Gå til innhold

Helt ok lokalskole eller veldig bra skole litt lenger unna?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette ble langt, men det er en TL;DR på slutten for de som ikke gidder 😆

Har en skolestarter til høsten, en rolig, sjenert gutt som forsvinner lett i mengden. Han tar sjeldent kontakt med andre barn med mindre han kjenner dem, og vi har brukt mye tid på å prøve å bli kjent med andre. Han trives godt i barnehagen, og med barn han kjenner.

Nå skal han starte på skolen. Vi bor i en av landets største byer. Han har ikke gått i noen av de lokale barnehagene, og er eneste fra den barnehagen som sogner til vår lokale skole. Vi kjenner to av dem som skal begynne på denne skolen, og de igjen kjenner flere. 

Den lokale skolen er «åpen skole», de har ikke vegger. Det er om lag 70 førsteklassinger til høsten. Skolen har et helt greit rykte, de har hatt noen problemklasser, men disse er nå på ungdomsskolen. Skolen er ca 5 minutter med sykkel unna oss, eller 10 min å gå. 

Vi søkte sønnen inn på montessoriskole, som ligger 10-15 min kjøretur unna. Jeg er stor fan av montessoripedagogikken, skolen er liten, og har et veldig godt rykte. De er ute halve dagen, og har flotte uteområder. Det er blandede grupper, så 1-3 er sammen, som er samme som barnehagen sønnen har gått i (ikke montessori).  Skolen er helt skjermfri fram til 5. klasse, og bruker det lite deretter, og det er viktig for meg. 

Vi havnet på venteliste til Montessori, og tenkte derfor at løpet var kjørt. Sønnen er derfor innskrevet på den lokale skolen, og vi var begynt å mentalt forberede oss på det. Men nå har vi fått plass på montessori. Hadde noen spurt oss for to måneder siden hadde vi ikke vært i tvil, montessori her er en bedre skole som passer vårt barn bedre. Men jeg er likevel litt usikker nå. Ved montessori må han brukte skoleskyss, han blir hentet her og levert på døra på skolen. Ikke noe problem der. Men er det et problem sosialt? Han blir kjent med ungene i nabolaget uansett, vi kjenner noen allerede og jobber en del med å bli kjent med flere. Men det er ikke det samme som å gå på samme skole. Det var kanskje greit da det var en annen barnehage, vi foreldrene styrte jo det meste, men etterhvert skal han jo styre selv. Ved å velge montessori vil han være en av få som ikke bor i nærheten (det er flere andre som bruker skoleskyssen, men flertallet bor rundt skolen og bruker den fordi den er nærmest). Det vil bli mer styr med å bli med venner hjem (må hentes), eller å ha med venner hjem (usikker på hvordan det funker mtp skoleskyss). 

Jeg har veldig lyst til å gi ham den overgangen til skole som Montessori tilbyr, selv om jeg tenker at han kanskje vil over på lokalskolen etterhvert. Hadde jeg fått velge hadde det blitt montessori hele veien, men jeg skjønner at venner i nærheten blir viktigere etterhvert. 

Vi er forberedt på å kjøre mer og tilrettelegge, samt jobbe mer med å ha kontakt med de i nabolaget. Men jeg vil så gjerne at han skal få gå på ei lita skole, ha en mer interesse-/lekbasert skolegang, og slippe åpen skole. Det er ikke aktuelt å flytte nærmere montessori. Lærere vi kjenner som jobber i offentlig skole her i byen er ikke i tvil, de ville valgt montessori, selv om man ikke blir like inkludert i lokalsamfunnet. De mener at det får man til uansett. 

Ungen vår er stille og rolig, han har god konsentrasjon, og kan leke for seg selv i timesvis. Så langt har han verdsatt én god venn foran mange bekjente, hvis man kan si det sånn. Jeg ser for meg at han vil klare seg helt greit på lokalskolen, men at han vil forsvinne i mengden og slite sosialt. Barnehagen er enig i det, han vil neppe slite faglig med noe, men det sosiale kan bli en utfordring. Samtidig mente pedagogen der at vi ikke skulle se helt bort fra fordelen av å kjenne et par av de som begynner på samme trinn,  og det å være en del av nabolaget. 

Så ja.. Hva tenker dere? 

TL;DR: Skal vi velge den helt ok lokalskolen hvor det stille og litt dårlig sosiale barnet vil forsvinne i mengden, eller skal vi velge den faglig sterkere, skjermfrie, og mindre skolen som ligger et stykke unna? 

Anonymkode: 117d5...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har barn som har gått på den fådelte lokalskolen. Altså de har sammenslåtte klassetrinn. Det er jeg i utgangspunktet ikke noe fan av etter dette.

Jeg har selv byttet mye skoler og det er jeg heller ikke noe fan av. En ting er når man må, men jeg ville nok ikke latt noen av mine begynne på en skole med tanke på å flytte dem etterpå.

De to tingene som taler mot montesorriskolen her er sammenslåtte klassetrinn og tilbakeholding av skjerm.

I dag er faktisk bruk av teknologi i skolesammenheng viktig. Man bruker teknologi til mye i arbeidslivet generelt. Det å bli «hengende» etter på denne biten gir ikke barna noen fordel, etter min mening.

Bakdelen med den lokalskolen du beskriver er åpen skole, alt i meg skriker nei. Den eneste grunnen er at slike åpne landskap ikke er bra for det mentale.

Ville om jeg var i dine sko valgt montesorri fordi fordelene er best og bakdelene minst.

Anonymkode: 2a925...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig for nærskole/lokal skole! Men! Ikke åpen løsning skoler. Eller baseskoler. Det må være slitsomt. 70førsteklassinger er jo veldig mange.. Her hadde jeg vurdert Montessori. 

Anonymkode: a1297...ecd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt Montesorriskolen. Vi byttet skole for begge barna våre. De smarte men forsiktige barna vil få større utfordringer enn de sporty og mer robuste. En forsiktig liten fyr vil helt klart kunne vokse og trives mer i et mindre miljø. Vi prøvde først lokalskolen. Det var helt grusomt. Du kan være heldig med lærer og miljø. Vi var maks uheldig. 
Har utelukkende positiv erfaring med å bytte. Siden alle på den nye skolen bor et stykke unna, er alle i samme båt. Vi inviterer med hjem en dag i uka, de blir invitert med hjem. Og vi møter folk i helgene. I tillegg finnes det jo muligheter til å bli med på lag eller gjøre aktiviteter i nærmiljøet i tillegg. 

Anonymkode: 7d365...6bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste (som nå er snart 11år) går på et trinn hvor de var over 80 elever ved skolestart, i åpen klasseromsløsning. Det er iallfall ikke å anbefale… Han klarte seg greit sosialt, da han hadde venner fra bhg der og han ble kjent med nye. Han er også skoleflink, men alt for mange elever på for lite areal, nye lærere hvert år og generelt kaos har gjort at han nå misliker skolen sterkt.

Vår yngste var skolestarter i fjor høst, og vi vurderte å søke montesorri eller steiner ettersom vi hadde dårlig erfaring med lokalskolen. I tillegg henger han ganske langt etter i utvikling og han hadde ingen venner som skulle begynne ved lokalskolen. Vi så for oss at han kom til å forsvinne i mengden, og med sine språkvansker og usikkerheter har han store problemer med å bli kjent med nye barn.

Vi endte på en tredje løsning i siste liten, nemlig å søke han til en annen lokalskole. Denne har også åpen løsning, men er mye mindre. Den ligger like nære som skolen vi sogner til og han hadde vennene sine fra barnehagen der. Denne skolen har vært helt fantastisk, og vi er nå glade for at han går på en lokalskole og har vennene sine i nærheten.

Det er et vanskelig valg, når man ikke vet hva man går til før man faktisk har prøvd det. Jeg ser at flere her i nabolaget nå lager lekegrupper og møtes før skolestart for at barn skal få mulighet til å bli kjent med hverandre. Men så hjelper det kanskje ikke så mye hvis selve skolestrukturen er dårlig. I deres tilfelle ville jeg kanskje gått for Montessori altså.

Lykke til med valget ❤️

Anonymkode: 54071...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan bor dere ift andre barn og kjenner dere noen som skal gå på Montesorriskolen? Jeg tenker at det er mest naturlig å starte på den lokale skolen sammen med alle nabobarna - da har man venner i nærheten og kan gå til skolen sammen med naboene. Det er en viktig sosial arena. Så kan man jo bytte til privatskole om den lokale ikke fungerer?

Anonymkode: a5c00...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg har barn som har gått på den fådelte lokalskolen. Altså de har sammenslåtte klassetrinn. Det er jeg i utgangspunktet ikke noe fan av etter dette.

Jeg har selv byttet mye skoler og det er jeg heller ikke noe fan av. En ting er når man må, men jeg ville nok ikke latt noen av mine begynne på en skole med tanke på å flytte dem etterpå.

De to tingene som taler mot montesorriskolen her er sammenslåtte klassetrinn og tilbakeholding av skjerm.

I dag er faktisk bruk av teknologi i skolesammenheng viktig. Man bruker teknologi til mye i arbeidslivet generelt. Det å bli «hengende» etter på denne biten gir ikke barna noen fordel, etter min mening.

Bakdelen med den lokalskolen du beskriver er åpen skole, alt i meg skriker nei. Den eneste grunnen er at slike åpne landskap ikke er bra for det mentale.

Ville om jeg var i dine sko valgt montesorri fordi fordelene er best og bakdelene minst.

Anonymkode: 2a925...2ee

Interessant at man kan ha så forskjellige synspunkter på samme tema. Skjermfritt er en av de tingene jeg anser som best mtp montessori 😅 Det skal og sies at både far og jeg er høyt utdannet innenfor teknologi, og ekstremt godt kvalifisert for å lære ungene det som faktisk trengs innenfor teknologi. Så vi ser bare fordeler med skjermfri skole, enhver ape kan bruke en iPad, det er jo det nivået som er lagt til grunn for designet der. Montessori har også fokus på teorien bak feks programmering, man trenger ikke bruke skjerm for å forstå og bruke prinsippene. Kanskje nettopp det at vi begge jobber med programmering som gjør at vi ikke anser det som negativt? 

Jeg ønsker ikke at ungene skal bytte skole, men ser på det som et alternativ hvis det skulle vise seg at det sosiale i nabolaget  og at skole med de andre ble viktigere etter noen år. Sammenslåtte trinn var valget for barnehagen vi gjorde, vi ser flere fordeler med det enn ulemper, og små grupper. Det skal sies at vi valgte barnehagen før vi flyttet hit, men tilfeldighetene skulle ha det til at barnehagen lå midt mellom hjemme og jobb så det ble naturlig å beholde den, i tillegg til at den nærmeste barnehagen hadde en del ulemper vi anså som avgjørende. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg er veldig for nærskole/lokal skole! Men! Ikke åpen løsning skoler. Eller baseskoler. Det må være slitsomt. 70førsteklassinger er jo veldig mange.. Her hadde jeg vurdert Montessori. 

Anonymkode: a1297...ecd

Jeg har ingen erfaring med åpen skole selv, men jeg hater åpent landskap på jobb, så skjønner ikke helt hvordan det skal fungere med åpne løsning på skole.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg ville valgt Montesorriskolen. Vi byttet skole for begge barna våre. De smarte men forsiktige barna vil få større utfordringer enn de sporty og mer robuste. En forsiktig liten fyr vil helt klart kunne vokse og trives mer i et mindre miljø. Vi prøvde først lokalskolen. Det var helt grusomt. Du kan være heldig med lærer og miljø. Vi var maks uheldig. 
Har utelukkende positiv erfaring med å bytte. Siden alle på den nye skolen bor et stykke unna, er alle i samme båt. Vi inviterer med hjem en dag i uka, de blir invitert med hjem. Og vi møter folk i helgene. I tillegg finnes det jo muligheter til å bli med på lag eller gjøre aktiviteter i nærmiljøet i tillegg. 

Jeg tenker og at han ville trives best i et mindre miljø. Det kan selvfølgelig gå helt fint på lokalskolen, men jeg er usikker på om det er verdt å ta sjansen, særlig når vi nå har mulighet for en skole hvor jeg er ganske sikker på at han vil trives. 

Bruker dere skoleskyss? Hvordan fungerer det med å invitere folk hjem? 

Det er masse lag og foreninger her, så mange muligheter for å bli kjent med barn i nærmiljøet 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Min eldste (som nå er snart 11år) går på et trinn hvor de var over 80 elever ved skolestart, i åpen klasseromsløsning. Det er iallfall ikke å anbefale… Han klarte seg greit sosialt, da han hadde venner fra bhg der og han ble kjent med nye. Han er også skoleflink, men alt for mange elever på for lite areal, nye lærere hvert år og generelt kaos har gjort at han nå misliker skolen sterkt.

Vår yngste var skolestarter i fjor høst, og vi vurderte å søke montesorri eller steiner ettersom vi hadde dårlig erfaring med lokalskolen. I tillegg henger han ganske langt etter i utvikling og han hadde ingen venner som skulle begynne ved lokalskolen. Vi så for oss at han kom til å forsvinne i mengden, og med sine språkvansker og usikkerheter har han store problemer med å bli kjent med nye barn.

Vi endte på en tredje løsning i siste liten, nemlig å søke han til en annen lokalskole. Denne har også åpen løsning, men er mye mindre. Den ligger like nære som skolen vi sogner til og han hadde vennene sine fra barnehagen der. Denne skolen har vært helt fantastisk, og vi er nå glade for at han går på en lokalskole og har vennene sine i nærheten.

Det er et vanskelig valg, når man ikke vet hva man går til før man faktisk har prøvd det. Jeg ser at flere her i nabolaget nå lager lekegrupper og møtes før skolestart for at barn skal få mulighet til å bli kjent med hverandre. Men så hjelper det kanskje ikke så mye hvis selve skolestrukturen er dårlig. I deres tilfelle ville jeg kanskje gått for Montessori altså.

Lykke til med valget ❤️

Anonymkode: 54071...d78

Det er mange andre skoler i nærheten her, som vi nok også kunne søkt oss på. Skolekretsene endres stadig etter hvor mange som bor hvor. Da vi flyttet hit var det ingen barn i gata, bare gamle folk, men det har vært mye utskifting i løpet av årene så nå er det mange barn, men ingen på helt samme alder. Barnehagen ungene går i er en bedriftsbarnehage, så de har unger fra hele byen, og ofte er skolestarterne alene på sin lokalskole. Vi kjenner ingen som skal begynne på montessori, og vi er tilflyttere begge to, så vi har ikke et veldig stort nettverk her fra før. Men såvidt jeg forsto på skolen er de hjelpsomme med feks lekegrupper, spesielt for de som kommer utenfra, siden en del av de som starter der kommer fra samme barnehage (montessoribarnehage like ved).  Ungens bestekompis skal på annen skole uansett, så det blir nye folk uansett hva vi velger…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvordan bor dere ift andre barn og kjenner dere noen som skal gå på Montesorriskolen? Jeg tenker at det er mest naturlig å starte på den lokale skolen sammen med alle nabobarna - da har man venner i nærheten og kan gå til skolen sammen med naboene. Det er en viktig sosial arena. Så kan man jo bytte til privatskole om den lokale ikke fungerer?

Anonymkode: a5c00...b56

Det er nok et flertall av de som går på montessori som bor i nærheten og bruker det som sin lokalskole. De har også gått i samme Montessoribarnehage som ligger like ved. Men vi snakket med flere som bruker skoleskyss og bor lengre unna, noen langt borte og noen nærmere. Det er ingen skolestartere i vår gate, men noen et par gater lengre bort, som vi har blitt litt kjent med, og såvidt jeg forsto på dem så kjenner de flere (foreldrene er født og oppvokst her og har nettverk). 

Det er nettopp det du sier her om å (etterhvert) kunne gå sammen til skolen og ha nettverket i hverdagen rundt her som er grunnen til at jeg spør. Skolemessige er jeg ikke i tvil om hva som er det beste valget, men jeg er usikker på om det sosiale er så viktig at det blir avgjørende. Nå er det jo noen år før de får gå alene til skolen, de må krysse et par hardt trafikkerte veier for å komme dit så det er ikke aktuelt enda. Sånn sett er skoleskyssen et bedre alternativ for oss siden han blir hentet og satt av her, vi slipper å levere/hente i motsatt retning av jobb. 

Montessori har blitt så populært her at jeg er i tvil om vi kan få plass ved en senere anledning, jeg er veldig overrasket over at vi fikk plass i det hele tatt! Så det er litt nå eller aldri..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok bra uansett hva dere velger. Jeg er lærer og jobber på en stor skole med en del utfordringer. Sånn enkelt sagt, så er det stort sett de med diagnoser og de med foreldre som ikke følger opp bra nok, som sliter sosialt eller blir mobbet. Tar man litt initiativ og oppdrar barnet til å bli inkluderende og robust, så kommer man ganske langt i de fleste miljø. Også på en stor skole. Men er det en baseskole, eller er det bare at de ikke har klasser i 1.klasse? Sistnevnte begynner å bli mer vanlig rundt om kring. De setter sammen klasser i 2.klasse basert påå hvem som passer best sammen i 1.klasse. 

Jeg synes også mange privatskoler virker bra. Mindre klasser og en tydeligere rød tråd i undervisningen er fint. Det gjør heller ikke noe at man ikke bor i samme nabolag som de i klassen. Man kan jo bli kjent med de i nablaget likevel. Mange av mine elever leker mye med barn på andre skoler. Dere må kanskje kjøre litt mer om barnet skal besøke venner fra privatskolen, men ta det ifm handletur  f.eks så blir det ikke like mye stress. 

Anonymkode: 4d415...8dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er nok et flertall av de som går på montessori som bor i nærheten og bruker det som sin lokalskole. De har også gått i samme Montessoribarnehage som ligger like ved. Men vi snakket med flere som bruker skoleskyss og bor lengre unna, noen langt borte og noen nærmere. Det er ingen skolestartere i vår gate, men noen et par gater lengre bort, som vi har blitt litt kjent med, og såvidt jeg forsto på dem så kjenner de flere (foreldrene er født og oppvokst her og har nettverk). 

Det er nettopp det du sier her om å (etterhvert) kunne gå sammen til skolen og ha nettverket i hverdagen rundt her som er grunnen til at jeg spør. Skolemessige er jeg ikke i tvil om hva som er det beste valget, men jeg er usikker på om det sosiale er så viktig at det blir avgjørende. Nå er det jo noen år før de får gå alene til skolen, de må krysse et par hardt trafikkerte veier for å komme dit så det er ikke aktuelt enda. Sånn sett er skoleskyssen et bedre alternativ for oss siden han blir hentet og satt av her, vi slipper å levere/hente i motsatt retning av jobb. 

Montessori har blitt så populært her at jeg er i tvil om vi kan få plass ved en senere anledning, jeg er veldig overrasket over at vi fikk plass i det hele tatt! Så det er litt nå eller aldri..

Jeg tenker at jeg ville latt det siste du skriver være en stor del av det som styrte dette valget. 

Dere kan alltids velge Montesorri nå, og så bytte til nærskolen senere, om det ikke fungerer. Men det er lite sannsynlig at dere får muligheten til å bytte andre veien senere om dere  velger nærskolen nå. 

Da jeg selv begynte på skolen, hadde vi ikke flyttet til det området skolen lå ennå. Jeg kjente ingen, og vi bodde et godt stykke unna. 
Det løste mine foreldre med å komme i kontakt med den andre som også var helt ny i området, og sikre at jeg kunne besøke og få besøk av denne (og andre jeg ble venn med.) på ettermiddagen, frem til vi flyttet. 

