Gå til innhold

Slippe ut kattunge for første gang der gatens skrekk står klar for å ta hun

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kattungen min er nå 1 år og skal begynne gå ut, har ikke vært løs ute før. Naboen har en katt som tydeligvis er sjefen i nabolaget. Han har alt angrepet katten min da vi var ute i hagen. Kjenner jeg gruer meg veldig å slippe hun ut. Skal ha døren åpen så hun bare kan gå ut og inn, men problemet er at denne han katten kommer inn og. Han står klar på trappen og håper han kan løpe inn når vi går ut/inn. Syntes det er ubehagelig han er slik.

Katten min er sterilisert og "tynn", hun er liten. Ser for meg han vil banke hun opp og hun blir skadet. Har katter i instinkt å forsvare seg selv? Er det noe vi som eier kan gjøre eller må vi bare slippe hun ut og håpe hun ikke blir drept?

Anonymkode: 6ea24...61e

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hadde ikke sluppet ut katten uten tilsyn når naboen har en katt som ikke liker andre katter. Katter ikke være utekatter, mange trives godt med å være innekatter med tilgang til f.eks en inngjerdet terrasse. 

Du risikerer at katten din stikker av, eller blir stygt skadet i slosskamp med nabokatten. 

Endret av C-girl
  • Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hmm. Har en katt som vil være ute. Hun viser tydelig interesse for å komme ut. Lever dager på terrassen og viser at hun mest vil ned på gresset og ut å gå fritt, jakte. Men denne nabokatten altså....

Skrevet

Er nabokatten kastrert, tro? Høres ut som den ikke er det… Hvis ikke, og hvis eieren er litt imøtekommende, så kan det hende hun/han går med på kastrere katten sin. De blir roligere og mindre territorielle da. Og kastrering er ikke veldig dyrt.

Anbefaler deg også å kjøpe en katteluke med chipleser, slik at det bare er hun som kommer seg inn.

Lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt med katten ut og stått klar med en bøtte vann! 
Så forhåpentligvis lærer nabokatten etter hvert at din pus ikke bare er fritt vilt. 

Anonymkode: 0d43b...1df

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk🥰

Jeg skal være ute med hun de første gangene og ha døren åpen, og skal ordne flaske med vann🫢 Skal spørre eieren om han er sterilisert. Det er en eldre katt, tipper han er rundt 9-10.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde samme problem. Jeg ble med de første ukene. Da fikk jeg samtidig vist henne hvor langt jeg var villig til å gå, altså ikke lenger enn til tomtegrensa. Der stoppet jeg og hun kom tilbake. Nå er hun bare rundt huset, og etter mye hjelp med jaging ble hun tøff nok til å konfrontere denne hannkatten uten min hjelp, selv om hjelp alltid gis om jeg ser han.

Anonymkode: 60dcf...27b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke sluppet ut en liten katt når det står en annen katt klar til å banke den opp på utsiden, nei. (OBS: at katten ønsker det selv er ikke en god grunn, da katter har hjerne på størrelse med en valnøtt. Det er du som må ta gode valg for den.) Men hvis du absolutt skal det av uviss grunn så kan jeg anbefale luke med chip. Da kan katten deres i alle fall løpe inn uten at den andre følger etter. Jeg hadde SureFlap og den fungerte fint i over 10 år. Det er verdt den investeringen.

Anonymkode: d74b7...b0c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 22.39):

Kattungen min er nå 1 år og skal begynne gå ut, har ikke vært løs ute før. Naboen har en katt som tydeligvis er sjefen i nabolaget. Han har alt angrepet katten min da vi var ute i hagen. Kjenner jeg gruer meg veldig å slippe hun ut. Skal ha døren åpen så hun bare kan gå ut og inn, men problemet er at denne han katten kommer inn og. Han står klar på trappen og håper han kan løpe inn når vi går ut/inn. Syntes det er ubehagelig han er slik.

Katten min er sterilisert og "tynn", hun er liten. Ser for meg han vil banke hun opp og hun blir skadet. Har katter i instinkt å forsvare seg selv? Er det noe vi som eier kan gjøre eller må vi bare slippe hun ut og håpe hun ikke blir drept?

Du må jo ikke slippe henne ut så lenge bøllen er der! Hun kan bli skadet eller det som verre er! Så lenge hun ikke viser tegn å mistrives inne så ville jeg bare holdt hu inne. 

Anonymkode: ca5b9...67a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
C-girl skrev (På 22.4.2025 den 18.27):

Hadde ikke sluppet ut katten uten tilsyn når naboen har en katt som ikke liker andre katter. Katter ikke være utekatter, mange trives godt med å være innekatter med tilgang til f.eks en inngjerdet terrasse. 

Du risikerer at katten din stikker av, eller blir stygt skadet i slosskamp med nabokatten. 

Jeg ville legge til noe angående dette. Man tenker kanskje at en slosskamp bare er naturlig for kattene og at det går bra. Ofte går det jo "bra". Katten får det vondt, men det får vi kanskje ikke vite for de er gode til å skjule sånt. Andre ganger er det mer alvorlig skade, da greier de ikke skjule det og man ender med behandling hos veterinær. Og noen ganger går det ikke så bra...

Jeg opplevde at min katt fikk rift i øyet. Selv om vi startet behandling nesten med en gang ble det ikke bra igjen, det ble mange veterinærbesøk og langvarig behandling for å prøve å redde øyet. Det greide vi ikke og det endte med fjerning. Ja, det var litt uflaks, men sånn kan det altså gå. Det var vondt for katten og slitsomt for meg med et regime av medisiner som måtte gis døgnet rundt. Hadde forsikring, men det ble dyrt likevel.

Katten til en av naboene fikk skade etter slosskamp i/ved rumpa som det gikk infeksjon i som de heller ikke greide å få bukt med - det ble avliving.

Anonymkode: d74b7...b0c

• Liker 2
Skrevet

Kanskje du skal vurdere katteluke med chipleser 😊

AnonymBruker
Skrevet

Hvis nabohelvetekatta står klar på utsiden av huset så blir du med kattungen din og, også jager du eller kaster vann på bølla hver eneste gang du ser den!

Anonymkode: 4402f...717

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Beklager til deg som ikke tåler at jeg skriver hun. Jeg har fra barneskolen slitt veldig med dysleksi, skal skjerpe meg. 

Nabokatten er kaster. Det er min og. Jeg skal bli med henne ut og ha med vannflaske også får jeg følge med. Kan jo være han er nysgjerrig på henne og ikke har en intensjon på å banke henne i hjel. 

Hun er en jakt katt, hun jakter på terrassen, har alt fanget fluer og 1 sommerfugl, så å holde henne inne ønsker jeg ikke. Men ender det med at hun blir banket i hjel så må jeg vurdere andre tiltak ja.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ps: Jeg ønsker ikke katteluke, jeg er så redd mus. Her er det en del mus ute å risikere å få en mus inn her hadde jeg ikke taklet. Men tenker hun skal være inne på kveld og natt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg ville stått klar med en sprayflaske med sitronvann og sikta på nabokatta når den kom nær vår eiendom etpar uker i forkant jeg altså.. 

Anonymkode: e0872...8d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her bør du nok passe på i begynnelsen ja. Men det er risiko å ha utekatt. Min katt blir tatt av gatas bølle (ukastrert hannkatt) til tross for at hun er en Maine Coon på nærmere 7 kilo, med mye pels - to ganger har vi måttet dra til veterinær på helg pga. infeksjon i sår (det blir OFTE infeksjon av kattebitt). Skulle jeg hatt katt igjen hadde jeg laget kattegård. Har luke med chip som kan låses om natten som nest beste alternativ. 

Anonymkode: ffd27...b7a

AnonymBruker
Skrevet

Du slipper så klart ikke katten ut når du vet at den kommer til å få juling. Ærlig talt.

Anonymkode: cacea...318

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 22.39):

Bruk spruteflaske med vann på katren om uønsket atferd skjer! 

Anonymkode: 75e86...966

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spyl/spray vann på den ubudne gjesten. Jeg har også intense nabokatter, funker å skvette vann på di så mine kan være i fred i sin egen hage😀

Anonymkode: 8e1ad...78f

• Liker 2
Skrevet

Vi trente opp vår katt fra den var veldig liten, til å kunne gå med sele.
Deretter gikk vi småturer i nabolaget med henne og økte distansen litt etter litt (vi snakker om 20 meter fra huset og opp mot 50 meter fra huset).

Når hun var ca 10 mnd fikk hun lov å gå ut selv, det er flust med katter i området men ingen "bøller" som vi vet om, det virket som at hun holder seg for seg selv, gjerne 50-100 meter fra huset.

Hadde det vært en bøllekatt her, ville jeg hatt henne i bånd og jaget bølla pokker i vold, inntil den sluttet å tro at vår hage var dens område.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...