Gå til innhold

Folk som ikke kaster gammel mat i kjøleskapet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg delte leilighet med ei venninne som var 30 år,, som aldri spiste opp maten sin før den ble gammel, men kjøpte ny mat og fylte på i kjøleskapet uten å fjerne den gamle maten.

Når jeg kommenterte hvorfor hun ikke kastet den gamle maten, sa hun at hun glemte det.

Jeg måtte tilslutt kaste hennes gamle mat med mugg på, fordi det luktet og var ekkelt å se på.

Har oppdaget at flere folk jeg kjenner er slik, og det er så ekkelt og merkelig at de ikke klarer dette.

Var hos en nabo og skulle lage mat sammen, og så inn i kjøleskapet hennes at hun hadde fått med mugg på.

Var på en fest der jeg skulle sette drikkevarer i kjøleskapet, og det var gammel og ny mat sammen som luktet.

På jobb er det to kolleger som aldri fjerner gammel mat.

Det verste er når slike folk har barn og kjøleskapet er stappfullt med mat og drikke, men kun halvparten er spiselig.

Hvorfor er noen folk slik?

Anonymkode: 82f84...4ad

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi folk er forskjellige, tenker forskjellig og har forskjellige prioriteringer....

Tenk på deg selv.... Du kan helt sikkert nevne minst 3 ting som du aldri legger merke til rundt deg.... Enten fordi du ikke bryr deg eller fordi andre ting tar oppmerksomheten din...

Den gamle maten her fungerer på akkurat samme måten for disse folkene.... De ser det rett og slett ikke....

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Haldrup skrev (5 minutter siden):

Fordi folk er forskjellige, tenker forskjellig og har forskjellige prioriteringer....

Tenk på deg selv.... Du kan helt sikkert nevne minst 3 ting som du aldri legger merke til rundt deg.... Enten fordi du ikke bryr deg eller fordi andre ting tar oppmerksomheten din...

Den gamle maten her fungerer på akkurat samme måten for disse folkene.... De ser det rett og slett ikke....

Jo men når man ikke klarer å kaste gammel mat som lukter og har mugg, vitner det om at de er grisete.

Ts

Anonymkode: 82f84...4ad

• Liker 2
Skrevet

Er ikke sikkert at den lukten er vond i deres neser.... Kanskje det tilmed er omvendt, at de liker den lukten.... 

Noen liker koriander andre synes den lukten er den verste som finnes.... 

Eneste du kan gjøre er å si at om du skal dele kjøleskap med de, da må alle følge de samme retningslinjene.....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg aldri opplevd hos noen. Heller ikke da jeg bodde i kollektiv. 

At en og annen ting kan bli glemt, ja. Men når det skjer er det jo vanvittig ekkelt, og vi vasker godt om det er søl. 

Har fast rutine at jeg går gjennom kjøleskapet hver søndag, sorterer, kaster og vasker. Og setter frem alt jeg vil bli kvitt på benken (fast søndags reste-lunsj), og/eller i lunsjbokser for mandag. Den rutinen har gjort stor forskjell for matsvinn her i huset. 

Anonymkode: 0c656...487

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har fast rutine at jeg går gjennom kjøleskapet hver søndag, sorterer, kaster og vasker. Og setter frem alt jeg vil bli kvitt på benken (fast søndags reste-lunsj), og/eller i lunsjbokser for mandag. Den rutinen har gjort stor forskjell for matsvinn her i huset. 

For en super idé!

AnonymBruker
Skrevet
Haldrup skrev (6 timer siden):

Er ikke sikkert at den lukten er vond i deres neser.... Kanskje det tilmed er omvendt, at de liker den lukten.... 

Eneste du kan gjøre er å si at om du skal dele kjøleskap med de, da må alle følge de samme retningslinjene.....

Ikke lukten. Smaken. Smaker såpe.

Anonymkode: f8f76...838

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Haldrup skrev (7 timer siden):

Prioriteringer? «Tenk på deg selv»?? Altså, jeg blir ofte invitert til venner og også noe familie. Det er kjipt å ikke vite om det du får servert er mat med mugg på eller er fordervet på andre måter…. Og spesielt når også barna spiser samme maten.

Det handler ikke om prioriteringer i slike saker, men om mye dumskap og kunnskapsløshet! 

Anonymkode: e35c9...886

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det har jeg aldri opplevd hos noen. Heller ikke da jeg bodde i kollektiv. 

At en og annen ting kan bli glemt, ja. Men når det skjer er det jo vanvittig ekkelt, og vi vasker godt om det er søl. 

Jeg gikk gjennom kjøleskapet til min nabo. Jeg skulle hjelpe henne med å lage mat til konfirmasjon. Hun hadde jo kjøpt inn mye, og kjøleskapet var stappfullt. Jeg måtte virkelig grave inni der for å finne frem. Hun hjalp jo til, og fant frem mye av det vi skulle bruke. Det var sååå mye ting som var ødelagt og gått ut på datoen av de tingene hun skulle bruke. Gremmes ved tanken. Sa det til henne, og hun bare fniste og lo, og sa jaja, de merker det sikkert ikke….

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I NRK-serien Matsjokket har jo Ronny Brede Aase og Tuva Fellmann nettopp et slikt kjøleskap viser det seg, der programleder og kokk Christer Rødseth drar den ene etter den andre uidentifiserbare matresten med pels ut fra bakerst i hyllene, og de vender seg vekk i avsky.

Jeg fatter ikke at de våget, og hadde virkelig skammet meg dypt og inderlig. Til jeg så den episoden trodde jeg at gammel mat i kjøleskap i den skalaen forekom bare hos eldre med begynnende demens, eller i studentkollektiv med utstrakt festing.

Mitt kjøleskap er heller ikke prikkfritt, og burde definitivt rundvaskes langt oftere (noe jeg imidlertid hadde gjort om jeg visste at et TV-team skulle filme der!), men jeg har ganske god kontroll på hva som befinner seg inni der til enhver tid, og passer på å spise mest mulig i tide, slik at matsvinnet blir minimalt. Det samme gjelder fryseren - der har jeg jevnlig gjennomgang av alle skuffer, planlegger og bruker før rester og frosne råvarer blir for gamle, og kaster det som er beyond rescue (det siste trengs heldigvis sjelden). Burde imidlertid også være flinkere til å avrime og vaske fryseren.

Anonymkode: c3c15...266

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

I NRK-serien Matsjokket har jo Ronny Brede Aase og Tuva Fellmann nettopp et slikt kjøleskap viser det seg, der programleder og kokk Christer Rødseth drar den ene etter den andre uidentifiserbare matresten med pels ut fra bakerst i hyllene, og de vender seg vekk i avsky.

Jeg fatter ikke at de våget, og hadde virkelig skammet meg dypt og inderlig. Til jeg så den episoden trodde jeg at gammel mat i kjøleskap i den skalaen forekom bare hos eldre med begynnende demens, eller i studentkollektiv med utstrakt festing.

Mitt kjøleskap er heller ikke prikkfritt, og burde definitivt rundvaskes langt oftere (noe jeg imidlertid hadde gjort om jeg visste at et TV-team skulle filme der!), men jeg har ganske god kontroll på hva som befinner seg inni der til enhver tid, og passer på å spise mest mulig i tide, slik at matsvinnet blir minimalt. Det samme gjelder fryseren - der har jeg jevnlig gjennomgang av alle skuffer, planlegger og bruker før rester og frosne råvarer blir for gamle, og kaster det som er beyond rescue (det siste trengs heldigvis sjelden). Burde imidlertid også være flinkere til å avrime og vaske fryseren.

Anonymkode: c3c15...266

Enig, mitt er heller ikke gullende rent, men jeg sjekker over en gang i uken. Altså ikke all dato på alle sauser og slik, men jeg har kontroll. Vi er i tillegg vant med å storhandle for 1-2 uker av gangen, og bruker to kombiskap i forskjellige etasjer ut i fra når vi skal ha de forskjellige middagene, så det er viktig å ha orden for at vinninga ikke skal gå opp i spinninga.

Skrevet
Haldrup skrev (9 timer siden):

Tenk å klare å forsvare at folk har muggen mat! Imponerende :ler:

AnonymBruker
Skrevet

Æsj. Det er ekkelt når voksne folk er så grisete.

Anonymkode: 0796e...e9c

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Prioriteringer? «Tenk på deg selv»?? Altså, jeg blir ofte invitert til venner og også noe familie. Det er kjipt å ikke vite om det du får servert er mat med mugg på eller er fordervet på andre måter…. Og spesielt når også barna spiser samme maten.

Det handler ikke om prioriteringer i slike saker, men om mye dumskap og kunnskapsløshet! 

Mat er bedervet, folk er fordervet (i sinn og moral).

De fleste vil jo ikke servere dårlig mat til andre, de fleste vil faktisk ikke spise dårlig mat selv heller. Jeg har faktisk ikke så mye i kjøleskapet at det rekker å bli gammelt, jeg kjøper ikke mer enn jeg har tenkt å spise. Ikke er jeg redd for å spise hos andre heller, jeg tror de fleste vil meg vel.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...