Gå til innhold

hvorfor tolererer venstresiden høyreekstremisme fra islam?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ligger veldig langt til venstre, homofile's rettigheter er spesielt viktig for meg, hvorfor tolererer vi islam? Er det noen partier på venstresiden som ikke tolererer islam?

Anonymkode: cc42b...c3a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min fiendes fiende er min venn.

Samme grunn som at noen på venstresida har vanskelig for å ta avstand fra Russlands angrep på Ukraina, eller støtte Ukraina skikkelig.

Anonymkode: af9d5...c46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Palestina-konflikten. Det er egentlig litt synd på alle islamister på grunn av fæle Israel/USAs bestevenn.

Anonymkode: 2297c...d9e

• Liker 4
Skrevet

Det er en greie (den ekstreme) venstresiden har hatt siden 60-tallet. Enkelte grupper, særlig i Midtøsten/muslimer blir sett på som ofre pga kolonisering og krig, og nesten uansett hva disse gjør av jævelskap mot kvinner, homofile og jøder har de tilnærmet fripass fordi de per def er undertrykt  (mest).

Det har med marxisme og interseksjonalitet å gjøre. 
Et grelt eksempel hadde vi etter 7/10-terroren i Israel, der både ekstreme og ikke så ekstreme venstreradikale i vesten ilte til for å forstå, bortforklare og tidvis også benekte grusomme overgrep mot sivile. Vi ser også nå at massakren på hundrevis av alawitter i Syria får lite oppmerksomhet. Samme grunn. 
Disse folkene mangler et begrepsapparat til å fatte at de gruppene de i utgangspunktet støtter kan gjøre ekstremt vonde handlinger, og at de kanskje ikke er så undertrykt som først antatt. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært aktiv i politikk langt ute på venstresiden i mange, mange år - har aldri noensinne møtt noen som støtter ekstrem islam. Ikke konservativ islam heller, for den saks skyld.

Grunnen til at vi "tolererer islam" er at det er trosfrihet her i landet, heldigvis.

Anonymkode: b6b47...4ed

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Da shahaen av Iran ble styrtet var det kommunistiske og venstreradikale grupper i Iran som stod i fremste rekke. Men også de var veldig imøtekommende overfor religiøse grupper. De inviterte inn islamske grupper som ganske raskt tok over og kvittet seg med de venstreradikale som hadde sluppet dem inn.

I dag er Iran et religiøst diktatur.

Men dette skremmer ikke venstreradikale i andre land. De har klokketro på samme oppskrift.

Anonymkode: a6a78...97d

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det har med trosfrihet å gjøre. Hadde man vært så ekstremt anti-religiøs, så ville man sprengt både moskeer og kirker på en og samme gang. Men den eneste som ville massakrere folk i en moske var en høyreradikal rotte som jeg er ganske så sikker på at han har sine tilhengere her i tråden. 

Har du noen flere spørsmål, så bare spør, så skal du få svar av meg og hva jeg mener. 

For øvrig markerer Europa 30-årsdagen for den største massakren på uskyldige muslimer siden den andre verdenskrig den 11.juli, nemlig i Srebrenica, Bosnia. 

Sist jeg sjekket, er bosniere svært moderate, ikke ekstreme noe sted og blant de best integrerte gruppene i Vesten. Bosniere kommer tross alt fra et ekte sosialistisk land (1945 - 1991) som hette den Sosialistiske Føderative Republikken Jugoslavia (SFRJ), der Tito var sjefen sammen med det sosialistiske symbolet "den røde stjernen", men det hjalp ikke muslimene akkurat når ekstreme serbere (Cetniks) og slike som Manshaus-tilhengere her i tråden anser muslimer for å være "farlige" og bør dermed "utryddes". 

Det betyr at vi i Europa så langt har en gjeng hvite menn som massakrerer minoriteter, jøder, og muslimer, enten det gjelder 1940-tallet eller 1990-tallet. Og den høyreradikale gjengen ønsker å gjøre det igjen. 

Vi på venstresiden vet hvem som er farlig og hvem som har makt og det er ikke "muslimer". Det er fortsatt hvite menn med penger, som er noen syke jævler der de liker enten Apartheid, eller Mussolini eller Adolf Hitler eller brutal kapitalisme og grådighet til beinet (uten prinsipper) sukret med den ekstremt konservative og syke tolkningen av Bibelen (Handmaid's Tale) stilen. 

Anonymkode: fb7f3...c4e

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært aktiv i politikk langt ute på venstresiden i mange, mange år - har aldri noensinne møtt noen som støtter ekstrem islam. Ikke konservativ islam heller, for den saks skyld.

Grunnen til at vi "tolererer islam" er at det er trosfrihet her i landet, heldigvis.

Anonymkode: b6b47...4ed

Venstre hadde jo sin kamp mot kirken for over 60 år siden, feminister på venstresiden kjempet for å få inn kvinnelige og homofile prester i kirken. De stod på barrikadene for å bekjempe mannsdominansen og negativ sosial kontroll av kvinner innad i religiøse miljøer.

Men islam, moskeer og muslimske miljøer er noe de har total berøringsangst ovenfor. Her snakker vi om religiøse miljøer som er mye verre en det kirken noen gang har vært når det gjelder negativ sosial kontroll og undertrykkelse av kvinner og homofile.

Det islam står for og praktiserer er stikk i strid med alle verdiene til venstresiden, men likevel så er det helt tyst. Faktisk så er det så ille at når noen våger å snakke problemene med islam, gjøre noe med problemene så er det alltid noen på venstresiden som kommer med rasismebeskyldninger eller så prøver de å stoppe slike prosjekter.

Anonymkode: ea70a...413

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi på venstresiden vet hvem som er farlig og hvem som har makt og det er ikke "muslimer". Det er fortsatt hvite menn med penger

Kan man gjøre begge deler? Kan du si hva du tenker om bruden til profeten?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skulle vi ikke tolerert Islam? Jeg tolererer den religionen likt som jeg tolererer alle de andre, inkludert kristendommen.

Mange muslimer har ingenting imot homofile. Mange er åpent homofile selv.

De muslimer, og ikke-muslimer, som har noe imot homofili, DE liker jeg ikke.

Så dette har med individets innstilling å gjøre. Jeg dømmer de på dét nivået, og ikke på gruppenivå basert på religiøs tilhørighet.

Anonymkode: 1cb48...735

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan man gjøre begge deler? Kan du si hva du tenker om bruden til profeten?

Du får gjøre hva du vil. Jeg har ingen behov for å snakke dritt om verken Jesus eller Allah selv om jeg ikke tror på noen av dem. Nettopp fordi verden er så syk som den er, og det blir helt feil å si at det er slik "Gud vil at verden skal være", for da er i så fall "Gud" den største sadisten som finnes. 

Hvis Jesus i det hele tatt har eksistert, så var han i utgangspunktet en sosialist lenge før Karl Marx. Men så har de religiøse forvridd alt til (for å bruke et religiøst) uttrykk, til "helvete" og kjører den ekstreme, høyreradikale linja. Tviler på at Jesus om han hadde levd i dag hadde sagt seg enig i dagens ekstreme grådighet, urettferdighet, lidelser, ekstreme klasseforskjeller, rasisme og mye mer. 

Når det gjelder bruden på profeten, så er den like relevant for meg som alle "krigsgudene" til Hindutva ekstremistene i India, under dagens leder Modi (det er faktisk en sjuk jævel som også har massakrert muslimer i hopetall), men det er fullstendig irrelevant for meg hva Hindu-Shiva gjør eller hva bruden til det man kaller for Allah er. Det eneste jeg registrerer er hvordan verden er i dag og det er noe ekstremt galt i en verden dominert av sadistisk og brutal terror-kapitalisme der du har blant annet verdens rikeste menn som driver med Nazi-Adolf hilsen og der Apartheid-gutten Elon Musk ellers er veldig opptatt av hvor mange - eller hvor få - hvite barn hvite kvinner får. Det er en fullstendig sjuk verden vi lever i. 

Det er altså ikke Latin-Amerika, Afrika eller muslimene som raserer verden ei heller er det Afrika, Latin-Amerika eller muslimer som starter den ene verdenskrigen etter den andre. Det samme gjelder den kalde krigen.  Det er heller ikke Afrika, Latin-Amerika eller muslimene som lager konsentrasjonsleire midt i Europa på 1940-tallet og på 1990-tallet. Det var det altså Tyskland og Serbia som gjorde. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi på venstresiden vet hvem som er farlig og hvem som har makt og det er ikke "muslimer". Det er fortsatt hvite menn med penger, som er noen syke jævler 

Akkurat…

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akkurat…

USA er en større trussel mot vårt samfunn og vår kultur enn islam.

