Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Erfaring i å kjøpe enebolig når barna begynner å bli store? 

Barna har hatt veldig utbytte av at vi har bodd i rekkehus siden de ble født. Vi voksne har vel vært klar til å flytte ganske lenge, nye pga. plass og innsyn i hage. 

Vi har spart opp mye penger i bank og fond samt nedbetalt rekkehuset (7 mill). Ingen andre lån. 

Men redd vi angrer på huskjøp når barna er store? Tenker kjøpe når de starter på ungdomsskolen fordi da kan vi bo der vi vil bo (skolegrensene som også gjør at vi har holdt igjen). Fortsatt noen år til.. 

Erfaring med enebolig når barna begynner å bli store? Angrer, fint? 

Vi er forøvrig i 30 årene. 

com.google.android.apps.docs.editors.kix.editors.clipboard?uuid=275eb96a-cc94-4cb6-9c45-005c51c78b63

Anonymkode: 9663e...814

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere er unge foreldre, vi kjøpte nytt stort hus som 48 og 55 åringer. Angrer ikke.

Men jeg husker en venninne fra barndommen, de bodde i tomannsbolig med besteforeldre og bygget seg stort flott arkitekttegnet hus. De flyttet sommeren før vi startet på ungdomsskolen og broren på vgs. Da var det ikke mange årene før begge "barna" hadde flyttet ut og de satt igjen med et stort hus og to eldre foreldre.

Anonymkode: 6ba69...c04

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte enebolig da barna var mellom 12 og 16 år. Det var først da vi hadde råd. Alle hadde ikke eget rom da vi bodde i rekkehus, så det var et av de største ønskene med enebolig. Nå går barna på ungdomsskole og vgs, vi har 5 soverom og alle trives veldig godt. Bodd her i 3 år nå. 

Skjønner ikke at det skulle være noe rart å kjøpe enebolig med litt større barn - vil tro det er mange som ikke har råd til det når de har småbarn?

Anonymkode: 304ed...10e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte enebolig nå, barna er 8 og 10, vi er 43 og 42. Bor også i et rekkehus. Jeg ville vente litt lengre, da dette blir lengre unna barneskole, men ikke så mye lengre (ca halvkilometer lengre), og vi er fortsatt innenfor samme skolekrets. Barna flytter lengre unna noen venner men samtidig nærmere noen andre venner, og samme med aktiviteter. Så i for seg ingen store endringer med beliggenhet, men større plass, både inne og ute. 

Men det høres ut som du TS vurderer noe mer enn bare flytte til en enebolig? Det er en enebolig utenfor skolekrets du vurderer? Langt unna mange av barnas venner og potensielt også skolebytte? 

Anonymkode: 72338...555

AnonymBruker
Skrevet

Vi drar av og til hjem til mine foreldre og det er ufattelig deilig at det er nok soverom og god plass til alle, både barn og barnebarn. Ingen tvil om at det er ti ganger så koselig å besøke noen som har god plass fremfor å besøke noen som bor i en liten leilighet hvor besøkende familie må ta inn på hotell/airbnb ved overnatting.

Anonymkode: 48f19...00c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke helt hvorfor du skulle angre på å kjøpe enebolig, og hva alderen på ungene har med det å gjøre? 

En enebolig kan være så mangt. Stor, liten, mye hage, liten hage. Samme med rekkehus - noen er svære, andre er små, noen har bare en knøttliten hageflekk, andre større hage, noen er selveier, noen er i borettslag med vaktmester, osv. 

Hva er det du anser som "negativt" med enebolig? Hva er det du er redd for å angre på? 

Anonymkode: be01f...069

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må innrømme at med barn som nå er tenåringer og går på vgs, så kjenner jeg at det ikke er så mange år til vi skal over i noe mindre enn rekkehuset vårt. 
For meg fremstår å flytte i hus nå som et mareritt. Renhold og vedlikehold av masse plass når vi om få år bare er to voksne igjen i huset. 

Nei, her skal vi ned i noe mindre, tenker jeg. 
Fortsatt med ønske om relativt skjermet hageflekk/uteplass og rolig beliggenhet. Men likevel noe mer lystbetont å holde vedlike. 

Husk at når barna begynner på ungdomsskolen, så er de klare for å studere 6 år senere. Og i årene før det, så er de mye ute med venner. Så det er primært dere voksne som skal trives dere dere bor. 

Anonymkode: 9d8f1...f4a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi kjøpte enebolig nå, barna er 8 og 10, vi er 43 og 42. Bor også i et rekkehus. Jeg ville vente litt lengre, da dette blir lengre unna barneskole, men ikke så mye lengre (ca halvkilometer lengre), og vi er fortsatt innenfor samme skolekrets. Barna flytter lengre unna noen venner men samtidig nærmere noen andre venner, og samme med aktiviteter. Så i for seg ingen store endringer med beliggenhet, men større plass, både inne og ute. 

Men det høres ut som du TS vurderer noe mer enn bare flytte til en enebolig? Det er en enebolig utenfor skolekrets du vurderer? Langt unna mange av barnas venner og potensielt også skolebytte? 

Anonymkode: 72338...555

Ts 

Det er samme skolekrets når de starter på ungdomsskolen. Derfor vi vil vente til da. Det er ikke kjempe langt unna der vi bor nå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg ser ikke helt hvorfor du skulle angre på å kjøpe enebolig, og hva alderen på ungene har med det å gjøre? 

En enebolig kan være så mangt. Stor, liten, mye hage, liten hage. Samme med rekkehus - noen er svære, andre er små, noen har bare en knøttliten hageflekk, andre større hage, noen er selveier, noen er i borettslag med vaktmester, osv. 

Hva er det du anser som "negativt" med enebolig? Hva er det du er redd for å angre på? 

Anonymkode: be01f...069

Ikke ts men skjønner problemet. Tenåringer er ofte litt på vei ut av barndomshjemmet. mange flytter for å gå vgs, de fleste flytter ut etterpå. Hvor mye større plass trenger man egentlig når barna er så store, mange vil heller velge å nedskalere.

Det er og forskjell på tenåringer, noen trenger mye plass på grunn av hobbyer kanskje har de et band som trenger øveplass eller de har plasskrevende interesser. Andre tenåringer er knapt hjemme og krever ikke så mye mer plass.

Anonymkode: 6ba69...c04

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet til stort hus da barna var relativt store. Vi vil ha et hjem der det er plass til besøk, julefeiringer med overnattinger, barnas kjærester, senere eventuelle barnebarn, familiebesøk, feriegjester etc. 

Husker da jeg flytta ut så gikk det ikke så mange år før jeg kom hjem med 3 nye familiemedlemmer. Da måtte pappa bygge ut huset med flere soverom 🤭

Anonymkode: 37f16...099

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi tok det samme valget, men barna var ikke så store da, 8 og 10. Vi bodde i rekkehus på 100m2, og har nå ca det dobbelte. I tillegg til hage og ingen naboer klin oppi oss. 

Skulle ønske vi kunne bodd slik siden barna ble født! Jeg tror faktisk livskvaliteten hadde vært bedre. Hage med plass til stor trampoline, alltid plass til store bursdager og overnattinger av familie, ingen slitsomme naboer vegg i vegg. Mer vedlikehold, men her skal vi bo til vi må på gamlehjem! God plass til barnebarn eller dersom utflytta barn en gang må flytte hjem en periode. 

Kjør på når dere likevel har god råd, noe vedlikehold og oppussing kan dere eventuelt betale dere ut av. Kan også legge opp til livsløpstandard, det har vi gjort. 

Anonymkode: 8903b...7cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi flyttet til stort hus da barna var relativt store. Vi vil ha et hjem der det er plass til besøk, julefeiringer med overnattinger, barnas kjærester, senere eventuelle barnebarn, familiebesøk, feriegjester etc. 

Husker da jeg flytta ut så gikk det ikke så mange år før jeg kom hjem med 3 nye familiemedlemmer. Da måtte pappa bygge ut huset med flere soverom 🤭

Jeg (vi) kom hjem på besøk, vel og merke.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts 

Det er et veldig godt poeng! Vi har ikke plass til å invitere mange hos oss. Får barna ett par barn med kjæreste, så blir det ekstremt trangt. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte huset vi kunne tenke oss å bli gamle i, da barna var 7-11 år. (Det var da vi hadde råd). 

Huset var mer enn dobbelt så stort enn rekkehuset vi flyttet fra, og vi gikk fra minimal hageflekk til stor hage. 

Det har vært gull å ha stort hus når barna var større, i helgene har det vært fullt av ungdom sovende over.  Og det er plass til kjærester og til hjemkomne studenter når den tid kommer. 

Vi har ikke kjøpt et hus som vil føles for stort når barna flytter ut. Vi kjøpte et hus som vi tenker vi ønsker å bo i til vi må på sykehjem om 60 år. 

Det er selvsagt mer vedlikehold med enebolig enn med rekkehus, men jeg nyter å ikke ha naboer helt inntil.  Jeg maler heller to ekstra vegger! 

Anonymkode: 3c321...437

AnonymBruker
Skrevet

Hva er du redd for å angre på? Vedlikehold, eller at det føles for stort?

Vi har også flyttet til stor enebolig. Det er så deilig! Kan planlegge masse besøk, ha eget kontor, kinorom, bare fantasien setter grenser. Mine foreldre har også enebolig. Plass til meg og mitt søsken med familier samtidig når vi legger godviljen til, stor hage med masse boltreplass da vi var barn og nå til barnebarn, og de har som pensjonister alltid noe å pusle med. Ikke noe stillesittende liv her! 

Livsløpsstandard er et veldig godt poeng, og lurt å tenke over :)

Anonymkode: e5bb3...891

AnonymBruker
Skrevet

Vi har barn på 5, 8 og 12 og kjøpte større hus nå når vi fikk råd i slutten av 30 åra. Barna fikk nå hvert sitt rom og 2 egne stuer. Håper de har lyst å samles her som ungdommer og henge sammen flere venner. Så vi har laget den største stua til det formålet. Har spisebord med plass til brettspill eller mat/pizza, og sofa med stor tv og gaming + plass til overnatting. 

Når de flytter ut ønsker jeg å beholde soverommene dems, så de alltid har en plass å komme hjem til, + de kan bruke stuen om de vil sove mer skjermet å har med seg evt kjæreste og familie etterhvert.

Anonymkode: a55ef...5d2

AnonymBruker
Skrevet

Heldig dere som har råd til hus. Færre og færre som kommer til å ha råd til dette pga eldrebølgen. 

Anonymkode: a801f...dda

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i hus og det er fantastisk! Du må like å holde litt på i hagen og kanskje være litt nevenyttig, men det er utrolig deilig med egen tomt.

Anonymkode: 024a8...f3d

AnonymBruker
Skrevet

Har litt samme tanker her. Vi har enebolig, men vi har bare tre soverom, og ingen ekstra loft eller kjellerstue. Vi har 3 barn så de to minste deler rom. De trives jo med det, men igjen, så vet de jo ikke bedre. Jeg savner en ekstra stue når barna har besøk. Vår eldste er 12 nå, og jeg har også lurt på om vi orker flytte nå siden det er jo ikke så mange år til han flytter ut, men igjen så hadde det jo gjort de årene som kommer litt lettere også da.

Mine foreldre bor fortsatt i eneboligen sin, og har jo flere soverom som ikke brukes, men det er jo ikke slik at de behøver å vaskes så ofte da, men de er fine å ha til barnebarn osv. Mine besteforeldre hadde også enebolig helt til de havnet på sykehjem, og vi barnebarna elsket å møtes der og leke, og vi fikk ha ting der på de ekstra rommene som var våre. Det er skikkelige gode minner. 

Jeg tror også jeg heller ville trivdes i en enebolig med egen hage enn et rekkehus når jeg blir eldre. Når barna blir større og senere flytter ut så får man jo my mer tid til å drive i hage å sånn. De første årene med småbarn og enebolig her var et mareritt med alt som skulle gjøres av maling av hus, hagestell osv. Vi hadde jo aldri tid og alt måtte gjøres med baby på slep eller vi måtte bytte på. 

Anonymkode: 437e2...666

AnonymBruker
Skrevet

Meg over her igjen.. I verste fall er det jo bare å flytte igjen når barna har flyttet ut. Jeg føler forrige generasjon voksne flyttet lite, de holdt seg til det de hadde.  Men nå virker det litt som flere flytter etter behov og oftere. 

Anonymkode: 437e2...666

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...