Gå til innhold

Naboer som kommenterer at katta mi er ute både tidlig og sent

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

han har vel mark da,

Anonymkode: 42b4c...f14

Hun gir han markmiddel. Du med vilje overser jo hva hun skriver om katten.

Anonymkode: 3b7b4...51a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

bedre det enn at du lar han ligge i lekene til naboens barn. han drar jo med seg skit og flått opp i lekene..

Anonymkode: 42b4c...f14

Lekene til andres barn? Hvilke leker?

I dukkestuen er det kun dukkemøbler av tre som ingen barn leker med.

Han får flåttmedisin og medisin mot fuglelopper.

Ts

Anonymkode: 38ede...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS HER

DERE TRENGER IKKE SVARE MEG HVIS DERE IKKE GIDDER Å LESE HVA JEG HAR SKREVET.

Jeg begynner å få senebetennelse av å repetere meg selv om igjen hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig har de behov for å være fri til å bevege seg rundt. Akkurat som du har et behov for å være fri til å bevege deg rundt. Å bli påkjørt eller skadet er en del av livet. Mest sannsynlig vil aldri det skje med din katt noe så alvorlig. Å holde noen fanget uansett grunn er dyreplageri.

Og hunder burde ikke gå rundt i bånd. De burde leve fritt sammen med andre hunder. Hunder i det fri er lykkeligere enn hunder som lever i hus med mennesker. Bare fordi hunder går rundt i bånd så betyr ikke det at hunden ikke har behov for å leve et fritt liv. Det betyr bare at mennesker har bestemt ting som de aldri burde bestemt. Hunder gikk fritt før i tiden i Norge også.

Du passer ikke på noen med å holde de fanget, du skader de emosjonelt og psykisk. Vi kan alle bli påkjørt eller havne i slåsskamp. Vi låser da ikke inn folk fordiom.

Det der kan man jo si om absolutt ALLE dyr mennesker har bestemt seg for å eie. Tror du ikke alle kyr, sauer, griser, hester, kaniner, slanger, øgler, hunder og katter aller helst ville sluppet å holdes innestengt av mennesker? Selvsagt vil dyr gjerne gå fritt, men det hadde jo vært livsfarlig hvis naboen min bare slapp løs alle hestene sine og lot dem vandre rundt. Selv om det ville være helt naturlig for dem, steppedyr som de tross alt er og ikke minst skapt for å vandre kilometer etter kilometer hver eneste dag. I en perfekt verden kan man selvsagt la alle dyr gå løse, men sånn det er i dag kan man ikke det. Jeg synes det er grovt uansvarlig å la en katt gå løs utendørs. Du kan jo google «katt skutt med luftgevær» også får du omtrent 10 artikler bare fra i vinter. Eller sjekk hvor mange katter i året som blir påkjørt, tatt av rev eller skadet av andre katter. På samme måte som at jeg ikke lar 4-åringen min gå alene ute i veien så lar jeg heller ikke kattene gjøre det. De er begge kastrerte og sover uansett store deler av dagen, enten i en vinduskarm eller på varmekablene på badet. De har egen luke ut i en stor kattegård med både trær og diverse hulrom, og dit går de for å gå på do eller bare sitte og glo innimellom. De har aldri virket interessert i å gå ut, de stresser ikke, krangler ikke, de er trygge og høyt elsket. Og de vil aldri ligge skadet ute uten at jeg er klar over det. Jeg har dessverre hatt katt som ble påkjørt da jeg var barn, og det skal jeg aldri oppleve igjen. 

Anonymkode: f2fd9...2bb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det der kan man jo si om absolutt ALLE dyr mennesker har bestemt seg for å eie. Tror du ikke alle kyr, sauer, griser, hester, kaniner, slanger, øgler, hunder og katter aller helst ville sluppet å holdes innestengt av mennesker? Selvsagt vil dyr gjerne gå fritt, men det hadde jo vært livsfarlig hvis naboen min bare slapp løs alle hestene sine og lot dem vandre rundt. Selv om det ville være helt naturlig for dem, steppedyr som de tross alt er og ikke minst skapt for å vandre kilometer etter kilometer hver eneste dag. I en perfekt verden kan man selvsagt la alle dyr gå løse, men sånn det er i dag kan man ikke det. Jeg synes det er grovt uansvarlig å la en katt gå løs utendørs. Du kan jo google «katt skutt med luftgevær» også får du omtrent 10 artikler bare fra i vinter. Eller sjekk hvor mange katter i året som blir påkjørt, tatt av rev eller skadet av andre katter. På samme måte som at jeg ikke lar 4-åringen min gå alene ute i veien så lar jeg heller ikke kattene gjøre det. De er begge kastrerte og sover uansett store deler av dagen, enten i en vinduskarm eller på varmekablene på badet. De har egen luke ut i en stor kattegård med både trær og diverse hulrom, og dit går de for å gå på do eller bare sitte og glo innimellom. De har aldri virket interessert i å gå ut, de stresser ikke, krangler ikke, de er trygge og høyt elsket. Og de vil aldri ligge skadet ute uten at jeg er klar over det. Jeg har dessverre hatt katt som ble påkjørt da jeg var barn, og det skal jeg aldri oppleve igjen. 

Hvordan får de mosjonerert/fysisk aktive?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du høres engstelig ut og overfører det på dine dyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De leker inne, klatrer i trær i gården sin eller ruller i gresset. Nå er de godt voksne begge to og gidder ikke herje så mye rundt lengre, men som kattunger var de høyt og lavt. De er fint muskelsatt, i perfekt hold, friske og stabile. De har aldri hatt et eneste helseproblem og er hos veterinær årlig for sjekk og vaksiner og de får alltid skryt. Da de var yngre gikk de litt i bånd på «tur» men det sluttet vi med fordi de ikke syntes det var så spennende og helst ville legge seg i en solflekk og sove. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du høres engstelig ut og overfører det på dine dyr.

Ja? Selvsagt? Det er jo nettopp det jeg skriver, jeg er kjemperedd for at noe skulle skjedd med våre dyr. De er familiemedlemmer og er helt avhengige av at vi passer godt på dem. Det er ikke å passe godt på dem å la dem bli påkjørt eller skadet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja? Selvsagt? Det er jo nettopp det jeg skriver, jeg er kjemperedd for at noe skulle skjedd med våre dyr. De er familiemedlemmer og er helt avhengige av at vi passer godt på dem. Det er ikke å passe godt på dem å la dem bli påkjørt eller skadet. 

Så du mener at alle katter som er utekatter, kommer til å bli skadet eller drept i trafikken i løpet av sitt liv?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en hannkatt som er glad i å være ute. Nå på våren kan han være ute hele natta, komme inn for kos og våtfór på morgenen, før det er rett ut igjen. Syns ikke det nødvendigvis er feil at katter koser seg ute, men syns de burde ha tilgang på mat og ly for været.

Min har et isolert kattehus ute med ullpledd og tørrfôr. Bare i tilfelle han trenger det mens jeg er på jobb. Han tar ikke mus eller fugler. Nå som det er mildt ute har jeg en vannskål også.

Har flere ganger sett nabokatten ligge i huset når min er inne, så er tydelig at flere setter pris på å ha det tilgjengelig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svett.svele skrev (34 minutter siden):

Jeg har også en hannkatt som er glad i å være ute. Nå på våren kan han være ute hele natta, komme inn for kos og våtfór på morgenen, før det er rett ut igjen. Syns ikke det nødvendigvis er feil at katter koser seg ute, men syns de burde ha tilgang på mat og ly for været.

Min har et isolert kattehus ute med ullpledd og tørrfôr. Bare i tilfelle han trenger det mens jeg er på jobb. Han tar ikke mus eller fugler. Nå som det er mildt ute har jeg en vannskål også.

Har flere ganger sett nabokatten ligge i huset når min er inne, så er tydelig at flere setter pris på å ha det tilgjengelig 😊

Hvordan vet du sikkert at han ikke tar mus og fugler?

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker som en fantastisk dyre eier som gjør alt helt riktig. Folk henger seg opp i mye rart…kjenner jeg koker å blir irritert av å lese mange sine meninger og tanker. 

Svært skjeldent jeg spør om råd her inne når det kommer til dyrehold for det blir alltid ‘’supersært’’ 

Katten din har det fint og du bryr deg tydeligvis mye om den. Katter skal kose seg ute når været er bra og et kattehus foreksempel vil ikke katten ha. Jeg hadde et kattehus og det resulterte i slagsmål og urinering. 

synd at en katt skal bli forbundet med pest og plage og hår og fugler m.m. 

Katter er et vakkert og selvstendig dyr som fortjener frihet i tilegg til kjærlighet hjemme noe som din katt har ❤️❤️

Håper du slipper mer helvette fra naboer og at folk kan passe sine egne saker. 
Det må da være mye mer alvorlig hvis en aggresiv katt eller hund går løs å angriper barn og generelt folk. 

Anonymkode: c2de8...678

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du virker som en fantastisk dyre eier som gjør alt helt riktig. Folk henger seg opp i mye rart…kjenner jeg koker å blir irritert av å lese mange sine meninger og tanker. 

Svært skjeldent jeg spør om råd her inne når det kommer til dyrehold for det blir alltid ‘’supersært’’ 

Katten din har det fint og du bryr deg tydeligvis mye om den. Katter skal kose seg ute når været er bra og et kattehus foreksempel vil ikke katten ha. Jeg hadde et kattehus og det resulterte i slagsmål og urinering. 

synd at en katt skal bli forbundet med pest og plage og hår og fugler m.m. 

Katter er et vakkert og selvstendig dyr som fortjener frihet i tilegg til kjærlighet hjemme noe som din katt har ❤️❤️

Håper du slipper mer helvette fra naboer og at folk kan passe sine egne saker. 
Det må da være mye mer alvorlig hvis en aggresiv katt eller hund går løs å angriper barn og generelt folk. 

Glemte ….Eneste du kanskje burde legge et tykt pledd med en hage pute under og en pappeske eller lignede om den ikke skal plage andre med hårene sine 😅

Å håpe at den legger seg der🤣 De er jo veldig egenrådig og kan hende han bare fortsetter å legge seg i dukke hus etc 

min katt er ikke så sjefete av seg så han kunne ikke beholde en fast plass fordi andre tok over, men kanskje din Mons tør å sette seg i respekt om noen andre prøver å ta plassen hans utenfor døra di

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Glemte ….Eneste du kanskje burde legge et tykt pledd med en hage pute under og en pappeske eller lignede om den ikke skal plage andre med hårene sine 😅

Å håpe at den legger seg der🤣 De er jo veldig egenrådig og kan hende han bare fortsetter å legge seg i dukke hus etc 

min katt er ikke så sjefete av seg så han kunne ikke beholde en fast plass fordi andre tok over, men kanskje din Mons tør å sette seg i respekt om noen andre prøver å ta plassen hans utenfor døra di

Jeg har lagt inn et pledd i dukkestuen, men det er for det meste når det regner og er surt at han ligger der inne.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 23.33):

Det er jo veldig sært å ha er dyr man bare ser en gang iblant. Jeg elsker katter og har to stykker selv, de får selvsagt ikke reke rundt utendørs uten tilsyn. De kan skade seg, bli angrepet, bli påkjørt osvosvosv. Vi har bygd en stor kattegård ut fra verandaen og ut på plenen hvor de får være så mye de vil. Jeg forstår ikke at folk tør, eller at det er lov, å la en katt vandre rundt alene uten oppsyn.

Det er da helt normalt at katter reker rundt og liker å være mye ute?

Jeg har ikke katter, for jeg bor nær et par veier. Men folk jeg kjenner som har katt slipper de ut og inn flere ganger daglig. De holder seg vel som regel i nærområdet, men ikke under konstant oppsyn😅

Anonymkode: 3156a...5db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan vet du sikkert at han ikke tar mus og fugler?

Ts

Jeg vet det jo ikke helt 100 % sikkert, men jeg tror han er for lat hehe. Han er alltid sulten når han kommer inn, har aldri kommet med bytte på trappa som de ofte gjør og maten i skålen blir borte.

Matskålen åpnes av en brikke på halsbåndet hans, så regner med at det er han som spiser opp maten jeg har satt ut til han. Men jeg kan jo så klart ikke vite noe av dette helt sikkert 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 23.07):

Hestene hos naboene skulle aldri ha vært der, de skulle gått fri i flokk. Det bor ca 750 000 katter i Norge. Så de ti som blir skutt er et veldig lite tall. Og på over 40 år og utallige jeg kjenner med katt så har jeg kun hørt om to katter som har blitt påkjørt. Hva skal du gjøre når 4-åringen begynner på skolen? Når jeg gikk på barneskolen så var det mann som lurte et barn inn i bilen sin, barnet kom seg heldigvis ut i et lyskryss. Og dagen etter det skjedde så var det en mann som stoppet barn på vei til min barneskole, han tilbød de skyss, men ingen beit på. Kjenner også noen andre barn som ble tilbudt skyss fra to menn i en bil like ved sin skole. Så skal du låse barnet ditt inne? Og alle ulykkene med sparkesykler, skal du låse hele familien inne? Og bilulykker. Kanskje dere skal bare slutte å gå ut alle sammen og bare bestille varer på døren og ha hjemmekontor og hjemmeskole?

Kattene dine føler alt det samme som du føler. Glede, sorg, sinne, frustrasjon, forelskelse, tristhet og isolasjon. Hvis ikke du selv hadde likt å bli buret inne, ikke gjør det mot dyrene. Slipp de fri. Fare er en del av livet. Jeg vil heller ha levd et fritt liv, enn å leve inneburet. Hadde heller ønsket å dø faktisk. Jeg hadde vært så ulykkelig. Og hva med å kunne gå ut og få andre venner, kjærester, utforske, og ja til og med få fiender.

Det er ikke noe liv å bare bli oppbevart i en bolig med en luftegård. Det er et fengsel.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hestene hos naboene skulle aldri ha vært der, de skulle gått fri i flokk. Det bor ca 750 000 katter i Norge. Så de ti som blir skutt er et veldig lite tall. Og på over 40 år og utallige jeg kjenner med katt så har jeg kun hørt om to katter som har blitt påkjørt. Hva skal du gjøre når 4-åringen begynner på skolen? Når jeg gikk på barneskolen så var det mann som lurte et barn inn i bilen sin, barnet kom seg heldigvis ut i et lyskryss. Og dagen etter det skjedde så var det en mann som stoppet barn på vei til min barneskole, han tilbød de skyss, men ingen beit på. Kjenner også noen andre barn som ble tilbudt skyss fra to menn i en bil like ved sin skole. Så skal du låse barnet ditt inne? Og alle ulykkene med sparkesykler, skal du låse hele familien inne? Og bilulykker. Kanskje dere skal bare slutte å gå ut alle sammen og bare bestille varer på døren og ha hjemmekontor og hjemmeskole?

Kattene dine føler alt det samme som du føler. Glede, sorg, sinne, frustrasjon, forelskelse, tristhet og isolasjon. Hvis ikke du selv hadde likt å bli buret inne, ikke gjør det mot dyrene. Slipp de fri. Fare er en del av livet. Jeg vil heller ha levd et fritt liv, enn å leve inneburet. Hadde heller ønsket å dø faktisk. Jeg hadde vært så ulykkelig. Og hva med å kunne gå ut og få andre venner, kjærester, utforske, og ja til og med få fiender.

Det er ikke noe liv å bare bli oppbevart i en bolig med en luftegård. Det er et fengsel.

Vakkert❤️❤️ Kunne ikke vært mere enig i alt du skriver og kjenner det koker over når jeg leser om alle kattene som blir holdt inne fordi alt mulig kan skje.. i tilegg til alle som misliker katter og skal skrive ned lister på 10 punkter hvorfor de skal sitte innestengt. Det er seriøst noe feil en plass….

takk for ditt innlegg så jeg selv slapp å skrive 👏👏Håper folk våkner! 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...