Anonymkode: d8d52...6f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

opptatt av hvor mange - eller hvor få - hvite barn hvite kvinner får.

Vestlige kvinner og menn oppfostrer for få barn, dette handler ikke om etnisitet, men kultur. Adopsjon virker også, hvis barnet skal oppføre seg Norsk så bør det komme til Norge så fort som mulig, og tilbringe tid rundt Norske personer.

Norsk kultur er bedre, du er sansynligvis en skaphomofob hvis du er uenig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 21.23):

Jeg ligger veldig langt til venstre, homofile's rettigheter er spesielt viktig for meg, hvorfor tolererer vi islam? Er det noen partier på venstresiden som ikke tolererer islam?

Hva er det med disse trådene? Høyreekstremisme er høyreekstremisme samme hva slags livssyn de som forfekter slike ideer har. Men at du likestiller høyreekstremisme og homofiles rettigheter i Islam er å blande kortene. 
Høyreekstremisme refererer til et politisk ståsted og ideologier knyttet opp til det.
Islam og mange andre religioners forhold til homofili er komplisert, slik er er det alltid når tankesettet er grunnet i ideer flere hundre eller flere tusen år gamle, det er ikke et unikt Islamsk problem og jeg tror ikke du finner noen på Venstresiden som synes at det er greit. Du må slutte å blande snørr og barter.

AnonymBruker
Skrevet

En usann overskrift. «Hvordan kan man ha en debatt basert på så stor grad av uvitenhet?» Burde vært spm to i overskriften, etter «jeg kan ingenting».

Anonymkode: 72a0d...416

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

En usann overskrift. «Hvordan kan man ha en debatt basert på så stor grad av uvitenhet?» Burde vært spm to i overskriften, etter «jeg kan ingenting».

Anonymkode: 72a0d...416

TS her, flott argument, da var jeg overbevist!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

USA er en større trussel mot vårt samfunn og vår kultur enn islam.

Anonymkode: d8d52...6f6

Alt kan være en trussel. Trusselen som USA utgjør mot Norsk kultur og samfunn er av en helt annen art enn hva islam er.

Den umiddelbare trusselen som islam utgjør et at ekstreme krefter bruker terror, mens mer moderate krefter opptrer som ikke-voldelige mørkemenn for å få religiøse regler inn i lovverk og uskrevne regler litt på samme måte som når bibelen styrte Norge.

Hvor mange lærere tør å vise karikaturer av Muhammed i undervisningen etter det som skjedde med den Franske læreren? Hvor mange forleggere tør å publisere en satirisk bok om Islam etter det som skjedde med William Nygaard? Kapitulasjonen for voldelige menn med lite å tape kommer snikende og pakkes inn i rasjonalisering som skal gjøre det enklere å leve med oss selv.

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
K.B. skrev (3 timer siden):

Islam og mange andre religioners forhold til homofili er komplisert, slik er er det alltid når tankesettet er grunnet i ideer flere hundre eller flere tusen år gamle, det er ikke et unikt Islamsk problem og jeg tror ikke du finner noen på Venstresiden som synes at det er greit. Du må slutte å blande snørr og barter.

Jeg tror at det er rimelig å si at en stor andel av venstresiden villig vekk kritiserer USAs mange svin på skogen og den Norske kirke, men er langt mer forsiktig med å kritisere islam.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 21.23):

Selv om religion og kultur ofte kan henge tett sammen med politikk, mener jeg vi skal unngå å blande det sammen. Religion er "flytende" og meninger og standpunkter kan være veldig ulike også blant medlemmer av samme religion. Religion og politiske meninger er individuellt fra person til person, og det er ikke noe i veien for at en muslim kan godta homofili, eller at en ateist kan være motstander av pride.

Av den grunn kan vi ikke henge oss opp i hva de ulike religionene og trossamfunnene står for, men vi må fokusere på hva hvert enkelt menneske mener uavhengig av eventuell religiøs tilhørighet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...