Gå til innhold

Fornye gammelt eikekjøkken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ett eldre kjøkken i eik. Tror det er lakket.. Jeg liker frontene, men de har gulnet/mørknet med årene. 

Please si at det er en quick fix...?

Jeg orker ikke pusse ned alt, og ønsker ikke bytte fronter.

17453014763051691771662958267382.jpg

Anonymkode: fd9bc...019

AnonymBruker
Skrevet

Bare få noen til å spraymale de

Anonymkode: 3457c...a5b

Skrevet (endret)

Om du har færre enn 4 tommeltotter kan du kjøpe inn utstyr fôr sandblåsing. Det går rimelig fort, og resultatet jevnt om du klarer å holde hånda rolig og jobber fokusert. Da kan du olje inn frontene med Osmo eller tilsvarende hardvoksolje i ønsket farge og glans. Eller lys matt lakk

Ville aldri malt eikefronter, da forsvinner jo treverket 

Endret av newman01
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sandblåser har mannen..så kanskje prøve? Ønsker ikke male de, vil se treverket, men ha de lyse... 

TS

Anonymkode: fd9bc...019

Skrevet (endret)

Man må vaske med malervask / kraftvask, så grunne med heftgrunn (Superheft fra Jotun er den eneste som duger.)
Så maler man frontene med Trestjerner gulvmaling (gjennomherdet og sterkt nok etter 1 uke) eller Jotun Supreme Finish (gjennomherdet og klar til bruk etter 3 - 4 uker - men da like sterk.)
Jeg hadde gått for 15 eller 40-glans på lysere farger da mattere maling blir lettere skitten og fortere stygg.

Her i huset ble de gulnede eikefrontene behandlet med brun lakkbeis. Kun vasket før lakkbeisen ble påført - og tatt av håndtakene selvsagt. Og det har hold i 5 år, men tviler på det holder i 5 år til. Det ble selvsagt mørkere - men mer moderne look. Det er mulig det går å bruke hvit lakkbeis også.
Man kan prøve seg fram først på innsida av ei mindre brukt dør.

https://www.obsbygg.no/maling/maling-og-beis/interiorbeis/2373995

Herdins lakkbeis

Endret av Tekumseh79
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...