AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:04 #61 Del Skrevet tirsdag kl 17:04 Jeg ble bortskremt fra ideen om tidlig bleieslutt av en venninne som fikk et barn nesten ett år før meg. De var veldig opptatt av å kutte bleiene tidlig og gjorde alt "riktig" med å sette på potte omtrent fra ungen kunne sitte og så videre. Likevel gikk det ikke akkurat glatt når de skulle kutte bleiene helt. Vi var på besøk der en gang da de hadde holdt på noen uker, og det var et svare styr med å sette på doen på faste tider, og så etter 15 minutter igjen om det ikke kom noe på første forsøk. Og likevel ble det uhell. Ett år etter det slet de fortsatt med stadige uhell og kunne ikke gå noe sted uten våtservietter og rene truser (i flertall). (Dette var et barn som slett ikke hang noe etter på andre områder, tidlig ute både med å snakke og å gå.) Så vi ventet til barnet vårt var fylt tre og viste tydelige tegn til å være klart. Da gikk det greit på ei uke. Noen vil sikkert si at vi var slappe foreldre, men vi slapp mye stress (både for oss og barnet), og barnet mitt var i praksis ikke noe senere helt tørt enn barnet til venninna mi. Anonymkode: 35861...d71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:47 #62 Del Skrevet tirsdag kl 17:47 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi har to barn der eldste nå er straks 2 år. Jeg tenker å begynne med pottetrening så fort sommerferien starter. Men jeg møter stadig vekk en eller annen unge oppi 4-5 års alderen som fortsatt går med bleie. Selv syns jeg det er rart når 3 åringer går med bleie. Er dette vanlig? Og hvorfor går de med bleie når de er såpass store? Vet om ei som har fått tre barn på relativt kort tid og eldste går fortsatt i bleia. Har ikke turt å spørre dem hvorfor de ikke har potte trent enda. men er det bare blitt vanlig praksis nå? Er det noen barnehage pedagoger her som har noen svar på det? Anonymkode: 91986...454 Mange 3-4 åringer med bleie ja, i mitt hus har det vært uaktuelt med bleier etter 3 år så da har vi måttet øve det Anonymkode: cd709...ab0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:51 #63 Del Skrevet tirsdag kl 17:51 Helt uaktuelt for min del, min "seneste" sluttet ved 20 mnd alder. De skal være ferdig før de er 2 ja, alle mine 4 har vært det. Anonymkode: ec4f2...3c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:51 #64 Del Skrevet tirsdag kl 17:51 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har jobbet i en stor barnehage, ca 150 barn, i 20 år. Det hører virkelig med til sjeldenhet at vi har hatt barn som er over 4 år med bleie. Da er det gjerne en diagnose inni bilde. Så at du stadig vekk møter 4-5 åringer med bleie er snodig. Rart at alle de frekventerer rundt deg. De aller fleste slutter når de er tre år, gjerne sommeren det året de fyller tre. Vi har også mange som slutter ved toårs alderen. Anonymkode: 4c196...ae6 Ikke min erfaring fra jobb i bhg, det er flere og fler 4 åringer som bruker bleie Anonymkode: cd709...ab0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:09 #65 Del Skrevet tirsdag kl 18:09 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ikke min erfaring fra jobb i bhg, det er flere og fler 4 åringer som bruker bleie Anonymkode: cd709...ab0 Jeg jobber ikke i barnehage, men etter erfaringen fra kullet til eldste, der det var ganske mange hyller med bleiepakker i da vi gikk inn mot sommeren det året de ble 4 år, ble jeg overraska da jeg la merke til at det bare var 3 hyller med bleier i vinter. Jeg regner med at alle er i kullet til min yngste(de er de yngste i den garderoben), så da er det 3 av 20 3-4-åringer(de blir 4 i år) med bleier. Tror mange slutta i fjor sommer. Men når jeg ser barn i andre settinger så ser jeg at mange på hennes alder bruker bleie. Anonymkode: 6b5c2...75b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:30 #66 Del Skrevet tirsdag kl 19:30 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi har to barn der eldste nå er straks 2 år. Jeg tenker å begynne med pottetrening så fort sommerferien starter. Men jeg møter stadig vekk en eller annen unge oppi 4-5 års alderen som fortsatt går med bleie. Selv syns jeg det er rart når 3 åringer går med bleie. Er dette vanlig? Og hvorfor går de med bleie når de er såpass store? Vet om ei som har fått tre barn på relativt kort tid og eldste går fortsatt i bleia. Har ikke turt å spørre dem hvorfor de ikke har potte trent enda. men er det bare blitt vanlig praksis nå? Er det noen barnehage pedagoger her som har noen svar på det? Anonymkode: 91986...454 Synes det er rart med snart to åring som ikke har startet pottetrening ennå Anonymkode: b8b3d...9f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:37 #67 Del Skrevet tirsdag kl 19:37 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Selv synes jeg det er rart at du har ventet så lenge med å begynne pottetrening. Mine barn har knapt hatt på seg bleier, de har blitt satt på potte så fort de har klart å sitte. Eneste gangene vi har brukt bleier, er på lange turer i fly eller bil. Fra de var nyfødte, har de tisset og bæsjet i do/vask osv. Anonymkode: fb6c5...406 Gratulerer til deg ❤️ Anonymkode: 1510d...423 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 19:56 #68 Del Skrevet tirsdag kl 19:56 Her har barnehagen rutiner med at småbarna går inn i grupper til bleieskift til faste tider, og da sitter de andre barna i gruppa på potte mens de venter. Uten noe krav eller forventning til at det skal skje noe i potta, men det gjør jo det før eller senere. Etterhvert kommer det ting i potta ganske regelmessig og da har barnehagen selv foreslått å la ungene gå uten bleier inne (og ba oss sende med masse skift). Har egne rutiner for å gå på do ofte med denne gruppen. Brukte bleie ute i en overgangsperiode (og nattbleie så lenge det behøves, det blir noe annet) men ellers har begge mine vært bleiefrie ved to. Og typ ingen bruker bleier på storbarnsavdeling. Pedleder sa at det er et vindu der rundt 1,5-2 der de fleste barn er fysisk i stand til å bli tørre, og om man misser det og kommer ut i "selvstendighets"alderen blir det mye mer en kamp/ man må vente til barnet selv bestemmer seg for at det vil. Dette hadde jo heller ikke gått uten rutinene i barnehagen. Tror grunnen til at norske barn er seine er at de fleste ettåringer går i barnehage, og de fleste barnehager vil at ungene skal bli tørre hjemme først. Legg til mye vær og uteklær, og veldig billige bleier, så er det ikke rart i det hele tatt. Anonymkode: b2883...983 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:14 #69 Del Skrevet tirsdag kl 20:14 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ingen av mine gutter har brukt bleier lengre enn til 2 år og 4 mnd, det har vært null stress å slutte og jeg klarer ikke å se hva som gjør det så vanskelig annet enn at mange foreldre venter alt for lenge Anonymkode: 73b46...13b Nei hvis det var null stress å slutte så er det ikke rart du ikke klarer å se det. Anonymkode: d0c23...d78 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:18 #70 Del Skrevet tirsdag kl 20:18 Ja, det er dessverre vanlig i Norge, ikke fordi norske barb er tilbakestående men fordi foreldrene er så dørgende late. Å ikke hjelpe barna til å slutte med bleie før de er store unger burde gå under omsorgsvikt - å la dem gå rundt innsmurt i urin og avføring. Utrolig merkelig at dette har blitt sosialt akseptert - det er heldigvis ikke det i andre land. Du er veldig sent ut med din snart 2-åring også om du ikke engang har begynt enda. Anonymkode: 70b8e...7fc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:25 #71 Del Skrevet tirsdag kl 20:25 Har 4 barn, 3 av de var tørr det året de var 2, men sistemann var faktisk 4,5 år, uansett hva vi gjorde og hvor mye vi trente, så gikk det bare ikke. Var til lege og helsesykepleier, men de blir ikke bekymret før de er begynt på skolen. Og når han først ble tørr, så bæsjet han mer i trusen en på do. Så ikke døm andre, for man vet aldri grunnen. Anonymkode: b452c...ca2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:27 #72 Del Skrevet tirsdag kl 20:27 Anononyma skrev (8 timer siden): Jeg har forundret meg over det samme. Da jeg tok ut min gutt i ferie fra bhg for å pottetrene 1 uke etter 2-årsdagen fikk jeg nesten bare oppgitte blikk både fra ansatte i bhg og andre småbarnsforeldre. Det var visst umulig å pottetrene en gutt på akkurat 2 år, det var den dummeste ideen de hadde hørt. Etter 1 uke kom han tørr tilbake i bhg. De bare lo og sa jeg måtte forvente MANGE uhell. Dette er nå et halvt år siden og han har ikke hatt ett eneste uhell i bhg. Når jeg spør andre foreldre om temaet får jeg tilbake at de ikke har tid og anledning til å pottetrene (???) så de må vente til sommerferien nærmest 3-årsdagen for da kan barnet tisse i gresset. Er visst ikke mulig å pottetrene ellers i året. Forstå det den som kan. Vi venter nå barn nr 2 og tenker gjøre det samme med han som førstemann - det er jo bare så utrolig deilig å slippe det bleiestyret! Jeg er delvis enig med deg, og vi møtte de samme blikkene og kommentarene. Mine barn sluttet med bleie da de var 2 år. Den eldste i påskeferien, og det tok ca. en uke. Hun hadde ca et uhell i måneden etter det, og ganske mange en periode på høsten da de begynte med heldress og det ble mer tungvint å gå inn på do i utetiden. Men den yngste brukte 5 uker, hele sommerferien med MYE uhell, og ved uke 4 holdt vi på å konkludere med at dette gikk ikke, men så ville ikke barnet selv ha på bleie igjen. Så første gang tenkte vi at dette var enkelt, hvorfor gjør ikke alle det slik og hvorfor venter folk så lenge. Andre gang tenkte jeg at jeg vet neimen ikke om dette er rett, kanskje er hun ikke fysisk klar, kanskje det blir for mye nederlagsfølelse knyttet til det å se at storesøsteren går på do, men sjelden rekke frem dit i tide selv? Og å sitte på potta uten at det kommer noe, og så tisse i buksa 10 min. senere. Det hadde ikke gått i barnehagen. Og jeg skjønner godt at foreldre avbryter prosjektet når det foregår slik. Men så ble hun plutselig tørr da, som om hun knakk koden, og hun har ikke hatt uhell siden, hverken dag eller natt. Anonymkode: 4ed9d...ca9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:36 #73 Del Skrevet tirsdag kl 20:36 Anononyma skrev (9 timer siden): Jeg har forundret meg over det samme. Da jeg tok ut min gutt i ferie fra bhg for å pottetrene 1 uke etter 2-årsdagen fikk jeg nesten bare oppgitte blikk både fra ansatte i bhg og andre småbarnsforeldre. Det var visst umulig å pottetrene en gutt på akkurat 2 år, det var den dummeste ideen de hadde hørt. Etter 1 uke kom han tørr tilbake i bhg. De bare lo og sa jeg måtte forvente MANGE uhell. Dette er nå et halvt år siden og han har ikke hatt ett eneste uhell i bhg. Når jeg spør andre foreldre om temaet får jeg tilbake at de ikke har tid og anledning til å pottetrene (???) så de må vente til sommerferien nærmest 3-årsdagen for da kan barnet tisse i gresset. Er visst ikke mulig å pottetrene ellers i året. Forstå det den som kan. Vi venter nå barn nr 2 og tenker gjøre det samme med han som førstemann - det er jo bare så utrolig deilig å slippe det bleiestyret! Enig med deg! Jeg fikk til akkurat det samme som deg med min gutt da han nettopp var fylt 2 år - på vinteren! BHG hadde ikke troa, men de fulgte opp ved å tilby han toalettet når de andre skulle ha bleieskift osv. Gikk strålende og ingen uhell hverken i vinterdress eller på gulv! Storesøster sluttet også på vinteren rett før hun ble to år. Men de kunne sikkert begge to gått med bleie lenger også, slik de fleste gjør. Jeg ser bare ikke poenget med det dersom det er mulig å slutte før. Anonymkode: ea743...c4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SLL Skrevet i går, 08:54 #74 Del Skrevet i går, 08:54 Barn er ulike som alle andre. Det er vanligere i andre kulturer at barna blir tørre rundt 2-årsalderen. På min avdeling (er pedleder på småbarn) er 3 av barna helt tørre, og samtlige av disse er fra andre land i Europa enn Norge. Alle barna fra Norge bruker bleie enda. Selv har jeg 2 barn, en på 5 og en på 4. Begge to ble tørr på dagtid rundt 3 årsalderen, minste brukte litt lenger tid. Men 5 åringen bruker enda bleie på natt. Dette sliter han veldig med, og våkner opp gråtende hver dag når han skjønner at han har tipset i bleien i natt også. Det har blitt så plagsomt for han at vi gikk til legen og fikk medisiner som skal hjelpe for bedre blærekontroll. Har merket noe bedring men han bruker fremdeles bleie på natten. Det viktigste man kan gjøre er å ikke gjøre det skambelagt. Det er et hormon som utskilles i kroppen/hjernen til barn som gjør at de blir tørr, særlig på natt, og spesielt hos gutter er det vanlig at dette hormonet utskilles senere enn hos jenter. Har faktisk hørt at noen har måttet bruke bleie på natt frem til 10-11 årsalderen, pga forsinkelse av dette hormonet. Det er åpenbart ikke gøy for dem det gjelder, så vi voksne har et ansvar for å ikke snakke nedsettende om disse tingene, da det ofte kan være et skikkelig reellt problem for dem det går utover. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:03 #75 Del Skrevet i går, 09:03 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Vi har to barn der eldste nå er straks 2 år. Jeg tenker å begynne med pottetrening så fort sommerferien starter. Men jeg møter stadig vekk en eller annen unge oppi 4-5 års alderen som fortsatt går med bleie. Selv syns jeg det er rart når 3 åringer går med bleie. Er dette vanlig? Og hvorfor går de med bleie når de er såpass store? Vet om ei som har fått tre barn på relativt kort tid og eldste går fortsatt i bleia. Har ikke turt å spørre dem hvorfor de ikke har potte trent enda. men er det bare blitt vanlig praksis nå? Er det noen barnehage pedagoger her som har noen svar på det? Anonymkode: 91986...454 Dette finnes det undersøkelser på der forklaringen er enkel, i den vestlige verden bruker barn bleier fordi foreldrene ikke tar jobben med pottetrening. Å sette på en bleie er langt enklere i en stresset hverdag. Men der foreldrene grunnet økonomi, ser bleieslutt som en økonomisk fordel, så skjer bleieslutt tidligere. Noen vil hevde at bleier og bleieslutt handler om modenhet hos barnet, men et sunt og friskt barn klarer fint å slutte med bleie både før og etter toårsdagen sin der foreldrene følger opp. Tre år og eldre barn trenger ikke bleier for barnets skyld, men for de voksnes skyld. Bleieslutt hos gutter og på natten kan ta lengre tid enn for jenter. Og før en eller annen kråke kommer og hyler etter forskingslink, bruk google, du kan fint bruke av din tid til dette som at jeg skal servere deg alt på sølvfat. Anonymkode: b518a...7c4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:04 #76 Del Skrevet i går, 09:04 SLL skrev (8 minutter siden): Barn er ulike som alle andre. Det er vanligere i andre kulturer at barna blir tørre rundt 2-årsalderen. På min avdeling (er pedleder på småbarn) er 3 av barna helt tørre, og samtlige av disse er fra andre land i Europa enn Norge. Alle barna fra Norge bruker bleie enda. Selv har jeg 2 barn, en på 5 og en på 4. Begge to ble tørr på dagtid rundt 3 årsalderen, minste brukte litt lenger tid. Men 5 åringen bruker enda bleie på natt. Dette sliter han veldig med, og våkner opp gråtende hver dag når han skjønner at han har tipset i bleien i natt også. Det har blitt så plagsomt for han at vi gikk til legen og fikk medisiner som skal hjelpe for bedre blærekontroll. Har merket noe bedring men han bruker fremdeles bleie på natten. Det viktigste man kan gjøre er å ikke gjøre det skambelagt. Det er et hormon som utskilles i kroppen/hjernen til barn som gjør at de blir tørr, særlig på natt, og spesielt hos gutter er det vanlig at dette hormonet utskilles senere enn hos jenter. Har faktisk hørt at noen har måttet bruke bleie på natt frem til 10-11 årsalderen, pga forsinkelse av dette hormonet. Det er åpenbart ikke gøy for dem det gjelder, så vi voksne har et ansvar for å ikke snakke nedsettende om disse tingene, da det ofte kan være et skikkelig reellt problem for dem det går utover. Har aldri hørt noen kritisere bruk av nattbleie, som helt tiktig er styrt av hormoner. Bleie på dagtid derimot handler om udugelige foreldre hvis ikke det feiler barnet noe enten fysisk eller psykisk. Anonymkode: 70b8e...7fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:05 #77 Del Skrevet i går, 09:05 Sammenlign og bleieslutt med smokkslutt. Barn som går med smokk i munnen til hverdags lenge etter at de er ferdig med vogn, går og med bleier. Late foreldre! Anonymkode: b518a...7c4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:05 #78 Del Skrevet i går, 09:05 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Du har ett barn. Og later ikke til å ha så mye forståelse for at barn er fryktelig forskjellige. Du var heldig med det éne barnet du har erfaring med. Det er noen barn som rett og slett er klare for å slutte med bleie når de er så små - andre er det faktisk ikke. Noen har et par-tre uhell, og så får de dreisen på det. Andre har ikke annet enn uhell på uhell på uhell på uhell. Og vet du, det ER faktisk noe man må "ha tid til". Har man ett stk barn, er det noe helt annet enn om man har 2-3 barn, og de større barna gjerne skal på aktiviteter o.l. og man har ikke den luksusen at man har allverdens med tid til å bare være hjemme og øve på å gå på do, ei heller har man allverdens med tid til å vaske tiss og skifte klær hele tiden. Ett av mine barn sluttet omtrent helt av seg selv da han var 2. Null stress, null problem. Så har jeg også et barn som var stikk motsatt. Bleieslutt var et lite helvete. Han var IKKE klar da han var 2, heller ikke da han var 3. Tissing var én ting, bæsjing noe helt fullstendig annet. Han hadde totalt dovegring, gikk og holdt seg til han fikk forstoppelse, måtte gå på movicol konstant, osv osv. Det er helt vanlig at barn opp til 4-5 går med bleie. En ting er at bleier er billige, og økonomi er ikke lenger et incentiv. En annen ting er at man har økt kunnskap, og økt respekt for, barns mentale utvikling - og den hormonelle (for ja, det er faktisk hormoner som styrer når barnet er tørt om natten...) Anonymkode: aef09...ae3 Jeg har samme erfaring som deg, med et barn som vegrer seg for å gå på do, og som har slitt med kronisk forstoppelse pga av det. Skulle gjerne sluttet med bleier, men innser at det ikke er mulig med det første. Hen blir nok nærmere 4 år før hen slutter. Anonymkode: 8acf3...a06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:17 #79 Del Skrevet i går, 09:17 Har to barn. Første sluttet helt med bleie, både dag og natt da hun var ca akkurat 2 år. Hadde maks 3 uhell etter dette. Det andre var rundt 5 år da det sluttet. Bæsjet kun på do, men klarte ikke å kontrollere tissingen. Det hadde ingenting med mangel på trening, eller mangel på vilje. Men barnet fikk det rett og slett ikke til. Ingen må komme å fortelle meg at et barn over 4 år bruker bleie fordi det vil, eller fordi foreldrene syns dette er den enkleste løsningen. Når barnet er så stort, så er barnet selv fult klar over at det er rart med bleie. Foreldre og andre omsorgspersoner rundt barnet løser ingenting ved å påføre barnet ytterligere skam. Jobben deres skal være å trygge barnet, og eventuelt innhente medisinsk hjelp. Barnet fikk også problemer igjen ved 8 års alderen, med hyppige uhell. Fikk da kyndig hjelp av urolog og uhellene stoppet heldigvis relativt raskt. Tissing etter klokke måtte gjennomføres i nærmere ett år. Anonymkode: 0cdb6...811 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet i går, 10:24 #80 Del Skrevet i går, 10:24 RåtteMor skrev (22 timer siden): Da jeg jobbet i barnehage (iblandingsavdelig) så varierte det litt. Noen var helt tørre som 1 og 2 og andre ble det iløpet av første halvår som 3åring. Jeg mener det er best for barnet at de klarer å gå på do, og blir flinke på det. Etter min erfaring så er det en stor milepel og bra for barnets selvtillit å klare å gå på do slik som de andre barna. Det er flott å gi dem sjansen til å være litt mer selvstendig.🫶 Selvsagt. Nen "de andre barna" også bruker ofte ogsåbleie... Jeg har jobbet i barnehage i 20 år, det er i dag helt vanlig at barn bruker bleie i 3-4-årsalderen. De færreste slutter før de fyller tre, er min erfaring. Jeg har også merket at stadig flere barn slutter senere med bleier nå enn de første årene jeg jobbet i barnehage. Så når de fleste som skriver i trådrn har barn som sluttet i 1-2-årsalderen, så er nok ikke det det mest vanlige.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå