AnonymBruker Skrevet 22. april #1 Skrevet 22. april Jeg har aldri hatt noen særlig venninner. Har heller ikke søsken og moren min er ikke opptatt av hudpleie, så jeg har aldri lært noe om hudpleie i oppveksten. Jeg har heller aldri hatt interessen, men nå er jeg voksen 40 år og har lyst til å prøve å gjøre noe med dette. Jeg prøver å lese meg opp, men blir overveldet av alt som fins der ute. Tørrbøsting, skrubbing, peeling, aha syre, lotion, krem, oljer, ansikt rens, ansikt skum, serum osv osv 😅. Fins det noen snille damer her som vil hjelpe meg og føle meg mer feminin og fresh ?🤩 Gjerne gi meg steg for steg med teskje, jeg er helt blank på dette feltet 😅 Til info så har jeg veldig tørr hud, litt sensitiv da jeg klør raskt. Ansiktet pleier jeg bare vaske med vann (bruker ikke sminke) og smører meg med dermalogica skin smoothing cream. kroppen bare dusjer jeg med såpe og tørker 🙈 Tar veldig gjerne imot tips til ting jeg kan kjøpe og bruke selv hjemme. Ønsker helst ikke dra til noen salong. Anonymkode: 2b062...cc2
AnonymBruker Skrevet 22. april #2 Skrevet 22. april Ts: glemte å legge til at jeg har masse nupper på armer spesielt og mage og rompe og lår. Har googlet meg til at det kanskje er keratosis pilaris. Anonymkode: 2b062...cc2
Roci Skrevet 22. april #3 Skrevet 22. april En god basisrutine består av fukt, solkrem og rens (fordi solkrem ikke fjernes tilstrekkelig bra med vann) med produkter tilpasset din hudtype. Det beste du gjør for huden din, er å beskytte den mot solen og gi den nok fukt Så kan du supplere med ulike virkestoffer og aktive ingredienser dersom du har spesifikke problemer (f.eks. fet/uren hud, pigmenteringer, gusten hud) eller ønsker å forebygge for tidlig hudaldring, ønsker mer glød, ønsker å styrke huden osv. Men det viktigste er som sagt fukt og solbeskyttelse, da UV-stråling er den viktigste faktoren når det gjelder for tidlig hudaldring. Ettersom du har sensitiv hud, bør du unngå alkohol, parfyme og eteriske oljer i hudpleien din, da dette typisk er ingredienser som kan irritere huden. Du bør også være varsom med aktive ingredienser som retinoider, syrer og enkelte antioksidanter, spesielt C-vitamin. Oppgaven til antioksidanter i hudpleie er å beskytte huden mot frie radikaler, som skader cellene og bl.a. kan føre til for tidlig hudaldring. Hvis du synes at Skin Smoothing Cream fungerer for deg, dvs. at den gir nok fukt, er det ingen grunn til å slutte med den. Om du føler at huden din trenger mer fukt, kan det være en god idè å supplere med et fuktserum. Disse gir godt med fukt og styrker hudbarrieren/reduserer sensitivitet: Byoma Hydrating Milky Toner HaruHaru wonder Black Rice Probiotics Barrier Essence En god rens for sensitiv og tørr hud, er La Roche Posay Tolèriane Cleansing Lotion. Den bruker du om kvelden for å fjerne solkrem - som du bør begynne med nå. Rensen masseres inn på fuktig hud i ca 1 minutt, da er du sikker på at du har fått løst opp solkremrestene tilstrekkelig, og skylles av med vann. Om morgenen er det ikke nødvendig med rens, da holder det å vaske med romtemperert vann. Unngå for varmt vann, da det tørker ut huden. En god solkrem for sensitiv hud som du kan begynne med nå, er f.eks. Suntique I'm Safe For Sensitive Skin SPF35. Senere mot sommeren bør du bruke SPF50. Noen solkremer som passer til tørr og sensitiv hud, er bl.a. Beauty of Joseon Relief Sun Rice + Probiotics SPF50+PA++++ Etude Soon Jung X Director's Moisture Sun Cream SPF50+ PA++++ Purito Seoul Daily Soft Touch Sunscreen SPF50? PA++++ Niche Beauty Lab Transparent Lab Lightweight Sunscreen SPF50+ Det var basisrutinen, som da kan se slik ut: Morgen: vask med vann fuktighetskrem solkrem Kveld: rens fukt Et produkt du kan vurdere å legge til, er en skånsom syreeksfoliering èn gang i uka. Eksfoliering/peeling hjelper huden å kvitte seg med overskudd av døde hudceller, en prosess som går saktere etterhvert som vi blir eldre. Eksfoliering bidrar bl.a. til at andre pleiende produkter trekker bedre inn i huden, i tillegg til at huden ser friskere og mer glødende ut. Det er sjelden nødvendig å eksfoliere mer enn èn gang ukentlig, kanskje er det tilstrekkelig med hver 10. dag eller deromkring for din del. Ettersom du har sensitiv hud, er det viktig at du bruker skånsomme, fuktighetsgivende syrer som f.eks. melkesyre eller PHA. En god, skånsom og rimelig melkesyreeksfoliering er f.eks. The Ordinary Lactic Acid 5% + HA. Om du heller vil forsøke PHA, som er ennå mer skånsomt mot huden, er HaruHaru Wonder Centella 3% PHA Gentle Liquid Exfoliating Serum et godt valg, da dette også inneholder flere fuktgivende og beroligende ingredienser. Disse er flytende, og påføres huden med fingrene eller en bomullspad. Unngå huden rundt øynene. Produktet brukes om kvelden, etter rens og før fukt. La det trekke inn i huden før du påfører fuktighetskrem. Syrer kan høres skummelt ut, men er faktisk mer skånsomt mot huden enn fysisk skrubb. Eksfolierende syrer virker ved at de løser opp keratinet ("limet") som binder de døde hudcellene sammen, slik at de løsner fra hudoverflaten. Huden rundt øynene trenger også fukt, og i mange tilfeller kan man bruke den vanlige fuktighetskremen sin. Om du derimot ønsker/trenger en egen øyekrem, kan jeg absolutt anbefale Clinique All About Eyes Rich, den reddet mine flassende øyelokk i vinter Et godt budsjettalternativ er Decubal Eye Cream. Når det gjelder nuppene, er det viktig at du bruker en mild dusjsåpe som ikke tørker ut huden, eller kanskje aller helst en dusjolje. Du kan også forsøke Eucerin Urea Repair 5% Urea Gentle Shower Gel, som er spesielt beregnet for keratosis pilaris. Inneholder urea/karbamid som både fungerer som en skånsom eksfoliering og gir huden fukt. Mens huden ennå er fuktig, påfører du en fuktighetsgivende og -bevarende fuktighetskrem/lotion, f.eks. La Roche Posay Lipikar Body Lotion eller The Ordinary NMF + Inulin Body Lotion. Noen kvelder i uka kan du bruke en krem med glycolsyre på de nuppete områdene, f.eks. CeraVe SA Smoothing Cream eller Q + A Salicylic Acid Smoothing Lotion. Disse skal påføres tørr hud. Vær også forsiktig med soleksponering når du bruker krem med salicylsyre, ettersom den gjør huden mer solsensitiv. Håper dette kan være til hjelp, og bare spør hvis det er noe😊 5
AnonymBruker Skrevet 22. april #4 Skrevet 22. april Roci skrev (15 minutter siden): En god basisrutine består av fukt, solkrem og rens (fordi solkrem ikke fjernes tilstrekkelig bra med vann) med produkter tilpasset din hudtype. Det beste du gjør for huden din, er å beskytte den mot solen og gi den nok fukt Så kan du supplere med ulike virkestoffer og aktive ingredienser dersom du har spesifikke problemer (f.eks. fet/uren hud, pigmenteringer, gusten hud) eller ønsker å forebygge for tidlig hudaldring, ønsker mer glød, ønsker å styrke huden osv. Men det viktigste er som sagt fukt og solbeskyttelse, da UV-stråling er den viktigste faktoren når det gjelder for tidlig hudaldring. Ettersom du har sensitiv hud, bør du unngå alkohol, parfyme og eteriske oljer i hudpleien din, da dette typisk er ingredienser som kan irritere huden. Du bør også være varsom med aktive ingredienser som retinoider, syrer og enkelte antioksidanter, spesielt C-vitamin. Oppgaven til antioksidanter i hudpleie er å beskytte huden mot frie radikaler, som skader cellene og bl.a. kan føre til for tidlig hudaldring. Hvis du synes at Skin Smoothing Cream fungerer for deg, dvs. at den gir nok fukt, er det ingen grunn til å slutte med den. Om du føler at huden din trenger mer fukt, kan det være en god idè å supplere med et fuktserum. Disse gir godt med fukt og styrker hudbarrieren/reduserer sensitivitet: Byoma Hydrating Milky Toner HaruHaru wonder Black Rice Probiotics Barrier Essence En god rens for sensitiv og tørr hud, er La Roche Posay Tolèriane Cleansing Lotion. Den bruker du om kvelden for å fjerne solkrem - som du bør begynne med nå. Rensen masseres inn på fuktig hud i ca 1 minutt, da er du sikker på at du har fått løst opp solkremrestene tilstrekkelig, og skylles av med vann. Om morgenen er det ikke nødvendig med rens, da holder det å vaske med romtemperert vann. Unngå for varmt vann, da det tørker ut huden. En god solkrem for sensitiv hud som du kan begynne med nå, er f.eks. Suntique I'm Safe For Sensitive Skin SPF35. Senere mot sommeren bør du bruke SPF50. Noen solkremer som passer til tørr og sensitiv hud, er bl.a. Beauty of Joseon Relief Sun Rice + Probiotics SPF50+PA++++ Etude Soon Jung X Director's Moisture Sun Cream SPF50+ PA++++ Purito Seoul Daily Soft Touch Sunscreen SPF50? PA++++ Niche Beauty Lab Transparent Lab Lightweight Sunscreen SPF50+ Det var basisrutinen, som da kan se slik ut: Morgen: vask med vann fuktighetskrem solkrem Kveld: rens fukt Et produkt du kan vurdere å legge til, er en skånsom syreeksfoliering èn gang i uka. Eksfoliering/peeling hjelper huden å kvitte seg med overskudd av døde hudceller, en prosess som går saktere etterhvert som vi blir eldre. Eksfoliering bidrar bl.a. til at andre pleiende produkter trekker bedre inn i huden, i tillegg til at huden ser friskere og mer glødende ut. Det er sjelden nødvendig å eksfoliere mer enn èn gang ukentlig, kanskje er det tilstrekkelig med hver 10. dag eller deromkring for din del. Ettersom du har sensitiv hud, er det viktig at du bruker skånsomme, fuktighetsgivende syrer som f.eks. melkesyre eller PHA. En god, skånsom og rimelig melkesyreeksfoliering er f.eks. The Ordinary Lactic Acid 5% + HA. Om du heller vil forsøke PHA, som er ennå mer skånsomt mot huden, er HaruHaru Wonder Centella 3% PHA Gentle Liquid Exfoliating Serum et godt valg, da dette også inneholder flere fuktgivende og beroligende ingredienser. Disse er flytende, og påføres huden med fingrene eller en bomullspad. Unngå huden rundt øynene. Produktet brukes om kvelden, etter rens og før fukt. La det trekke inn i huden før du påfører fuktighetskrem. Syrer kan høres skummelt ut, men er faktisk mer skånsomt mot huden enn fysisk skrubb. Eksfolierende syrer virker ved at de løser opp keratinet ("limet") som binder de døde hudcellene sammen, slik at de løsner fra hudoverflaten. Huden rundt øynene trenger også fukt, og i mange tilfeller kan man bruke den vanlige fuktighetskremen sin. Om du derimot ønsker/trenger en egen øyekrem, kan jeg absolutt anbefale Clinique All About Eyes Rich, den reddet mine flassende øyelokk i vinter Et godt budsjettalternativ er Decubal Eye Cream. Når det gjelder nuppene, er det viktig at du bruker en mild dusjsåpe som ikke tørker ut huden, eller kanskje aller helst en dusjolje. Du kan også forsøke Eucerin Urea Repair 5% Urea Gentle Shower Gel, som er spesielt beregnet for keratosis pilaris. Inneholder urea/karbamid som både fungerer som en skånsom eksfoliering og gir huden fukt. Mens huden ennå er fuktig, påfører du en fuktighetsgivende og -bevarende fuktighetskrem/lotion, f.eks. La Roche Posay Lipikar Body Lotion eller The Ordinary NMF + Inulin Body Lotion. Noen kvelder i uka kan du bruke en krem med glycolsyre på de nuppete områdene, f.eks. CeraVe SA Smoothing Cream eller Q + A Salicylic Acid Smoothing Lotion. Disse skal påføres tørr hud. Vær også forsiktig med soleksponering når du bruker krem med salicylsyre, ettersom den gjør huden mer solsensitiv. Håper dette kan være til hjelp, og bare spør hvis det er noe😊 Tusen tusen takk for så utfyllende svar 🤩 Akkurat hva jeg trenger for å begynne min prosess for å føle meg freshere 😊. Jeg skal sette meg ned å få lest om de ulike produktene du anbefaler (supert at du kommer med konkrete produkt anbefalinger 🤩) og så skal jeg få bestilt dette. Gleder meg til å få testet dette😃 Anonymkode: 2b062...cc2
Roci Skrevet 22. april #5 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Tusen tusen takk for så utfyllende svar 🤩 Akkurat hva jeg trenger for å begynne min prosess for å føle meg freshere 😊. Jeg skal sette meg ned å få lest om de ulike produktene du anbefaler (supert at du kommer med konkrete produkt anbefalinger 🤩) og så skal jeg få bestilt dette. Gleder meg til å få testet dette😃 Anonymkode: 2b062...cc2 Bare hyggelig, jeg har hudpleie som hobby og synes det er fint å kunne hjelpe 🥰 Og som sagt, er det noe du lurer på, så er det bare å ta kontakt, enten her i tråden eller DM 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #6 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts: glemte å legge til at jeg har masse nupper på armer spesielt og mage og rompe og lår. Har googlet meg til at det kanskje er keratosis pilaris. Anonymkode: 2b062...cc2 Jeg hadde mye nupper særlig på armer og rumpe før, og det forsvant da jeg sluttet med gluten. Maten vi spiser (og ikke spiser) påvirker huden vår veldig I forhold til hudpleie så er det så individuelt hva som fungerer for folk, også kommer det an på hvor mye penger man vil legge i det. Jeg har investert i litt dyrere hupleie for voksen hud fra Dr Schrammek. Bruker rensen for normal/kombinasjonshud, og serum + krem fra time protect serien. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke begynte med dette tidligere. Minus er så klart pris, men jeg har bestemt meg for at det er verdt det. Jeg tenkte å teste ut denne rensen fra Clarins siden den er litt billigere, og er ofte på tilbud for medlemmer https://www.kicks.no/clarins/hudpleie/ansiktspleie/ansiktsrens/rensemelk/clarins-velvet-cleansing-milk-200-ml2 En god ansiktsskrubb er supert for huden. Hvis du har veldig sensitiv hud, så har jeg selv god erfaring med denne fra clarins. Den har veldig fine korn som er mye mer skånsomt enn andre skrubber. En fin start hvis du ikke er vant til å bruke sånt. https://www.kicks.no/clarins/hudpleie/ansiktspleie/ansiktsskrubb-ansiktspeeling/kornpeeling/clarins-comfort-facial-scrub-50-ml Solkremen jeg selv sverger til er fra Biotherm. Den er så superlett i konsistensen og gjør huden så fin. Når jeg vil ha et rimeligere alternativ, så går jeg for LaRoche Posay, som også er fin til tørr og sensitiv hud. Den er bare ikke like bra for min hud som den andre. https://www.kicks.no/biotherm/hudpleie/solbeskyttelse/ansikt/biotherm-uv-defense-protective-hydrating-fluid-spf50-30-ml https://lyko.com/no/la-roche-posay/la-roche-posay-anthelios-uvmune-ultra-cream-spf50--50-ml?gad_source=1&gbraid=0AAAAADgCiCiGMuvhOvFLsQNqMBdHn5Mkz&gclid=Cj0KCQjw_JzABhC2ARIsAPe3ynok_au2bYP6FKX3_EVm0hGdyZkfv3jdXYPLN68vjKKcQ5zWEsOgCSkaAvj5EALw_wcB Kroppspleie er jeg også dårlig på, herlighet jeg må bli flinkere til å bruke både fotkrem og bodylotion. Jeg tar fotbad, men ikke ofte nok. Skal legge inn fast ukentlig heretter. Tar ei balje med varmt vann og noen sprut med lactasyd kroppsvask. Kjøper stor flaske fra apoteket, den varer en halv evighet. Gir føttene grundig vask, skyller av med rent vann etterpå, også smører jeg føttene godt. Anonymkode: d6c90...4df 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. april #7 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg hadde mye nupper særlig på armer og rumpe før, og det forsvant da jeg sluttet med gluten. Maten vi spiser (og ikke spiser) påvirker huden vår veldig I forhold til hudpleie så er det så individuelt hva som fungerer for folk, også kommer det an på hvor mye penger man vil legge i det. Jeg har investert i litt dyrere hupleie for voksen hud fra Dr Schrammek. Bruker rensen for normal/kombinasjonshud, og serum + krem fra time protect serien. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke begynte med dette tidligere. Minus er så klart pris, men jeg har bestemt meg for at det er verdt det. Jeg tenkte å teste ut denne rensen fra Clarins siden den er litt billigere, og er ofte på tilbud for medlemmer https://www.kicks.no/clarins/hudpleie/ansiktspleie/ansiktsrens/rensemelk/clarins-velvet-cleansing-milk-200-ml2 En god ansiktsskrubb er supert for huden. Hvis du har veldig sensitiv hud, så har jeg selv god erfaring med denne fra clarins. Den har veldig fine korn som er mye mer skånsomt enn andre skrubber. En fin start hvis du ikke er vant til å bruke sånt. https://www.kicks.no/clarins/hudpleie/ansiktspleie/ansiktsskrubb-ansiktspeeling/kornpeeling/clarins-comfort-facial-scrub-50-ml Solkremen jeg selv sverger til er fra Biotherm. Den er så superlett i konsistensen og gjør huden så fin. Når jeg vil ha et rimeligere alternativ, så går jeg for LaRoche Posay, som også er fin til tørr og sensitiv hud. Den er bare ikke like bra for min hud som den andre. https://www.kicks.no/biotherm/hudpleie/solbeskyttelse/ansikt/biotherm-uv-defense-protective-hydrating-fluid-spf50-30-ml https://lyko.com/no/la-roche-posay/la-roche-posay-anthelios-uvmune-ultra-cream-spf50--50-ml?gad_source=1&gbraid=0AAAAADgCiCiGMuvhOvFLsQNqMBdHn5Mkz&gclid=Cj0KCQjw_JzABhC2ARIsAPe3ynok_au2bYP6FKX3_EVm0hGdyZkfv3jdXYPLN68vjKKcQ5zWEsOgCSkaAvj5EALw_wcB Kroppspleie er jeg også dårlig på, herlighet jeg må bli flinkere til å bruke både fotkrem og bodylotion. Jeg tar fotbad, men ikke ofte nok. Skal legge inn fast ukentlig heretter. Tar ei balje med varmt vann og noen sprut med lactasyd kroppsvask. Kjøper stor flaske fra apoteket, den varer en halv evighet. Gir føttene grundig vask, skyller av med rent vann etterpå, også smører jeg føttene godt. Anonymkode: d6c90...4df Tusen takk for masse gode råd😃. Har akkurat lagt sønnen min så nå har jeg endelig tid til å sette meg enda mer inn i linkene som har kommet her. fotbad og fotkrem er også noe jeg skal få lagt inn i min nye rutine☺️ masse gode tips jeg får i denne tråden🤩 Anonymkode: 2b062...cc2
AnonymBruker Skrevet 22. april #8 Skrevet 22. april Roci skrev (7 timer siden): Et produkt du kan vurdere å legge til, er en skånsom syreeksfoliering èn gang i uka. Eksfoliering/peeling hjelper huden å kvitte seg med overskudd av døde hudceller, en prosess som går saktere etterhvert som vi blir eldre. Eksfoliering bidrar bl.a. til at andre pleiende produkter trekker bedre inn i huden, i tillegg til at huden ser friskere og mer glødende ut. Det er sjelden nødvendig å eksfoliere mer enn èn gang ukentlig, kanskje er det tilstrekkelig med hver 10. dag eller deromkring for din del. Ettersom du har sensitiv hud, er det viktig at du bruker skånsomme, fuktighetsgivende syrer som f.eks. melkesyre eller PHA. En god, skånsom og rimelig melkesyreeksfoliering er f.eks. The Ordinary Lactic Acid 5% + HA. Om du heller vil forsøke PHA, som er ennå mer skånsomt mot huden, er HaruHaru Wonder Centella 3% PHA Gentle Liquid Exfoliating Serum et godt valg, da dette også inneholder flere fuktgivende og beroligende ingredienser. Disse er flytende, og påføres huden med fingrene eller en bomullspad. Unngå huden rundt øynene. Produktet brukes om kvelden, etter rens og før fukt. La det trekke inn i huden før du påfører fuktighetskrem. Syrer kan høres skummelt ut, men er faktisk mer skånsomt mot huden enn fysisk skrubb. Eksfolierende syrer virker ved at de løser opp keratinet ("limet") som binder de døde hudcellene sammen, slik at de løsner fra hudoverflaten. Spørsmål til disse produktene du har linket til her. Du skriver at disse produktene gjør at døde hudceller løsner fra hudoverflaten. Bør jeg da skylle dette produktet bort før jeg påfører ansiktkremen?😊 Anonymkode: 2b062...cc2
AnonymBruker Skrevet 22. april #9 Skrevet 22. april Roci skrev (6 timer siden): Bare hyggelig, jeg har hudpleie som hobby og synes det er fint å kunne hjelpe 🥰 Og som sagt, er det noe du lurer på, så er det bare å ta kontakt, enten her i tråden eller DM EucerinUreaRepair5% Urea Gentle Shower Gel 400 ml enda et spørsmål😅 er dette dusjsåpe eller er dette i tillegg til dusj såpe? Anonymkode: 2b062...cc2
Roci Skrevet 22. april #10 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (1 time siden): EucerinUreaRepair5% Urea Gentle Shower Gel 400 ml enda et spørsmål😅 er dette dusjsåpe eller er dette i tillegg til dusj såpe? Anonymkode: 2b062...cc2 Det er en dusjsåpe/dusjgele med urea/karbamid som er mildt eksfolierende og fuktgivende. Når man har KP bør man unngå vanlig såpe, og man bør heller ikke skrubbe huden da det kan forverre tilstanden🙂
AnonymBruker Skrevet 25. april #11 Skrevet 25. april Roci skrev (På 22.4.2025 den 21.55): Det er en dusjsåpe/dusjgele med urea/karbamid som er mildt eksfolierende og fuktgivende. Når man har KP bør man unngå vanlig såpe, og man bør heller ikke skrubbe huden da det kan forverre tilstanden🙂 Men blir man ren da? Trenger man ikke vaske seg med såpe for å få bort lukt og bakterier? ts😊 ps: fått bestilt flere av produktene du har anbefalt og gleder meg til å få testa de ut😃 Anonymkode: 2b062...cc2
Roci Skrevet 25. april #12 Skrevet 25. april (endret) AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Men blir man ren da? Trenger man ikke vaske seg med såpe for å få bort lukt og bakterier? ts😊 ps: fått bestilt flere av produktene du har anbefalt og gleder meg til å få testa de ut😃 Anonymkode: 2b062...cc2 Det er forskjell på såpestoffer. Mange inneholder sodium lauryl sulphate og/eller sodium laureth sulphate, som er kjent for å være uttørkende og kan irritere huden. Dusjgeleen inneholder to mildere såpestoffer - cocamidopropyl betaine og lauryl glucoside, så du trenger ikke bekymre deg for at du ikke blir ren 😉 Men jeg ville unngått å bruke den i underlivet, da. Jeg er også spent på om produktene jeg har foreslått, vil fungere for deg, så hold meg gjerne oppdatert 😊 Endret 25. april av Roci
AnonymBruker Skrevet 25. april #13 Skrevet 25. april Glycolic asid har funket fjell på mine nupper. Har bare kjøpt den billige fra the ordinary. Anonymkode: 66aeb...897
Roci Skrevet 25. april #14 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Glycolic asid har funket fjell på mine nupper. Har bare kjøpt den billige fra the ordinary. Anonymkode: 66aeb...897 Ja, den er veldig bra
AnonymBruker Skrevet 6. mai #15 Skrevet 6. mai Roci skrev (På 22.4.2025 den 12.58): En god basisrutine består av fukt, solkrem og rens (fordi solkrem ikke fjernes tilstrekkelig bra med vann) med produkter tilpasset din hudtype. Det beste du gjør for huden din, er å beskytte den mot solen og gi den nok fukt Så kan du supplere med ulike virkestoffer og aktive ingredienser dersom du har spesifikke problemer (f.eks. fet/uren hud, pigmenteringer, gusten hud) eller ønsker å forebygge for tidlig hudaldring, ønsker mer glød, ønsker å styrke huden osv. Men det viktigste er som sagt fukt og solbeskyttelse, da UV-stråling er den viktigste faktoren når det gjelder for tidlig hudaldring. Ettersom du har sensitiv hud, bør du unngå alkohol, parfyme og eteriske oljer i hudpleien din, da dette typisk er ingredienser som kan irritere huden. Du bør også være varsom med aktive ingredienser som retinoider, syrer og enkelte antioksidanter, spesielt C-vitamin. Oppgaven til antioksidanter i hudpleie er å beskytte huden mot frie radikaler, som skader cellene og bl.a. kan føre til for tidlig hudaldring. Hvis du synes at Skin Smoothing Cream fungerer for deg, dvs. at den gir nok fukt, er det ingen grunn til å slutte med den. Om du føler at huden din trenger mer fukt, kan det være en god idè å supplere med et fuktserum. Disse gir godt med fukt og styrker hudbarrieren/reduserer sensitivitet: Byoma Hydrating Milky Toner HaruHaru wonder Black Rice Probiotics Barrier Essence En god rens for sensitiv og tørr hud, er La Roche Posay Tolèriane Cleansing Lotion. Den bruker du om kvelden for å fjerne solkrem - som du bør begynne med nå. Rensen masseres inn på fuktig hud i ca 1 minutt, da er du sikker på at du har fått løst opp solkremrestene tilstrekkelig, og skylles av med vann. Om morgenen er det ikke nødvendig med rens, da holder det å vaske med romtemperert vann. Unngå for varmt vann, da det tørker ut huden. En god solkrem for sensitiv hud som du kan begynne med nå, er f.eks. Suntique I'm Safe For Sensitive Skin SPF35. Senere mot sommeren bør du bruke SPF50. Noen solkremer som passer til tørr og sensitiv hud, er bl.a. Beauty of Joseon Relief Sun Rice + Probiotics SPF50+PA++++ Etude Soon Jung X Director's Moisture Sun Cream SPF50+ PA++++ Purito Seoul Daily Soft Touch Sunscreen SPF50? PA++++ Niche Beauty Lab Transparent Lab Lightweight Sunscreen SPF50+ Det var basisrutinen, som da kan se slik ut: Morgen: vask med vann fuktighetskrem solkrem Kveld: rens fukt Et produkt du kan vurdere å legge til, er en skånsom syreeksfoliering èn gang i uka. Eksfoliering/peeling hjelper huden å kvitte seg med overskudd av døde hudceller, en prosess som går saktere etterhvert som vi blir eldre. Eksfoliering bidrar bl.a. til at andre pleiende produkter trekker bedre inn i huden, i tillegg til at huden ser friskere og mer glødende ut. Det er sjelden nødvendig å eksfoliere mer enn èn gang ukentlig, kanskje er det tilstrekkelig med hver 10. dag eller deromkring for din del. Ettersom du har sensitiv hud, er det viktig at du bruker skånsomme, fuktighetsgivende syrer som f.eks. melkesyre eller PHA. En god, skånsom og rimelig melkesyreeksfoliering er f.eks. The Ordinary Lactic Acid 5% + HA. Om du heller vil forsøke PHA, som er ennå mer skånsomt mot huden, er HaruHaru Wonder Centella 3% PHA Gentle Liquid Exfoliating Serum et godt valg, da dette også inneholder flere fuktgivende og beroligende ingredienser. Disse er flytende, og påføres huden med fingrene eller en bomullspad. Unngå huden rundt øynene. Produktet brukes om kvelden, etter rens og før fukt. La det trekke inn i huden før du påfører fuktighetskrem. Syrer kan høres skummelt ut, men er faktisk mer skånsomt mot huden enn fysisk skrubb. Eksfolierende syrer virker ved at de løser opp keratinet ("limet") som binder de døde hudcellene sammen, slik at de løsner fra hudoverflaten. Huden rundt øynene trenger også fukt, og i mange tilfeller kan man bruke den vanlige fuktighetskremen sin. Om du derimot ønsker/trenger en egen øyekrem, kan jeg absolutt anbefale Clinique All About Eyes Rich, den reddet mine flassende øyelokk i vinter Et godt budsjettalternativ er Decubal Eye Cream. Når det gjelder nuppene, er det viktig at du bruker en mild dusjsåpe som ikke tørker ut huden, eller kanskje aller helst en dusjolje. Du kan også forsøke Eucerin Urea Repair 5% Urea Gentle Shower Gel, som er spesielt beregnet for keratosis pilaris. Inneholder urea/karbamid som både fungerer som en skånsom eksfoliering og gir huden fukt. Mens huden ennå er fuktig, påfører du en fuktighetsgivende og -bevarende fuktighetskrem/lotion, f.eks. La Roche Posay Lipikar Body Lotion eller The Ordinary NMF + Inulin Body Lotion. Noen kvelder i uka kan du bruke en krem med glycolsyre på de nuppete områdene, f.eks. CeraVe SA Smoothing Cream eller Q + A Salicylic Acid Smoothing Lotion. Disse skal påføres tørr hud. Vær også forsiktig med soleksponering når du bruker krem med salicylsyre, ettersom den gjør huden mer solsensitiv. Håper dette kan være til hjelp, og bare spør hvis det er noe😊 Da har jeg fått prøvd noen av produktene du anbefalte meg😊 Hver morgen vasker jeg ansiktet, å påfører solkremen fra sentique I’m safe for sensitive skin faktor 35 etter ansiktkremen. Veldig fornøyd med den solkremen den føles lett og ikke klissete som mange solkremer ofte gjør. på kvelden renser jeg med rensen du anbefalte fra La rouche posay toleriane cleansing lotion. Veldig fornøyd med den også. Den føles lett på huden og føler meg mye freshere 😀. jeg har også kjøpt det haruharu produktet du anbefalte og brukt det i ansiktet. Men bare 1 gang i uka. Skal det brukes oftere? Føler meg generelt mye freshere i ansiktet etter disse nye rutinene, tusen takk🤩 til kroppspleie så kjøpte jeg inn Eucerin Urea Repair 5% Urea Gentle Shower Gel, veldig fornøyd med den. Jeg har nok misforstått når jeg leser teksten din på nytt for jeg har kjøpt CeraVe SA Smoothing Cream som jeg smører på hele kroppen når jeg kommer ut av dusjen før jeg er helt tørr. Dette har jeg gjort hver dag. Er dette negativt å bruke daglig på huden? jeg har følt at huden har blitt mye mykere, men vil ikke fortsette med det hvis dette er et produkt som er negativt for huden å bruke daglig? jeg har også kjøpt inn the ordinary glycolic acid 7% exfoliating toner som jeg tenkte å bruke på kuppene jeg har på armer og lår men har ikke turt å prøve det enda da jeg leser om folk som har fått brannskader av den 🙈 Veldig fornøyd med alle tipsene du kom med til meg tusen takk😀. syns du de produktene jeg valgte å kjøpe inn av tipsene dine er en grei kombo å kjøre som rutine ?😃 Anonymkode: 2b062...cc2
Roci Skrevet 6. mai #16 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Da har jeg fått prøvd noen av produktene du anbefalte meg😊 Hver morgen vasker jeg ansiktet, å påfører solkremen fra sentique I’m safe for sensitive skin faktor 35 etter ansiktkremen. Veldig fornøyd med den solkremen den føles lett og ikke klissete som mange solkremer ofte gjør. på kvelden renser jeg med rensen du anbefalte fra La rouche posay toleriane cleansing lotion. Veldig fornøyd med den også. Den føles lett på huden og føler meg mye freshere 😀. jeg har også kjøpt det haruharu produktet du anbefalte og brukt det i ansiktet. Men bare 1 gang i uka. Skal det brukes oftere? Føler meg generelt mye freshere i ansiktet etter disse nye rutinene, tusen takk🤩 til kroppspleie så kjøpte jeg inn Eucerin Urea Repair 5% Urea Gentle Shower Gel, veldig fornøyd med den. Jeg har nok misforstått når jeg leser teksten din på nytt for jeg har kjøpt CeraVe SA Smoothing Cream som jeg smører på hele kroppen når jeg kommer ut av dusjen før jeg er helt tørr. Dette har jeg gjort hver dag. Er dette negativt å bruke daglig på huden? jeg har følt at huden har blitt mye mykere, men vil ikke fortsette med det hvis dette er et produkt som er negativt for huden å bruke daglig? jeg har også kjøpt inn the ordinary glycolic acid 7% exfoliating toner som jeg tenkte å bruke på kuppene jeg har på armer og lår men har ikke turt å prøve det enda da jeg leser om folk som har fått brannskader av den 🙈 Veldig fornøyd med alle tipsene du kom med til meg tusen takk😀. syns du de produktene jeg valgte å kjøpe inn av tipsene dine er en grei kombo å kjøre som rutine ?😃 Anonymkode: 2b062...cc2 Hei, så flott at produktene jeg har foreslått, fungerer for deg - nå ble jeg glad😃Eksfolieringen fra HaruHaru holder å bruke en gang uka, ja CeraVe Smoothing Cream inneholder salicylsyre, som er en eksfolierende syre, så det kan bli litt mye for huden om du bruker den hver dag. Produkter med syre bør også påføres tørr hud. Nå som vi nærmer oss sommeren, må du også ha i bakhodet at eksfolierende syrer gjør huden mer solsensitiv. Jeg ville kanskje ha nøyd meg med annen hver dag og brukt en vanlig bodylotion de andre dagene Den kan påføres fuktig hud. Glycolic Acid Toner fra The Ordinary innholder også eksfolierende syrer, som må brukes på riktig måte for å unngå hudirritasjon. Du bør f.eks. ikke kombinere den med Smoothing Cream eller andre aktive ingredienser. Glycolsyre gjør også huden mer solømfintlig, så hvis du planlegger å sole deg eller være lenge ute i solen, bør du droppe å bruke produktet et par dager før, og bruke solkrem med høy faktor. Det høres ut som en fin rutine du har laget deg, og det at du føler at det hjelper, er en god indikasjon på at produkter og rutine fungerer😊
AnonymBruker Skrevet 6. mai #17 Skrevet 6. mai Roci skrev (5 minutter siden): Hei, så flott at produktene jeg har foreslått, fungerer for deg - nå ble jeg glad😃Eksfolieringen fra HaruHaru holder å bruke en gang uka, ja CeraVe Smoothing Cream inneholder salicylsyre, som er en eksfolierende syre, så det kan bli litt mye for huden om du bruker den hver dag. Produkter med syre bør også påføres tørr hud. Nå som vi nærmer oss sommeren, må du også ha i bakhodet at eksfolierende syrer gjør huden mer solsensitiv. Jeg ville kanskje ha nøyd meg med annen hver dag og brukt en vanlig bodylotion de andre dagene Den kan påføres fuktig hud. Glycolic Acid Toner fra The Ordinary innholder også eksfolierende syrer, som må brukes på riktig måte for å unngå hudirritasjon. Du bør f.eks. ikke kombinere den med Smoothing Cream eller andre aktive ingredienser. Glycolsyre gjør også huden mer solømfintlig, så hvis du planlegger å sole deg eller være lenge ute i solen, bør du droppe å bruke produktet et par dager før, og bruke solkrem med høy faktor. Det høres ut som en fin rutine du har laget deg, og det at du føler at det hjelper, er en god indikasjon på at produkter og rutine fungerer😊 Takk for igjen gode tips her😊. Da skal jeg gå til innkjøp av en av de bodylotion du nevnte lengre opp her for mer daglig bruk👍 burde jeg kun bruke cerave smoothing cream eller glycolic acid toner eller bare bruke de forskjellige dager? Til den type bruk. de solkremen du vente var kanskje spesielt tilpasset ansikt? Noe spesiell type jeg bør gå for på kroppen? Hvor høy faktor? Kommer til å tilbringe mye mer tid ute i sola enn jeg har gjort tidligere pga jeg har en 2 åring (som kommer til å bli smurt godt han også med sin egen solkrem) 😊 Anonymkode: 2b062...cc2
Roci Skrevet 6. mai #18 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for igjen gode tips her😊. Da skal jeg gå til innkjøp av en av de bodylotion du nevnte lengre opp her for mer daglig bruk👍 burde jeg kun bruke cerave smoothing cream eller glycolic acid toner eller bare bruke de forskjellige dager? Til den type bruk. de solkremen du vente var kanskje spesielt tilpasset ansikt? Noe spesiell type jeg bør gå for på kroppen? Hvor høy faktor? Kommer til å tilbringe mye mer tid ute i sola enn jeg har gjort tidligere pga jeg har en 2 åring (som kommer til å bli smurt godt han også med sin egen solkrem) 😊 Anonymkode: 2b062...cc2 Hei igjen Når det gjelder Smoothing Cream vs Glycolic Acid Toner, må du nesten bare prøve deg litt fram og se hva som fungerer best. Det viktigste er at du ikke bruker dem sammen, og at du bruker høy solfaktor på kroppen, minst 30 og helst 50 i alle fall senere på sommeren. Som sagt gjør eksfolierende syrer at huden din blir mer følsom for sol, og i de tilfellene der det har oppstått brannskader slik du nevnte, skyldes det nok at de det gjelder, har brukt syre rett før de har oppholdt seg i solen og ikke beskyttet huden godt nok. Finn en solkrem du liker, apoteket har mange bra. Det viktigste er at den har tilstrekkelig høy faktor Husk at senere på året, når sola er sterkere, så må du påføre solkrem med 2-3 timers mellomrom for å oppnå full beskyttelse. Du må også påføre solkrem etter at du har badet, hvis du gjør det Passelig mengde for kroppen til en voksen er en mengde tilsvarende ca. 3 spiseskjeer.
AnonymBruker Skrevet 6. mai #19 Skrevet 6. mai Roci skrev (32 minutter siden): Hei igjen Når det gjelder Smoothing Cream vs Glycolic Acid Toner, må du nesten bare prøve deg litt fram og se hva som fungerer best. Det viktigste er at du ikke bruker dem sammen, og at du bruker høy solfaktor på kroppen, minst 30 og helst 50 i alle fall senere på sommeren. Som sagt gjør eksfolierende syrer at huden din blir mer følsom for sol, og i de tilfellene der det har oppstått brannskader slik du nevnte, skyldes det nok at de det gjelder, har brukt syre rett før de har oppholdt seg i solen og ikke beskyttet huden godt nok. Finn en solkrem du liker, apoteket har mange bra. Det viktigste er at den har tilstrekkelig høy faktor Husk at senere på året, når sola er sterkere, så må du påføre solkrem med 2-3 timers mellomrom for å oppnå full beskyttelse. Du må også påføre solkrem etter at du har badet, hvis du gjør det Passelig mengde for kroppen til en voksen er en mengde tilsvarende ca. 3 spiseskjeer. Takk for svar 🤗 Anonymkode: 2b062...cc2
Roci Skrevet 6. mai #20 Skrevet 6. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk for svar 🤗 Anonymkode: 2b062...cc2 Bare hyggelig☺️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå