Gå til innhold

Kan jeg kreve å få flere pauser og bytte arbeidsoppgaver en periode?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
Skriver dette på nytt da den andre sikkert blir slettet på grunn av mangelfull overskrift. 

Jeg jobber i en døgnbemannet bolig for utviklingshemmede med forskjellige utfordringer. Jeg har jobbet spesielt mye med en beboer og syntes det var og er veldig spennende. 
Det er til tider mye lyd i form av høye utbrudd og andre utfordringer som nå har begynt å tære på meg og andre kollegaer. 

I det siste har jeg kjent meg sint når dette kommer og har mest lyst til å skrike tilbake. Jeg føler meg sliten og orker ikke lenger ta tak i ting som før. Jeg har spurt leder om å kunne få jobbe litt mindre hos denne beboeren en periode, men det har ikke blitt hørt. Jeg har også jobbet for at alle som jobber hos beboer bør få mer avlastning, spesielt de som jobber 12 timers vakter utrykker at de ikke vil jobbe hos denne beboeren da man ikke alltid får tilstrekkelig med pauser. Man må alltid være sammen med beboer på grunn av forskjellig atferd og utfordringer og er avhengig av å få avlastning til å gå på toalettet blant annet. Jeg har laget rutiner for dette og kommet med forslag til hvordan løse det, men blir ikke hørt. 

Må poengtere at man FÅR pauser som er i henhold til lovverk  i løpet av vakta, men at det er så mye greier med denne beboeren at flere utrykker at de ikke ønsker å jobbe der lenger. 

Kan man gjøre noe? 

Anonymkode: 7b481...fd1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hei! 
Skriver dette på nytt da den andre sikkert blir slettet på grunn av mangelfull overskrift. 

Jeg jobber i en døgnbemannet bolig for utviklingshemmede med forskjellige utfordringer. Jeg har jobbet spesielt mye med en beboer og syntes det var og er veldig spennende. 
Det er til tider mye lyd i form av høye utbrudd og andre utfordringer som nå har begynt å tære på meg og andre kollegaer. 

I det siste har jeg kjent meg sint når dette kommer og har mest lyst til å skrike tilbake. Jeg føler meg sliten og orker ikke lenger ta tak i ting som før. Jeg har spurt leder om å kunne få jobbe litt mindre hos denne beboeren en periode, men det har ikke blitt hørt. Jeg har også jobbet for at alle som jobber hos beboer bør få mer avlastning, spesielt de som jobber 12 timers vakter utrykker at de ikke vil jobbe hos denne beboeren da man ikke alltid får tilstrekkelig med pauser. Man må alltid være sammen med beboer på grunn av forskjellig atferd og utfordringer og er avhengig av å få avlastning til å gå på toalettet blant annet. Jeg har laget rutiner for dette og kommet med forslag til hvordan løse det, men blir ikke hørt. 

Må poengtere at man FÅR pauser som er i henhold til lovverk  i løpet av vakta, men at det er så mye greier med denne beboeren at flere utrykker at de ikke ønsker å jobbe der lenger. 

Kan man gjøre noe? 

Hva er det med enkelte personer? Kreve ditt og kreve datt? Ja, jeg reagerer på denne krav mentaliteten. 
Man sier klart og tydelig i fra, prøver å forhandle frem løsninger, man går ikke og krever. 
Noen må dessverre jobbe med disse brukerne, 24/7, akkurat nå har du fått den jobben. Når jobben blir for tøff slik som nå, så må en fornuftig leder få klar beskjed, for å forstå beskjeden. 
Man må snakke sammen og sammen finne løsninger slik at bruker får hjelp og ansatte ikke blir utbrent eller slutter. En klok leder forstår dette, en uklok leder forstår det ikke. Hvilken leder du har, vet vi ikke. Men vi vet at du vil kreve og det er verdens mest ukloke fremgangsmåte. 

Anonymkode: fc779...5e8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Beklager for at jeg i det hele tatt spurte. 

• Hjerte 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva er det med enkelte personer? Kreve ditt og kreve datt? Ja, jeg reagerer på denne krav mentaliteten. 
Man sier klart og tydelig i fra, prøver å forhandle frem løsninger, man går ikke og krever. 
Noen må dessverre jobbe med disse brukerne, 24/7, akkurat nå har du fått den jobben. Når jobben blir for tøff slik som nå, så må en fornuftig leder få klar beskjed, for å forstå beskjeden. 
Man må snakke sammen og sammen finne løsninger slik at bruker får hjelp og ansatte ikke blir utbrent eller slutter. En klok leder forstår dette, en uklok leder forstår det ikke. Hvilken leder du har, vet vi ikke. Men vi vet at du vil kreve og det er verdens mest ukloke fremgangsmåte. 

Ts har åpenbart en arbeidssituasjon som ikke funker.

Hvis andre også er i ferd med å bli utslitt så bør arbeidsgiver/leder ta tak. Alternativet er at folk slutter eller blir utslitt/sykemeldt, og det taper alle på.

Hvorvidt ts krever endring eller ber om endring spiller vel ingen rolle? Ts ber om hjelp!

Ts - hvis du ikke har forståelse så bør du be om hjelp av verneombud eller tillitsvalgt. Fint at du prøver å få til endringer før du blir utslitt!

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis du leste innlegget mitt har leder fått beskjed.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Verneombud er veien å gå hvis dere arbeidstakere ikke synes dere blir hørt av leder. 

Anonymkode: ab6ea...173

Delryddet,fjernet sitering av slettet innlegg.

Chantielle mod.

Endret av Chantielle
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Verneombud er veien å gå hvis dere arbeidstakere ikke synes dere blir hørt av leder. 

Anonymkode: ab6ea...173

Verneombud i boligen er for tiden sykmeldt. 
men kan ta det med fagforbund? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Enden på visa er jo at INGEN orker denne boboeren.  Hva skjer da? 

Er det ikke bedre å tilrettelegge og beholde de fast ansatte?

Anonymkode: e3e31...f3a

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er fare for at du på sikt kan bli sykmeldt pga disse arbeidsoppgavene kan du kanskje høre med kegen om avventende sykmelsing og dialog med arbeidsgiver om "tilrettelegging på arbeidsplassen"? Er det ia-bedrift?

Anonymkode: 27949...2d0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det er fare for at du på sikt kan bli sykmeldt pga disse arbeidsoppgavene kan du kanskje høre med kegen om avventende sykmelsing og dialog med arbeidsgiver om "tilrettelegging på arbeidsplassen"? Er det ia-bedrift?

Anonymkode: 27949...2d0

Har ikke tenkt på sykmelding som en mulighet, men jeg har kjent på at jeg har mest lyst til å si at jeg er syk flere vakter når jeg er satt opp på denne beboeren. Har heller tenkt på å bytte jobb. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er en ia-bedrift. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Verneombud i boligen er for tiden sykmeldt. 
men kan ta det med fagforbund? 

Hvis du jobber i kommune kan du henvende deg til hovedverneombud, evt få hjelp av fagforbund.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber også i en omsorgsbolig og vi har en  veldig utfordrende beboer som INGEN vil jobbe med. Ansatte rullerer og vi jobber Max 2 ganger i uke der. Hvis noen hadde krevd å ikke jobbe der, da det hadde gått over de andre ansatte fordi noen må jobbe. Jeg skjønner godt hvorfor du kan bli veldig upopulær på jobben din.

Anonymkode: 2e6e3...fc2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg jobber også i en omsorgsbolig og vi har en  veldig utfordrende beboer som INGEN vil jobbe med. Ansatte rullerer og vi jobber Max 2 ganger i uke der. Hvis noen hadde krevd å ikke jobbe der, da det hadde gått over de andre ansatte fordi noen må jobbe. Jeg skjønner godt hvorfor du kan bli veldig upopulær på jobben din.

Hun har ikke bedt om å ikke jobbe der, men å finne en løsning med pauser, som fungerer for alle. Når flere ansatte holder på å bli sykemeldt eller slutte i jobben pga. en beboer så må noe gjøres. Burde bemanningen økes rundt denne beboeren? Ikke jobbe langvakter hos beboeren, kunne jo byttet halveis i vakta for å få avveksling? 

Anonymkode: e92b3...775

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det ikke det jeg spør etter da? Om jeg bare kan gi opp og heller bytte jobb. 

Det er ikke noe poeng i å ta denne kampen. Det er haugevis av omsorgsboliger; bytt jobb. 

Anonymkode: c52ca...bee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Har du lest innlegget mitt? Jeg har ikke bedt om å ikke jobbe der, jeg har bedt om å få pauser og ikke jobbe nesten 100% der, fordi ingen andre heller ønsker å jobbe der, men få rullere mer på andre beboere. Nå føler jeg meg så brukt opp at jeg helst kunne trengt en pause fra å være der i det hele tatt en periode, men jeg vet at da står leder med et stort problem. 

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt,samt svar til dette.

Chantielle mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...