AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:24 #121 Del Skrevet onsdag kl 16:24 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Du skriver jo rett frem at du er i mot amming etter to år, dermed er du en ammemotstander. Du mener altså at du ikke er det, fordi det er greit å amme så lenge man gjør det innenfor dine rammer. Det er ikke en hersketeknikk å påpeke. Jeg vil heller si det er en hersketeknikk å svare "er det greit å amme en 9-åring da?" til en mor som ammer en 3-åring. Hvis du er villig til å lese fakta og forskning, vil du se at amming etter 7 år er et veldig sjeldent fenomen. Det er heller ikke det som diskuteres her. Det er anbefalt å amme barnet til det er 1 år, og gjerne lenger. "Gjerne lenger" en en fin måte å unngå å sette denne grensen på når det er feil eller flaut, som dere er så opptatt av. Det stemmer ikke at 1-2 år regnes som avvenningsperiode i anbefalingene vi har. Og at man ammer på bekostning av barnet gir ingen mening? Skjønner at du ikke er en mann som seksualiserer det, men tydeligvis er du påvirket av at samfunnet har seksualisert amming. Hvorfor skal det ellers være så traumatisk å huske at man har diet? Og hvorfor skal det være så forferdelig for andre å se amming av et barn som er eldre enn 1 år? Tror ikke jeg hadde hatt noe problem med å huske det nei, hvorfor skulle det være fælt? Jeg vet at mamma har pupper, og jeg vet at jeg har drukket melk fra de puppene 🤷♀️ Jeg er enig i at miljøgifter er et stort problem, og skulle ønske vi fikk mer forskning på det. Kanskje burde myndighetene gitt andre kostholdsråd om sjømat også. Hvis det lages forskning som viser at vi bør slutte å amme tidligere på grunn av miljøgifter, er det absolutt noe å ta hensyn til. Men det betyr ikke at det er unaturlig, flaut eller ekkelt å amme barn over 1 år av den grunn. Og det er jo det som er fokuset til mange i denne tråden. Du må også huske på at en 3-åring vi få i seg betydelig mindre melk i forhold til kroppsvekt og annen mat, enn en baby som fullammes. Anonymkode: 4df7f...c00 Nei, jeg er ikke motstander av amming. Og jeg er ikke mer motstander enn at synes folk må gjøre akkurat hva de selv vil. Men rart er det. Det er det vi diskuterer her. Det er rart å amme mer enn to år! Anonymkode: a33cf...575 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:31 #122 Del Skrevet onsdag kl 16:31 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei, jeg er ikke motstander av amming. Og jeg er ikke mer motstander enn at synes folk må gjøre akkurat hva de selv vil. Men rart er det. Det er det vi diskuterer her. Det er rart å amme mer enn to år! Anonymkode: a33cf...575 Det er bra at du mener folk skal få gjøre det de selv vil. Men slike holdninger som du skriver her, er med på å gjøre at folk ikke tør det. Er flere som skriver at de sluttet å amme på grunn av folk med slike meninger som du har, og det synes jeg er synd. Spesielt når dere ikke har en eneste konkret grunn til hvorfor det plutselig går fra å være fint og bra, til å bli rart og ekkelt. Anonymkode: 4df7f...c00 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:35 #123 Del Skrevet onsdag kl 17:35 https://ammehjelpen.no/langtidsamming/#:~:text=Det finnes forskning som viser,mødre som hadde ammet kortere.&text=Laktoseinnholdet ble betydelig lavere etter 18 måneder. Anonymkode: e7335...a7d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:39 #124 Del Skrevet onsdag kl 17:39 Anbefaler alle å gå inn på ammehjelpen.no sine sider og lese der. Anonymkode: e7335...a7d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet onsdag kl 17:58 #125 Del Skrevet onsdag kl 17:58 tussi84 skrev (På 22.4.2025 den 1.43): Jeg syns ikke det er passende å se småbarn som står og sutter på puppen til mor. Morsmelk er for babyer. Enn kan begynne med vanlig ku Melk fra 1 år. Vet at man anbefaler til opptil 2 år å amme men.. Uansett så forstå jeg at mannen din syns det er flaut. Det er ikke en baby du har lenger, men en på over 2 år. Morsmelk er fra naturens side ment for barn helt opp mot 7 år, ikke bare babyer. "Vanlig kumelk" Altsååå ... Hvorfor synes vi det er mer naturlig at mennesker drikker kuas morsmelk til kalven, enn at våre barn drikker vår melk til dem? Holdningene dine og mannen til ts sine er mye mer flaut enn at ts gir barnet sitt det beste man kan gi. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:46 #126 Del Skrevet onsdag kl 18:46 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er bra at du mener folk skal få gjøre det de selv vil. Men slike holdninger som du skriver her, er med på å gjøre at folk ikke tør det. Er flere som skriver at de sluttet å amme på grunn av folk med slike meninger som du har, og det synes jeg er synd. Spesielt når dere ikke har en eneste konkret grunn til hvorfor det plutselig går fra å være fint og bra, til å bli rart og ekkelt. Anonymkode: 4df7f...c00 Og folk bør få mene hva de vil også. Samfunnets holdninger er en sum av folks meninger. Du får ikke endret det. Det er ingen gode holdepunkter for å amme mer enn to år i Norge, og det er derfor flere konkrete grunner til å avslutte ammingen innenfor normal tid. Anonymkode: a33cf...575 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:08 #127 Del Skrevet onsdag kl 19:08 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Å amme store barn gjøres fordi mor synesdet er godt. Hun gjør et egoistisk valg og gjemmer seg bak at det er så "sunt". Det er det som er så ekkelt og folk får p*do-vibber. Anonymkode: 2a586...e35 Er det noen som synes amming er godt??? Jeg merket overhode ikke det, det føltes ut som en jobb og krevde mye energi. En viktig jobb, derfor gjorde jeg det. Kun derfor. Anonymkode: 8c542...2a1 3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:10 #128 Del Skrevet onsdag kl 19:10 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Og folk bør få mene hva de vil også. Samfunnets holdninger er en sum av folks meninger. Du får ikke endret det. Det er ingen gode holdepunkter for å amme mer enn to år i Norge, og det er derfor flere konkrete grunner til å avslutte ammingen innenfor normal tid. Anonymkode: a33cf...575 Jeg får ikke endret de holdningene alene nei, og det har jeg ikke antydet heller. Har fremdeles ikke sett noen konkret grunn til å avslutte innen det du hevder er normal tid. Anonymkode: 4df7f...c00 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet onsdag kl 19:37 #129 Del Skrevet onsdag kl 19:37 AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 12.58): Nå unnviker du spørsmålet. Jeg tar det som at du egentlig ikke har tenkt over dette, men har et sterkt behov for å forsvare personlig valg. Du må likevel be om legeattest, som var det jeg sa. Jeg valgte ikke noe som helst. Barnet valgte det selv. Anonymkode: 1b072...f39 Grunnen til at man må ha legeattest er fordi uten det ville mange som ikke lenger ammer, likevel krevd fri på starten eller slutten av arbeidsdagen, bare fordi det er behagelig. Man trenger ikke attest fordi barnet har et spesielt behov for å die lenger eller noe slikt, om det er det du tror. Det er bare en kontroll for at folk ikke skal misbruke ordningen. Legen som gir attesten skal kun sjekke at man fremdeles ammer. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MariaIsabel Skrevet onsdag kl 20:00 #130 Del Skrevet onsdag kl 20:00 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg for min del er ingen ammemotstander men synes at amming over 1-2 år er RART. Og det ER rart. Fordi når man spør om noe er rart, så er det flertallet som bestemmer. Det er flertallet som bestemmer hva som er rart og ikke rart i vår lokale verden. Det er bare å innse. Dere som hevder at amming av barn på over 3 år er normalt; husk at deres barn mest sannsynlig vil huske minnebildet av at de suger på brystene deres. Er dere sikre på at barnet deres faktisk vil huske dette? Vi voksne må faktisk være den voksne og gjøre valg som skal være til det beste for våre barn. Selv om barnet i nåtid vil ammes og liker det. Anonymkode: a33cf...575 Det er ikke nødvendigvis slik at "flertallet bestemmer" hva som er rart. I denne saken, så er det slik at flertallet går imot naturen. Det naturlige er ikke det rare. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:11 #131 Del Skrevet onsdag kl 21:11 MariaIsabel skrev (1 time siden): Det er ikke nødvendigvis slik at "flertallet bestemmer" hva som er rart. I denne saken, så er det slik at flertallet går imot naturen. Det naturlige er ikke det rare. I Norge i 2025 er det naturlig å ikke amme mer enn 1-2 år. Anonymkode: a33cf...575 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:36 #132 Del Skrevet onsdag kl 21:36 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): I Norge i 2025 er det naturlig å ikke amme mer enn 1-2 år. Anonymkode: a33cf...575 "Naturlig" fordi flertallet har bestemt det altså. Akkurat som det var "naturlig" for 50 år siden at nyfødte babyer ble tatt bort fra morens rom i dagene etter fødsel, og at fedre ikke fikk være med på fødsel. Vi har fjernet oss fra mye som er naturlig i samfunnet. Noe har vi heldigvis klart å endre tilbake, mens på andre områder har vi fremdeles en vei å gå. Ditt eneste argument er stadig at flertallet mener det, og det holder ikke. At det er vanlig å amme i 1-2 år kan vi være enige om. Anonymkode: 4df7f...c00 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 22:01 #133 Del Skrevet onsdag kl 22:01 Ja slutt med menneskelig morsmelk spesialtilpasset menneskebarn og start med morsmelk fra ku spesialtilpasset kalven! Dette gir merkelig nok mening for mange og er kanskje et resultat av at meieriindustrien har jobbet hardt for at det skulle bli slik. At mange synes det er unaturlig å amme et barn over 1 år bunner i kultur, ikke hva som er naturlig. Har en 2,5 åring jeg ammet til han var 1 år og 8 mnd. Jeg måtte slutte da det ble vondt i ny graviditet. Jeg skulle gjerne fortsatt. Når jeg ser på sønnen min nå klarer jeg ikke se for meg å amme han, men hadde jeg ikke blitt gravid med nr 2 så hadde jeg kanskje enda ammet litt om det hadde passet oss. Tenk alt vi ikke vet om morsmelk, er jo bare en brøkdel vi har kunnskaper om når det kommer til næring. En ting man ikke skulle behøvd å diskutere er om det er naturlig, klart det er naturlig enten det er en 1 åring eller en 4 åring som ammer litt i flekkene. Anonymkode: dea37...e66 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet onsdag kl 22:19 #134 Del Skrevet onsdag kl 22:19 veronicalake skrev (På 22.4.2025 den 22.18): Jeg ammer fortsatt mitt barn på 3 år og 3 måneder Vi ammer riktignok bare hjemme, og ikke offentlig lenger. Får stadig kommentarer av familie og venner om at jeg bør slutte osv., men bryr meg fint lite om det. Barnet mitt er veldig trygt og godt regulert følelsesmessig, og jeg er sikker på at det har med ammingen å gjøre, blant annet. Har ingen planer om å slutte med det første heller. Lar barnet bestemme dette selv. Vi i vesten er så langt unna det som er naturlig, biologisk sett. Barna skal ikke sove med foreldrene, de skal starte i barnehage når de er under året, ikke amme lenger enn ett år. Hvorfor er det så mye psykisk sykdom og atferdsvansker blant barn og unge? Kan det ha noe med at mange barn ikke har trygg tilknytning tro? Det er et godt spørsmål. Svaret tror jeg er en blanding av: 1. Barnehage fra 10-12 mnd. 2. Ulike tilknytningsforstyrrelser. 3. Fraværende, skjermavhengige foreldre. 4. Fritidsaktiviteter for mye, for tidlig i en stressende hverdag. 5. For mye skjermbruk fra tidlig alder. 6. Foreldrestil som er for lite autoritative. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMK Skrevet onsdag kl 22:29 #135 Del Skrevet onsdag kl 22:29 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei, jeg er ikke motstander av amming. Og jeg er ikke mer motstander enn at synes folk må gjøre akkurat hva de selv vil. Men rart er det. Det er det vi diskuterer her. Det er rart å amme mer enn to år! Anonymkode: a33cf...575 Det er din subjektive oppfatning, og den skal du få lov å ha. Den gar dog ingenting med kunnskap og forskning å gjøre. Og forskningen er ganske tydelig på hva som er fordelene for både barn og mor å amme utover to år. Min mormor syns det var urovekkende at jeg lagde barnemat selv. At jeg ikke kjøpte middagsglass og ferdiggrøt fra Nestlé. For hvordan kunne jeg da vite at barna fikk i seg nok/riktig næring..? Det sier litt om hvor fjernet mange mennesker er fra å leve i takt med natur og biologi. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:58 #136 Del Skrevet onsdag kl 23:58 AnonymBruker skrev (2 timer siden): "Naturlig" fordi flertallet har bestemt det altså. Akkurat som det var "naturlig" for 50 år siden at nyfødte babyer ble tatt bort fra morens rom i dagene etter fødsel, og at fedre ikke fikk være med på fødsel. Vi har fjernet oss fra mye som er naturlig i samfunnet. Noe har vi heldigvis klart å endre tilbake, mens på andre områder har vi fremdeles en vei å gå. Ditt eneste argument er stadig at flertallet mener det, og det holder ikke. At det er vanlig å amme i 1-2 år kan vi være enige om. Anonymkode: 4df7f...c00 Nei naturlig fordi verden går fremover. Det er ikke lengre nødvendig å amme for å sikre god ernæring. Og da er det det som er naturlig nå. Likedan som det er naturlig nå å bo i hus. Og ha elektrisitet. Selv om det var naturlig å bo i huler før før, og fryse ihjel på vinteren. Og vi skal ikke bakover til det «naturlige» nei! Derfor er det ikke naturlig nå å amme til 3-4 år. Før i tiden ammet de lenge også som en delvis prevensjon. Nå er det naturlig å bruke andre midler for å unngå uønskede svangerskap. Det finnes dessverre ingen virkelige gode argumenter for å amme lengre enn 2 år. Anonymkode: a33cf...575 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 00:09 #137 Del Skrevet torsdag kl 00:09 HMK skrev (1 time siden): Det er din subjektive oppfatning, og den skal du få lov å ha. Den gar dog ingenting med kunnskap og forskning å gjøre. Og forskningen er ganske tydelig på hva som er fordelene for både barn og mor å amme utover to år. Min mormor syns det var urovekkende at jeg lagde barnemat selv. At jeg ikke kjøpte middagsglass og ferdiggrøt fra Nestlé. For hvordan kunne jeg da vite at barna fikk i seg nok/riktig næring..? Det sier litt om hvor fjernet mange mennesker er fra å leve i takt med natur og biologi. Min og flertallets mening ja. Det er flertallet som bestemmer hva som er rart eller ikke. Du er jo fri til å gjøre rare ting, men akkurat amming av en 3-4 åring vil du slite med å få normalisert i samfunnet vårt. Mormoren din sitt eksempel sier ingenting om amming, men du henviser til en stereotype oppfatning. Men din mormor har jo rett i hva hun sier. Fordi du må faktisk tilegne deg kunnskap på ernæring for å ernære spedbarn. Du kan ikke bare ta litt av egen mat og forvente at alt er ok av det. Så jeg regner med at du forsikret deg om at du hadde lest deg opp på spedbarnsmat, iom det var det det handlet om her. Ikke det at du brøt en norm for det vanlige, som du kanskje i første øyekast tenkte. Anonymkode: a33cf...575 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fame Skrevet torsdag kl 03:18 #138 Del Skrevet torsdag kl 03:18 Jeg hadde planer om å amme datteren min til hun ble 2 år. Dette fordi forskning viser at det er bra for både mor og barn. Mor reduserer blant annet sjansene for brystkreft, barn får antistoffer fra mor under sykdom. I tillegg var det en måte for datteren min å slappe av etter en lang dag i barnehagen. Etter fylte 1 år gjorde jeg det ikke lenger ute blant folk, men hjemme i rolige omgivelser. Jeg synes det er mange merkelige holdninger her inne, men det får man jo ikke gjort noe med. Jeg er gravid nå med termin til sommeren, så for å unngå sjalusi har jeg valgt å avslutte ammingen nå. Det går foreløpig helt fint 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet torsdag kl 04:28 #139 Del Skrevet torsdag kl 04:28 AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 23.23): Tanker? Mannen min fortalte meg i dag at han synes det er flaut at jeg ammer guttungen enda. Kjente jeg ble ganske såret av den kommentaren, vet ikke helt hvorfor. Bare at han i det hele tatt brukte ordet flaut. Vet selv at det snart er på tide å slutte, men at det er flaut har jeg aldri tenkt. Anonymkode: ca8e7...b29 Vel jeg syns kanskje ungen er litt for stor da men er fortsatt innafor iht verdens helseorganisasjon. Flaut var vel litt drøyt å si Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 04:37 #140 Del Skrevet torsdag kl 04:37 Jeg synes det er unødvendig og rart, og det må jeg få lov til. Du gjør som du vil. Anonymkode: 52577...431 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå