AnonymBruker Skrevet 22. april #1 Skrevet 22. april Vi eier felles bolig der han eier mest. Vi har begge barn boende hjemme, men ingen felles. Uten å gå i detaljer, så kan det være at samboer tar noen valg som vil gjøre at boligen blir ubeboelig for barna mine og meg, og jeg vil da måtte flytte øyeblikkelig. Har jeg i så fall rett på å kreve husleie av ham for min eierandel fra dagen etter jeg flytter ut? Jeg vil fortsette å betale min del av fellesutgifter og lån frem til vi får solgt, så det blir vanskelig å ha råd til å leie i tillegg. Evt avtale med (da ex)samboer at han betaler alle fellesutgifter og lån, og at det da går opp i opp? (Er det i så fall uklokt av meg å stole på det?) Anonymkode: 76078...f49
AnonymBruker Skrevet 22. april #2 Skrevet 22. april Det kan være straffbart for din samboer etter barnevernloven og hustandsfelleskapsloven å kaste mor og barn på gata av hensyn til barna. Han kan derfor ikke ta valg som gjør at dere ikke kan bo der. Se Hustandsfelleskapsloven paragraf 3 og dessuten kan barnevernet gripe inn. Anonymkode: a6743...5f7 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. april #3 Skrevet 22. april Uff, har ikke lyst til at det skal bli så voldsomt oppstyr rundt det, og har heller ikke lyst til å bo der med barna dersom det blir slik. Utfordringen er at han har en voksen datter som bor i en annen del av landet, som ønsker å bo hos oss i 2 mnd i sommer for å jobbe. Null problem det, bare koselig i utgangspunktet. Men, hun har skaffet seg en katt som hun MÅ ha med seg, men min yngste er veldig allergisk mot katt og kan ikke oppholde seg i hus med katt. (Det er så ille at han ikke kan besøke venner med katt heller, det har vært vanskelig å finne medisiner som fungerer for ham.) Samboer mener at det bør gå greit så lenge katten ikke er inne på barnas rom, men jeg nekter. Dersom samboer sier ja til at datter kan komme med katten så er det dråpen, og vi må flytte ut, og kommer ikke til å flytte tilbake igjen. Veldig voldsomt å skulle kontakte politi/barnevern for dette, men er det ingen andre løsninger mtp økonomi? Det er ikke vanskelig å få tak i bolig her, men om jeg må tappe sparekonto og buffer blir det dumt. ts Anonymkode: 76078...f49 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. april #4 Skrevet 22. april Ja, du kan kreve husleie av ham dersom huset er eid av dere sammen. Anonymkode: 432fe...e60 3
AnonymBruker Skrevet 22. april #5 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja, du kan kreve husleie av ham dersom huset er eid av dere sammen. Anonymkode: 432fe...e60 Fra hvilken dato? Dag 1? Må det varsles til han i tid i forveien? Anonymkode: 76078...f49
AnonymBruker Skrevet 22. april #6 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Fra hvilken dato? Dag 1? Må det varsles til han i tid i forveien? Anonymkode: 76078...f49 Du kan ikke kreve fra før du varsler. Anonymkode: e4053...b47
AnonymBruker Skrevet 22. april #7 Skrevet 22. april Kan ikke han kjøpe ut deg om du uansett vil flytte? (Evt du kjøpe ut han om du trives på plassen og vil fortsette og bo der.) Dette må jo være den enkleste løsningen, så slipper dere å bruke penger på eiendomsmegler etc. og en av dere slipper plunderet med å flytte. Anonymkode: 790b6...5d0 4
AnonymBruker Skrevet 22. april #8 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan ikke han kjøpe ut deg om du uansett vil flytte? (Evt du kjøpe ut han om du trives på plassen og vil fortsette og bo der.) Dette må jo være den enkleste løsningen, så slipper dere å bruke penger på eiendomsmegler etc. og en av dere slipper plunderet med å flytte. Anonymkode: 790b6...5d0 Han har dessverre ikke råd til å sitte med boligen alene, og ikke jeg heller. Ellers er jeg enig med deg😊 ts Anonymkode: 76078...f49 1
Ulven Skrevet 22. april #9 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han har dessverre ikke råd til å sitte med boligen alene, og ikke jeg heller. Ellers er jeg enig med deg😊 ts Anonymkode: 76078...f49 Siden han ikke klarer å se at barnets helse er viktigere enn datterens behov for å ha med kjæledyret, ville jeg allerede nå ha avsluttet samlivet og begynt prosessen med å flytte. En mann kommer aldri foran barna, så når han så lett er villig til å sette barnets helse i fare, hadde det vært rett ut for min del. 5 2
AnonymBruker Skrevet 22. april #10 Skrevet 22. april Du har en dårlig sak her. Datteren MÅ ikke bo hos han, og i hvert fall ikke katten. Du kan søke om tvangsoppløsning av sameie. Anonymkode: 7701c...d2a
AnonymBruker Skrevet 22. april #11 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Uff, har ikke lyst til at det skal bli så voldsomt oppstyr rundt det, og har heller ikke lyst til å bo der med barna dersom det blir slik. Utfordringen er at han har en voksen datter som bor i en annen del av landet, som ønsker å bo hos oss i 2 mnd i sommer for å jobbe. Null problem det, bare koselig i utgangspunktet. Men, hun har skaffet seg en katt som hun MÅ ha med seg, men min yngste er veldig allergisk mot katt og kan ikke oppholde seg i hus med katt. (Det er så ille at han ikke kan besøke venner med katt heller, det har vært vanskelig å finne medisiner som fungerer for ham.) Samboer mener at det bør gå greit så lenge katten ikke er inne på barnas rom, men jeg nekter. Dersom samboer sier ja til at datter kan komme med katten så er det dråpen, og vi må flytte ut, og kommer ikke til å flytte tilbake igjen. Veldig voldsomt å skulle kontakte politi/barnevern for dette, men er det ingen andre løsninger mtp økonomi? Det er ikke vanskelig å få tak i bolig her, men om jeg må tappe sparekonto og buffer blir det dumt. ts Anonymkode: 76078...f49 Går dere fra hverandre eller krangler om en katt? Anonymkode: 290c3...6ce 4
AnonymBruker Skrevet 22. april #12 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Han har dessverre ikke råd til å sitte med boligen alene, og ikke jeg heller. Ellers er jeg enig med deg😊 ts Anonymkode: 76078...f49 Men da er vel boligen på markedet allerede? Med litt flaks er det noen som ønsker den umiddelbart. Vi hadde 14 dagers overtagelse sist. Anonymkode: 6ae51...b68 2
Snublefot62 Skrevet 22. april #13 Skrevet 22. april Regner med du har informert han om at om han velger katten så flytter dere? 2
Påkrevd Skrevet 22. april #15 Skrevet 22. april (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Går dere fra hverandre eller krangler om en katt? Anonymkode: Endret 22. april av Påkrevd
Ulven Skrevet 22. april #16 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Går dere fra hverandre eller krangler om en katt? Anonymkode: 290c3...6ce Velger han katt foran barn har jo ikke TS så mye annet valg enn å gå. Det er svært svært vanskelig å bli kvitt katteallergener fra et hus, og barnet kan heller ikke bo der mens katten er der. 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #17 Skrevet 22. april Du kan jo faktisk også si til denne voksne personen at hun kan bo hos dere, men at katten ikke kan pga allergi. Anonymkode: 7701c...d2a 2
AnonymBruker Skrevet 22. april #18 Skrevet 22. april Stemoren min skaffet katt mens pappa var på en jobbreise, enda hun visste at jeg er allergisk. Pappa fjernet katten etter seks dager og støvsugde hele huset flere ganger. Jeg havnet likevel på legevakten. Anonymkode: d4ff1...375 4
AnonymBruker Skrevet 22. april #19 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du kan jo faktisk også si til denne voksne personen at hun kan bo hos dere, men at katten ikke kan pga allergi. Anonymkode: 7701c...d2a Dette. Hun kan jo ha et minimum av vett og anstendighet selv om faren ikke har det. Hvis dere virkelig seriøst går fra hverandre på grunn av en katt på besøk, ønsker jeg dere lykke til med å skulle bli enige om store ting som økonomi og hussalg - og så håper jeg politi og barnevern har viktigere ting å bruke tid og ressurser på enn dette. Anonymkode: ec1f6...6b4
AnonymBruker Skrevet 22. april #20 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det kan være straffbart for din samboer etter barnevernloven og hustandsfelleskapsloven å kaste mor og barn på gata av hensyn til barna. Han kan derfor ikke ta valg som gjør at dere ikke kan bo der. Se Hustandsfelleskapsloven paragraf 3 og dessuten kan barnevernet gripe inn. Anonymkode: a6743...5f7 Du, det er faktisk ingenting som er "straffbart etter barnevernloven." Er du sikker på du har noen juridisk kompetanse? Anonymkode: ef347...fb7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå