Gå til innhold

Hvorfor har folk blitt så giftige? Eller har de blitt det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det bare meg, eller hva har skjedd med samfunnet? Uansett hvor jeg snur meg, så ser folk ut til å være drevet av ugjæl og dårlige egenskaper. Misunnelse for eksempel, som gjør at de ikke klarer å holde spydige kommentarer tilbake. Stikk og hån, for å rakke ned på andre. Hevde seg selv, på andres bekostning. Tråkke ned andre, konkurrere om alt mellom himmel og jord, om hvem som har dyrest bil, størst hus, best betalt jobb, lengst utdannelse, flest titler. Hvem som er tynnest, penest, best kledd, hvem som har skarpest barn, og selvsagt hvem som er mest intellektuell. Alt er tydeligvis en konkurranse, absolutt alt, hele tiden. 

Og samtidig ser omsorgen ut til å være aldeles fraværende. Det er sjelden jeg møter oppriktig interesserte mennesker, mennesker som virkelig bryr seg om andre. Folk virker isteden lukket, dømmende og nedlatende. Folk virker til å ha særdeles liten evne til å sette seg inn i situasjoner de ikke har opplevd selv, eller ha medfølelse med andre som er i vanskelige situasjoner. Jeg hører for eksempel ofte folk si at kvinner som blir mishandlet er svake individer, og de kan finne på å si at traumatiserte mennesker sikkert er farlige. "Tikkende bomber". Og la meg ikke begynne å fortelle om uføre-hetsen. Svertingen og hetsingen av syke mennesker. Innsikten, evnen til empati, den ser ikke ut til å eksistere lenger.

Velkommen til kapitalismen, kanskje? Jeg vet ikke. Det er muligens det som ligger bak, men alle har jo et valg om å dyrke sine gode eller dårlige egenskaper. Dyrker man misunnelsen, så vokser jo den. Dyrker man avstumpet jeg, så blir man flat. Det man øver på, det blir man som regel god på.

Er det bare meg, eller er det flere som opplever at folk flest har blitt gjennomsyret av denne væremåten nå de siste årene? Er samfunnet vårt på stø kurs i en meget uheldig retning her? Og hva tror du eventuelt at kan være årsaken til dette?

Anonymkode: 2d696...b4e

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes en haug av mennesker som bare er miserable. De kan vel nesten ikke noe for at den ulykkeligheten vises, og i mange tilfeller dessverre spyes ut/overføres på andre. Det beste du kan gjøre er å ikke oppsøke det eller delta i det. Vanskelig vil det alltid være, men en får ikke kontrollert andre mennesker. Og som regel vil man jo helst slippe å være inne i hodene på dem uansett. Trist at mange har det sånn, men nekter å la meg dras med i det.

Anonymkode: 87281...f7f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det bare meg, eller hva har skjedd med samfunnet? Uansett hvor jeg snur meg, så ser folk ut til å være drevet av ugjæl og dårlige egenskaper. Misunnelse for eksempel, som gjør at de ikke klarer å holde spydige kommentarer tilbake. Stikk og hån, for å rakke ned på andre. Hevde seg selv, på andres bekostning. Tråkke ned andre, konkurrere om alt mellom himmel og jord, om hvem som har dyrest bil, størst hus, best betalt jobb, lengst utdannelse, flest titler. Hvem som er tynnest, penest, best kledd, hvem som har skarpest barn, og selvsagt hvem som er mest intellektuell. Alt er tydeligvis en konkurranse, absolutt alt, hele tiden. 

Og samtidig ser omsorgen ut til å være aldeles fraværende. Det er sjelden jeg møter oppriktig interesserte mennesker, mennesker som virkelig bryr seg om andre. Folk virker isteden lukket, dømmende og nedlatende. Folk virker til å ha særdeles liten evne til å sette seg inn i situasjoner de ikke har opplevd selv, eller ha medfølelse med andre som er i vanskelige situasjoner. Jeg hører for eksempel ofte folk si at kvinner som blir mishandlet er svake individer, og de kan finne på å si at traumatiserte mennesker sikkert er farlige. "Tikkende bomber". Og la meg ikke begynne å fortelle om uføre-hetsen. Svertingen og hetsingen av syke mennesker. Innsikten, evnen til empati, den ser ikke ut til å eksistere lenger.

Velkommen til kapitalismen, kanskje? Jeg vet ikke. Det er muligens det som ligger bak, men alle har jo et valg om å dyrke sine gode eller dårlige egenskaper. Dyrker man misunnelsen, så vokser jo den. Dyrker man avstumpet jeg, så blir man flat. Det man øver på, det blir man som regel god på.

Er det bare meg, eller er det flere som opplever at folk flest har blitt gjennomsyret av denne væremåten nå de siste årene? Er samfunnet vårt på stø kurs i en meget uheldig retning her? Og hva tror du eventuelt at kan være årsaken til dette?

Helt korrekt. Kapitalistisk terror til beinet. Alt skal konkurreres om til man dauer. Alt er "meg, meg og atter meg", og det er ikke tilfeldig at både du, jeg og mange andre har lagt merke til det du beskriver. Det er tett bundet med jo større Høyre og Frp er, jo kaldere er samfunnet. Ingen solidaritet og ordet "vi". 

Det ligger an til et svært så jevn valgkamp hvor hver eneste stemme teller frem til mandagskvelden 8.september, så jeg skal gjøre mitt for at det mørkeblå og is-kalde faenskapet skal tape. Vi er på vei til å bli USA om vi lar dem vinne. 

Svært jevnt så langt ut i april 2025

https://www.pollofpolls.no/?cmd=Stortinget&do=snitt&yw=202504

Anonymkode: 5bfac...a06

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Finnes en haug av mennesker som bare er miserable. De kan vel nesten ikke noe for at den ulykkeligheten vises, og i mange tilfeller dessverre spyes ut/overføres på andre. Det beste du kan gjøre er å ikke oppsøke det eller delta i det. Vanskelig vil det alltid være, men en får ikke kontrollert andre mennesker. Og som regel vil man jo helst slippe å være inne i hodene på dem uansett. Trist at mange har det sånn, men nekter å la meg dras med i det.

Anonymkode: 87281...f7f

Ja, da er det ikke mange å være sammen med til slutt. Jeg syns det er sånn som dette om jeg snur meg til høyre eller venstre. Det er kanskje en av femti som ikke utviser slike egenskaper, hvis jeg skal ta en oppramsing blant de jeg har møtt de siste årene. Jeg har vel bare et lite knippe mennesker som ikke er sånn som dette. Familieselskaper nå i påsken for eksempel, det var helt krise. Jeg forsøker så godt jeg kan å mani til selvrefleksjon og empati, men ender bare opp med å tale for døve ører. Slite meg ut, på å forsvare hypotetiske mishandlede kvinner og fiktive traumatiserte barn, for diskusjonens skyld, men mest for øvelsen i mentalisering. Jeg føler at jeg står til knes i fordømmende mennesker, og forsøker å få øye på ett eller annet som kan minne om omsorg - men forgjeves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helt korrekt. Kapitalistisk terror til beinet. Alt skal konkurreres om til man dauer. Alt er "meg, meg og atter meg", og det er ikke tilfeldig at både du, jeg og mange andre har lagt merke til det du beskriver. Det er tett bundet med jo større Høyre og Frp er, jo kaldere er samfunnet. Ingen solidaritet og ordet "vi". 

Det ligger an til et svært så jevn valgkamp hvor hver eneste stemme teller frem til mandagskvelden 8.september, så jeg skal gjøre mitt for at det mørkeblå og is-kalde faenskapet skal tape. Vi er på vei til å bli USA om vi lar dem vinne. 

Svært jevnt så langt ut i april 2025

https://www.pollofpolls.no/?cmd=Stortinget&do=snitt&yw=202504

Ja da er det ikke bare meg. Er forsåvidt ganske enig i det politiske her, det er jo en viss side i politikken som stadig maner til uføre-hetsen, for eksempel. Trist at ikke befolkningen forstår at et angrep på velferden og sikkerhetsnettet vårt, er et angrep på alle innbyggerne. Men det er jo nettopp den evnen som mangler, evnen til å sette seg inn i noe man ikke nødvendigvis står i selv.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja da er det ikke bare meg. Er forsåvidt ganske enig i det politiske her, det er jo en viss side i politikken som stadig maner til uføre-hetsen, for eksempel. Trist at ikke befolkningen forstår at et angrep på velferden og sikkerhetsnettet vårt, er et angrep på alle innbyggerne. Men det er jo nettopp den evnen som mangler, evnen til å sette seg inn i noe man ikke nødvendigvis står i selv.

Riktig. Leste senest i dag at Mrs Wannabe Margaret Thatcher, også kjent som FJ-ERNA (som jeg kaller henne) hadde selvsagt en LowKey anti-ufør artikkel i VG i dag angående hvordan "antallet uføre må stanses" og alt er snudd opp på hodet der hun snakker om at "NAV ikke må gi opp folk på AAP". Men fakta er faktisk at NAV ikke gir opp uføre, de terroriserer potensielle uføre til de knekker fullstendig sammen og har bidratt til å knuse det siste håpet en del uføre kunne hatt med tanke på utsikter på forbedring over tid. 

https://www.vg.no/nyheter/i/KM9bv6/erna-solberg-mener-nav-har-spilt-fallitt-i-arbeidet-med-ufoere

Så hun har snudd debatten helt på hodet, altså det motsatte av faktiske realiteter og de faktiske realitetene er at uføre skulle blitt anerkjent for sine sykdommer på et mye kortere og tidligere tidspunkt og ikke kjørt dem gjennom kjøttkverna i mange år som heter "Nav-systemet". 

Nå mangler bare FJ-ERNA at partneren hennes Mrs Wannabe Marine Le Pen fra Frp skal også gjenta det hun sa tidligere i år, at ingen skal få ufør før de er 40 år. 

Vi har faktisk den verste blanding i de to, En Thatcherist som i sin tid sa at det er ikke noe som "heter et samfunn", blandet med en Marine Le Pen kopi. Finnes ikke verre. 

Som alltid, de aller rikeste skal alltid motiveres av å få enda mer enn det de allerede har, mens syke og fattige skal motiveres ved å knuses og pines økonomisk enda mer enn det de allerede er. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldigvis føler jeg ikke på at jeg møter så mange slike folk! Kjæresten min er veldig engstelig og paranoid (diagnotisert) av seg og sier ofte ting han observerer om folk rundt seg. Det er som regel negativt. Med tanke på hvordan han har blitt behandlet av andre skjønner hvorfor han kan være kynisk.

Selv føler jeg virkelig at jeg ikke opplever verden på samme måte som han.

Det kan kanskje være en form for kronisk naivitet fra min side, men jeg velger å tro det beste om folk. Håper jo at folk flest er fine mennesker :^) det er ihvertfall sånn jeg blir møtt av majotiteten av dem.

Endret av RåtteMor
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Riktig. Leste senest i dag at Mrs Wannabe Margaret Thatcher, også kjent som FJ-ERNA (som jeg kaller henne) hadde selvsagt en LowKey anti-ufør artikkel i VG i dag angående hvordan "antallet uføre må stanses" og alt er snudd opp på hodet der hun snakker om at "NAV ikke må gi opp folk på AAP". Men fakta er faktisk at NAV ikke gir opp uføre, de terroriserer potensielle uføre til de knekker fullstendig sammen og har bidratt til å knuse det siste håpet en del uføre kunne hatt med tanke på utsikter på forbedring over tid. 

https://www.vg.no/nyheter/i/KM9bv6/erna-solberg-mener-nav-har-spilt-fallitt-i-arbeidet-med-ufoere

Så hun har snudd debatten helt på hodet, altså det motsatte av faktiske realiteter og de faktiske realitetene er at uføre skulle blitt anerkjent for sine sykdommer på et mye kortere og tidligere tidspunkt og ikke kjørt dem gjennom kjøttkverna i mange år som heter "Nav-systemet". 

Nå mangler bare FJ-ERNA at partneren hennes Mrs Wannabe Marine Le Pen fra Frp skal også gjenta det hun sa tidligere i år, at ingen skal få ufør før de er 40 år. 

Vi har faktisk den verste blanding i de to, En Thatcherist som i sin tid sa at det er ikke noe som "heter et samfunn", blandet med en Marine Le Pen kopi. Finnes ikke verre. 

Som alltid, de aller rikeste skal alltid motiveres av å få enda mer enn det de allerede har, mens syke og fattige skal motiveres ved å knuses og pines økonomisk enda mer enn det de allerede er. 

Jeg reagerte på den samme artikkelen. Hun stiller opp brikkene til å innføre agendaen med tidsbegrenset uføretrygd til alle, altså at alle som er syke må bevise at de er syke på nytt hvert 5. år. Dette forslaget var det litt debatt om for en stund siden, da var det vel unge høyre som spilte det frem, men det er dette som kommer hvis høyre vinner valget til høsten. Dette er den "geniale løsningen" for å kutte i utgiftene; ta fra de aller sykeste i samfunnet, de som ikke har råd til advokat. De som ikke kan forsvare seg. Sørge for at de går uten inntekt sånn hvert 4. eller 5. år, fordi de ikke klarer å skaffe alle papirer til veie innen tidsfristen. Da kan hun spare masse penger. Det er helt sinnsykt. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg reagerte på den samme artikkelen. Hun stiller opp brikkene til å innføre agendaen med tidsbegrenset uføretrygd til alle, altså at alle som er syke må bevise at de er syke på nytt hvert 5. år. Dette forslaget var det litt debatt om for en stund siden, da var det vel unge høyre som spilte det frem, men det er dette som kommer hvis høyre vinner valget til høsten. Dette er den "geniale løsningen" for å kutte i utgiftene; ta fra de aller sykeste i samfunnet, de som ikke har råd til advokat. De som ikke kan forsvare seg. Sørge for at de går uten inntekt sånn hvert 4. eller 5. år, fordi de ikke klarer å skaffe alle papirer til veie innen tidsfristen. Da kan hun spare masse penger. Det er helt sinnsykt. 

Jepp, og det er veldig skremmende. Det er slik man får USA, Ungarn, India, Brasil, Tyrkia og andre lignende tilstander, nemlig ved å rydde av veien slik at vi får en svært desperat og sint befolkningen. Det er alltid kapitalismen som ryddet veien klar for fascistene, også "back in" 1929 da det kollapset på Wall Street og spredte seg til Europa og særlig Tyskland. Mindre enn 4 år senere - altså like lenge som kun en stortingsperiode - var mannen med barten klar innen år 1933. 

Du har helt rett i at hun pusher på og legger brikkene. FJ-Erna prøver seg sakte på dette du har påpekt på den ene siden, mens Listhaug skal "lukke igjen" andre enden som er "ingen ufør før man er minst 40 år".  Det er tross alt aller viktigst for Erna og Sylvi å gi enda flere skattelettelser i form av prosenter til de som koser seg i de sveitsiske alpene og ellers tar turen innen Sør-Frankrike og Monaco for ekstra kos og ferie om sommeren.

Anonymkode: eeabb...6c9

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor er empatien for de som er så miserable at de overfører det på andre? Er det kun noen få mennesker som fortjener empati og forståelse da? Hvis man er så flink å forstå andre mennesker, så kan det vel ikke være sånn at det kun er de du godkjenner. For da er du jo akkuratt slik du mener andre er. 

Anonymkode: 82fcc...6f4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det ikke er slik. Selvfølgelig kan en se det en vil se. Men i min nære krets så stiller vi opp for hverandre. En har slitt litt med rus etter å ha opplevd horrible overgrep, javel så stiller vi opp for hun når hun trengte støtte mens hun var inne på rehab, vi rundt hun var pårørende på alle måter og var der til det hun trengte oss til. Ei har fått kreft, javel så støtter vi opp under hun og bytter på sengen hennes, kjører å handle for hun, går tur med hunden hennes osv. Den halte hjelper den blinde. Ingen jeg kjenner er perfekt eller engang interessert i å prøve å virke perfekt, men vi hjelper hverandre.

Men det er også viktig å ta vare på seg selv. Vi kommer ingen vei om vi alltid bare skal se alle andre og ikke inneha grenser og egenomsorg selv.

Ser mye av der på some også, men selvfølgelig om algoritmen din viser deg alt det fæle i verden så er det sikkert mye der også. Men holy shit så mye rørende og fantastisk det er å se av mennesker sin godhet på some, (for de som vil se og har øyner å se med og ikke bare følger influensere riktig nok).

Men jeg opplever (irl) taxi sjåfører som hjelper eldre opp en trapp enda det ikke er jobben deres. Jeg opplever hyggelige komplimenter fra kiwi kassadamen, jeg opplever veterinærer som strekker seg lengre enn de strengt tatt må for å gi omsorg til dyr. Jeg opplever assistenter som er ferdig med arbeidsdagen men det var ikke tid til å fjerne neglelakken og ta på ny hos den de jobbet med så de sitter 20 min på overtid for å gjøre nettopp det det ikke var tid til på jobb, fordi det betydde mye for den det gjaldt. Jeg opplever mennesker som genuint bryr seg, både på jobb og i fritiden. Jeg opplever, kjenner mennesker som inviterer hjem til seg de som ikke har det så godt i julen. Jeg opplever mennesker som bryr seg.

Mine foreldre døde unge, og jeg traff en helt fantastisk person nesten ved en tilfeldighet, i dag 5 år etterpå det første møtet vårt har hun blitt min reservemor og jeg er fullstendig inkludert i familien hennes, en helt fremmed og nå er vi så godt som familie. 

Verden kan være fantastisk, og mennesker kan inneha mye godhet, kjærlighet, omsorg og en genuin ekthet som er virkelig rørende hver eneste dag.

Jeg har heldigvis møtt og fremdeles møter så utrolig mange som strekker seg så mye lengre og innehar så mye godhet og jeg er så glad jeg ikke har et sånt ekstremt negativt bilde av mennesker.

Joda jeg ser nyhetene jeg også, mennesker som dreper hverandre for mindre enn en krone, innbrudd, vold, mobbing osv. Men i min hverdag så omgir jeg med gode folk.. Jeg har møtt min del av rævhål jeg også for all del, men det er heldigvis ikke der energien min ligger.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og hvor er empatien for de som er så miserable at de overfører det på andre? Er det kun noen få mennesker som fortjener empati og forståelse da? Hvis man er så flink å forstå andre mennesker, så kan det vel ikke være sånn at det kun er de du godkjenner. For da er du jo akkuratt slik du mener andre er. 

Anonymkode: 82fcc...6f4

whoa, man blir virkelig en dumpeplass for alle slags mulige selvrettferdige tilstander, uttalelser, tenkemåter, holdninger, med det utgangspunktet der. 

Anonymkode: 6e661...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke opplevd dette. Men tror en fort kan grave seg ned i et negativt kanin hull om en vil, der en bare blir foret med negativitet og til dels paranoide tanker om en ønsker dette. En ser mer av det en legger merke til, og slangen biter seg i halen. I min hverdag og liv er det mye godt og gode mennesker som helst vil hverandre vel og som har gode og ærlige verdier. 

Anonymkode: 31920...98a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...