velociraptor Skrevet tirsdag kl 06:48 #21 Del Skrevet tirsdag kl 06:48 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har en utekatt som er snart 6 år og ganske robust. Han elsker å være ute såfremt det ikke er stiv kuling og snøstorm, og går i ly på en veranda, i naboens dukkestue der han legger seg i dukkesengen eller inni en tett hekk. I vinter har han gått ned 800 gram etter anbefaling fra dyrlegen (fra 6,4-5,6 kg), og da ser han mindre og tynnere ut, og mine naboer har begynt å klage på at han ser skrøpelig ut og at det sikkert er fordi han aldri får være inne og ikke får nok mat. (De glemmer det at utekatter spiser mus og fugl ute) Er det ikke normalt at katter er ute døgnet rundt når været tillater det? Noen ganger kommer han inn og spiser én gang i døgnet, andre ganger er han ikke inne på et døgn. Anonymkode: 38ede...bc4 Nei, det er ikke normalt, det er ugreit mot katten og ugreit mot naboene dine. Det burde være forbudt å ha utekatt uten å ha katteluke så katten din kan komme seg inn når som helst. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 06:52 #22 Del Skrevet tirsdag kl 06:52 Mine katter vil være inne med meg daglig. Også i finværet. De er ute om jeg er ute. Også alene selvsagt, men kun korte turer. Det er sånn de 20 kattene jeg har hatt har vært (mange fosterkatter) Anonymkode: 6d8b6...812 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 06:58 #23 Del Skrevet tirsdag kl 06:58 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har du lest alt jeg har skrevet? Ts Anonymkode: 38ede...bc4 Ja, du vil ikke bygge egen dukkestue for da kommer alle kattene dit. Men det er greit at katten din er hos naboen? Greit for deg, men ikke greit for de kanskje? Hvis ikke de bruker dukkestua kan det nok ligge mye fugleskrot og musekadaver der - og rottene det tiltrekker havner vel også i haugen? Er det naboene som står for å vaske ned denne dukkenstuen eller bidrar du siden det er katten din som er med å skitne den til? Anonymkode: d5d2d...cb4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:35 #24 Del Skrevet tirsdag kl 07:35 velociraptor skrev (43 minutter siden): Nei, det er ikke normalt, det er ugreit mot katten og ugreit mot naboene dine. Det burde være forbudt å ha utekatt uten å ha katteluke så katten din kan komme seg inn når som helst. Når man ikke bor i enebolig eller sokkelleilighet er det umulig å få innstallert katteluke. Alle jeg kjenner i byen som har katter, har ikke katteluke, og det går helt fint. Det er verre å ha en overvektig katt, som mange har, og stapper katten full av rema 1000 mat og Dreamies godteri. Mine naboer har ikke katt, men noen har hatt, og deres katter fikk drittmat fra matbutikken, fikk ikke jevnlige kontroller hos dyrlege og var overvektige, men det unnskylder de når vi snakker om deres avdøde katter. ts Anonymkode: 38ede...bc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:46 #25 Del Skrevet tirsdag kl 07:46 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så plagsomt med kattefaen i dukkestuen og sikkert drit i alle bed og sandkassa! Kanskje katta lar døde mus og fugler ligge igjen også? Veldig koselig for 2-åringen til naboen, ja. Du burde ikke hatt lov å ha dyr, TS. Kan love deg at naboene er veldig lite fornøyd og at de ikke liker deg og den kattefaen du tvinger dem til å omgåes og rydde etter. Så greit for deg at hele jobben med dyret ditt påføres naboen? Anonymkode: d5d2d...cb4 Du er ikke i den posisjonen at du kan sitte og love ts noe som helst. Ikke har du lest hva hun skriver heller. Hun har skrevet at naboen som eier dukkestuen har voksne barn og dukkestuen ikke lenger brukes av barn, og at det er greit for naboen at katten bruker den til å ligge i! Så sitter du der og lover ts en mass piss du ikke har den fjerneste anelse om og tror du er så j.... smart og vet alt, når du faktisk ikke vet noenting om fakta i saken!? Anonymkode: e5a68...10f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:51 #26 Del Skrevet tirsdag kl 07:51 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ja, du vil ikke bygge egen dukkestue for da kommer alle kattene dit. Men det er greit at katten din er hos naboen? Greit for deg, men ikke greit for de kanskje? Hvis ikke de bruker dukkestua kan det nok ligge mye fugleskrot og musekadaver der - og rottene det tiltrekker havner vel også i haugen? Er det naboene som står for å vaske ned denne dukkenstuen eller bidrar du siden det er katten din som er med å skitne den til? Anonymkode: d5d2d...cb4 Hvis du hadde lest alt jeg har skrevet, så hadde du også lest at naboen har gitt tillatelse til at katten min sover der. Dukkestuen sjekker jeg jevnlig, og det er ikke kadaver som ligger og råtner der. ts Anonymkode: 38ede...bc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:52 #27 Del Skrevet tirsdag kl 07:52 Anonymkode: 3e5db...da1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:02 #28 Del Skrevet tirsdag kl 08:02 Katter er fine de. Men hadde en slik katte der jeg bodde tidligere . Som bodde i mine ute møbler og jaktet på småfuglene i hekken skeit i mine blomsterbed . Det er faktisk ikke noe koselig og greit det. Anonymkode: 90c7f...a41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:10 #29 Del Skrevet tirsdag kl 08:10 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Når man ikke bor i enebolig eller sokkelleilighet er det umulig å få innstallert katteluke. Alle jeg kjenner i byen som har katter, har ikke katteluke, og det går helt fint. Det er verre å ha en overvektig katt, som mange har, og stapper katten full av rema 1000 mat og Dreamies godteri. Mine naboer har ikke katt, men noen har hatt, og deres katter fikk drittmat fra matbutikken, fikk ikke jevnlige kontroller hos dyrlege og var overvektige, men det unnskylder de når vi snakker om deres avdøde katter. ts Anonymkode: 38ede...bc4 Det er jo en veldig enkel løsning: å ikke ha katt når du bor i en leilighet i byen uten katteluke. Katter er en trussel mot økosystemene våre, de dreper fugler, smådyr og truede arter over en lav sko: https://www.forskning.no/dyreverden-fugler-husdyr/ny-rapport-er-katter-en-risiko-for-truede-arter-seg-selv-og-mennesker/2279407 Anonymkode: d5d2d...cb4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:18 #30 Del Skrevet tirsdag kl 08:18 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Katter er fine de. Men hadde en slik katte der jeg bodde tidligere . Som bodde i mine ute møbler og jaktet på småfuglene i hekken skeit i mine blomsterbed . Det er faktisk ikke noe koselig og greit det. Anonymkode: 90c7f...a41 Han er ikke en slik katt, og han gjør fra seg i ugressbusker i et hjørne av hagen vår der ingen folk er. Sameiet har lagt ut noe i bedene som ikke katter liker lukten av, og har netting over sandkasser slik at katter ikke skal gjøre fra seg der. Han er bare en av mange katter i kvartalet vårt, og folk har kattene sine ute døgnet rundt i sommerhalvåret. Min katt får iallfall tilbud om å komme inn for natten, men ikke alltid han vil, fordi katter er nattdyr og liker å være ute om natten når været tillater det. ts Anonymkode: 38ede...bc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:20 #31 Del Skrevet tirsdag kl 08:20 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er jo en veldig enkel løsning: å ikke ha katt når du bor i en leilighet i byen uten katteluke. Katter er en trussel mot økosystemene våre, de dreper fugler, smådyr og truede arter over en lav sko: https://www.forskning.no/dyreverden-fugler-husdyr/ny-rapport-er-katter-en-risiko-for-truede-arter-seg-selv-og-mennesker/2279407 Anonymkode: d5d2d...cb4 Så hvis man har katteluke så dreper ikke katter småfuglerog diverse mener du? ts Anonymkode: 38ede...bc4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:23 #32 Del Skrevet tirsdag kl 08:23 Når katten min var nesten et kilo tyngre og var ute like mye, sa ikke naboene et pip, men nå når han er normalvekti, er det ofte kommentarer. Det er vel litt sånn som med folk som slanker seg og får kommentarer på at de har blitt for tynne og må spise mer. TS Anonymkode: 38ede...bc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:39 #33 Del Skrevet tirsdag kl 08:39 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så hvis man har katteluke så dreper ikke katter småfuglerog diverse mener du? ts Anonymkode: 38ede...bc4 Nei, det sto ikke noe om katteluke. Utekatt er i byen er en uting. Én katt er ikke problemet, men 800000 katter er et gedigent problem. Så det burde være forbudt. Anonymkode: d5d2d...cb4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:44 #34 Del Skrevet tirsdag kl 08:44 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, det sto ikke noe om katteluke. Utekatt er i byen er en uting. Én katt er ikke problemet, men 800000 katter er et gedigent problem. Så det burde være forbudt. Anonymkode: d5d2d...cb4 Du skrev at løsningen var enkel, og det var å ikke ha katt hvis man ikke har katteluke når man bor i byen. Det å ha katteluke eller ei har jo ingenting med saken å gjøre så lenge man har utekatter. Jeg synes ikke at innekatter har så fantastisk liv, hvis de ikke er to som lever sammen, blir mye stimulert og har stor plass å boltre seg på. Jeg er vokst opp på en stor gård med masse dyr og løsdrift, og for meg er det tragisk å skulle mure en katt inne. Ts Anonymkode: 38ede...bc4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:46 #35 Del Skrevet tirsdag kl 08:46 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, det sto ikke noe om katteluke. Utekatt er i byen er en uting. Én katt er ikke problemet, men 800000 katter er et gedigent problem. Så det burde være forbudt. Anonymkode: d5d2d...cb4 Det jeg har merket meg når det gjelder min katt, er at hvis han er mett når han er ute dvs spiser fôr med mye protein og fett, så er han ikke interessert i å fange fugl eller mus Ts Anonymkode: 38ede...bc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 08:51 #36 Del Skrevet tirsdag kl 08:51 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kattens hovednæringskilde skal være tørrfôr, ikke mus og fugler. Mus kan inneholde orm og parasitter. Du høres ikke ut som en ansvarlig katteeier. Anonymkode: 752b4...969 Tørrfôr er ikke optimalt, heller råfor. Det er ikke normalt for huskatter å ikke komme inn på et døgn. Normalt sover de mye iløpet av dagen, og da liker de seg inne i trygge omgivelser. Vi har katteluke slik at de kan komme og gå som de vil. En registrerer når de går ut og inn, og de har ganske like rutiner hver eneste dag. De er inne inn og ut ca 6-8 ganger per dag. Sover inne hele natta, på tross av at de er nattedyr. Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men de har gå ikke behov for å gå på jakt om natta, da de alltid er mette. Anonymkode: c86eb...6ae 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:39 #37 Del Skrevet tirsdag kl 09:39 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Tørrfôr er ikke optimalt, heller råfor. Det er ikke normalt for huskatter å ikke komme inn på et døgn. Normalt sover de mye iløpet av dagen, og da liker de seg inne i trygge omgivelser. Vi har katteluke slik at de kan komme og gå som de vil. En registrerer når de går ut og inn, og de har ganske like rutiner hver eneste dag. De er inne inn og ut ca 6-8 ganger per dag. Sover inne hele natta, på tross av at de er nattedyr. Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men de har gå ikke behov for å gå på jakt om natta, da de alltid er mette. Anonymkode: c86eb...6ae Hadde min katt hatt katteluke, tror jeg ikke at han hadde vært så mye mer inne i sommerhalvåret når været er bra. Han hadde nok kommet inn kanskje en gang oftere for å spise, og så gått ut igjen. Den siste uken har han vært ute to netter fordi han ikke har villet komme inn. Han er i hagen om dagen men også mye om natten virker det som, og koser seg. Han spiser bl.a råfor som kyllinghjerte og kyllinglever. Ts Anonymkode: 38ede...bc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 09:47 #38 Del Skrevet tirsdag kl 09:47 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du skrev at løsningen var enkel, og det var å ikke ha katt hvis man ikke har katteluke når man bor i byen. Det å ha katteluke eller ei har jo ingenting med saken å gjøre så lenge man har utekatter. Jeg synes ikke at innekatter har så fantastisk liv, hvis de ikke er to som lever sammen, blir mye stimulert og har stor plass å boltre seg på. Jeg er vokst opp på en stor gård med masse dyr og løsdrift, og for meg er det tragisk å skulle mure en katt inne. Ts Anonymkode: 38ede...bc4 Jeg er enig med deg, og løsningen er færre huskatter. Særlig i byen der de ikke har noen som helst praktisk funksjon, utover at de dreper mye av økosystemet vårt. AnonymBruker skrev (1 time siden): Det jeg har merket meg når det gjelder min katt, er at hvis han er mett når han er ute dvs spiser fôr med mye protein og fett, så er han ikke interessert i å fange fugl eller mus Ts Anonymkode: 38ede...bc4 Hvordan vet du hva katten gjør når den er ute hele tiden? Kanskje den fanger men ikke spiser? Anonymkode: d5d2d...cb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:05 #39 Del Skrevet tirsdag kl 10:05 Man får ikke alltid styrt at katta finner seg godplass hos naboen. Men, man må jo gi et reelt tilbud hjemme. Så får du jage vekk fremmedkatter som tar seg til rette. Men å ikke gi den et alternativ og dermed lesse problemet over på naboen er ikke greit. Katten her elsker også å ligge i utemøbelet til naboen, selv om det er gode, etablerte katteuteplasser hos meg. Jeg får ikke gjort så mye med det, naboen synes det er stas og koser med han, da forsvinner han hvertfall ikke. Men jeg sier til alle naboer at de får jage og småskremme han vekk hvis han blir husvarm eller bruker de som do. Ønsker helst at han kommer hjem når han ikke vandrer eller lurer i hekken. Katter er ulike, noen svipper inn og ut støtt, andre vandrer lenge. Men ute et døgn om gangen synes jeg vitner om for dårlig tilbud hjemme. Min er kun snarturer ute om vinteren. Men elsker å farte ute når snøen går, likevel innom for å spise og hvile. Å være borte et døgn har skjedd 2 eller 3 ganger, da roper jeg på han. Stort sett hjemom minst 3-4 ganger i døgnet, og oftest inne på natta. Så nei, synes ikke det er normalt at de reker så lenge rundt. Anonymkode: 7cb99...a77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:58 #40 Del Skrevet tirsdag kl 11:58 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er enig med deg, og løsningen er færre huskatter. Særlig i byen der de ikke har noen som helst praktisk funksjon, utover at de dreper mye av økosystemet vårt. Hvordan vet du hva katten gjør når den er ute hele tiden? Kanskje den fanger men ikke spiser? Anonymkode: d5d2d...cb4 Jeg har ikke full oversikt over hva han og de andre kattene gjør ute, men vet at de leker med "maten"/mus og at han iallefall én gang har tatt skjæreunger når de blir kastet ut av redet av foreldrene, fordi han kom inn med blod rundt munnen. Han får den maten han skal ha hjemme, selv om han ofte spiser hjemme én gang i døgnet når det er fint vær ute. Da sluker han døgndosen sin og det er tydelig at han ikke har spist noe ute. Ts Anonymkode: 38ede...bc4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå