Gå til innhold

Håndtering av kolleger som bærer nag/ ikke liker meg, kan ikke bytte jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært en slags «konflikt» på min arbeidsplass som veldig kort sagt har dreid seg om at jeg ikke har hatt det bra (ingen diagnose, kun store belastninger over tid i privatlivet mitt, i kombinasjon med at ledelse tidligere ikke fulgte meg opp på en god måte (men nå gjør det)). Har fått div anklager fra et par kolleger om at de har opplevd noe ubehagelig med meg der jeg var følelsesmessig litt uregulert. Jeg var aldri truende men de beskriver det som ekstremt ubehagelig. Jeg opplevde også ubehagelige ting med dem, og det har blitt sagt veldig sårende ting fra dem til meg også. Nå har livet mitt gått videre og jeg har fått det bra, og jeg vil ikke gå og bære på det de sa, men det virker som disse kollegene ikke helt vil gå videre og at de liksom ikke ønsker meg vel. De bærer nag til dette som har skjedd for 1-2 år siden. Jeg opplever at det som skjedde fra min side liksom blåses litt opp, samtidig som det er lite til ingen refleksjon over det de selv sa, for jeg har både snakket med andre rundt om det som skjedde og med psykiater og psykolog, og reflektert så objektivt som jeg kan på det. Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skal dras med videre på denne måten. Opplever at de ikke liker meg og liksom har bestemt seg for at min opplevelse er feil og uviktig. 
Jeg kan ikke bytte jobb, fordi det rett og slett ikke finnes noe å søke på og det å bytte retning blir å gå med halen mellom beina pga noen kolleger, da dette er det eneste jeg ønsker å jobbe med. Det blir rett og slett helt feil. 

Noen som har erfaringer og kan komme med noen gode råd?
Vil bare få sagt med en gang at jeg har ganske lav selvtillit på arbeidsplassen nå på grunn av dette, og trenger ikke å brytes enda mer ned, så hvis det blir mye forutinntatte anklager her og lite jeg kan bruke til noe så kommer jeg til å avfølge og derfor ikke svare i tråden. 

Anonymkode: ad90f...872

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

NB: Jeg kan jo naturlig nok ikke gå noe mer konkret inn på akkurat hva som skjedde, da det blir for gjenkjennbart. - TS 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan du ikke bytte jobb? Jeg tror ikke slike konflikter løser seg. De har bestemt seg.

Anonymkode: 5dc31...9ab

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor kan du ikke bytte jobb? Jeg tror ikke slike konflikter løser seg. De har bestemt seg.

Har skrevet hvorfor i HI.

Skrevet (endret)

Vanskelig å gi råd her annet ennå passe på at du er i  best mulig fysisk og psykisk form, hvilket innebærer å spise, trene og sove bra og ha det moro på fritiden. Overskudd og energi kan hjelpe deg.  

Håper du har ryddet opp i problemene hjemme.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nesten umulig å gi noen gode råd basert på det du skriver. Vi vet ikke hva det handlet om, hva som skjedde (ubehagelig kan jo være så mangt) eller hvordan dette har vært håndtert av ledelsen i ettertid. 

Når det er sagt, dette er et problem for ledelsen, og du må rett og slett ta det opp der. Samtidig må du jobbe med deg selv. Har du bedt om unnskyldning for at du satte dem i en ekstremt ubehagelig situasjon? Hvis ja, da er dette et problem for dem, og du må henvise dette videre til din leder. Hvis nei, hvordan kan du løse opp i dette slik at dere får snakket ut? Ta også dette med din leder. 

Anonymkode: 30ff4...799

• Liker 2
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mange av oss bor på små steder med svært få ledige stillinger, og kan ikke flytte grunnet delt omsorg for barn. Jeg er nesten i samme situasjon som TS, bare at det er jobben som jeg er misfornøyd med. At enkelte kollegaer ikke er mine bestiser, lever jeg fint med. Null karriere- og lønnsutvikling, kjedelige oppgaver og flere og flere kutt derimot - det hadde jeg ønsket å slippe.

Anonymkode: 2dd42...7bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk glemmer hvis du forandrer oppførselen din. At du fortsatt opplever at folk misliker deg betyr trolig at du fortsatt gjør handlinger som plager andre.

Snakk med dem, si unnskyld for tidligere oppførsel, spør hva som du kan gjøre annerledes og om et år så vil det nesten være glemt.

Anonymkode: 32fb5...8f1

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan du prate med dine kollegaer, TS? Kanskje be om unnskyldning for de ting du sa og gjorde som de reagerte på. Kanskje det kan gjøre at de kan lettere kommer over det og gå videre.

Anonymkode: 966dc...4e9

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det du kan gjøre er for det første å sette deg ned med dem på tomannshånd og be om unnskyldning. Ikke kritiser dem, men ta ansvar for det du gjorde og sa. Si at du håper dere kan legge det bak dere og de fremover.

Hjelper ikke det, så er det bare å være profesjonell, gjøre jobben din, være høflig og vennlig mot alle, men ikke bry deg om at alle ikke liker deg. Ingen blir likt av alle.

Anonymkode: 07bca...b97

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
I Grosny skrev (8 minutter siden):

Vanskelig å gi råd her annet ennå passe på at du er i  best mulig fysisk og psykisk form, hvilket innebærer å spise, trene og sove bra og ha det moro på fritiden. Overskudd og energi kan hjelpe deg.  

Håper du har ryddet opp i problemene hjemme.

Takk for svar. Syns dette er gode råd. 
Ja har kommet videre på privaten.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har fått div anklager fra et par kolleger om at de har opplevd noe ubehagelig med meg der jeg var følelsesmessig litt uregulert. Jeg var aldri truende men de beskriver det som ekstremt ubehagelig. Jeg opplevde også ubehagelige ting med dem, og det har blitt sagt veldig sårende ting fra dem til meg også. Nå har livet mitt gått videre og jeg har fått det bra, og jeg vil ikke gå og bære på det de sa, men det virker som disse kollegene ikke helt vil gå videre og at de liksom ikke ønsker meg vel.

Du kan ikke bare oppføre deg som en rass, si at du har gått videre, og forvente at alle andre også går videre.

Anonymkode: a6157...987

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er nesten umulig å gi noen gode råd basert på det du skriver. Vi vet ikke hva det handlet om, hva som skjedde (ubehagelig kan jo være så mangt) eller hvordan dette har vært håndtert av ledelsen i ettertid. 

Når det er sagt, dette er et problem for ledelsen, og du må rett og slett ta det opp der. Samtidig må du jobbe med deg selv. Har du bedt om unnskyldning for at du satte dem i en ekstremt ubehagelig situasjon? Hvis ja, da er dette et problem for dem, og du må henvise dette videre til din leder. Hvis nei, hvordan kan du løse opp i dette slik at dere får snakket ut? Ta også dette med din leder. 

Anonymkode: 30ff4...799

Mange av oss bor på små steder med svært få ledige stillinger, og kan ikke flytte grunnet delt omsorg for barn. Jeg er nesten i samme situasjon som TS, bare at det er jobben som jeg er misfornøyd med. At enkelte kollegaer ikke er mine bestiser, lever jeg fint med. Null karriere- og lønnsutvikling, kjedelige oppgaver og flere og flere kutt derimot - det hadde jeg ønsket å slippe.

Anonymkode: 2dd42...7bd

Folk glemmer hvis du forandrer oppførselen din. At du fortsatt opplever at folk misliker deg betyr trolig at du fortsatt gjør handlinger som plager andre.

Snakk med dem, si unnskyld for tidligere oppførsel, spør hva som du kan gjøre annerledes og om et år så vil det nesten være glemt.

Anonymkode: 32fb5...8f1

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan du prate med dine kollegaer, TS? Kanskje be om unnskyldning for de ting du sa og gjorde som de reagerte på. Kanskje det kan gjøre at de kan lettere kommer over det og gå videre.

Anonymkode: 966dc...4e9

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det du kan gjøre er for det første å sette deg ned med dem på tomannshånd og be om unnskyldning. Ikke kritiser dem, men ta ansvar for det du gjorde og sa. Si at du håper dere kan legge det bak dere og de fremover.

Hjelper ikke det, så er det bare å være profesjonell, gjøre jobben din, være høflig og vennlig mot alle, men ikke bry deg om at alle ikke liker deg. Ingen blir likt av alle.

Anonymkode: 07bca...b97

Takk for svar, og gode råd. Jeg har planer om å si unnskyld for min del av det som har vært, men har ikke inntrykk av at det vil komme noen unnskyldning fra deres side og selv om jeg ikke gidder å gå og bære på det de sa, så sårer det meg igjen at jeg må si unnskyld for min del og så skal ikke de si noe som gjør det bedre for meg også. Kjenner jeg har litt problemer med det. Men, nekter de så skal de ikke få noe mer å mislike meg for iallefall. Men kan de ikke være noe ydmyke selv så ender jo ikke akkurat jeg opp med å like dem heller. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan ikke bare oppføre deg som en rass, si at du har gått videre, og forvente at alle andre også går videre.

Har aldri vært en rass. Har aldri sagt stygge ting. Har bare vært litt uregulert. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette med å si unnskyld er for ens egen del, for å legge noe bak seg, å forvente en beklagelse tilbake er ikke i kortene rett og slett fordi det må i så fall komme fordi de ønsker gå videre for egen del. Jeg ville latt det ligge, hevet hodet og gjort en god jobb rett og slett, vært normalt høflig og ikke latt meg vippe av pinnen, på den måten blir det tydelig at denne konflikten videreføres av dem og ikke av deg om det ikke skulle gå over. 

Anonymkode: a3e4e...08b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri vært en rass. Har aldri sagt stygge ting. Har bare vært litt uregulert. 

Slutt å gjemme deg bak fagspråk. Si hva du har gjort. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du påtar deg din del av ansvaret. Hva de så gjør, om de ikke tar sin del, og om de fortsetter å mislike deg, kan du ikke gjøre noe med. Som flere her har vært inne på, så er det beste å oppføre seg godt og være en god kollega. Da vil andre se at det de eventuelt sier om deg ikke stemmer. Jeg har en regel for meg selv, å oppleve nye personer og kollegaer på egen hånd. Hva andre sier eller mener spiller ingen rolle for meg. 

Anonymkode: d9f0e...19e

• Liker 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slutt å gjemme deg bak fagspråk. Si hva du har gjort. 

Har alt skrevet at dette svarer jeg ikke på. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen folk liker å ha et «overtak» på andre, får dem til å føle seg bedre selv. Hvis dine kollegaer er av den typen vil de nok aldri gå videre, fordi det ikke lønner seg for dem.

Å gjøre deg selv sterk/immun mot deres umodenhet er kanskje veien videre. Hjelper det å vite at det antakeligvis er fordi de er så usikre på seg selv at de trenger å trykke noen andre under seg for å føle seg bra? Det er igrunn mer synd på dem i det lange løp, for det er bare veldig trist å være så lite trygg på seg selv. Kan du styrke deg på at du ikke har dette behovet? Med egne usikkerheter så har du i det minste ikke behov for at andre skal føle seg dårlig? 

Tipsene om søvn, mat, mosjon og gode impulser er gull verdt. Hjernen har bedre motstand når den er «godt smurt”. 

Lei for at du har umodne kollegaer. Håper du på sikt greier å kreve din plass og heve deg over dem. 

Anonymkode: 5286e...a62

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette med å si unnskyld er for ens egen del, for å legge noe bak seg, å forvente en beklagelse tilbake er ikke i kortene rett og slett fordi det må i så fall komme fordi de ønsker gå videre for egen del. Jeg ville latt det ligge, hevet hodet og gjort en god jobb rett og slett, vært normalt høflig og ikke latt meg vippe av pinnen, på den måten blir det tydelig at denne konflikten videreføres av dem og ikke av deg om det ikke skulle gå over. 

Anonymkode: a3e4e...08b

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du påtar deg din del av ansvaret. Hva de så gjør, om de ikke tar sin del, og om de fortsetter å mislike deg, kan du ikke gjøre noe med. Som flere her har vært inne på, så er det beste å oppføre seg godt og være en god kollega. Da vil andre se at det de eventuelt sier om deg ikke stemmer. Jeg har en regel for meg selv, å oppleve nye personer og kollegaer på egen hånd. Hva andre sier eller mener spiller ingen rolle for meg. 

Anonymkode: d9f0e...19e

Takk for gode svar. Er litt i disse banene jeg har tenkt. For virker som at ihvertfall én kollega ønsker mer konflikt og dra opp og lage mer oppbluss om ting enn det som var realiteten, kanskje litt for å dekke over egne problemer (har kommet anklager fra andre mot denne personen også). Så har tenkt at ved å mate dette minst mulig og opptre hyggelig så gir jeg ikke vedkommende noenting å gå videre med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...