Gå til innhold

Hvor mye bør jeg fortelle om grunnen til bruddet med eksen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er separert fra mannen min siden noen måneder tilbake etter årevis av tvil og mange tårer. I bunn og grunn gikk jeg fra ham grunnet et langvarig alkoholmisbruk som eskalerte kraftig under covid og som gikk ut over både ekteskap, familieliv og min egen selvfølelse. Nå som jeg er singel har jeg begynt å utforske datingapper og har hatt kontakt med (og vørt på noen dates) med noen forskjellige menn. Et par av de har  (naturlig nok) spurt om hva som var grunnen til bruddet med min eks. Spørsmålet kommer typisk fra menn som også har vært gjennom brudd etter langvarige forhold. Jeg finner dette spørsmålet ubehagelig, og har hittil valgt å si at jeg helst ikke vil snakke om det, og så gått videre til å snakke om noe annet. Dette var dog ganske "useriøse" dates der formålet var mer sex enn noe annet, og der jeg ikke har lyst til å gi så mye av meg selv uansett.

Nå merker jeg at jeg er klar for litt mer "seriøse" dater der man også blir bedre kjent, men føler fortsatt et sterkt ubehag relatert til dette spørsmålet. På den ene siden skjønner jeg fullt og helt at daten spør om det, og jeg hadde normalt sett også spurt om det. Men dette er et så pass sårt tema for meg at jeg føler at jeg utleverer noe som er veldig privat. Samtidig, om jeg sier at jeg ikke ønsker å snakke om det er jeg redd for at daten skal synes at jeg er uærlig eller ikke vil gi av meg selv. Jeg er også redd for å fremstå som "damaged goods" og som noen som man kanksje helst vil holde seg vekk fra. 

Noen som har noen gode tips til å navigere i en slik situasjon?

Anonymkode: ec23c...054

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare å si at dere vokste fra hverandre. 

Anonymkode: eeaaa...fbe

• Liker 1
Skrevet

Si at det var en lang og kjip prosess, og at det ikke var noen enkel avgjørelse å ta, og at du derfor kanskje var i forholdet litt lenger enn du strengt tatt burde før du valgte å avslutte. Du trenger ikke si noe om hvorfor, og du kan helt fint si at det handler om respekt for eksen. Respekterer ikke "den nye" dette er nok ikke vedkommende noe særlig å samle på uansett.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har fortalt litt til han jeg dater nå. Men da har han selv spurt. Jeg har ikke gått inn på alt av detaljer, men fortalt kortversjonen. 

Jeg er totalt ferdig med eksen og vil snakke minst mulig om han. Nå er fokuset mitt på han jeg dater 🥰 

Han har fortalt lite om sine ekser (vet ikke hvor mange han har), bortsett fra at han ble litt slått av den ene og at det har gitt han noen traumer 😥 Men jeg kommer aldri til å rippe opp i det og spørre om ting. Det får han ta på eget initiativ om han ønsker det. Jeg er mer opptatt av å trygge han på at jeg er bare er snill og aldri kommer til å være slem mot han ❤️ 

Skrevet

Ikke legg ut om det. Plutselig får han det for seg at du er en som finner deg i litt kjip behandling, fordi du var sammen med en som behandlet deg VELDIG kjipt.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier vi vokste fra hverandre. Vi ble sammen som veldig unge og endret oss mye opp gjennom årene. I steden for å vokse sammen så vokste vi fra hverandre. Til slutt innså jeg at vi ikke bare ønsket forskjellige ting, men var så forskjellige at jeg kunne ikke få det bra med han uten å samtidig gi slipp på meg selv. 

Trenger ikke si noe om voldtekten, utroskapen og alt der i mellom. Sånt noe er privat og ikke første date prat. Trolig hadde jeg ikke fortalt det til en ny kjærest heller. Det er fortid som jeg er ferdig med, jeg vil ikke at det skal farve den nye relasjonen. 

Anonymkode: ee182...6fc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv aner jeg ikke om det var en, konkret årsak til bruddet mellom min partner og hennes eks. Ikke bryr det meg eller.

Tror ikke du skal tenke så my på det.

Anonymkode: a6336...e92

AnonymBruker
Skrevet

Å si at han drakk for mye er vel greit svar

Anonymkode: 1420e...75a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...