Gå til innhold

Er det vanlig at barn går med bleie etter to år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn der eldste nå er straks 2 år. Jeg tenker å begynne med pottetrening så fort sommerferien starter. Men jeg møter stadig vekk en eller annen unge oppi 4-5 års alderen som fortsatt går med bleie. Selv syns jeg det er rart når 3 åringer går med bleie. Er dette vanlig? Og hvorfor går de med bleie når de er såpass store? 
Vet om ei som har fått tre barn på relativt kort tid og eldste går fortsatt i bleia. Har ikke turt å spørre dem hvorfor de ikke har potte trent enda. men er det bare blitt vanlig praksis nå? 

Er det noen barnehage pedagoger her som har noen svar på det? 

Anonymkode: 91986...454

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har to barn der eldste nå er straks 2 år. Jeg tenker å begynne med pottetrening så fort sommerferien starter. Men jeg møter stadig vekk en eller annen unge oppi 4-5 års alderen som fortsatt går med bleie. Selv syns jeg det er rart når 3 åringer går med bleie. Er dette vanlig? Og hvorfor går de med bleie når de er såpass store? 
Vet om ei som har fått tre barn på relativt kort tid og eldste går fortsatt i bleia. Har ikke turt å spørre dem hvorfor de ikke har potte trent enda. men er det bare blitt vanlig praksis nå? 

Er det noen barnehage pedagoger her som har noen svar på det? 

Selv synes jeg det er rart at du har ventet så lenge med å begynne pottetrening. 

Mine barn har knapt hatt på seg bleier, de har blitt satt på potte så fort de har klart å sitte. Eneste gangene vi har brukt bleier, er på lange turer i fly eller bil. Fra de var nyfødte, har de tisset og bæsjet i do/vask osv. 

Anonymkode: fb6c5...406

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det relativt vanlig når du stadig vekk møter en og annen tre- og fireåring med bleie. Hvorfor trenger du en barnehagepedagog til å svare på det? Det er også vanlig å begynne pottetrening i to-årsalderen. Uansett er det noe dere foreldre bestemmer (hvis, når og hvordan pottetrene), og så vil det vise seg hvor fort det går med akkurat ditt barn. Noen begynner før. Andre ønsker ikke å forsøke en gang før 3-4-års alderen, andre igjen blir ikke tørre før "to år senere" uansett når de begynner trene. Og alt imellom. 

Anonymkode: 6cda6...7b5

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjennomsnittet i Norge er 2-3 år, så ja det finnes fireåringer med bleie, færre femåringer. 

Min eldste var akkurat 4 da han ble tørr. Det skyldtes dovegring. Vi begynte pottetrening tidlig og det startet bra, men til slutt kom det bare tiss på do, ikke bæsj, og mye tiss uten bleie. Da ble det bleie i barnehagen, hjemme kunne vi følge tettere opp. Yngste var bleiefri i toårsalder. Barn er veldig forskjellige og jeg tenker at så lenge foreldre jobber med saken så blir de bleiefrie til slutt. For noen tar det lengre tid enn for andre. 

Anonymkode: d0c23...d78

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

I bhg der jeg jobbet var det ofte både 2 og 3 åringer hadde bleie.

Ofte var det sommeren de var 2 en del prøvde å bli kvitt bleie, men ofte startet en potte/do trenning tidligere 

I bhg så hadde vi slik at etter mat og bleieskift ble alle som brukte bleie satt litt på do. Noen tok tegningen raskt andre ikke. Så vi hadde noen barn som ble mer eller mindre bleiefri ved 1.5 års alder andre lenger.

Anonymkode: acee5...170

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er helt vanlig. Våre har alltid vært tørre på dagtid rundt 2-2,5 år, men mange venter til de tror barna er mer modne. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig vanlig. Men norge er et av de landene som er treigest ute med å bli pottetrente grunnet kombinasjonen veldig gode bleier og at de fleste har råd til å la ungen gå med bleier lenger. 

Anonymkode: 81e09...727

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Barn er ulike og gutter henger typisk litt etter jentene her. 

Da jeg jobbet i barnehage var det en jente på litt over to år som gikk på do helt selv, tørket seg og brukte dokosten 😅 Flesteparten på småbarn brukte bleier.

La barn være forskjellige og la familien ta avgjørelsen det når de er klare for det, det kan være mange grunner til at noen bruker bleie når de er 3-4 år. Merkelig å tenke at det er rart. Tenk om pottetreningen din ikke går helt etter planen og ditt barn blir ett av dem som går med bleie når de er tre? Får håpe ikke andre tenker det samme som deg da.

Anonymkode: 258e0...5c0

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har en som akkurat ble 3. Går litt på do men ikke sluttet med bleie. Vet flere på samme alder som går med bleie ennå og noen som har sluttet.

Vet du alder på alle disse du ser med bleie? For mitt barn ser minst 1 år eldre ut men er altså såvidt fylt 3 år..

Anonymkode: cfc2d...77c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Selv synes jeg det er rart at du har ventet så lenge med å begynne pottetrening. 

Mine barn har knapt hatt på seg bleier, de har blitt satt på potte så fort de har klart å sitte. Eneste gangene vi har brukt bleier, er på lange turer i fly eller bil. Fra de var nyfødte, har de tisset og bæsjet i do/vask osv. 

Jeg har ventet fordi helsestasjon mente på at barn under to år ikke var kognitivt klare til å begynne potte trening før de er rundt 2.

ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De kan jo ikke sitte før de er et halv året, minst. "Knapt hatt på seg bleier". Haha.

Anonymkode: 508cf...3e2

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har forundret meg over det samme. Da jeg tok ut min gutt i ferie fra bhg for å pottetrene 1 uke etter 2-årsdagen fikk jeg nesten bare oppgitte blikk både fra ansatte i bhg og andre småbarnsforeldre. Det var visst umulig å pottetrene en gutt på akkurat 2 år, det var den dummeste ideen de hadde hørt.

Etter 1 uke kom han tørr tilbake i bhg. De bare lo og sa jeg måtte forvente MANGE uhell. Dette er nå et halvt år siden og han har ikke hatt ett eneste uhell i bhg.

Når jeg spør andre foreldre om temaet får jeg tilbake at de ikke har tid og anledning til å pottetrene (???) så de må vente til sommerferien nærmest 3-årsdagen for da kan barnet tisse i gresset. Er visst ikke mulig å pottetrene ellers i året.

Forstå det den som kan. Vi venter nå barn nr 2 og tenker gjøre det samme med han som førstemann - det er jo bare så utrolig deilig å slippe det bleiestyret! 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi har en som akkurat ble 3. Går litt på do men ikke sluttet med bleie. Vet flere på samme alder som går med bleie ennå og noen som har sluttet.

Vet du alder på alle disse du ser med bleie? For mitt barn ser minst 1 år eldre ut men er altså såvidt fylt 3 år..

Anonymkode: cfc2d...77c

Ja vet alder på dem. Gjetter ikke. Føler det er bedre å spørre her enn å høre med foreldrene « hei du forresten hvorfor går han fortsatt i bleie» syns det blir litt for personlig å spørre om.

ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Anononyma skrev (4 minutter siden):

Jeg har forundret meg over det samme. Da jeg tok ut min gutt i ferie fra bhg for å pottetrene 1 uke etter 2-årsdagen fikk jeg nesten bare oppgitte blikk både fra ansatte i bhg og andre småbarnsforeldre. Det var visst umulig å pottetrene en gutt på akkurat 2 år, det var den dummeste ideen de hadde hørt.

Etter 1 uke kom han tørr tilbake i bhg. De bare lo og sa jeg måtte forvente MANGE uhell. Dette er nå et halvt år siden og han har ikke hatt ett eneste uhell i bhg.

Når jeg spør andre foreldre om temaet får jeg tilbake at de ikke har tid og anledning til å pottetrene (???) så de må vente til sommerferien nærmest 3-årsdagen for da kan barnet tisse i gresset. Er visst ikke mulig å pottetrene ellers i året.

Forstå det den som kan. Vi venter nå barn nr 2 og tenker gjøre det samme med han som førstemann - det er jo bare så utrolig deilig å slippe det bleiestyret! 

Du har ett barn. Og later ikke til å ha så mye forståelse for at barn er fryktelig forskjellige. 

Du var heldig med det éne barnet du har erfaring med. Det er noen barn som rett og slett er klare for å slutte med bleie når de er så små - andre er det faktisk ikke. Noen har et par-tre uhell, og så får de dreisen på det. Andre har ikke annet enn uhell på uhell på uhell på uhell. Og vet du, det ER faktisk noe man må "ha tid til". Har man ett stk barn, er det noe helt annet enn om man har 2-3 barn, og de større barna gjerne skal på aktiviteter o.l. og man har ikke den luksusen at man har allverdens med tid til å bare være hjemme og øve på å gå på do, ei heller har man allverdens med tid til å vaske tiss og skifte klær hele tiden. 

Ett av mine barn sluttet omtrent helt av seg selv da han var 2. Null stress, null problem. 

Så har jeg også et barn som var stikk motsatt. Bleieslutt var et lite helvete. Han var IKKE klar da han var 2, heller ikke da han var 3. Tissing var én ting, bæsjing noe helt fullstendig annet. Han hadde totalt dovegring, gikk og holdt seg til han fikk forstoppelse, måtte gå på movicol konstant, osv osv. 

Det er helt vanlig at barn opp til 4-5 går med bleie. En ting er at bleier er billige, og økonomi er ikke lenger et incentiv. En annen ting er at man har økt kunnskap, og økt respekt for, barns mentale utvikling - og den hormonelle (for ja, det er faktisk hormoner som styrer når barnet er tørt om natten...)

Anonymkode: aef09...ae3

• Liker 8
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Min eldste, viljesterke jente var 3 år i januar.

Vi planla å slutte med bleie om sommeren da hun var 2,5 år siden det er lettere bekledning. Hun ville ikke ta av bleia, og potte og toalett var uaktuelt. Prøvde hele sommeren, men ga opp innen barnehagestart igjen.

I vinter hentet jeg henne i barnehagen, og da gikk hun plutselig uten bleie. Hun hadde visst nok bare bestemt seg i barnehagen at nok var nok, og ville ikke ha på bleie mer, noe de ansatte hadde respektert. Etter det har hun ikke brukt bleie på dag eller natt, og jeg tror vi har hatt totalt to uhell i barnehagen eller hjemme. Det skal sies at hun hadde tørre bleier etter natten i flere måneder før hun valgte å slutte, så tror hun har vært "klar" lenge, bare ikke bestemt seg for å være klar.

Synes det virker som om 2-3 år er normalt. Av de jeg kjenner i barnehagen er det noen yngre enn henne som har sluttet, og noen eldre som ikke har sluttet. Man kan sikkert tvinge gjennom bleieslutt tidligere, men det gikk veldig smertefritt for oss å vente litt hvert fall.

Anonymkode: fc646...caf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har ett barn. Og later ikke til å ha så mye forståelse for at barn er fryktelig forskjellige. 

Du var heldig med det éne barnet du har erfaring med. Det er noen barn som rett og slett er klare for å slutte med bleie når de er så små - andre er det faktisk ikke. Noen har et par-tre uhell, og så får de dreisen på det. Andre har ikke annet enn uhell på uhell på uhell på uhell. Og vet du, det ER faktisk noe man må "ha tid til". Har man ett stk barn, er det noe helt annet enn om man har 2-3 barn, og de større barna gjerne skal på aktiviteter o.l. og man har ikke den luksusen at man har allverdens med tid til å bare være hjemme og øve på å gå på do, ei heller har man allverdens med tid til å vaske tiss og skifte klær hele tiden. 

Ett av mine barn sluttet omtrent helt av seg selv da han var 2. Null stress, null problem. 

Så har jeg også et barn som var stikk motsatt. Bleieslutt var et lite helvete. Han var IKKE klar da han var 2, heller ikke da han var 3. Tissing var én ting, bæsjing noe helt fullstendig annet. Han hadde totalt dovegring, gikk og holdt seg til han fikk forstoppelse, måtte gå på movicol konstant, osv osv. 

Det er helt vanlig at barn opp til 4-5 går med bleie. En ting er at bleier er billige, og økonomi er ikke lenger et incentiv. En annen ting er at man har økt kunnskap, og økt respekt for, barns mentale utvikling - og den hormonelle (for ja, det er faktisk hormoner som styrer når barnet er tørt om natten...)

Anonymkode: aef09...ae3

Takk for utfyllende svar. Da syns jeg ikke det er så rart lenger om noen barn bruker lenger tid med bleieslutt. 

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Anononyma skrev (11 minutter siden):

Vi ville prøve om sommeren fordi det var mindre styr med dresser og all mulig bekledning ellers i året, ikke for å tisse i gresset. Også er det stort sett da de fleste har ferie, så greit å kombinere.

Nå fikk ikke vi voksne det "som vi ville" da, og endte med bleieslutt midt på vinteren likevel. Det gikk jo fint, for selv om jeg har hørt at når barn sier at de må på do så må de med en gang, så har datteren min som regel svært god tid til å ta av seg dressen og fortelle en historie.

Anonymkode: fc646...caf

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Æsj. 

• Liker 7
Skrevet

Vel, mi var stort sett tørr hjemme fra hun var rundt 3 år, men hadde vegring for å gå på do andre plasser , og nektet å bæsje. Året etter derimot så ordnet det seg og siden har hun vært tørr på dagtid. Blir straks 5 og enda ikke tørr på natt.

Barn er forskjellige- slik som vi voksne. Det er ingen fasit. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel en kombinasjon av gode og billige bleier, og av at barn er ulike. Jeg prøvde å pottetrene min eldste fra 2 år, men fikk ikke barnet til å slutte med bleie før over 3 år. Nummer 2 slutta av seg selv ved 2,5 år. Ikke alltid det går som foreldrene planlegger.

Anonymkode: 35edb...4d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...