AnonymBruker Skrevet 22. april #1 Skrevet 22. april Jeg har akkurat fått vite at min ellers spreke og oppegående mor på 81 har fått en alvorlig kreftdiagnose. Det er vel ikke ok å ikke jobbe et par dager bare på grunn av det? Det går veldig inn på meg, men livet skjer jo og man må vel bare tåle sånt? Hun er på sykehus i en annen by, så jeg vet foreløpig ikke helt hva jeg kan gjøre for henne. Synspunkter? Anonymkode: dd334...a28 2
Pås Skrevet 22. april #2 Skrevet 22. april Jeg tenker at dersom du er i en annen by, og ikke har anledning til å reise til din mor, er det rart å ikke gå på jobb... hva skal du gjøre da? Sitte hjemme og TENKE på din mor? Annerledes hvis du har tenkt å hive deg i bilen/toget/flyet for å være tilstede for din syke mor, da trumfer det jobb, for min del i hvert fall. 13 3
AnonymBruker Skrevet 22. april #3 Skrevet 22. april Moren din er 81 år, så her kan du forvente at ting skjer med helsen hennes når som helst. Det er livet, å du kan ikke være borte fra jobb for hver gang noe skjer med moren din - men du kan jo ta ut noen feriedager eller ulønnet permisjon. Anonymkode: a3698...b11 8
Snublefot62 Skrevet 22. april #4 Skrevet 22. april Dersom du ber om ulønnet fri, eller bruker feriedager, og det er greit for sjefen så har vel ingen noe særlig mer med hvorfor du gjør det? 6 2
AnonymBruker Skrevet 22. april #5 Skrevet 22. april Jeg tenker at det er ikke nå du trenger fri fra jobb. Du kan bruke det fraværet når hun ligger for døden og du faktisk trenger å være der. skjønner det er vondt og trist men så gamle mennesker skal faktisk dø etterhvert. Men kanskje ta en ekstra feriedag eller noe for å besøke en langhelg mens hun enda er oppegående? Anonymkode: 231bc...d7a 9
AnonymBruker Skrevet 22. april #6 Skrevet 22. april Kommer vel an på arbeidsplassen. Hos oss hadde det vært helt innafor å ta litt tid, jeg hadde tatt meg fri noen dager og reist dit. Anonymkode: 3dfab...d2a 3
AnonymBruker Skrevet 22. april #7 Skrevet 22. april Du kan ikke være borte fra jobb fordi din mor på over 80 er syk nei. Min far på 84 har vært syk og inn og ut av lokalsykehuset her det siste halvåret. Jeg kan jo ikke stoppe livet mitt selv om han er veldig gammel og naturligvis mye syk. Besøkstid er uansett på kveldstid mandag-fredag på sykehusene. Anonymkode: c338b...b1b 3
AnonymBruker Skrevet 22. april #8 Skrevet 22. april Jeg vet ikke om dette er aktuelt for deg? https://www.nav.no/pleiepenger-sluttfase Anonymkode: 358b3...eb2 2
AnonymBruker Skrevet 22. april #9 Skrevet 22. april Min kone tok ut omsorgspermisjon hvor hun ble lønnet av NAV for å pleie sin kreftsyke far hjemme til han døde. Det varte et par måneder, så det kan være en mulighet. Hvis du ikke kan bidra med noe for din syke forelder, tenker jeg du skal gå på jobb som vanlig, så langt din egen helse tillater det. Blir det helt umulig for deg å stå i jobb, bør du diskutere muligheter med din fastlege og/eller din arbeidsgiver. Avhengig av hvor nær du er denne syke forelderen, kan det hende du bør prioritere å bruke en del tid sammen med vedkommende nå som dere vet det går mot slutten. Benytt anledningen mens hen fortsatt er i stand til det, til å snakke om, og skrive ned ting som kan være nyttig for senere, som historien til gamle ting som forelderen eier, historier fra den gamles barndom, fmilieforhold, slektsforhold, ønsker for fordeling av arv og gjenstander. Alt mulig, egentlig. Det er mange ting man ofte kan komme til å angre på at man ikke sa, eller spurte om når det er for seint. Nå har du muligheten. Anonymkode: 07cbe...f33 3 1 1
Mezzosoprena Skrevet 22. april #10 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har akkurat fått vite at min ellers spreke og oppegående mor på 81 har fått en alvorlig kreftdiagnose. Det er vel ikke ok å ikke jobbe et par dager bare på grunn av det? Det går veldig inn på meg, men livet skjer jo og man må vel bare tåle sånt? Hun er på sykehus i en annen by, så jeg vet foreløpig ikke helt hva jeg kan gjøre for henne. Synspunkter? Anonymkode: dd334...a28 Jeg tenker at hvis du skal reise til din mor på sykehuset, så snakker du med arbeidsgiveren din om hvilke muligheter som er aktuelle der du jobber. Hvis du uansett ikke skal reise til henne, så drar du på jobb. 5
AnonymBruker Skrevet 22. april #11 Skrevet 22. april At man bør snakke med legen, og arbeidsgiver, dersom det hadde vært reellt. Merkelig ting å lage tråd på tråd om, i ulike varianter. Anonymkode: dbfa0...cd2
AnonymBruker Skrevet 22. april #12 Skrevet 22. april Jeg ville bare si at jeg føler med deg ♥️ Anonymkode: b7433...d18
AnonymBruker Skrevet 23. april #13 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 12.23): Jeg har akkurat fått vite at min ellers spreke og oppegående mor på 81 har fått en alvorlig kreftdiagnose. Det er vel ikke ok å ikke jobbe et par dager bare på grunn av det? Det går veldig inn på meg, men livet skjer jo og man må vel bare tåle sånt? Hun er på sykehus i en annen by, så jeg vet foreløpig ikke helt hva jeg kan gjøre for henne. Synspunkter? Anonymkode: dd334...a28 Det avgjørende her er om du KAN jobbe eller ikke. Er du syk/har fått symptomer grunnet dette som hindrer deg fra arbeid? Det er ikke ok å ikke jobbe et par dager bare på grunn av at en i familien har fått en alvorlig diagnose, på generell basis. Hør med sjefen om du kan få ulønnet permisjon for å hente deg litt inn. Ja, livet skjer, uheldigvis - for oss alle. Det dør mange mennesker daglig i landet, et faktum mange ikke helt ser ut til å ville innse. Ev. selvsagt, er du syk, så går du til legen som tar en vurdering av din arbeidsevne og ev. andre tiltak. Anonymkode: 87686...61a 2
Perine Skrevet 23. april #14 Skrevet 23. april Hvis det bare gnager i hodet og man ikke klarer å fokusere på jobben, så er det sikkert bedre å ta fri på en eller annen måte. Det er lett å gjøre feil også, når man ikke er fokusert. Det kan være f.eks. noen dagers velferdspermisjon, ferie, fleksitid eller andre løsninger.
AnonymBruker Skrevet 27. april #15 Skrevet 27. april Du har vel rett på en egenmeldingsdag? Din mor er dødssyk, klart du har rett på å kjenne at det er umulig å gjøre jobben din akkurat nå. Anonymkode: 45779...813
AnonymBruker Skrevet 27. april #16 Skrevet 27. april Jeg ville nok "spart" de dagene til det som kan komme i nærmeste framtid. Kreft er uforutsigbart og det kan godt bli mye berg-og-dalbane og små og store kriser før døden er et faktum. Men jeg føler så absolutt med deg, det ER tøft, uansett alder på forelderen... Anonymkode: 44ed0...278
AnonymBruker Skrevet 27. april #17 Skrevet 27. april Det kommer jo an på så mye... Fri fra jobb for å besøke henne på sykehuset en dag nå? Helt innafor (sannsynligvis kan du få en dags velferdspermisjon for sånt). Er avstanden for stor til det, så er det kanskje litt "rart" å bare være hjemme? Bedre å være åpen på jobb om at tankene er litt andre steder, og at full produktivitet kanskje ikke er mulig men at du gjør ditt beste. Er det snakk om dager/et par uker, at det er såpass alvorlig, så blir det jo litt annerledes. Det kommer an på både avstand og prognose her, kjenner jeg, hva jeg ville gjort. Det er tøft uansett. Jeg mistet min far for en uke siden, han var syk, men det skjedde brått da det først skjedde. Dette var i påsken, så jeg "slapp" å ta stilling til arbeidsplassen, men fra det ble klart at det gikk mot slutten, altså et par dager før han døde, så ville jeg aldri vært på jobb, nei.... Har en forståelsesfull leder og arbeidsplass, så det var null problem med å være borte de to første arbeidsdagene etter påske fordi det var mye praktisk da. Men så har jeg vært på jobb. Dette er snakk om 45 minutter i bil da. Hadde jeg måttet fly dit, så hadde det jo igjen vært noe annet - derav nevner jeg at avstand har noe å si her.... Men det er tøft! Uansett alder på forelder osv, så er det selvfølgelig det! Anonymkode: 5f784...dc3
AnonymBruker Skrevet 27. april #18 Skrevet 27. april Skal hun dø i løpet av få dager? Legene kan svare på det. Da bør du i såfall dra til henne på sykehuset. Skal hun sendes hjem eller på sykehjem for å leve kort tid, så vent med å ta fri til det. Anonymkode: 2779f...9b9
AnonymBruker Skrevet 27. april #19 Skrevet 27. april Selvfølgelig går du på jobb. Altså hva er det med folk som skal være vekke for alt mulig i disse dager? Din mor er 81 år, en respektabel alder, der man faktisk må forvente at de blir syke og på et tidspunkt går det den veien det skal for oss alle, nemlig mot slutten av livet. Å ha fått en alvorlig kreftdiagnose er ikke ensbetydende med å skulle dø i morgen, hun kan leve lenge enda. Skal du være vekke hele den tiden? Ja det er et sjokk når en av de nærmeste blir syk, men fraværsgrunn vil jeg ikke si det er. La sykehuset få gjøre ferdig utredning og behandlingsplan, så kan du besøke henne nå når det er fridag på torsdag. Anonymkode: 10bc3...c78 1
cerruti Skrevet 27. april #20 Skrevet 27. april AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 12.23): Jeg har akkurat fått vite at min ellers spreke og oppegående mor på 81 har fått en alvorlig kreftdiagnose. Det er vel ikke ok å ikke jobbe et par dager bare på grunn av det? Det går veldig inn på meg, men livet skjer jo og man må vel bare tåle sånt? Hun er på sykehus i en annen by, så jeg vet foreløpig ikke helt hva jeg kan gjøre for henne. Synspunkter? Anonymkode: dd334...a28 Si til jobb at du må dra til henne på sykehus. Velferdspermisjon eller egenmelding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå