Gå til innhold

Barneverns grupper på Facebook som tar alt ut av kontekst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg selv veldig dårlig erfaring med barnevernet i min oppvekst men jeg har klart meg veldig bra. Jeg har opplevd mye stigma i helsevesenet og helsestasjon etter jeg fikk barn men har jo bare fått bekreftet at jeg ser ut til å trives som mor og er flink til å trøste, er kreativ med barna og mye annet fine bekreftelser. 

men jeg er jo med i disse Facebook gruppene, og en av de tingene jeg har stusset så på var når de gikk til angrep på en artikkel fra fagbladet om et spørreskjema Sørlandet sykehus hadde tatt i bruk for å vurdere å sende bekymringsmelding til barnevernet om foreldrenes omsorgssituasjon for barna ikke var bra. Dette gikk jo helt over stokk og stein i kommentarfeltet på den delte artikkelen. Nå søkte jeg opp det spørre skjemaet og det står jo tydelig på skjemaet at det brukes ved mistanke om vold/ bekreftet vold, rus, selvmordsforsøk, psykiatriske tilstander etc. 

men sier ikke det bare seg selv at hvis man er i en slik kategori som forelder så man regne med å bli litt « overvåket» og at helsepersonell blir bekymret for barna? Jeg syns dette er helt legitime ting å sende bekymringsmeldinger for. Jeg bare skjønner ikke hvordan mange av disse folkene i de gruppene klarer å dra det så ut av kontekst. 
ble litt rant her, men merker det er flaut å stå frem med de kjipe opplevelsene jeg hadde med barnevernet når mange av dem som ytrer seg drar helt legitime ting helt ut av kontekst 😅🤷‍♀️

https://fousam.no/wp-content/uploads/2024/11/Sjekkliste-Barn-under-radaren-akuttmottak-og-ambulante-akutt-team-22.03.23.pdf

Anonymkode: d7e5f...ab6

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nå har jeg selv veldig dårlig erfaring med barnevernet i min oppvekst men jeg har klart meg veldig bra. Jeg har opplevd mye stigma i helsevesenet og helsestasjon etter jeg fikk barn men har jo bare fått bekreftet at jeg ser ut til å trives som mor og er flink til å trøste, er kreativ med barna og mye annet fine bekreftelser. 

men jeg er jo med i disse Facebook gruppene, og en av de tingene jeg har stusset så på var når de gikk til angrep på en artikkel fra fagbladet om et spørreskjema Sørlandet sykehus hadde tatt i bruk for å vurdere å sende bekymringsmelding til barnevernet om foreldrenes omsorgssituasjon for barna ikke var bra. Dette gikk jo helt over stokk og stein i kommentarfeltet på den delte artikkelen. Nå søkte jeg opp det spørre skjemaet og det står jo tydelig på skjemaet at det brukes ved mistanke om vold/ bekreftet vold, rus, selvmordsforsøk, psykiatriske tilstander etc. 

men sier ikke det bare seg selv at hvis man er i en slik kategori som forelder så man regne med å bli litt « overvåket» og at helsepersonell blir bekymret for barna? Jeg syns dette er helt legitime ting å sende bekymringsmeldinger for. Jeg bare skjønner ikke hvordan mange av disse folkene i de gruppene klarer å dra det så ut av kontekst. 
ble litt rant her, men merker det er flaut å stå frem med de kjipe opplevelsene jeg hadde med barnevernet når mange av dem som ytrer seg drar helt legitime ting helt ut av kontekst 😅🤷‍♀️

https://fousam.no/wp-content/uploads/2024/11/Sjekkliste-Barn-under-radaren-akuttmottak-og-ambulante-akutt-team-22.03.23.pdf

Anonymkode: d7e5f...ab6

Enig med deg. Det er reine ekkokammer. Lite re du refleksjon og vanskelig å ta på alvor.

• Liker 4
Skrevet

Mye rart i de barnevernsgruppene. Ble selv utestengt fra en da jeg rapporterte en person som delte informasjon om at 5G forårsaket korona. Dette var altså helt relevant informasjon innad i gruppen, og noe admin selv trodde på. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Abra skrev (27 minutter siden):

Mye rart i de barnevernsgruppene. Ble selv utestengt fra en da jeg rapporterte en person som delte informasjon om at 5G forårsaket korona. Dette var altså helt relevant informasjon innad i gruppen, og noe admin selv trodde på. 

Jeg har vært innom en av de gruppene og la fort merke til at med en gang noen ytrer seg positivt, eller stiller kritiske saklige spørsmål som sår refleksjon og tvil til et tema så kastes de ut.

Anonymkode: d9a54...447

• Liker 3
Skrevet
Abra skrev (1 time siden):

Min eks-svigerinne mente at ansatte i barnevernet burde sk.tes. Det var nok til at jeg ikke ville ha noe mer med henne å gjøre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo en gjenganger at de som er aktive i slike grupper ofte også tror på konspirasjonsteorier, er i mot vaksiner, smått paranoide ++ 

Hver minste ting de finner som kan diskreditere BV er gull i deres bok, selv om det er tatt ut av kontekst. De er langt mer opptatt av å føle at det de holder på med er berettiget, enn å faktisk ha rett. 

Jeg har ikke opplevd et eneste oppegående, velfungerende og intelligent menneske som er hardnakket kritisk mot BV.

Selvsagt er det ikke et perfekt system, feil kan skje, de som jobber der er bare folk de og, og langt fra feilfrie. Men jeg er likevel veldig takknemlig for at vi har det BV vi har i Norge. 

Anonymkode: d10c7...792

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo gjerne en grunn til at de er med i en slik gruppe og det har gjerne med at de selv er fratatt omsorgen, og en gjenganger blant mennesker som er fratatt omsorgen for barna sine er at de er lite intelligente og har null selvinnsikt. 

Anonymkode: a3499...041

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo gjerne en grunn til at de er med i en slik gruppe og det har gjerne med at de selv er fratatt omsorgen, og en gjenganger blant mennesker som er fratatt omsorgen for barna sine er at de er lite intelligente og har null selvinnsikt. 

Anonymkode: a3499...041

🏅 Nemlig. 

Kommenterer som anonym, siden det florerer av dem her inne på KG også. 

Anonymkode: 4cbf6...bc4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...