Hos de jeg vet om som er noe eldre, og som går på skole litt unna eget nærområde, så er de veldig tidlig ute med å reise kollektivt/ sykle til steder de kan møte venner. Bli med  hverandre hjem og komme på besøk til hverandre. 
Oftest klarer de å få venner i nærområdet også, og har mer enn en vennegjeng. Litt avhengig av hvem de faktisk trives sammen med. 

Så lenge dere er oppmerksomme på problemstillingen, så vil det meste ordne seg.

Anonymkode: c11f0...111

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått på mange ulike offentlige skoler, kjenner mange som jobber i offentlig skole og i kristen privat skole. Personlig mener jeg at private skoler er et mye bedre alternativ en skoler som har store klasser. Offentlige skoler sliter allerede med å få nok midler til å ansette hjelpe lærere, og flere lærere slutter i jobben sin. 70 første klassinger i en klasse er hårreisende. Med tanke på at barnet du beskriver allerede er litt beskjeden av natur og faller nok litt bak i mengden, vil nok Montessori være det beste alternativet. Private skoler har også lettere for å kontakte ppt hvis barnet skulle falle bak på noe. Du som forelder kan også legge til rette for eventuell læring av skjerm bruk eller annet skole pensum hjemme. Jeg kjenner flere som har gått Montessori skole og de beskrives ofte som litt «særere» men jeg vil nok påstå at den kritiske evnen de lærer på skolen kommer veldig godt til nytte med hvordan samfunnet i Norge styres i dag. Og det vil bli lettere for dem å kjenne på selv hvilke styrker og svakheter de har i forhold til teoretisk og praktisk læring. 

Anonymkode: fc67d...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville absolutt prøvd nærskolen først. 
Det har så mye å si om man bare kan rusle sammen med klassekameratene hjem, eller bare gå ut og leke sammen. Blir aldri det samme når man MÅ kjøre/hente/planlegge.

Anonymkode: ac64d...22c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tenker og at han ville trives best i et mindre miljø. Det kan selvfølgelig gå helt fint på lokalskolen, men jeg er usikker på om det er verdt å ta sjansen, særlig når vi nå har mulighet for en skole hvor jeg er ganske sikker på at han vil trives. 

Bruker dere skoleskyss? Hvordan fungerer det med å invitere folk hjem? 

Det er masse lag og foreninger her, så mange muligheter for å bli kjent med barn i nærmiljøet 😊

De tar buss til skolen. Og da blir bare venner med på bussen. De aller fleste tar buss selv fra før. Og det er også en del unger som bor i nærheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner hva du tenker. Hva du ser for deg. Vi gjorde også det. Men den sjenerte eller forsiktige gutten som trives med den ene vennen, kommer ikke nødvendigvis til å ha hele den store vennegjengen og gå sammen til skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Montessori. Fungerer det dårlig kan dere alltid bytte til nærskolen. Ville lagt ned en innsats i å bli kjent nå i månedene før skolestart. 

Det sagt så tror jeg nærskolen kan fungere helt flott. De som får problemer er ofte barn som "uansett sliter" enten pga ting ved dem selv eller ved at foreldre ikke gjør jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du tenker. Hva du ser for deg. Vi gjorde også det. Men den sjenerte eller forsiktige gutten som trives med den ene vennen, kommer ikke nødvendigvis til å ha hele den store vennegjengen og gå sammen til skolen. 

Det er jo litt det da, jeg syns det er vanskelig å se for seg at han plutselig skal bli ekstremt sosial og henge med en haug med folk, når han hittil i livet ikke har vært så veldig interessert. Som liten studerte han folk, men snakket ikke med dem. Og han styrer med sine greier, litt uavhengig av andre. 

Men klart, det kan endre seg. Og det er vanskelig å vite hva som er et godt valg. Vi vil alltid legge til rette for både besøk hjemme og å dra på besøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...