Gå til innhold

Kan arbeidsgiver angre sommerjobben hun har gitt meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som vikar på boligen i tillegg til studier. Jeg har fått sommerjobb, men ikke rukket å få arbeidskontrakt i forhold til disse 6 ukene. 

Sjefen har tidligere skrevet det til meg på melding, der han skriver at han har «sendt inn personalmelding på disse ukene».

Nå har imidlertid en bruker dødd. Jeg får nå beskjed om at de trenger mindre bemanning, og at jeg derfor ikke får sommerjobb der likevel.

Så nå står jeg uten sommerjobb. Hadde selvsagt søkt andre steder hadde jeg visst dette, men nå er fristene på sommerjobber rundt her gått ut.

Har sjefen lov til å trekke avtalen vi hadde jeg bare har bevis for gjennom en melding?  

Anonymkode: 5f700...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utrolig dårlig gjort og lite seriøst fra leder sin side. Men har du ikke fått arbeidskontrakt så stiller du dårlig. Til neste gang, så sørg for at det er fort på plass. Hadde du hatt det og du hadde fått ferdig turnus, så hadde vaktene vært dine. 

Søk andre steder innen helse, sykehjem, boliger, bofellesskap og hjemmetjenester. Du får garantert sommerjobb enda, men mulig du må ha et par steder for å få nok vakter. Men da må du dra å levere åpen søknad og følge det opp asap! Lykke til 😊

Anonymkode: 2e58c...654

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men har du ikke fått arbeidskontrakt så stiller du dårlig

problemet er at det er en behovs endring.
Så da kan dem i stede gjøre en nedskjæring i antall ansatte.
Så da vil man i stede få en oppsigelse

Ved redusert behov for ansatte pga redusert arbeidsmengde kan man si opp noen, eller permittere om det er kortvarig.
Så alt som skjer her er at siden hun ikke har startet opp så har hun kortest ansiennitet, og normalen er at under nedskjæringer er det vanlige at man går etter ansiennitet.

Så ja.
Her har faktisk arbeidsgiver lov til å trekke avtalen.
Dem kunne faktisk gjort det om du hadde skrevet en kontrakt også.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld likevel interesse i kommunen. Jeg jobber selv i kommune og vet at både min kommune og de to vi grenser til ikke har fått nok søkere til våre utlyste :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår erfaring er at ungdommer er ikke så flink til å søke sommerjobber. Dem trur det er fult så dem søker ikke. Flere bedrifter som har meldt sin interesse om at dem ønsker ungdommer får ikke tak i det. Så jeg har villa søkt. Plutselig så er det en åpning. Her i vår kommune så får bedrifter stønad for å ha ungdommer på sommerjobb. 

Anonymkode: 3223b...c87

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss (i boliger også) mangler vi sommervikarer hele sommeren. Selv om søknadsfristen går ut får vi ofte ikke fylt opp alt behovet, så kontakt gjerne virksomhetslederne på epost eller noe og signaliser at du er interessert i sommerjobb. 

Anonymkode: db959...d41

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg jobber som vikar på boligen i tillegg til studier. Jeg har fått sommerjobb, men ikke rukket å få arbeidskontrakt i forhold til disse 6 ukene. 

Sjefen har tidligere skrevet det til meg på melding, der han skriver at han har «sendt inn personalmelding på disse ukene».

Nå har imidlertid en bruker dødd. Jeg får nå beskjed om at de trenger mindre bemanning, og at jeg derfor ikke får sommerjobb der likevel.

Så nå står jeg uten sommerjobb. Hadde selvsagt søkt andre steder hadde jeg visst dette, men nå er fristene på sommerjobber rundt her gått ut.

Har sjefen lov til å trekke avtalen vi hadde jeg bare har bevis for gjennom en melding?  

Anonymkode: 5f700...011

Behovet har jo vitterlig endret seg, så jeg kan ikke se at arbeidsgiver ikke har lov til å gjøre dette.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil det ikke komme inn en ny bruker og fylle opp den denne plassen?

Anonymkode: 34cf5...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men vil det ikke komme inn en ny bruker og fylle opp den denne plassen?

Anonymkode: 34cf5...892

Det kan ta lang tid (ofte må en leilighet pusses opp i mellomtiden). Det er heller ikke sikkert ny bruker har samme bemanningsbehov. 

Anonymkode: db959...d41

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en kommunal stilling kan jeg ikke skjønne at de ikke kan ha behov for deg et annet sted i kommunen. Det er jo skrikende mangel på folk innen helse for tiden.

Anonymkode: 7fe4c...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slarti skrev (10 timer siden):

problemet er at det er en behovs endring.
Så da kan dem i stede gjøre en nedskjæring i antall ansatte.
Så da vil man i stede få en oppsigelse

Ved redusert behov for ansatte pga redusert arbeidsmengde kan man si opp noen, eller permittere om det er kortvarig.
Så alt som skjer her er at siden hun ikke har startet opp så har hun kortest ansiennitet, og normalen er at under nedskjæringer er det vanlige at man går etter ansiennitet.

Så ja.
Her har faktisk arbeidsgiver lov til å trekke avtalen.
Dem kunne faktisk gjort det om du hadde skrevet en kontrakt også.

Men det er jo en forskjell på å faktisk si opp eller permitere noen, og ikke overholde inngått avtale. De første gir rettigheter til arenidstakeren, men om kontrakten settes til å ikke vøre gyldig vil det arneidstakeren heller ikke ha noen rettigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (16 timer siden):

Men det er jo en forskjell på å faktisk si opp eller permitere noen, og ikke overholde inngått avtale. De første gir rettigheter til arenidstakeren, men om kontrakten settes til å ikke vøre gyldig vil det arneidstakeren heller ikke ha noen rettigheter. 

Du har en oppsigelsestid ved oppsigelse, og kanskje krav på penger fra NAV om du har jobbet i mer en er det 6mnd?
Så har du en kontrakt og får oppsigelse er det normal oppsigelsestid for din kontrakt, og har du ikke begynt er det prøvetid. dvs 2 uker fra du får oppsigelsen. (ikke 2 uker etter oppstart)

Så i praksis ingen rettigheter TS kan kreve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...