AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:11 #41 Del Skrevet tirsdag kl 13:11 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette. Skulle ønske vi ikke stresset med å forsøke med bleieslutt hele sommerferien, og heller innsett at det ikke var krise å vente til hun var klar når hun protesterte så mye. Et halvt år senere gikk det helt smertefritt. Minstemann er to år nå, så vi vil jo forsøke å oppmuntre til det i ferien, men nå har vi jo erfaringen med at det går av seg selv når de er klare også. Anonymkode: fc646...caf Ja. jeg gjorde det langt verre for oss ved å stresse med å få yngste bleiefri rundt 2 års alder fordi eldste tok jo av seg bleia selv lenge før hen var 2 og satte seg på potta frivillig. Det er forskjell på barn. Anonymkode: 0a07c...d27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:15 #42 Del Skrevet tirsdag kl 13:15 Barnet mitt sluttet med bleie da hun var 2 år. Hun gikk ikke med bleie hjemme, i helgene eller i feriene. I barnehagen tok de på henne bleie. Hun var vel tørr hjemme i et år før barnehagen lot bleien ligge. Syns barnehagen jobbet veldig mot oss der. Ble også forvirrende for barnet. Om flere barnehager rundt om i landet gjør det samme som vår, så forstår jeg hvorfor barn går med bleie lenger enn nødvendig. Anonymkode: 02734...430 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:18 #43 Del Skrevet tirsdag kl 13:18 Anononyma skrev (35 minutter siden): Det er uansett ikke vits i å diskutere mer, om du ønsker å sende barna dine på ungdomsskolen med bleierumpe må du gjerne gjøre det for min del. You do you Tror du at du vinner en diskusjon på denne måten? Hvor gammel er du troll? Anonymkode: 0a07c...d27 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:31 #44 Del Skrevet tirsdag kl 13:31 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg synes det er morsomt med de som har gjennomført pottetrening med eldste og antar at det går like lett med yngste. Men enda morsommere med de som aldri har pottetrent et barn og som er verdensmestere. Det kan gå tregt med yngste selv om det gikk som en lek med eldste. Bare nevner det. Anonymkode: 0a07c...d27 Håper og tror at de fleste med flere barn vet at de kan være forskjellige. Har to jenter på 2 og 3 år, og de er veldig ulike. Begge er viljesterke, men på veldig forskjellige måter, så har jo i mange situasjoner merket hvordan de må håndteres forskjellig. Anonymkode: fc646...caf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:31 #45 Del Skrevet tirsdag kl 13:31 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Barnet mitt sluttet med bleie da hun var 2 år. Hun gikk ikke med bleie hjemme, i helgene eller i feriene. I barnehagen tok de på henne bleie. Hun var vel tørr hjemme i et år før barnehagen lot bleien ligge. Syns barnehagen jobbet veldig mot oss der. Ble også forvirrende for barnet. Om flere barnehager rundt om i landet gjør det samme som vår, så forstår jeg hvorfor barn går med bleie lenger enn nødvendig. Anonymkode: 02734...430 Jeg forstår barnehagene også, at det er veldig stress når det kommer foreldre og sier "nå har barnet mitt sluttet med bleie" og så viser det seg at det kun er under forutsetning av en rolig dag alene hjemme med foreldre som passer på at ungen går på do hver time. Det er en annen situasjon i barnehagen, og det er ikke alle som klarer å forlate lek for å gå på do når de vet at noen andre vil "ødelegge" mens de er borte. På den annen side vet jeg hvor frustrert jeg ble som forelder da jeg kom i ny barnehage med et barn som hadde vært fullstendig bleiefritt i 2 mnd, og ble møtt av: "Vi vil gjerne ha bleier, i tilfelle. Det er noe annet i barnehage enn hjemme." Hvor vi både måtte ha med bleier, og måtte si oss enige i at de tok på bleier om det ble uhell i barnehagen. De beklaget heldigvis noen dager senere. For da hadde de innsett at ungen var helt tørr, og ikke hadde problemer med å si ifra. Poenget er at barn er forskjellige, og foreldre er forskjellige. Og barnehagen møter alt fra de som er helt tørre og klarer seg fint, til de som foreldrene tror at de kan bestemme at skal slutte med bleie uten å ta jobben selv. Og alt mellom der. Derfor er de kanskje litt overforsiktige og ønsker å bruke bleier i barnehagen for sikkerhets skyld. Anonymkode: 02cfb...254 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:33 #46 Del Skrevet tirsdag kl 13:33 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Barnet mitt sluttet med bleie da hun var 2 år. Hun gikk ikke med bleie hjemme, i helgene eller i feriene. I barnehagen tok de på henne bleie. Hun var vel tørr hjemme i et år før barnehagen lot bleien ligge. Syns barnehagen jobbet veldig mot oss der. Ble også forvirrende for barnet. Om flere barnehager rundt om i landet gjør det samme som vår, så forstår jeg hvorfor barn går med bleie lenger enn nødvendig. Anonymkode: 02734...430 Barnehagen hvor barnet til venninnen min går gjør det sånn. De synes det er veldig frustrerende, noe jeg skjønner, og barnet vil jo heller ikke gå i bleie i barnehagen når det er helt tørt hjemme. Vår barnehage godtok at bleia skulle av på dagen da barnet sa i fra, uten at vi hadde tatt den av hjemme enda, så det er nok forskjell på barnehagene. Anonymkode: fc646...caf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:34 #47 Del Skrevet tirsdag kl 13:34 Anononyma skrev (47 minutter siden): Begynner å bli veldig slitsomt å diskutere med deg. Uansett hva jeg sier er jeg visst den eneste her som kun ser ting fra eget perspektiv, men gud forby om du skulle se noe som helst fra en annen vinkel. Du er tydeligvis verdensmester i pottetrening og sitter på fasit Og du, jeg lever sammen med en mann som jobber turnus. Han er borte både kvelder, helger og netter. Heldigvis er vår familie likevel i stand til å gjøre noe som heter å planlegge. Han har f.eks både hele uker med dagvakter og hele friuker. Da er det jo dumt å legge pottetreningen til den uken han jobber kveld hele uken. Har jobbet turnus på ulike arbeidsplasser selv i over 10 år og kan ikke huske noen gang å ha vært borti en turnus uten lengre friperioder eller perioder med dagtidsjobbing. Det er uansett ikke vits i å diskutere mer, om du ønsker å sende barna dine på ungdomsskolen med bleierumpe må du gjerne gjøre det for min del. You do you Barn er forskjellige og selv om ting funker for dere vil ikke det si at det er like lett for alle. Pga umodent tarmsystem som gjorde at tarmene ikke funket optimalt måtte vi utsette å slutte med bleie frem til det var over 4 år. Det handlet ikke om at vi ikke gadd å prøve men barnet klarte ikke å kontrollere det. Fremdeles sliter barnet med magen og nå er det 12. Slutt å sitt med hodet i ræva og døm andre foreldre. Men applaus til deg siden du er så jævla mye flinkere enn alle andre👏👏👏 Anonymkode: c27f2...341 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet tirsdag kl 13:35 #48 Del Skrevet tirsdag kl 13:35 Sønnen min slutter med bleie når han var 3. Bæsj og tisse Min datter sluttet med bleie når hun var 3 med tiss/ også på kvelden. Men hun bæsje i bleie til hun var ca r 4 1/2 ( Og vi prøvde tidligere..men hun slet må de være forstoppet og redd for do) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:38 #49 Del Skrevet tirsdag kl 13:38 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har to barn der eldste nå er straks 2 år. Jeg tenker å begynne med pottetrening så fort sommerferien starter. Men jeg møter stadig vekk en eller annen unge oppi 4-5 års alderen som fortsatt går med bleie. Selv syns jeg det er rart når 3 åringer går med bleie. Er dette vanlig? Og hvorfor går de med bleie når de er såpass store? Vet om ei som har fått tre barn på relativt kort tid og eldste går fortsatt i bleia. Har ikke turt å spørre dem hvorfor de ikke har potte trent enda. men er det bare blitt vanlig praksis nå? Er det noen barnehage pedagoger her som har noen svar på det? Anonymkode: 91986...454 Ja, det er vanlig at barn på 2 år bruker bleier. Anonymkode: b07b6...9b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet tirsdag kl 13:42 #50 Del Skrevet tirsdag kl 13:42 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, det er vanlig at barn på 2 år bruker bleier. Anonymkode: b07b6...9b4 De fleste slutter mellom 2,5 - 3 år, men alt mellom 2 og 4 år er normalt. Det er litt indviduelt når barn er tørre. De første tegnene på at barn begynner å bli klare for avvenning er når de selv reagerer på at de har noe i bleia eller at de fysisk viser at de gjør seg klar for å bæsje i bleia. Har de ikke tegn til noe av dette, er de ikke klare for å slutte med bleie, men kan alltids begynne å innøve faste dorutiner. Endret tirsdag kl 13:47 av Grüner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:14 #51 Del Skrevet tirsdag kl 15:14 Ingen av mine gutter har brukt bleier lengre enn til 2 år og 4 mnd, det har vært null stress å slutte og jeg klarer ikke å se hva som gjør det så vanskelig annet enn at mange foreldre venter alt for lenge Anonymkode: 73b46...13b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:50 #52 Del Skrevet tirsdag kl 15:50 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har to barn der eldste nå er straks 2 år. Jeg tenker å begynne med pottetrening så fort sommerferien starter. Men jeg møter stadig vekk en eller annen unge oppi 4-5 års alderen som fortsatt går med bleie. Selv syns jeg det er rart når 3 åringer går med bleie. Er dette vanlig? Og hvorfor går de med bleie når de er såpass store? Vet om ei som har fått tre barn på relativt kort tid og eldste går fortsatt i bleia. Har ikke turt å spørre dem hvorfor de ikke har potte trent enda. men er det bare blitt vanlig praksis nå? Er det noen barnehage pedagoger her som har noen svar på det? Anonymkode: 91986...454 Jeg har jobbet i en stor barnehage, ca 150 barn, i 20 år. Det hører virkelig med til sjeldenhet at vi har hatt barn som er over 4 år med bleie. Da er det gjerne en diagnose inni bilde. Så at du stadig vekk møter 4-5 åringer med bleie er snodig. Rart at alle de frekventerer rundt deg. De aller fleste slutter når de er tre år, gjerne sommeren det året de fyller tre. Vi har også mange som slutter ved toårs alderen. Anonymkode: 4c196...ae6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:57 #53 Del Skrevet tirsdag kl 15:57 Datteren min er 3 på sensommeren og er absolutt ikke klar for bleieslutt. Hun nekter plent å så mye som prøve tisse på potte/do og etter å ha pratet litt med andre foreldre som har barn født samme året så er det langt fra uvanlig, mer uvanlig at noen har sluttet med bleie så tidlig. Ser flere av 2021-ungene går med bleie enda men det er det mer 50/50. Håper hun får mer interesse av bleieslutt ved overgang til stor-barn avdeling. Anonymkode: c8c6b...e45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:14 #54 Del Skrevet tirsdag kl 16:14 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har ventet fordi helsestasjon mente på at barn under to år ikke var kognitivt klare til å begynne potte trening før de er rundt 2. ts Anonymkode: 91986...454 Det er tull. Selvom de ikke forstår hele tankegangen rundt det å gå på do, betyr det ikke at de ikke er klare. Å tisse og bæsje i bleia er noe som kan avlæres, fordi det er en vane blitt. Nyfødte og babyer tisser på seg i bleien fordi de ikke klarer å holde seg lenger, og foreldre som gjør en innsats i å lære babyens tegn og signaler, kan fint sette dem på do (aka holde over vasken). Grunnen til at mange foreldre venter er fordi de tenker at barnet ikke er klart enda, og de legger det gjerne til en ferie. Tidsklemma og enkelheten med bleie gjør at mange kanskje kvier seg for å gå for tidlig inn i noe som de er usikre på om barna klarer. Jeg tenker selvfølgelig at alt over to år er sent, man bør begynne ved 18 mnd.. men samtidig, det er foreldrene som kjenner barna sine best og å begynne på en viljesterk 2,5 åring, er ikke særlig moro når de har fått egne meninger rundt det meste... Språket er gjerne ikke sånn veldig på plass hos mange heller, så hvordan dette skal kommuniseres er jo også en issue Mine sluttet rett før de fylte to, før de fikk egen vilje og egne tanke rundt det. Mye lettere, men altså, barn er forskjellig, kanskje mine bare er enkle sånn idk.. Anonymkode: 18e24...7d0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:17 #55 Del Skrevet tirsdag kl 16:17 Ja. Kanskje et unntak for barn med kun leker av tre og smaker sukker for første gang i sin konfirmasjon. Anonymkode: afb4f...851 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:20 #56 Del Skrevet tirsdag kl 16:20 Både jeg og mine barn var pottetrente like etter 2-årsalder. Mannen min derimot, blånektet å slutte med bleie. Han skulle gå med bleie for alltid, har moren hans fortalt🤣 Han sluttet med dag og nattbleie like før han var 5 år. Han regelrett nektet før den tid. Anonymkode: 9dee8...917 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:22 #57 Del Skrevet tirsdag kl 16:22 Start når det passer deg og ikke legg deg oppi så mye hva andre gjør og hvor lenge det passer deg. Har 5 barn og ene sluttet ikke med bleie før hun var over 5 år, fordi hun har autisme og for alle andre en dem som kjente henne gått kunne jo ikke se at det var noe med henne. Møtte på sånne som deg der som skulle ha en mening om hvor stor jente hun var som nå måtte slutte med bleie. Ene sønnen var absolutt ikke klar ved 3 år og vi prøvde men etter 8-9 mnd med trening klarte han og få det til. Og dem 3 andre barna mine var mellom 2-3 år Anonymkode: 39b33...1c6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:27 #58 Del Skrevet tirsdag kl 16:27 Vi har en av hver. eldste var livredd for å gå uten bleie. Tok den av hjemme da han var 3,5, var hysterisk av tanken på å gå uten i barnehagen. Vi satte et mål om at når han ble 4 skulle den av i bhg også, aldri hatt et eneste uhell på dagtid. Har vært plaget av lett for forstoppelse hele livet, så når han nekta å bæsje på do fikk han på seg bleia. Det gikk seg gradvis til fram til han var 4,5. da spurte han ikke lenger etter bleia. Litt etter tok vi bleia på natta. Det ble en del uhell i starten, men gikk seg til etter hvert. Yngste slutta med bleie på dagtid før hun var 2 år. to mnd seinere hadde hun kun hatt tørre bleier på natt lenge nok til at vi kutta bleier på natt også og har ikke hatt et eneste uhell på natt. Føltes veldig rart å sende storebror i bhg i bleie og lillesøster uten. Anonymkode: 6b5c2...75b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:33 #59 Del Skrevet tirsdag kl 16:33 Det rare er at du ikke forstår at det kan være ulike tilstander som gjør at barnet fortsatt går med bleie. Jeg var sengevæter til jeg var 12 år. Anonymkode: d3b57...b0d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 16:38 #60 Del Skrevet tirsdag kl 16:38 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vi har to barn der eldste nå er straks 2 år. Jeg tenker å begynne med pottetrening så fort sommerferien starter. Men jeg møter stadig vekk en eller annen unge oppi 4-5 års alderen som fortsatt går med bleie. Selv syns jeg det er rart når 3 åringer går med bleie. Er dette vanlig? Og hvorfor går de med bleie når de er såpass store? Vet om ei som har fått tre barn på relativt kort tid og eldste går fortsatt i bleia. Har ikke turt å spørre dem hvorfor de ikke har potte trent enda. men er det bare blitt vanlig praksis nå? Er det noen barnehage pedagoger her som har noen svar på det? Anonymkode: 91986...454 Noen barn er ikke klare og noen foreldre godtar det, mens andre foreldre mener at det får ikke barna bestemme selv. Mine har fått være med å bestemme. Ferdig med bleie på dagtid rundt 3 årsdagen, ferdig med bleie om natten innen 4.5 år. Anonymkode: 3492a...c06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå