Usikker Skrevet 19. november 2002 #1 Del Skrevet 19. november 2002 I kjølvannet har "Vinga-saken" har jeg gjort meg en del tanker. (Dette innlegget handler IKKE om Vinga) Tanker om hvor "farlig" internett kan være. Når vi legger ut info om oss på nettet - så gjør vi oss sårbare. Det finnes så mange mennesker med "onde hensikter" ute i den store verden. Folk som utnytter det flotte verktøyet som internett er ment å være. :x Dette må vi ikke ignorere - men være klar over når vi ferdes på nettet. Og også når vi er inne på "trygge" KG! Dessverre. Her inne finnes også "skjær i sjøen" - vi må ikke tro noe annet! Jeg benytter internett mye - både i arbeid og fritid - og har stor glede og hjelp i dette verktøyet. Og - jeg må innrømme det - jo tryggere jeg føler meg - jo mer ukritisk blir jeg! Varsellampene blinker ikke så heftig som tidligere..... Så min oppfordring er: Vær forsiktige! Men vi må heller ikke la kjeltringene får overtaket. Dette kan være en vanskelig balansegang, men vi må hvertfall prøve! 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 20. november 2002 #2 Del Skrevet 20. november 2002 Vingasaken??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 20. november 2002 #3 Del Skrevet 20. november 2002 Ikke bare kjeltringer, Usikker - men folk du kjenner også. Det var mange her som sa, da det var snakk om løgner etc. at de sa mer her enn de gjorde i det virkelige liv. Jeg tolket det som om man er mer åpen om private ting enn ellers. Og det blir tatt opp en del ting her, som kanskje ikke spesielt egner seg for tekopp-samtaler med venninner. Kevin sa i tråden om man turte å legge ut bilde eller ei, at han hadde vært litt for intim på seksualitet til det. Og det er viktig å tenke på. Jeg tenker også sånn, enda jeg ikke har vært spesielt intim her inne. Etter at jeg fikk vite at et par av mine venner og bekjente er her inne, og også familie, har jeg vært enda mer forsiktig. Ikke for at noen vil meg noe, men fordi det er ting jeg ikke ønsker de skal vite. Alle har vi noe ved oss som er lett gjenkjennelig for de som kjenner oss. Mange av oss er kanskje ikke så bevisste på det, og tenker på hva som kan "avsløre" oss - men... har du en meget spesiell stue med en særpreget sofa, så vil de som kjenner deg vite hvem du er. Og selv om du har glemt hemorroidene du beskrev for flere uker siden, så kan det hende at de husker det. (kun et eksempel) Og kanskje ikke det var det du ville at naboen din skulle vite? Eller kollegene til mannen din som var hos dere på julegløgg i fjor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 20. november 2002 #4 Del Skrevet 20. november 2002 Vet dette innlegget ikke var ment å handle om Vinga, men for oss som ikke vet hva det er snakk om, hva innebærer vingasaken?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 20. november 2002 #5 Del Skrevet 20. november 2002 Vet dette innlegget ikke var ment å handle om Vinga' date=' men for oss som ikke vet hva det er snakk om, hva innebærer vingasaken??[/quote'] Det var noen som la ut Vingas navn. Hvis du leser ris & ros eller personlige meldinger finner du det der. Det var for noen dager siden. Men glem nå det da - se på hva usikker ellers skriver... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hege Skrevet 20. november 2002 #6 Del Skrevet 20. november 2002 Jeg har gjennom den tiden jeg har vært på KG fortalt veldig mye om meg selv. I tillegg ligger bildet mitt her, litt foreldet riktignok, men dog. Men jeg har aldri fortalt mer enn det som allerede er offentlig kjent, og som jeg kan stå for hundre prosent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 20. november 2002 #7 Del Skrevet 20. november 2002 Jeg regner dette som et åpent forum, så da får jeg velge hvor åpen eller skjult jeg vil være, ikke sant? Legger jeg ut mange personlige opplysninger, blir jeg lettere å kjenne igjen, og hvis jeg synes det er greit, er det ikke noe problem. Hvis jeg ikke ønsker å bli identifisert for lett, serverer jeg mindre av de personlige opplysningene. Regner likevel at folk her blir kjent med meg, for meningene mine gjemmer jeg ikke, og de sier mye om hva slags person du er. Men det bør være min sak om jeg vil "avsløre" meg eller ikke. Finner noen ut hvem jeg er - sånn med navns nevnelse, bør de ha vett til å holde det for seg selv - for det er ikke deres sak å avsløre det - NEMLIG Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 20. november 2002 #8 Del Skrevet 20. november 2002 Ikke for å være ekkel m Vinga men hun kunne virkelig mye for d selv at hun ble "avslørt", hun gav ut ganske ukritisk en hel del opplysninger om seg selv: Hvor mange 18 årige møringspiker gravid atpåtil m en 32 årig dørvaktjobbende kjæreste finnes d egentlig i Oslo? IKKE MANGE Oslo er ikke akkurat noen storby slik som Stockholm må dere huske på, d er rimelig enkelt å legge sammen to og to der i byen.... Tydeligvis har hun irritert noen så adskillig at de rett og slett la ut navnet hennes her inne. Vinga`s personlighet vil skinne igjennom ett eventuellt nytt nick så hun kan like godt bruke d hun har.Ialle tilfeller håper jeg hun kommer tilbake. Hun var en artig jente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 20. november 2002 #9 Del Skrevet 20. november 2002 Om hun valgte å legge ut mye om seg selv, var det likevel hennes sak om hun ville gå ut med resten eller ikke. Jeg mener fortsatt at de som "gjettet" hvem det var, burde hatt vett til å holde deg for seg selv, eventuelt spurt om mistanken var riktig på en annen måte enn i full offentlighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 20. november 2002 #10 Del Skrevet 20. november 2002 Vinga la også ut både hvilken bydel hun bodde i, at hun bodde i blokk og at det var en Esso stasjon like ved. Ja, Vinga bør ta mye av skylden selv, men det forsvarer ikke den personen som la ut hennes fulle navn. Hun kommer nok tilbake igjen og nå har hun sikkert lært at hun ikke må skrive så detaljert om samboer, bosted og familie. Hennes personlighet til utvilsomt skinne igjennom selv under ett nytt navn. Jeg er en av dem som har kritisert Vinga for hennes oppførsel og det står jeg på. Jeg sa at det kunne komme til å gå galt en dag- og jeg fikk rett. Vi får alle ta dette som en lærepenge. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 20. november 2002 #11 Del Skrevet 20. november 2002 enig m deg i d, men d er farlig å legge ut for mye informasjon om seg selv på nett og hun har forhåpentlig lært seg d nu!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 20. november 2002 Forfatter #12 Del Skrevet 20. november 2002 JEG BA OM AT DENNE TRÅDEN IKKE SKULLE HANDLE OM VINGA - vær så snill å respekter det da :x :x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 20. november 2002 #13 Del Skrevet 20. november 2002 JEG BA OM AT DENNE TRÅDEN IKKE SKULLE HANDLE OM VINGA - vær så snill å respekter det da :x :x Den handler ikke om Vinga, jeg brukte henne bare som ett greitt eksempel. Vi tar jo opp denne saken fordi dette skjedde med henne. Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gry Skrevet 20. november 2002 #14 Del Skrevet 20. november 2002 Jeg ønsker ikke persondiskusjon rundt Vinga. Om ikke debatten fortsetter uten at hennes navn blir brukt som eksempel, lukker jeg tråden.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. november 2002 #15 Del Skrevet 20. november 2002 Andre bruker behøver kanskje ikke å rippe opp i detaljer om hva en person har langt inn tidligere heller da....... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diamond Skrevet 20. november 2002 #16 Del Skrevet 20. november 2002 nå har hun sikkert lært at hun ikke må skrive så detaljert om samboer, bosted og familie. Du har jo også lagt ut ganske detaljerte opplysninger om deg selv, Milla. Har du noen gang opplevd at folk har skjønt hvem du er IRL? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Velger å være anonym Skrevet 21. november 2002 #17 Del Skrevet 21. november 2002 Jeg er meget bevisst på å ikke avsløre meg selv her inne, slik at private ting jeg skriver i ulike innlegg kan settes i sammenheng og dermed skape en profil som lett kan gjenkjennes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 21. november 2002 #18 Del Skrevet 21. november 2002 Du har jo også lagt ut ganske detaljerte opplysninger om deg selv' date=' Milla. Har du noen gang opplevd at folk har skjønt hvem du er IRL?[/quote'] Ikke på langt nær så detaljert som mange andre har gjort før meg. Nei, ingen har funnet ut hvem jeg er IRL. Men det er ikke vanskelig, hvor mange i Norge tror du det er som heter Milla Constance ;-) Milla Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilly Skrevet 21. november 2002 #19 Del Skrevet 21. november 2002 Som det sies gjennom hele tråden. Man bør kanskje være forsiktig med hva man forteller hvis man ikke ønsker å bli gjenkjent. Men det er ikke alltid like enkelt å vite hvor grensene går. Jeg har selv opplevd at en fra nettet fant ut hvem jeg er. Ikke her på KG, men en annen plass. Jeg hadde aldri trodd at noen kunne finne meg med så lite opplysninger som det han hadde, men der tok jeg altså feil. Heldigvis så var det ikke en "syk" person som fant ut hvem jeg er. Han er blitt en kopmis i dag, så det ble ikke noe problem ut av det. Jeg har hatt for vane å forsiktig med å opplyse for mye fordi det tross alt finnes mange "rare" folk på nettet, men heldigvis er det fleste ok, så jeg er ikke like panisk når det gjelder å bli gjenkjent lenger. Når det gjelder å la folk selv velge om de vil identifiseres eller ikke så ser jeg dette som en selvfølge. Jeg har selv kjent igjen en person her inne, men det kunne ikke ramle meg inn å fortelle andre hvem vedkommende er likevel. Desverre så har det jo vist seg at dette ikke er selvfølge for alle. Vi får vel helst bare prøve oss frem og håpe på det beste. Det er i hvertfall det jeg velger å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 21. november 2002 #20 Del Skrevet 21. november 2002 Jeg enig i at man selv er ansvarlig for beskytte sin egen identitet. Der forsvarer ikke den som legger ut fullt navn på andre, men det er viktig å være oppmerksom på at dett efaktisk KAN skje. Noen legger ut mange detaljer om seg selv, og det er veldig enkelt å finne ut hva de heter IRL og hvor de bor. Når man IKKE vil bli gjenkjent bør man for det første ikke legge ut så mye konkret informasjon, og heller ikke så mange intime detaljer om seg selv og feks. sin familie. Hvis man da i tillegg påpeker at INGEN kjenner meg/vet hvem jeg er på nett, så ber man nærmest om at noen som er nygjerrig nok snoker litt rundt (men igjen: det gir INGEN rett til å avsløre andres identitet). Og hvis man virkelig TROR at man ikke kan gjenkjennes med en slik profil, ja, da er man ganske naiv. Velger man å gå ut med mye info må man også akseptere at man ikke er anonym lenger. Dersom man ikke har kommet med intime detaljer eller diskutert svært personlige tema her inne, er det heller ikke like ille å bli "avslørt". Selv er jeg forsiktig med å diskutere feks mitt sexliv, forhold til min samboer eller andre som står meg nær. For det første mener jeg at det kan jeg haller ta direkte med dem. Dessuten vil det jo være særdeles lite hyggelig om det skulle vise seg at noen her inne kjenner meg eller den jeg utleverer. Med den profilen jeg holder nå, ville det ikke være noe problem å bli identifisert. Jeg ønsker det selvsagt ikke, men jeg har ikke skrevet noe her inne som jeg ikke er alment kjent for de som allerede kjenner meg. Jeg har også gjenkjent en her inne. Ingen jeg kjenner godt, men vet hvem det er. Kjenner også vedkommendes mann og deler av familien. Heldigvis har hun en nøytral stil. Det hadde rett og slett vært litt pinlig å lese om feks hvilke sexleker hun og manne holdt på med :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå