Gå til innhold

Retten til abort er et utrolig stort privilegium

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Menn som er redd for å bli far, kan jo sterilisere seg.

Anonymkode: d102a...a97

dette er som å si at kvinner ikke trenger abortrettigheter, fordi kvinner som ikke vil bli mor kan jo sterilisere seg.

Anonymkode: 37a5b...4e5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis hun var 22 når hun fant ut, ville du fortsatt snakker om de positive konsekvensene?

Hæ? Nå forstår jeg virkelig ikke hva du vil frem til, hvorfor er det relevant når hun fant det ut? Det var selfølgemig trist at hun ikke kunne få egne barn, og så var det helt greit å anerkjene at hun samtidig slap unda en del negative ting.

Men jeg forstår ikke hvorfor dette er rellevant for samtalen egentlig? Er problemet dit at du ikke kan få biologiske barn? Jeg synes det er ganske spesielt å samenligne det å ikke kunne få biologiske barn, med det å kunne få barn på den vanlige måtten men slipe noe smerte eller helse risiko i prosesen.... 

Poenge mitt var uanset at grese altid kan se grønere ut på andre siden, men vi er uanset byget som vi er byget. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

dette er som å si at kvinner ikke trenger abortrettigheter, fordi kvinner som ikke vil bli mor kan jo sterilisere seg.

Nei, det er mye mer komplisert for kvinner å sterilisere seg og det er mer permanent. Så det er ikke det samme å be en kvinne og en man sterilisere seg, den enne vil få støre konsekvenser og mer risiko en den andre. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er å påpeke at menn har 2 muligheter til å beskytte seg mot graviditet. Menns sterilisering er reversibel. 

Det er alltid mystiske for meg hvorfor ikke flere menn steriliserer seg, og heller gjør om på det når de er klare for barn. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk og pris har vi mulighet for abort. Hadde vi ikke hatt det, så hadde ikke jeg vært i live. Ble gravid på p-pillen da jeg var 19 år, fortalte det til kjæresten min som jeg hadde vært sammen med i 1 år. Og fram til den dagen hadde han bare behandlet meg bra. Men da fikk jeg juling, og beskjed om å ta abort ellers skulle han drepe meg. Og han sitter i dag i fengsel for drap på samboeren sin. Jeg tok abort og gikk fra han. 

Anonymkode: 2e9f3...4e3

• Hjerte 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei, det er å påpeke at menn har 2 muligheter til å beskytte seg mot graviditet. Menns sterilisering er reversibel. 

Det er alltid mystiske for meg hvorfor ikke flere menn steriliserer seg, og heller gjør om på det når de er klare for barn. 

Jeg blir veldig opprørt av at du sprer feilinformasjon som dette. Det er ikke alltid mulig å reversere det.

Tenk om en mann velger å sterilisere seg fordi han tror på det du sier?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, takk og pris har vi mulighet for abort. Hadde vi ikke hatt det, så hadde ikke jeg vært i live. Ble gravid på p-pillen da jeg var 19 år, fortalte det til kjæresten min som jeg hadde vært sammen med i 1 år. Og fram til den dagen hadde han bare behandlet meg bra. Men da fikk jeg juling, og beskjed om å ta abort ellers skulle han drepe meg. Og han sitter i dag i fengsel for drap på samboeren sin. Jeg tok abort og gikk fra han. 

Anonymkode: 2e9f3...4e3

Jeg er veldig glad for at du slapp å være bundet til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er mystisk for deg fordi du ikke har peiling på hva du snakker om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abra skrev (1 time siden):

Jeg kastrerte meg selv på volvat👍

Norske leger kastrerer vel ikke menn, de steriliserer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (38 minutter siden):

Ja visst er retten til fri abort et stort privilegium for kvinner.  Men jeg ser absolutt at menns mening ikke betyr noe.  Er damen gravid bestemmer hun om han skal bli far eller ikke. 

Hvis jeg var mann ville jeg syntes det var urettferdig.  Men jeg vet også at det er som å banne i kjerka - spesielt her på KG :)

Klart det er urettferdig for mannen, men alternativet med å tvinge kvinnen til å føde et barn hun ikke vil ha, med risikoen det innebærer, ville være enda mer urettferdig. Derfor har vi landet på det beste av to onder. Dette er ikke så komplisert som mange vil ha det til, og meningen din er ikke så kontroversiell som du later til å tro. 

Anonymkode: 143a4...29f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pop up bruker skrev (4 minutter siden):

Norske leger kastrerer vel ikke menn, de steriliserer? 

Ja men det er ikke et like gøy ord. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abra skrev (4 minutter siden):

Ja men det er ikke et like gøy ord. 

Kan være enig med deg i det. 

Eidt: kvinner kastreres faktisk i visse tilfeller. Da fjernes livmor og eggledere, og da er det ikke bare sterilisering, men kastrering. 

Endret av pop up bruker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg håpet da virkelig at en som steriliserer seg, snakker med legen før han legger seg under kniven. 

Men som sagt, det er veldig rart for meg at menns holdning til prevensjon er at det er kun kvinnens ansvar (unntatt KANSKJE kondom på et one night stand), og at de ikke selv har et aktivt forhold til sine muligheter for å hindre barn, inkludert sterilisering.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sinsiew skrev (17 minutter siden):

Det er mystisk for deg fordi du ikke har peiling på hva du snakker om...

Hvis du har god peiling på menns muligheter på dette området, kan du gjerne dele med tråden. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg blir veldig opprørt av at du sprer feilinformasjon som dette. Det er ikke alltid mulig å reversere det.

Feil informasjon som at det er det samme for en kvinne å sterilisere seg, som for en man mener du? 

Det er reversibelt for mange menn, og skulle du være en av de som ikke gror tilbake er det fremdeles et relativt enkelt ingrep å hente ut sperm. Så selv om du skule være en av de "uheldige" så vill ikke steriliseringen stoppe deg fra å få biologiske barn om du ønsker det.

Men om en person foretar medesinske ingrep basert på informasjon gitt av anonyme folk på KG (og ikke helsepersonel), så er det kansje likke greit at hen ikke får barn! 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig fjasete å påstå at menn bare kan sterilisere seg over en lav sko, fordi vasektomi er "reversibelt". Hva er suksessraten, 50 prosent eller noe? Og det er vel hvis man gjør det relativt kjapt. 

Når det er sagt burde absolutt veldig mange menn gått og sterilisert seg. Men det er ikke fordi det kan reverseres.

Anonymkode: 59f99...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er veldig fjasete å påstå at menn bare kan sterilisere seg over en lav sko, fordi vasektomi er "reversibelt". Hva er suksessraten, 50 prosent eller noe? Og det er vel hvis man gjør det relativt kjapt. 

Når det er sagt burde absolutt veldig mange menn gått og sterilisert seg. Men det er ikke fordi det kan reverseres.

Anonymkode: 59f99...350

Nå har vel ingen skrevet at menn skal sterilisere seg over en lav sko, det er heller påstanden om at det er det samme å sterilisere seg for kvinner som for menn jeg reagerte på...

For det er mer komplisert og mye støre risiko involvert for kvinner, så forskjelend handler altså ikke bare om reverserbart eller ikke. Men jeg synes jo det at menn fremdeles kan få biologiske barn selv om det ikke skulle gro tilbake er en vesentlig forskjel det også. Om em kvinne steriliserer seg mister hun vel alle sjanser for å biologiske barn uten å bruke en surogat. Om en mann steriliserer seg kan han fremdeles få biologiske barn, men da med hjelp av et enkelt ingrep for å hente ut sperm (eller ved å reversere). 

Og igjen jeg sier ikke at "alle" menn må sterilisere seg. Jeg påppeker bare fakta om at det er støre risiko og konsekvenser ved sterilisering av kvinner en av menn, som jeg mener må være relevant i en tråd som handler om "fordeler" med å ha kvinne eller manne krop. 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men som sagt, det er veldig rart for meg at menns holdning til prevensjon er at det er kun kvinnens ansvar (unntatt KANSKJE kondom på et one night stand)

Kvinner velger menn, dere må lære å si nei til patetiske menn som dette. Jeg kunne aldri respektert en kvinne som ikke krever kondom på one night stand, fysj så ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kvinner velger menn, dere må lære å si nei til patetiske menn som dette. Jeg kunne aldri respektert en kvinne som ikke krever kondom på one night stand, fysj så ekkelt.

Så kvinner må ta allt ansvar allene mener du?  Er du sikker på at du egentlig ønsker deg "privilegiet" med å kunne besteme mer, når du uanset legger ansvare for det du kan besteme i dag over på det motsate kjøn? En abort er veldig mye mer belastende en kondomer og støre avgjørelse en kondom.... 

Endret av Pippi Lotta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo umulig å få til en fornuftig samtale, når du bare kliper ut en liten del av det jeg skriver eller ikke gider å svare i det helle tatt. Hvorfor starte en tråd, om du ikke er intresert i å diskutere tema?

Men jeg spør alikeveld, hvorfor er det slemt å mene at foreldre bør være opppegåemde nok til å snake med legen som utfører et ingrep før de sier ja til det? Synes du ikke det er greit om de som skal ta seg av barn, er i stand til å ta vare på seg selv i det minste? 

Fjernet sitat av slettet innhold  Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...