Gå til innhold

Flaut å amme en på 2 år og 3 mnd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

ms. Perfect skrev (På 21.4.2025 den 23.54):

Absolutt ikke flaut. Jeg ammer min 3-åring, og tenker at slike holdninger sier mer om hans forkvakla holdninger til kvinnekropp og barn enn om deg. Dersom det hadde vært naturlig å avslutte amming på et tidligere tidspunkt så hadde kvinnekroppen sluttet å produsere, og barnet sluttet å etterspør. Det er først når barnet er mellom to og seks år at naturen sider stopp. Morsmelk er fortsatt sunt og gir helseeffekter til både deg og barnet.

Å amme en treåring er gross. Det er ikke for treåringens skyld, kun mor, og da er det i alle fall ekkelt. En så stor unge. Jeg hadde slitt dersom jeg hadde minner av å ha blitt ammet som liten. Det er det du gir din treåring nå. Mange husker ting fra den alderen der. 

Anonymkode: 4800e...7c8

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å amme en treåring er gross. Det er ikke for treåringens skyld, kun mor, og da er det i alle fall ekkelt. En så stor unge. Jeg hadde slitt dersom jeg hadde minner av å ha blitt ammet som liten. Det er det du gir din treåring nå. Mange husker ting fra den alderen der. 

Du tror treåringen dier for moren sin skyld da eller? Veldig reflektert treåring... Er ei i tråden her som har et barn som husker å ha blitt ammet som trøst, og for barnet var det et godt minne.

Anonymkode: 4df7f...c00

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Dere ammemotstandere har et veldig sterkt behov for å finne den magiske grensa. Har det ikke slått deg at det vil variere mellom forskjellige mødre og barn? De fleste barn kommer dessuten til et punkt der de ikke vil eller ikke kan die lenger, og det skjer som regel før 7 år. Her kan du lese mer:

https://www.babyverden.no/blogg/naturlig-ammeslutt/

Jeg for min del er ingen ammemotstander men synes at amming over 1-2 år er RART. Og det ER rart. Fordi når man spør om noe er rart, så er det flertallet som bestemmer. Det er flertallet som bestemmer hva som er rart og ikke rart i vår lokale verden. Det er bare å innse.

Dere som hevder at amming av barn på over 3 år er normalt; husk at deres barn mest sannsynlig vil huske minnebildet av at de suger på  brystene deres. Er dere sikre på at barnet deres faktisk vil huske dette? Vi voksne må faktisk være den voksne og gjøre valg som skal være til det beste for våre barn. Selv om barnet i nåtid vil ammes og liker det.

Anonymkode: a33cf...575

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du tror treåringen dier for moren sin skyld da eller? Veldig reflektert treåring... Er ei i tråden her som har et barn som husker å ha blitt ammet som trøst, og for barnet var det et godt minne.

Jeg tror treåringen bruker puppen slik de bruker en smokk. Det er kos og trøst. Men trengs absolutt ikke i den alderen der. Moren tviholder på ammingen fordi hun synes det er kos. Det er ekkelt å amme et barn som er eldre enn 2 år! 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tror treåringen bruker puppen slik de bruker en smokk. Det er kos og trøst. Men trengs absolutt ikke i den alderen der. Moren tviholder på ammingen fordi hun synes det er kos. Det er ekkelt å amme et barn som er eldre enn 2 år! 

Uff så forferdelig at treåringen bruker puppen som smokk, kos og trøst 🙄 Er det ikke egentlig smokken som brukes som pupp? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg for min del er ingen ammemotstander men synes at amming over 1-2 år er RART. Og det ER rart. Fordi når man spør om noe er rart, så er det flertallet som bestemmer. Det er flertallet som bestemmer hva som er rart og ikke rart i vår lokale verden. Det er bare å innse.

Dere som hevder at amming av barn på over 3 år er normalt; husk at deres barn mest sannsynlig vil huske minnebildet av at de suger på  brystene deres. Er dere sikre på at barnet deres faktisk vil huske dette? Vi voksne må faktisk være den voksne og gjøre valg som skal være til det beste for våre barn. Selv om barnet i nåtid vil ammes og liker det.

I mitt hode: dømme noen som ammer = ammemotstander.

Hvorfor er det rart? Fordi samfunnet har overseksualisert pupper og fjernet seg fra det som er naturlig kanskje? 

Hvis barnet synes det er fælt eller flaut å huske at hen har diet, er det også 100% på grunn av holdninger i samfunnet. Og holdninger kan endres om man er villig til det. 

Det finnes forøvrig mange i denne tråden som mener man skal slutte fra 6 mnd til 1 år, og da handler det ikke om at barnet kommer til å huske ammingen.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Uff så forferdelig at treåringen bruker puppen som smokk, kos og trøst 🙄 Er det ikke egentlig smokken som brukes som pupp? 

Gode poeng, men ved treårsalder så er det for sent med både smokk og pupp! :) 

Anonymkode: 67a7f...216

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

I mitt hode: dømme noen som ammer = ammemotstander.

Hvorfor er det rart? Fordi samfunnet har overseksualisert pupper og fjernet seg fra det som er naturlig kanskje? 

Hvis barnet synes det er fælt eller flaut å huske at hen har diet, er det også 100% på grunn av holdninger i samfunnet. Og holdninger kan endres om man er villig til det. 

Det finnes forøvrig mange i denne tråden som mener man skal slutte fra 6 mnd til 1 år, og da handler det ikke om at barnet kommer til å huske ammingen.

Du kan ikke slå amming av spedbarn og 4-åring under samme kam. Det er akkurat det vi snakker om her, om amming på et tidspunkt og drøfter om det er rart eller ikke.

For da blir det jo akkurat det samme; om du synes det er rart å amme en 9-åring så er du ammemotstander? Det er hersketeknikk å argumentere på den måten.

Du kan tenke for deg selv om du ville likt å huske at du diet moren din? Og så kan du tenke at selv om ikke dú hadde hatt noe imot det, så vil kanskje noen andre ikke like det minnet. Det handler om å respektere barnet sitt faktisk. Og å die et barn på 3 år i Norge er ikke å respektere barnet sitt. FORDI det er ikke noen spesielle fordeler med det her hvor vi har rent vann og næring i maten. Og kos og trygghet gir man 100% samme av uten amming. Det er også fare for at man gir fra seg mer tungmetaller og miljøgifter enn barnet ville spist.

Ja holdningene ER som de er. Du får ikke endret det. Men likevel trumfer gjennom noe DU synes er bra på bekostning av barnet ditt.

Det er anbefalt å amme til barnet er ett år. Uansett hva folk i denne tråden mener. Amming mellom 1-2 år regnes som avvenningsperioden og er normalt. Amming over 2 år ER RART!

Og jeg er ikke mann som seksualiserer det. Har selv ammet 2 stk i til sammen to år.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Gode poeng, men ved treårsalder så er det for sent med både smokk og pupp! :) 

Anonymkode: 67a7f...216

En smokk har vel aldri vært "naturlig" på samme måte som amming er, så det kan jeg være enig i. Spesielt siden det kan gå ut over tennene og språkutvikling om det brukes mye. Men at det er for sent med pupp i 3-års alderen er det samfunnet som har bestemt. Ellers ville alle barn sluttet av seg selv før det, eller mødre ville mistet evnen til å lage melk i den alderen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er flaut. Men det spiller vel ingen rolle det vel...

Altså vi alle gjør jo flaue ting hele tiden. Det går bra. 

Anonymkode: 491f9...278

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yuvia skrev (1 time siden):

Å amme store barn gjøres fordi mor synesdet er godt. Hun gjør et egoistisk valg og gjemmer seg bak at det er så "sunt".

Det er det som er så ekkelt og folk får p*do-vibber.

Anonymkode: 2a586...e35

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 23.23):

Tanker? Mannen min fortalte meg i dag at han synes det er flaut at jeg ammer guttungen enda. Kjente jeg ble ganske såret av den kommentaren, vet ikke helt hvorfor.  

Bare at han i det hele tatt brukte ordet flaut. 

Vet selv at det snart er på tide å slutte, men at det er flaut har jeg aldri tenkt.

Anonymkode: ca8e7...b29

veldig enig med mannen din her. mine var litt over året når jeg sluttet og amme de, de var også ferdig selv

Anonymkode: 33622...c69

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje mannen din har sett Little Britain med "Bitty" *host*

De fleste slutter vel å amme før barnet er 1,5 år? (aner ikke egentlig, har aldri sett statistikk på det). Når noen/noe skiller seg ut i den ene eller andre retningen, blir det gjerne satt på konto'n for flaut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du kan ikke slå amming av spedbarn og 4-åring under samme kam. Det er akkurat det vi snakker om her, om amming på et tidspunkt og drøfter om det er rart eller ikke.

For da blir det jo akkurat det samme; om du synes det er rart å amme en 9-åring så er du ammemotstander? Det er hersketeknikk å argumentere på den måten.

Du kan tenke for deg selv om du ville likt å huske at du diet moren din? Og så kan du tenke at selv om ikke dú hadde hatt noe imot det, så vil kanskje noen andre ikke like det minnet. Det handler om å respektere barnet sitt faktisk. Og å die et barn på 3 år i Norge er ikke å respektere barnet sitt. FORDI det er ikke noen spesielle fordeler med det her hvor vi har rent vann og næring i maten. Og kos og trygghet gir man 100% samme av uten amming. Det er også fare for at man gir fra seg mer tungmetaller og miljøgifter enn barnet ville spist.

Ja holdningene ER som de er. Du får ikke endret det. Men likevel trumfer gjennom noe DU synes er bra på bekostning av barnet ditt.

Det er anbefalt å amme til barnet er ett år. Uansett hva folk i denne tråden mener. Amming mellom 1-2 år regnes som avvenningsperioden og er normalt. Amming over 2 år ER RART!

Og jeg er ikke mann som seksualiserer det. Har selv ammet 2 stk i til sammen to år.

Du skriver jo rett frem at du er i mot amming etter to år, dermed er du en ammemotstander. Du mener altså at du ikke er det, fordi det er greit å amme så lenge man gjør det innenfor dine rammer. Det er ikke en hersketeknikk å påpeke. Jeg vil heller si det er en hersketeknikk å svare "er det greit å amme en 9-åring da?" til en mor som ammer en 3-åring. Hvis du er villig til å lese fakta og forskning, vil du se at amming etter 7 år er et veldig sjeldent fenomen. Det er heller ikke det som diskuteres her.

Det er anbefalt å amme barnet til det er 1 år, og gjerne lenger. "Gjerne lenger" en en fin måte å unngå å sette denne grensen på når det er feil eller flaut, som dere er så opptatt av. Det stemmer ikke at 1-2 år regnes som avvenningsperiode i anbefalingene vi har. Og at man ammer på bekostning av barnet gir ingen mening?

Skjønner at du ikke er en mann som seksualiserer det, men tydeligvis er du påvirket av at samfunnet har seksualisert amming. Hvorfor skal det ellers være så traumatisk å huske at man har diet? Og hvorfor skal det være så forferdelig for andre å se amming av et barn som er eldre enn 1 år? Tror ikke jeg hadde hatt noe problem med å huske det nei, hvorfor skulle det være fælt? Jeg vet at mamma har pupper, og jeg vet at jeg har drukket melk fra de puppene 🤷‍♀️

Jeg er enig i at miljøgifter er et stort problem, og skulle ønske vi fikk mer forskning på det. Kanskje burde myndighetene gitt andre kostholdsråd om sjømat også. Hvis det lages forskning som viser at vi bør slutte å amme tidligere på grunn av miljøgifter, er det absolutt noe å ta hensyn til. Men det betyr ikke at det er unaturlig, flaut eller ekkelt å amme barn over 1 år av den grunn. Og det er jo det som er fokuset til mange i denne tråden. Du må også huske på at en 3-åring vi få i seg betydelig mindre melk i forhold til kroppsvekt og annen mat, enn en baby som fullammes.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Å amme store barn gjøres fordi mor synesdet er godt. Hun gjør et egoistisk valg og gjemmer seg bak at det er så "sunt".

Det er det som er så ekkelt og folk får p*do-vibber.

Anonymkode: 2a586...e35

Jeg tror ikke det er alles årsak da. Jeg husker ikke at det var noe spesielt godt å amme. Men jeg tror mange gjør det for å være kjerringa mot strømmen. Noen elsker å gjøre alt som er uvanlig, for så å diskutere holdninger og føle seg banebrytende 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hva jeg personlig ville opplevd som naturlig for meg og mitt barn:

Amming (også offentlig) til barnet er rundt ett år. 

Amming hjemme til barnet er rundt 2 år. 

Ellers legger jeg meg ikke særlig oppi hva andre gjør, og tenker at det fint går an å amme både lengre og kortere enn jeg gjorde. 

Reagerer dog litt på de som ammer store barn (ihvertfall barn som er eldre enn rundt 2-3 år) i full offentlighet. Reagerer også på kvinner med et veldig fremmedgjort forhold til kropp, baby og amming (typ de som mener at MME uansett er best og at man uansett bør slutte når barnet er 6mnd). Men jeg møter sjeldent på noen av delene her i Norge. 

Anonymkode: 7946b...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...