Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren min ønsker å prøve på barn i løpet av sommeren. Tanken er å begynne å prøve i juni/juli. Dette vil være min første graviditet og jeg har Mirena spiral på mitt 6. år. Jeg er så usikker på om jeg skal bestille legetime før jeg planlegger å fjerne spiralen. Skal man liksom ha en samtale med legen først? En helsesjekk? Vil ikke bruke masse penger på en time hos legen, for så å bare få beskjed om å komme tilbake når spiralen skal fjernes.

dere som har gjort dette før, hva gjorde dere?

Anonymkode: c2c19...003

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man fjerner spiralen, ja. Hva ellers tenkte du legen skal gjøre?

Anonymkode: 73683...08b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke nødvendig såfremt du ikke har sykdommer som påvirkes eller øker risikoen ved svangerskapet. For eksempel diabetes type 1. Så bestill det time til fjerning av spiral og ta det derfra. Stusser på det du skriver om kostnaden, en legetime hos fastlege koster da ikke enorme summer?

Anonymkode: 17432...982

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger selvsagt ikke informere legen din om dere vil forsøke å få barn. Bestill legetime for å fjerne spiralen til i juni/juli og google deg til når du starter folat. 

Anonymkode: bd72c...948

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt å bli gravid om man har sex uten prevensjon. Så nei, dere klarer nok det veldig fint uten å snakke med lege før dere begynner.

Det er fint at det har vært mye fokus på at man kan slite med å bli gravid, men for de aller aller fleste.... Så går det ganske raskt å bli gravid. 

Anonymkode: 757c7...996

AnonymBruker
Skrevet

Du bestiller time hos legen når du vil fjerne spiralen. Utenom det trenger du ikke konferere med lege rundt det at du planlegger å bli gravid. Med mindre du har sykdommer el bruker medisiner som kan ha innvirkninger på graviditeten, da kan det jo være greit å snakke med legen om det.

Prøving og graviditet er en prosess man ikke får tatt så mye kontroll over, så det beste er å la det gå naturlig så mye som mulig. Ikke begynne å styre og stresse i lang tid før man har begynt å prøve.

Anonymkode: 50aba...9ae

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, folk blir gravide hele tiden. Men hvis du planlegger graviditet, så begynn med folat-tilskudd med en gang. Da får du bygget opp lagrene før du blir gravid. 

Anonymkode: 07ab6...0c9

AnonymBruker
Skrevet

Trodde ikke spiraler skulle brukes i mer enn 5 år jeg??

Kan få blodforgiftning etc. 

Anonymkode: 10961...653

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke har noen sykdommer det må passes på eller går på noen medisiner som ikke er forenlige med graviditet. 

Så er det ingenting man strengt tatt trenger å snakke med legen om.

Men fra du fjerner spiralen til du er i rett syklus igjen kan ta tid. Men det er veldig individuelt.

Anonymkode: 7a6f2...639

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Trodde ikke spiraler skulle brukes i mer enn 5 år jeg??

Kan få blodforgiftning etc. 

Anonymkode: 10961...653

Mirena kan sitte i opptil 8 år. Er ulikt fra preparat til preparat. 

Anonymkode: fd260...a57

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du har en kronisk sykdom/bruker medisiner er det ingen grunn til legetime før man prøver å få barn. 

Anonymkode: f1c06...38e

AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt celleprøve også når legen allikevel er "oppi" der. Jeg fikk ikke ta dette på legekontoret når jeg var gravid ihvertfall.

Anonymkode: 724de...3a7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville tatt celleprøve også når legen allikevel er "oppi" der. Jeg fikk ikke ta dette på legekontoret når jeg var gravid ihvertfall.

Anonymkode: 724de...3a7

Det er i så fall deres egne retningslinjer, og ikke generelle.

Kreftforeningen https://kreftforeningen.no/om-kreft/undersokelser/livmorhalsprove-celleprove-av-livmorhalsen/sporsmal-og-svar/:

Sitat

Kan jeg ta livmorhalsprøve når jeg er gravid?
Ja, hvis du får sjekkdeg-brevet i løpet av de tre første månedene, anbefales du å ta livmorhalsprøve. Får du påminnelsen senere enn det, kan du utsette å ta prøven til 6 ukers-kontrollen.  

Jeg tok livmorhalsprøve da jeg var 6 uker på vei denne gangen, fordi jeg hadde time til det da.

Anonymkode: f1c06...38e

AnonymBruker
Skrevet

Nei du trenger ikke det :) 

Om du går på noen medisiner kan det være greit å sjekke om de er forenelige med graviditet da og om de ikke er det så bør du jo snakke med lege om hvordan det skal løses. Og så er det lurt å begynne å ta folat med en gang man begynner å prøve. Mulig jod også er anbefalt nå?

Jeg og mannen gikk faktisk til lege i forbindelse med at vi startet å prøve da. Vi gjorde en enkel fertilitetssjekk, men gjorde det privat da jeg tenker det bare var for egen del ikke noe indikasjoner på at det var nødvendig. Det var mest fordi vi var litt gamle da vi startet prøving (+ et par tidligere helseproblemer) og vi ønsket bare å vite med en gang dersom vi ikke var fertile. Men det er ikke noe man må gjøre. Å sjekke mannens sæd er forøvrig mye enklere enn å sjekke kvinnen :) 

Anonymkode: 8adf5...1a0

AnonymBruker
Skrevet

Nei du behøver ingen sjekk med mindre du har noe sykdom som tilsier du bør ha ekstra oppfølging tidlig. Bare begynn med folat når dere starter å prøve. 

Men husk at det fort kan ta flere måneder før ‘systemet’ er i gang igjen etter endt prevensjon. Så jeg ville bare fått time for å fjerne den nå jeg. Tok 4 mnd før jeg fikk positiv eggløsningstest etter jeg slutter på p-piller. Så tok det vel 4 +måneder med prøving etter det. Hos noen skjer det med en gang man slutter på prevensjon mens hos andre kan det ta tid. 

Anonymkode: 119f2...f96

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 11.12):

Jeg og samboeren min ønsker å prøve på barn i løpet av sommeren. Tanken er å begynne å prøve i juni/juli. Dette vil være min første graviditet og jeg har Mirena spiral på mitt 6. år. Jeg er så usikker på om jeg skal bestille legetime før jeg planlegger å fjerne spiralen. Skal man liksom ha en samtale med legen først? En helsesjekk? Vil ikke bruke masse penger på en time hos legen, for så å bare få beskjed om å komme tilbake når spiralen skal fjernes.

dere som har gjort dette før, hva gjorde dere?

Anonymkode: c2c19...003

Det er ikke nødvendig med mindre du har spesifikke bekymringer knyttet til din helse eller har kroniske sykdommer og for eksempel må ta faste medisiner. Men det er lurt å ta celleprøve om det er lenge siden sist. 

Anonymkode: cb056...a6e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 11.36):

Nei, folk blir gravide hele tiden. Men hvis du planlegger graviditet, så begynn med folat-tilskudd med en gang. Da får du bygget opp lagrene før du blir gravid. 

Anonymkode: 07ab6...0c9

Dette er veldig viktig TS, og få i deg nok jod.

Anonymkode: fc73d...c9d

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å informere legen om at dere planlegger å bli gravide, nei. Men om du har noen sykdommer eller bruker medisiner kan det jo være lurt å gi beskjed. Hvis jeg uansett skulle til legen for å fjerne spiral, få ny resept på medisin eller noe annet hadde jeg jo nevnt det.

Anonymkode: 1b5bd...b32

AnonymBruker
Skrevet

Ut med spiralen og ta folat. Legen vil jo forstå at du planlegger å bli gravid når du tar ut spiralen og takker nei til annen prevensjon.

Anonymkode: 06278...aa0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...