling og den med tunfisk + surimi: https://www.zooplus.no/shop/katt/vatfor_katt/porta21/feline_porta21_boks/392795?activeVariant=392795.0

Sheba Fine filet, kylling med tunfisk 60 gram: https://www.zooplus.no/shop/katt/vatfor_katt/sheba/sheba_finefileter/1343482?activeVariant=1343482.0

Cosma nature 70 gram, med kylling eller tunfisk+reker: https://www.zooplus.no/shop/katt/vatfor_katt/cosma_nature/cosma_nature_sorter/446265?activeVariant=446265.2

Encore Cat 70gram, tunfisk med reker: https://www.zooplus.no/shop/katt/vatfor_katt/encore/1825312?activeVariant=1825312.0

Concept for life, sterilized cats. Tørrfor, 10 kg pakke med kylling eller laks: https://www.zooplus.no/shop/katt/torrfor_katter/concept_for_life_cat/concept_for_life_spesialfor_cat/1224324?activeVariant=1224324.4

Jeg kjøper også noe av dette som litt avveksling til rent kjøtt i lake, Purina Gourmet perle: https://www.rusta.com/nb-no/fritid/husdyr/kattemat/vatfor-katt-gourmet-perle-60x85-g-forskjellige-smaker

Jeg kjøper som oftest i økonomipakninger for å spare litt penger. Det blir dyrt med kvalitetsfor til 3 katter 😂. Men de 2 eldste er nå 15 år, fin og myk i pelsen og har så og si ikke hatt et eneste helseproblem. Jeg velger å tro at noe av det skyldes flaks og noe av det skyldes maten de har fått hele livet 😉

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Purina One Bifensis er min katt sin favoritt.   

Anonymkode: 0fb9c...4ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Purina One Bifensis 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjest Catmom
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min får Royal Canin for maine coon, men då det var tomt og vi venta på ny pakke i posten, testa eg Purina One Bifensis, og det likar han veldig godt. Så no veksler vi litt på.

Men det beste han veit er kjøt, fisk og kylling!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Våtfor og råfor 😻

Katter trenger ikke tørrfor og har heller ikke godt av det. Blir som at du skal leve på posesuppe resten av livet 👍

Tørrfor er tilsatt salt for å få katter til å drikke mer vann. 

Gjennom våtfor/råfor får de nesten alt vann de trenger, næring og de kan spise store mengder. 

Tørrfor er det snakk om 75 g til en voksen katt. Noe som er utrolig lite. 

Anonymkode: ea99d...9e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fjaselina skrev (10 minutter siden):

Min får Royal Canin for maine coon, men då det var tomt og vi venta på ny pakke i posten, testa eg Purina One Bifensis, og det likar han veldig godt. Så no veksler vi litt på.

Men det beste han veit er kjøt, fisk og kylling!

Ja, kylling og fisk er favoritten. 

AnonymBruker
Skrevet
Fjaselina skrev (11 minutter siden):

Royal Canin

Denne anbefaler veterinær til katt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Denne anbefaler veterinær til katt. 

Det betyr ikke at det er den beste maten? Royal canin har kun mat med korn. Det er ikke noe man burde gå for. Prøv å kjøp kornfri mat og betal heller litt mer for at katten skal spise bra for det er verdt det!!

Anonymkode: 74ba2...4e2

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det betyr ikke at det er den beste maten? Royal canin har kun mat med korn. Det er ikke noe man burde gå for. Prøv å kjøp kornfri mat og betal heller litt mer for at katten skal spise bra for det er verdt det!!

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Anonymkode: 74ba2...4e2

Er så enig med deg, jeg trodde før at Royal Canin var kun til små dyra. Tok feil der. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Våtfor og råfor 😻

Katter trenger ikke tørrfor og har heller ikke godt av det. Blir som at du skal leve på posesuppe resten av livet 👍

Tørrfor er tilsatt salt for å få katter til å drikke mer vann. 

Gjennom våtfor/råfor får de nesten alt vann de trenger, næring og de kan spise store mengder. 

Tørrfor er det snakk om 75 g til en voksen katt. Noe som er utrolig lite. 

Anonymkode: ea99d...9e2

Nei, de skal spise begge deler tørrfor/våtfor. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...