Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt praksisplass gjennom NAV i en bedrift. Holdt på ett år og hvor de hele tiden snakket om at jeg skulle få jobb om jeg bare var litt tålmodig. 

Da jeg startet så hadde bedriften svært liten tro på meg, men de ønsket å gi meg en sjanse siden de ikke tapte noe på det. De første månedene gikk også dårlig. Jeg slet mye i jobben og jeg hadde veldig god forståelse for at de ikke ville ansette meg. Men jeg gikk til psykolog som mistenkte ADHD. Jeg fikk behandling for ADHDen og nå fungerer jeg helt fint.  Det trodde jeg også sjefen så fordi jeg etter behandlingen av ADHD begynte å jobbe like effektivt som de andre. 

I desember hadde jeg et møt med sjefen og NAV. Det var etter jeg hadde fått behandling for ADHDen og jeg gledet meg for første gang å møte sjefen og NAV for nå fungerte jeg etter min mening like godt som de andre i bedriften og jeg gledet meg til å vise listen min over hva jeg klarte i løpet av en arbeidsdag. Jeg var stolt som en hane over å endelig kunne fungere like bra som de andre. Men sjefen hadde null interesse av å se på listen min over alt jeg klarte i løpet av en dag.  Det var skuffende og jeg lurte naturlig nok på om han brydde seg om jeg presterte eller ikke og jeg lurte på om ha mente dette ikke var godt nok. 

Sjefen sa at de hadde dårlig økonomi og at de ikke visste om de hadde råd til å ansette meg og ville at jeg skulle prøve et halvt år til med arbeidstrening. Det var NAV enig i. Jeg hadde ikke noe annet å gå til og levde også i håpet om at om de så meg jobbet et halvt år til så ville de ansette meg. 

Nå har det snart gått et halvt år og de sier de ikke kan ansette meg fordi det ikke er nok arbeidsoppgaver til en ny stilling. Det er selvsagt ekstremt trist for meg. For jeg har brukt ett år på dette og hele tiden levd i håpet om at jeg skulle få jobb om jeg bare gjorde en god nok jobb. Men det som gjør det enda bitrere er at de både har ansatt 2 lønnede ansatte det siste året, 1 den siste måneden og at de nå lyser ut ett vikariat. Ingen av disse stillingene har de bedt meg om å søke på eller fortalt meg om. Jeg har bare sett at folk blir ansatt og jeg har sett stillinger lyst ut. I møtet med sjefen får jeg kun vite at de ikke har god nok økonomi til å ansette. 

Jeg har jobbet svært hardt for å prøve å gi så godt inntrykk som mulig. Jeg har aldri sagt nei til å jobbe ekstra dager, selv om jeg ikke får lønn. Jeg har slitt med dårlig samvittighet for å ikke gjøre god nok jobb, jeg har slitt med nervøsitet over å ikke få jobb, følt meg mindreverdig, dårlig økonomi, og føler jeg ikke får til livet. 

Jeg synes det er nedverdigende å ikke ha jobb og nedverdigende å leve på NAV. Jeg skammer meg enormt, for i mine øyne så er jeg både frisk nok og god nok til å jobbe. Jeg isolerer meg fra venner. Jeg hater også å møte familien fordi jeg gruer meg sånn om spørsmål om jobb og økonomien min. 

Anonymkode: 5cd88...291

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så irritert og sint på dine vegne! Det skulle ikke vært lov at en arbeidsgiver kan utnytte andre på den måten! Det er så dårlig gjort å holde på sånn med deg. Og det er bedriften det er noe galt med, ikke deg! 

Nav burde ha satt en stopper for dette allerede halvveis! Dette systemet til Nav fungerer jo ikke. 

Har du mulighet til å søke andre jobber selv? Ville prøvd andre steder.. og bedt om en annen praksisplass nå. 

Anonymkode: 655e2...950

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg blir så irritert og sint på dine vegne! Det skulle ikke vært lov at en arbeidsgiver kan utnytte andre på den måten! Det er så dårlig gjort å holde på sånn med deg. Og det er bedriften det er noe galt med, ikke deg! 

Nav burde ha satt en stopper for dette allerede halvveis! Dette systemet til Nav fungerer jo ikke. 

Har du mulighet til å søke andre jobber selv? Ville prøvd andre steder.. og bedt om en annen praksisplass nå. 

Enig!

Anonymkode: 56393...0ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager søkte du ikke på de ledige stillingene?

Anonymkode: cd573...1a6

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva vet du egentlig? Jeg har jobbet på steder der det kommer inn folk fra nav, de fleste gjør en god jobb, noen få ikke. Vi hører bare ts sin versjon her, så spm er jo om den versjonen er helt korrekt..

Anonymkode: 8557f...b17

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobber så har vi plass til at noen kan ha arbeidspraksis her, men der er ikke flere stillinger tilgjengelig med mindre noen andre slutter. Den i praksis gjør ikke oppgaver vi ikke rekker, vi lager jobb til vedkommende slik at de får trening i å arbeide og får sjekket om de tåler en 100 prosent stilling. 

Anonymkode: a9e24...858

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo tenkes at sjefen ikke ønsker å ansette deg, noe som selvfølgelig føles kjipt, men som er helt vanlig. Om det skyldes jobben du gjør eller personlighet er ikke godt å si, ikke spiller det noen rolle heller, for det er uansett dårlig gjort å holde deg på «pinebenken» så lenge, for så å trekke seg helt. Skjønner godt at du føler at du har kastet bort tiden din.

Her synes jeg NAV-veilederen din har gjort en dårlig jobb. Er ikke deres oppgave å passe på at nettopp dette ikke skjer? Jeg ville bedt om å bytte praksisplass. Nå som du fungerer mye bedre i jobb håper jeg du søker på utlyste stillinger også? ❤️

Anonymkode: e6c42...3a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Som arbeidsgiver tenker vi alltid slik uansett hvem det gjelder som ikke har fast jobb. Hvis de virkelig er interesserte og det er noe tak i dem, er det minste vi forventer at de tar bryet med å lage en skikkelig søknad på utlyste stillinger.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Praksisplass fører så godt som aldri til jobb. Har vært på begge i sider i systemet, sett tallene og lest forskningen. Det er en svært lite effektiv måte å skaffe arbeid til folk på, og burde brukes i mye mindre grad enn det gjøres i dag. Forslag om å forlenge praksisen, kombinert med trusler om å miste stønader, "det er lettere å få jobb når du er i jobb" og "vi har dessverre ikke lønnskapasitet", gjør at brukere blir stående i gratisarbeid i årevis. Det er moraliserende oppbevaring og sosial dumping.

Anonymkode: ab2e6...56e

• Liker 6
Skrevet

Jeg har et håp om at slike bedrifter blir svartelistet av NAV. Jeg har vært gjennom noe lignende. Det er ren utnyttelse du beskriver.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig når man er i arbeidspraksis fra NAV at man får fast jobb i bedriften. Hvorfor søker du ikke på stillinger andre steder? De tilbakemeldingene fra lederen var ikke oppløftende. Få et møte med lederen der du forteller at du jobber bedre etter behandling og be om attest og referanse. 

Anonymkode: daa7b...41b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Sparkling_Pink skrev (1 minutt siden):

Jeg har et håp om at slike bedrifter blir svartelistet av NAV. Jeg har vært gjennom noe lignende. Det er ren utnyttelse du beskriver.

Noen blir det, men det gjelder primært små bedrifter. Har sett små gründerbedrifter havne på svarteliste etter flere år med utbrakt bruk av arbeidstrening for å spare penger. På den annen side, når store bedrifter som Røde Kors, Telenor eller for den saks skyld NAV selv utnytter brukere på den måten, kan de åpenbart ikke svarteliste dem. I tillegg er dette et systemisk problem, så whack-a-mole med syndende enkeltbedrifter vil aldri kunne løse problemet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske vanlig å utnytte folk på arbeidspraksis, dessverre. 
Søkte du på de utlyste stillingene? Arbeidsgiver vil alltid forsøke å ansette de hen tenker er best for stillingen, så det er ikke unaturlig å utlyse. I det offentlige MÅ man for eksempel det. 
Her tenker jeg du må søke på andre jobber. Nå har du en referanse, og du sier at med medisiner fungerer du som andre i arbeidslivet. Da må du bare søke på alt du kan søke på, ikke begrens deg til denne arbeidspraksisen. 

Anonymkode: c21ec...2bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forresten selv jobbet i en liten bedrift som kun hadde folk på arbeidspraksis av én eneste årsak, og det var billig/gratis arbeidskraft. Og så tok de ikke inn over seg at det var jo gjerne en grunn til at de var på NAV, og ble «overrasket» da de ikke fungerte spesielt godt. Kunne ikke løfte pga dårlig rygg (i en jobb hvor det var mye løfting), klarte ikke møte opp på jobb pga angst (i en jobb med mange psykiske påkjenninger og stress). 

Anonymkode: c21ec...2bf

• Liker 1
Skrevet

Hva har du fått av tilbakemeldinger fra leder og kolleger om jobben du gjør? At du mener du fungerer godt og gjør en god jobb nå kontra de første månedene, trenger ikke bety at de ser det helt på samme måte (og med det mener jeg ikke å si at du ikke gjør en god innsats, men arbeidstrening og ansatt kan være to svært forskjellige ting hva angår krav og forventninger).

Dessuten må du følge med og søke på stillinger selv, ikke vent på at noen skal fortelle deg om utlysninger og oppfordre deg til å søke.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd lignende. Jeg var utplassert via NAV i en butikk. Jeg har ingen utfordringer annet enn at jeg slet med å få meg jobb, pga lite jobberfaring og ingen utdannelse. Ellers var jeg oppegående både fysisk og psykisk. Jeg gjorde en super jobb, og hadde mye ansvar i jobben. Kom godt overens med kundene også. Men de ansatte, som var en liten gjeng, tok meg aldri inn i varmen. Jeg prøvde mitt beste for å inkludere meg selv, men jeg var og forble på utsiden. De lovet meg fast jobb med tiden, men da navkontakten min presset dem etter en stund til at nå måtte de ansatte meg eller la meg gå- så lot de meg bare gå. De sa de ikke kunne åpne en ny stilling og skyldte også på økonomien. Det var jo kjipt, men jeg respekterte det.

To måneder etterpå fikk jeg vite at de hadde ansatt en annen i stor fast stilling. En ung og vakker jente. Selv var jeg da i slutten av 20 årene og ikke smellvakker. Jeg ble litt lei meg da og følte meg lite verdt.  

Men de skulle ikke få lov å dra meg ned tenkte jeg, så jeg søkte på jobb etter jobb. Til slutt fikk jeg innpass i et vikariat. Etter noen måneder der fikk jeg tilbud om fast stilling. Nå har jeg vært i arbeidslivet med fast stilling i mange år.  

Jeg anbefaler deg derfor om å søke vanlige jobber, ikke håp på å få så mye ut av arbeidstrening via NAV. Man blir som regel brukt. Ikke la det dra deg ned, og ikke gi opp❤️

Anonymkode: 96b2a...430

• Liker 5
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk til alle som svarte. 

TS

Anonymkode: 5cd88...291

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 11.41):

Hvis leder i forkant har påstått at det ikke er økonomi til å ansette deg, så er det ikke realistisk at man skullle få en stilling som de i all selvmotsigenhet har utlyst. Dessverre er du da som regel ikke godt nok likt.

Men det er NAV som burde tatt tak i dette, for når man lyster ut tilsvarende stillinger som det den i praksis har utført av arbeid, etter å ha fortalt praksiskandidaten at det ikke er økonomi til å ansette, så burde det lyse opp en varseltrekant hos NAV, siden det da kan dreie seg om utnyttelse.

Anonymkode: 8d727...a2f

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre er det best å se på arbeidspraksis som en slags jobbtrening. Komme igang. Kanskje få en referanse. Thats it. 

Anonymkode: 7677d...1b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 12.02):

Praksisplass fører så godt som aldri til jobb. Har vært på begge i sider i systemet, sett tallene og lest forskningen. Det er en svært lite effektiv måte å skaffe arbeid til folk på, og burde brukes i mye mindre grad enn det gjøres i dag. Forslag om å forlenge praksisen, kombinert med trusler om å miste stønader, "det er lettere å få jobb når du er i jobb" og "vi har dessverre ikke lønnskapasitet", gjør at brukere blir stående i gratisarbeid i årevis. Det er moraliserende oppbevaring og sosial dumping.

Kutt trygda. Ta fra dem trygdeutbetalingene, alle sammen. Da hadde veeeldig mange av dem fått seg en jobb tvert, sluttet å snylte på staten og blitt lykkelige. Jobb er det samme som lykke. Noe må man fylle hverdagen med. Trygd er bare en fæl sovepute for alt for mange.

Anonymkode: 1903f...79a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...