Gå til innhold

Naboer som kommenterer at katta mi er ute både tidlig og sent

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en utekatt som er snart 6 år og ganske robust.

Han elsker å være ute såfremt det ikke er stiv kuling og snøstorm, og går i ly på en veranda, i naboens dukkestue der han legger seg i dukkesengen eller inni en tett hekk.

I vinter har han gått ned 800 gram etter anbefaling fra dyrlegen (fra 6,4-5,6 kg), og da ser han mindre og tynnere ut, og mine naboer har begynt å klage på at han ser skrøpelig ut og at det sikkert er fordi han aldri får være inne og ikke får nok mat.

(De glemmer det at utekatter spiser mus og fugl ute)

Er det ikke normalt at katter er ute døgnet rundt når været tillater det?

Noen ganger kommer han inn og spiser én gang i døgnet, andre ganger er han ikke inne på et døgn.

Anonymkode: 38ede...bc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor har du ikke laget ett isolert uthus til katten?

Du syns det er greit at den ligger å røyter i dukkesengen til naboens barn, eller må søke ly på noens veranda?

Katter som tar mye småfugl, er også en uting.

Lag uthus, og pass på at den spiser kattemat oftere.

• Liker 29
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med personen over; lag et uthus til katten din hvor den får ly og tilgang til mat og vann, evt installer en katteluke, så den kan komme og gå som den vil. Det at katter livnærer seg på mus og fugler ute er sterkt overdrevet, så det er ikke umulig at den er blitt tynnere pga matmangel. 

Anonymkode: ec3cc...bf4

• Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattens hovednæringskilde skal være tørrfôr,  ikke mus og fugler. Mus kan inneholde orm og parasitter. 

Du høres ikke ut som en ansvarlig katteeier.

Anonymkode: 752b4...969

• Liker 28
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig sært å ha er dyr man bare ser en gang iblant. Jeg elsker katter og har to stykker selv, de får selvsagt ikke reke rundt utendørs uten tilsyn. De kan skade seg, bli angrepet, bli påkjørt osvosvosv. Vi har bygd en stor kattegård ut fra verandaen og ut på plenen hvor de får være så mye de vil. Jeg forstår ikke at folk tør, eller at det er lov, å la en katt vandre rundt alene uten oppsyn. Det er jo heller ikke greit at den går inn i lekestua til naboen og sikkert gjør fra seg i hagen til naboene dine. 

Anonymkode: f2fd9...2bb

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Han elsker å være ute såfremt det ikke er stiv kuling og snøstorm, og går i ly på en veranda, i naboens dukkestue der han legger seg i dukkesengen eller inni en tett hekk.

Ingen vil ha naboens katt i dukkestuen. Det bør du skjønne selv også.

Anonymkode: 48553...122

• Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før jeg fikk satt inn katteluke, så gikk jeg ut for å hente inn igjen mine katter for natta. Om pus ikke har katteluke, så bør du i det minste lage et hus til den som den kan være inne i. 

Anonymkode: 38cc7...c3f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er jo veldig sært å ha er dyr man bare ser en gang iblant. Jeg elsker katter og har to stykker selv, de får selvsagt ikke reke rundt utendørs uten tilsyn. De kan skade seg, bli angrepet, bli påkjørt osvosvosv. Vi har bygd en stor kattegård ut fra verandaen og ut på plenen hvor de får være så mye de vil. Jeg forstår ikke at folk tør, eller at det er lov, å la en katt vandre rundt alene uten oppsyn. Det er jo heller ikke greit at den går inn i lekestua til naboen og sikkert gjør fra seg i hagen til naboene dine. 

Anonymkode: f2fd9...2bb

Lar du ikke kattene dine være ute alene? 👀

Jeg har to katter selv og er veldig glad i de, men de har behov for å utfolde seg fritt ute og jeg kan ikke tvinge de til å være innendørs hele tiden. Jeg ser bare på våre om katteluken er stengt, da begynner de fort å klage. Vi har katteluke, så de går inn og ut som de ønsker hele døgnet og har alltid tilgang på kattemat. De er friske og fornøyde katter. 

Anonymkode: 10a3d...202

• Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at katter liker å være katter, de er nyttedyr og de er rovdyr. 
De liker også kos, og de liker varme. De liker å ligge nær ovnen, i sola, og på myke varme tepper.
De liker å være frie dyr, utforske, leke, jakte og formere seg, men med en fast base, som er trygg og varm, med tilgang på mat og kos.

Noen har bestemt at katter har det bedre som innekatter, som ikke får komme og gå som de ønsker, som ikke skal være ute om natten, de skal ikke få jakte, og ikke formere seg, de skal selvsagt kastreres, og de skal livet sitt inne, i bur, og ute i bånd. Kun til eierens forlystelse. 

Noe annet er dyremishandling og uansvarlig kattehold.

Anonymkode: 3e5db...da1

• Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en kosete huskatt i det hele tatt? Høres mer it som en villkatt du mater inne 1 gang i døgnet😅

Anonymkode: abe1a...051

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Man kan ikke gjete en utekatt😄

- Katten får veterinærfor og har vært inne til jevnlige helse og vektkontroller to ganger bare det siste halvåret, og dyrlegen vil at han skal gå ned 100 ytterligere 100 gram til.

- Vi bor i sentrum av en by og her er det hundre katter ute, så hvis jeg lager et utehus som er isolert til min katt, så kommer alle andre katter til å gå inn dit.

- Det har vært opp mot 18 grader siste uken og 10-13 grader om natten, og katten nekter å komme inn om kvelden når jeg skal hente han på milde kvelder, hvis det da ikke regner.

- Hver gang jeg går utenfor bygården ser jeg katten min, fordi han har fast plass i hagen ved siden av bygården.

- I dag slapp jeg han ut 8:30 og hentet han inn for et kvarter siden, altså 23.40, men jeg har snakket og kost med han flere ganger i dag når jeg har sett han ute. Noen dager ønsker han å komme inn på ettermiddagen for å spise, og så vil han ut igjen etter 10 minutter.

- Om vinteren vil han ut om morgenen og så vil han inn igjen i 12- 13 tiden hvis han ser meg, eller så blir han med inn om ettermiddagen, og så vil han ut igjen en liten tur i 18 tiden.

- Bor i et sameie så det er ikke lov med katteluke i hoveddøren, og vi bor i tredje etasje.

- Dukkestuen til naboen har ikke vært i bruk på mange år siden barna er voksne, og katten får lov av naboen å sove der.

- Han får kur mot flått og fuglelopper, innvollsorm og årlige vaksiner.

TS

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er dette en kosete huskatt i det hele tatt? Høres mer it som en villkatt du mater inne 1 gang i døgnet😅

Anonymkode: abe1a...051

Han er ikke av de mest kosete kattene, da han gjerne vil bestemme selv hvor mye kos han skal få.

Han liker å ligge ved siden av meg i sofaen, under sengen eller ved siden av beina mine i sengen.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner naboenes bekymringer. Katten er ute store deler av døgnet og er i tillegg gått ned i vekt. Det ser jo lett ut som vanskjøtsel sett utenfra selv om du har en god forklaring. Bare forklar naboene situasjonen når de spør, så gir dem seg sikkert. Man skal være glad noen folk også følger litt med da katter som har blitt dumpet, gått seg bort, rømt hjemmefra eller ikke blir ivaretatt kan gå å lide lenge fordi ingen griper inn. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rart han er tjukk når han ikke spiser inne mer en én gang i døgnet? Hvordan klarer du slanke han da?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har en utekatt som er snart 6 år og ganske robust.

I vinter har han gått ned 800 gram etter anbefaling fra dyrlegen (fra 6,4-5,6 kg), og da ser han mindre og tynnere ut, og mine naboer har begynt å klage på at han ser skrøpelig ut og at det sikkert er fordi han aldri får være inne og ikke får nok mat.

(De glemmer det at utekatter spiser mus og fugl ute)

Er det ikke normalt at katter er ute døgnet rundt når været tillater det?

Noen ganger kommer han inn og spiser én gang i døgnet, andre ganger er han ikke inne på et døgn.

Så plagsomt med kattefaen i dukkestuen og sikkert drit i alle bed og sandkassa! Kanskje katta lar døde mus og fugler ligge igjen også? Veldig koselig for 2-åringen til naboen, ja. 

Du burde ikke hatt lov å ha dyr, TS. Kan love deg at naboene er veldig lite fornøyd og at de ikke liker deg og den kattefaen du tvinger dem til å omgåes og rydde etter. Så greit for deg at hele jobben med dyret ditt påføres naboen?

Anonymkode: d5d2d...cb4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres ut som en katt som har det topp! Jeg har to veldig forskjellige, en som er ute veldig mye, og en som kommer innom litt mer regelmessig og litt lenger om gangen. Men på sommeren (fra vår til høst) er de gjerne ute nesten hele tiden, de kommer inn og spiser, men de kunne nesten bodd ute. De er ofte i hagen og sjekker innom oss, får kos osv, og ligger på terassen eller i hagen et sted, men ute er livet ja. Om vinteren sover de inne på natten. 

Anonymkode: 558de...6cd

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

-Man kan ikke gjete en utekatt😄

- Katten får veterinærfor og har vært inne til jevnlige helse og vektkontroller to ganger bare det siste halvåret, og dyrlegen vil at han skal gå ned 100 ytterligere 100 gram til.

- Vi bor i sentrum av en by og her er det hundre katter ute, så hvis jeg lager et utehus som er isolert til min katt, så kommer alle andre katter til å gå inn dit.

- Det har vært opp mot 18 grader siste uken og 10-13 grader om natten, og katten nekter å komme inn om kvelden når jeg skal hente han på milde kvelder, hvis det da ikke regner.

- Hver gang jeg går utenfor bygården ser jeg katten min, fordi han har fast plass i hagen ved siden av bygården.

- I dag slapp jeg han ut 8:30 og hentet han inn for et kvarter siden, altså 23.40, men jeg har snakket og kost med han flere ganger i dag når jeg har sett han ute. Noen dager ønsker han å komme inn på ettermiddagen for å spise, og så vil han ut igjen etter 10 minutter.

- Om vinteren vil han ut om morgenen og så vil han inn igjen i 12- 13 tiden hvis han ser meg, eller så blir han med inn om ettermiddagen, og så vil han ut igjen en liten tur i 18 tiden.

- Bor i et sameie så det er ikke lov med katteluke i hoveddøren, og vi bor i tredje etasje.

- Dukkestuen til naboen har ikke vært i bruk på mange år siden barna er voksne, og katten får lov av naboen å sove der.

- Han får kur mot flått og fuglelopper, innvollsorm og årlige vaksiner.

TS

Man kan ikke gjete en utekatt, men man kan droppe å ha utekatt når man bor i 3. etasje uten lov til kattelem. Har du tenkt på at reglene rundt kattelem betyr at utekatt ikke er ønsket? 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så plagsomt med kattefaen i dukkestuen og sikkert drit i alle bed og sandkassa! Kanskje katta lar døde mus og fugler ligge igjen også? Veldig koselig for 2-åringen til naboen, ja. 

Du burde ikke hatt lov å ha dyr, TS. Kan love deg at naboene er veldig lite fornøyd og at de ikke liker deg og den kattefaen du tvinger dem til å omgåes og rydde etter. Så greit for deg at hele jobben med dyret ditt påføres naboen?

Har du lest alt jeg har skrevet?

Ts

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (1 time siden):

Rart han er tjukk når han ikke spiser inne mer en én gang i døgnet? Hvordan klarer du slanke han da?

Det er i sommerhalvåret når det er pent vær han spiser inne en gang i døgnet.

Han har en døgndose, og den får han uansett om han har tre måltider eller ett måltid i døgnet.

Har vært veldig restriktiv med for og ikke minst godteri over lang tid, og gitt beskjed til mine naboer at de ikke får lov til å mate han ute, og da begynte han å gå ned i vekt etter et par månader.

Dette er det dyrlegen som har bestemt og han blir jevnlig kontrollert.

Ts

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud , KG- mobben er ute og rir igjen! 

Anonymkode: 95b2d...9f6

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...