Gå til innhold

Jordmor slo meg: normalt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er lenge siden, men jeg tenker fortsatt på det og lurer bare på om det var normalt. 

Da jeg skulle føde, hadde jeg en veldig sint og streng jordmor. Fødselen varte veldig lenge, og på slutten var jeg så utslitt at jeg mistet bevisstheten flere ganger. Legen ville ta keisersnitt, men jordmor nektet. Hun brølte at jeg måtte ta meg sammen og slo meg flere ganger hardt med knyttet hånd. 

Er dette normalt? Jeg hadde blåmerker etterpå. Og vanskelig for å tilgi mannen, som bare satt der som et nek og ikke forsvarte meg. 

Det endte forøvrig i akuttsnitt pga barnets hjertelyd forsvant. 

Anonymkode: 86f4a...b99

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette jo en dypt sjokkerende historie. Har aldri hørt om noe sånt. Jordmor overstyrer lege og slår deg med knyttet neve????? Herregud! 

Anonymkode: 3d52b...d3a

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE normalt, og noe du absolutt burde melde fra om. Slike jordmødre burde ikke få beholde jobben sin.

Synes fryktelig synd på deg for at du måtte oppleve det der. ❤️ Har ikke ord for å uttrykke hva jeg mener om neket av en mann som du har.... 

Jeg hadde også ei dårlig jordmor/pleier ved min første fødsel, og hun ble faktisk kastet ut av en annen jordmor. Den første damen kjeftet på meg og var hardhendt. Som om jeg skulle skjønne hva jeg burde gjøre eller ikke når jeg aldri hadde født før?!? 

Anonymkode: 121bf...9aa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jordmor bestemmer ikke over en lege når denne vil ha keisersnitt… legen er høyere oppe i hiarkiet enn jordmoren…

Anonymkode: b4bb8...1b7

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke normalt, ikke innafor og ikke greit. Dessverre med jordmødre som med andre yrkesgrupper, ikke alle som er egnet. 

Opplevde selv en skikkelig drittjordmor ved min andre fødsel. Jeg klaget, men med journalen full av løgner fra avdelingen hjalp jo ikke det. Skremmende at de skal forsvare råtne Epler sånn så de får fortsette også.

Anonymkode: aebe9...bf9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt om to liknende tilfeller dessverre, en nordpå og en på østlandet. Jordmoren nordpå ble anmeldt og fikk en advarsel. Hun på østlandet tror jeg ikke det fikk noen konsekvenser for.

Anonymkode: 4df0d...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den historien hørtes usannsynlig ut.

Hvorfor?

Pkt. 1: Du var bevisstløs, men vet jordmor slo med knyttet neve. Det går ikke an å vite hvis du er bevisstløs.

Pkt. 2: Er du bevisstløs er det normalt å gi klapp mot ansiktet/kinnet for å forsøke å få deg bevisst.

Pkt. 3: Dersom lege var tilstede er det legen som har "kommando" og føring for hva som skal skje og fremdrift der og da.

Pkt. 4: En jordmor som overprøver en lege i en kritisk situasjon hadde umiddelbart blitt fjernet på legens ordre.

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er lenge siden, men jeg tenker fortsatt på det og lurer bare på om det var normalt. 

Da jeg skulle føde, hadde jeg en veldig sint og streng jordmor. Fødselen varte veldig lenge, og på slutten var jeg så utslitt at jeg mistet bevisstheten flere ganger. Legen ville ta keisersnitt, men jordmor nektet. Hun brølte at jeg måtte ta meg sammen og slo meg flere ganger hardt med knyttet hånd. 

Er dette normalt? Jeg hadde blåmerker etterpå. Og vanskelig for å tilgi mannen, som bare satt der som et nek og ikke forsvarte meg. 

Men hvor lenge siden er det da? Er det 20-30 år siden så er det vel mer sannsynlig at hun har fått drive på. Og hvor slo hun? 

Anonymkode: 7bdb2...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men hvor lenge siden er det da? Er det 20-30 år siden så er det vel mer sannsynlig at hun har fått drive på. Og hvor slo hun? 

Anonymkode: 7bdb2...eed

Det er like usannsynlig for 20-30 år siden som nå. Dette er en oppdiktet historie fra ts.

Anonymkode: 172f6...e88

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er like usannsynlig for 20-30 år siden som nå. Dette er en oppdiktet historie fra ts.

Anonymkode: 172f6...e88

At du tenker noe er usannsynlig betyr ikke at det ikke har skjedd.

Anonymkode: 2945f...bbc

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette faktisk skjedde (delvis bevisstløs langt inne i en dramatisk fødsel er ikke nødvendigvis hverken situasjonsoppfattelse eller oppmerksomhet den beste, for ikke å snakke om hukommelse så lenge etterpå), vil jeg tro at legen tok affære i etterkant. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, ikke normalt aldri hørt om noe slikt før jeg. 

Anonymkode: 3f21d...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmoren jeg hadde ved min andre fødsel slo meg også.

Eller rettere sagt, hun klasket hardt til magen min med flat hånd. (Fy søren det var vondt)

Hun sa etterpå at hun ville få meg sint/få litt adrenalin fordi jeg var så sliten.  

Det fungerte 🙄

Anonymkode: ab061...b09

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jordmoren jeg hadde ved min andre fødsel slo meg også.

Eller rettere sagt, hun klasket hardt til magen min med flat hånd. (Fy søren det var vondt)

Hun sa etterpå at hun ville få meg sint/få litt adrenalin fordi jeg var så sliten.  

Det fungerte 🙄

Så dumt, siden adrenalin hemmer oxytocinet som er viktig for fremgangen i fødselen. Kunnskapsløs jordmor.

Anonymkode: 37bde...6d5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (2 timer siden):

#tingsomaldriharskjedd

I følge pasienten så besvimte hun flere ganger, men husker likevel alt som det var i går 👧

Anonymkode: 05f63...ec3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke alle dere som er imot et helsevesen som tar helsen og ankomsten til våre små barn på alvor droppe å bli gravid og få barn? Hvorfor må dere finne på det ene og det andre bare for å i et dårlig forsøk få fødselsomsorgen i et dårlig lys? Fødsel er en stor påkjenning. Er man ikke rustet til å håndtere det så burde man unngå å sette seg selv i en slik situasjon.

Anonymkode: 5e514...4aa

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så dumt, siden adrenalin hemmer oxytocinet som er viktig for fremgangen i fødselen. Kunnskapsløs jordmor.

Anonymkode: 37bde...6d5

Babyen var ute 2-3 minutter senere, så særlig mye kunne ikke klapset hindret fremgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...