NakenPanda Skrevet tirsdag kl 10:27 #41 Del Skrevet tirsdag kl 10:27 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): En presisering. jeg betaler alltid billett, og har ingen planer om å reise billig. Spørsmålet er jo om de fysisk sett kan holde meg eller andre igjen hvis billetten ikke er gyldig eller om det ikke er strøm på mobilen. For er det vektere, så har de vel ikke lov til det? Eller kan de holde igjen og vente på politiet, slik jeg observerte på bussen hvor en ung jente ikke hadde billett og heller ikke ville betale boten. Da gikk de ut av bussen sammen med jenta. TS Anonymkode: c501f...7be Så lenge du ikke vil identifisere deg kan de holde deg tilbake, uansett grunn til at du ikke har billett. Det øyeblikket du identifiserer deg får du gå (med bot, som du kan klage på) Jeg hadde null strøm på telefonen en gang, men nektet da ikke å identifisere meg, og fikk gå med bot, som jeg da klagde på pga at jeg hadde 30 dagers billett. Boten ble fjernet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:32 #42 Del Skrevet tirsdag kl 10:32 NakenPanda skrev (1 minutt siden): Trodde vi hadde avklart allerede at iht jernbaneloven kan folk uten gyldig billett holdes tilbake. Les bedre Jernbaneloven gjelder ikke på bussen, se § 1. Det står heller ikke noe i § 7a hva som ligger av skjønnsrom i tilbakeholdsretten. Det er tross alt politiet som har et voldsmonopol i Norge. Dagens gebyr hos Ruter for ikke å ha gyldig billett i dag er 1200 kr om du gjør opp på stedet, eller 1470 kr på faktura. Dette er ikke sanksjon som tilsier at det er nødvendig, forsvarlig eller forholdsmessig å bruke noe særlig fysisk makt. Jeg nevner disse tre prinsippene, fordi de er sentrale i politiets maktutøvelse, og er derfor relevante i drøftingen av temaet. Så må gjerne greie ut om hvor langt mulighetene til en kontrollør strekker seg for å bruke fysisk makt for å tilbakeholde en passasjer som ikke kan fremvise gyldig billett på en buss i Oslo. Anonymkode: 4c07d...f2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet tirsdag kl 10:37 #43 Del Skrevet tirsdag kl 10:37 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jernbaneloven gjelder ikke på bussen, se § 1. Det står heller ikke noe i § 7a hva som ligger av skjønnsrom i tilbakeholdsretten. Det er tross alt politiet som har et voldsmonopol i Norge. Dagens gebyr hos Ruter for ikke å ha gyldig billett i dag er 1200 kr om du gjør opp på stedet, eller 1470 kr på faktura. Dette er ikke sanksjon som tilsier at det er nødvendig, forsvarlig eller forholdsmessig å bruke noe særlig fysisk makt. Jeg nevner disse tre prinsippene, fordi de er sentrale i politiets maktutøvelse, og er derfor relevante i drøftingen av temaet. Så må gjerne greie ut om hvor langt mulighetene til en kontrollør strekker seg for å bruke fysisk makt for å tilbakeholde en passasjer som ikke kan fremvise gyldig billett på en buss i Oslo. Anonymkode: 4c07d...f2b Nå må du slutta å lage unntak for din egen del. Ruter deler billett med VY i hele Oslo og jobber selvfølgelig under samme rammebetingelsene. Fra ruters egne sider. 6.3 Detainment of passengers without a valid ticket Ruter's inspectors can detain a passenger when: a) travelling without a valid ticket, and either b) failure to pay the penalty surcharge on site, or c) failure to provide his/her correct name, address and birth date. The police will be contacted. The passenger can be detained until he/she provides a correct name, address and birth date, and for as long as the information is being controlled. Persons younger than 15 years of age will not be detained. A person may not be detained if the circumstances of detention are deemed to constitute a disproportionate measure. Legal basis for detention is found in Section 7a of the Norwegian Railway Act and Section 33 of the Professional Transport Act. Passengers who are unable to present proof of a valid ticket must leave Ruter's area of transport services. Endret tirsdag kl 10:38 av NakenPanda 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slarti Skrevet tirsdag kl 10:39 #44 Del Skrevet tirsdag kl 10:39 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jernbaneloven gjelder ikke på bussen, se § 1. Men i det oprinnelige inlegget om dette var også Lov om Ykespransport nevnt Lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy (yrkestransportlova) - Kap. 6. Sams føresegner - Lovdata Det står det Sitat Retten til å halde reisande tilbake etter andre ledd gjeld berre når retten er godkjend av departementet som del av selskapet sine transportvedtekter. Og alle offentlige selskaper har vedtekter som sier at man kan holde igjen reisende. Dette med tanke på at alle selskapene i norge bruker samme mal utstett av departementet. Så så lenge kontrolløren er ansatt av firmaet som opererer kan dem holde igjen på samme viset på på bane. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:42 #45 Del Skrevet tirsdag kl 10:42 Slarti skrev (2 minutter siden): Men i det oprinnelige inlegget om dette var også Lov om Ykespransport nevnt Lov om yrkestransport med motorvogn og fartøy (yrkestransportlova) - Kap. 6. Sams føresegner - Lovdata Det står det Og alle offentlige selskaper har vedtekter som sier at man kan holde igjen reisende. Dette med tanke på at alle selskapene i norge bruker samme mal utstett av departementet. Så så lenge kontrolløren er ansatt av firmaet som opererer kan dem holde igjen på samme viset på på bane. OK, jeg aksepterer denne delen av det. Likevel stilte jeg et langt viktigere spørsmål, som ikke noen av dere evner å besvare: AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jernbaneloven gjelder ikke på bussen, se § 1. Det står heller ikke noe i § 7a hva som ligger av skjønnsrom i tilbakeholdsretten. Det er tross alt politiet som har et voldsmonopol i Norge. Dagens gebyr hos Ruter for ikke å ha gyldig billett i dag er 1200 kr om du gjør opp på stedet, eller 1470 kr på faktura. Dette er ikke sanksjon som tilsier at det er nødvendig, forsvarlig eller forholdsmessig å bruke noe særlig fysisk makt. Jeg nevner disse tre prinsippene, fordi de er sentrale i politiets maktutøvelse, og er derfor relevante i drøftingen av temaet. Så må gjerne greie ut om hvor langt mulighetene til en kontrollør strekker seg for å bruke fysisk makt for å tilbakeholde en passasjer som ikke kan fremvise gyldig billett på en buss i Oslo. Anonymkode: 4c07d...f2b Anonymkode: 4c07d...f2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:44 #46 Del Skrevet tirsdag kl 10:44 NakenPanda skrev (5 minutter siden): Nå må du slutta å lage unntak for din egen del. Ruter deler billett med VY i hele Oslo og jobber selvfølgelig under samme rammebetingelsene. Vel, svar på resten av innlegget mitt da: AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jernbaneloven gjelder ikke på bussen, se § 1. Det står heller ikke noe i § 7a hva som ligger av skjønnsrom i tilbakeholdsretten. Det er tross alt politiet som har et voldsmonopol i Norge. Dagens gebyr hos Ruter for ikke å ha gyldig billett i dag er 1200 kr om du gjør opp på stedet, eller 1470 kr på faktura. Dette er ikke sanksjon som tilsier at det er nødvendig, forsvarlig eller forholdsmessig å bruke noe særlig fysisk makt. Jeg nevner disse tre prinsippene, fordi de er sentrale i politiets maktutøvelse, og er derfor relevante i drøftingen av temaet. Så må gjerne greie ut om hvor langt mulighetene til en kontrollør strekker seg for å bruke fysisk makt for å tilbakeholde en passasjer som ikke kan fremvise gyldig billett på en buss i Oslo. Anonymkode: 4c07d...f2b Anonymkode: 4c07d...f2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slarti Skrevet tirsdag kl 10:45 #47 Del Skrevet tirsdag kl 10:45 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): OK, jeg aksepterer denne delen av det. Likevel stilte jeg et langt viktigere spørsmål, som ikke noen av dere evner å besvare: Anonymkode: 4c07d...f2b Vel. Dette må retten bestemme. Så vidt meg bekjent er det ingen saker som har havnet i høyesterett ennå. Så her er det opp til hver enkelt å vurdere fram til Høyesterett har avsatt dom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet tirsdag kl 10:46 #48 Del Skrevet tirsdag kl 10:46 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og på hvilken måte RENT PRAKTISK kan de holde folk igjen? Har de for eksempel lov til å utøve vold, holde hardt i armen, dytte, presse osv? Anonymkode: cbeef...5d5 De har ikke rett til å holde igjen med makt, nei. Men de fleste respekterer vel at de blir bedt om å vente til politiet kommer (eller de vet ikke at de ikke kan holdes igjen med makt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet tirsdag kl 10:48 #49 Del Skrevet tirsdag kl 10:48 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er den reisendes ansvar å ha riktig billett, synes du ikke? Anonymkode: be5b4...441 Ja, det er den reisende ansvar. Men manglende billett betyr ikke nødvendigvis at vedkommende har gått inn for å snike. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet tirsdag kl 10:52 #50 Del Skrevet tirsdag kl 10:52 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vel, dette var et uheldig eksempel fra din siden, da en 15-åring er strafferettslig tilregnelig, og kontrollørene har powerbank med seg. Anonymkode: 4c07d...f2b Så om mobilen er tom for strøm kan man bruke kontrollørenes powerbank for å vise billetten sin? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet tirsdag kl 10:53 #51 Del Skrevet tirsdag kl 10:53 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er en 15 åring voksen nok til å reise alene, klarer de vel å låne en tlf, hvis ikke, har foreldrene sviktet i oppdragelsen Anonymkode: be5b4...441 Det er ikke alle som vil låne bort mobilen sin til tilfeldige ungdommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:55 #52 Del Skrevet tirsdag kl 10:55 Slarti skrev (7 minutter siden): Vel. Dette må retten bestemme. Så vidt meg bekjent er det ingen saker som har havnet i høyesterett ennå. Så her er det opp til hver enkelt å vurdere fram til Høyesterett har avsatt dom. Tenker du at dette høres ut som et trygt samfunn da? Der vektere, som har tre måneders kursing, selv skal vurdere hvor mye fysisk makt de skal kunne bruke for å holde igjen noen på bakgrunn av kr 1470? Nå snakker jeg på prinsipielt grunnlag, ikke fordi jeg har noen personlig interesse av å ikke betale billett. Jeg løser alltid billett. Thyra skrev (2 minutter siden): Så om mobilen er tom for strøm kan man bruke kontrollørenes powerbank for å vise billetten sin? Det er derfor kontrollørene har med seg powerbank, ja. Anonymkode: 4c07d...f2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 11:02 #53 Del Skrevet tirsdag kl 11:02 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): En presisering. jeg betaler alltid billett, og har ingen planer om å reise billig. Spørsmålet er jo om de fysisk sett kan holde meg eller andre igjen hvis billetten ikke er gyldig eller om det ikke er strøm på mobilen. For er det vektere, så har de vel ikke lov til det? Eller kan de holde igjen og vente på politiet, slik jeg observerte på bussen hvor en ung jente ikke hadde billett og heller ikke ville betale boten. Da gikk de ut av bussen sammen med jenta. TS Anonymkode: c501f...7be Som flere her har påpekt, så er det slik at dersom du ikke kan fremvise gyldig billett, så har du noen muligheter til å kunne komme deg videre likevel. 1. Du kan akseptere og betale boten på stedet. 2. Du kan oppgi personalia og få med deg en bot som skal betales senere. (Evt. som kan påklages, hvis du egentlig hadde gyldig billett du ikke klarte å få vist.) 3. Du kan holdes igjen inntil du gjør en av 1 eller 2, eller til politiet kommer og overtar. Ofte går billettkontrollørene av trikk/buss/bane for å ta personalia på en som ikke godtar boten på stedet. For å ikke ta diskusjonen foran alle andre på transportmiddelet, for å ikke holde tilbake transportmiddelet (og alle som hadde betalt) unødig, og også for å ta litt kontroll på situasjonen. Om du ikke kan fremvise gyldig billett, kan du heller ikke kreve å få bli med videre. Så det er helt fair at du må gå av. Anonymkode: fc33c...4cb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet tirsdag kl 16:37 #54 Del Skrevet tirsdag kl 16:37 Thyra skrev (5 timer siden): Så om mobilen er tom for strøm kan man bruke kontrollørenes powerbank for å vise billetten sin? Det går an å passe på at en har rikelig med ladning på mobilen før du går på bussen. Det er bare å slutte å gå med nesen nedi mobilen det og bruke strøm på tull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet tirsdag kl 17:22 #55 Del Skrevet tirsdag kl 17:22 En del busser har ladeuttak til mobil. Krever en har med seg kabel da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 17:31 #56 Del Skrevet tirsdag kl 17:31 Thyra skrev (6 timer siden): De har ikke rett til å holde igjen med makt, nei. Men de fleste respekterer vel at de blir bedt om å vente til politiet kommer (eller de vet ikke at de ikke kan holdes igjen med makt). jeg ble holdt igjen av to hissige damer en gang, en på hver arm. herregud. måtte vente på politiet også. prøvde virkelig å komme meg unna. Anonymkode: 620ce...590 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 20:00 #57 Del Skrevet tirsdag kl 20:00 https://www.nrk.no/rogaland/kolumbus-og-ruter-tapar-millionar-kvart-ar_-mange-utan-billett-slepp-a-betale-bot-1.17347980 Tilfeldigvis artikkel på NRK i kveld! Anonymkode: 4c07d...f2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet tirsdag kl 21:11 #58 Del Skrevet tirsdag kl 21:11 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): https://www.nrk.no/rogaland/kolumbus-og-ruter-tapar-millionar-kvart-ar_-mange-utan-billett-slepp-a-betale-bot-1.17347980 Tilfeldigvis artikkel på NRK i kveld! Anonymkode: 4c07d...f2b Sitat Det som kjem til å skje i første omgang er truleg at alle passasjerar som går på utanfor dei største byane i Rogaland må gå inn framme i bussen og vise billetten til bussjåføren. Endret tirsdag kl 21:11 av TBL12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 21:23 #59 Del Skrevet tirsdag kl 21:23 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nei, det kan de ikke. Det er kun politiet som kan holde igjen mennesker uten deres vilje, i kraft av å være ordensmyndighet. En kontrollør har ingen myndighet til å holde deg fysisk igjen. Det er lovstridig. Anonymkode: cbeef...5d5 Jeg var også av den oppfatning. Det heter voldsmonopol og dette er det kun politiet som har mot sivile i fredstid. Trodde jeg. Muligens unntatt tollere på grensen og flyplasser. Å holde tilbake, er ikke det en slags kidnapping/frihetsberøvelse? Hvis ikke, hvor langt kan de gå? Snakker vi håndjern? Hva slags fysiske håndgrep eller trusler kan de ty til? Tazer? Gønner? Legge noen i bakken med kneet på nakke så man ikke får puste? I hvert fall hvis jeg prøver å løpe unna uten å slå eller være fysisk på annen måte enn å prøve å slite meg vekk så kan ikke jeg skjønne annet enn at de må gjøre noe voldelig tilbake hvis de legger alt de kan i å stoppe meg. Skjønner ikke hvor grensene går og det virker ikke som noen vet helt. Anonymkode: 34d64...454 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 22:14 #60 Del Skrevet tirsdag kl 22:14 AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://www.nrk.no/rogaland/kolumbus-og-ruter-tapar-millionar-kvart-ar_-mange-utan-billett-slepp-a-betale-bot-1.17347980 Tilfeldigvis artikkel på NRK i kveld! Anonymkode: 4c07d...f2b Fordi det var vekter og ikke en fast ansatt i busselskapet. En vekter har ikke lov til å holde igjen en som ikke har gyldig billett, men en fast ansatt i busselskapet har lov til å holde igjen en som har gyldig billett. Sitat I 2020 kom ein dom frå Høgsterett som endra situasjonen for kontrollørane. Den slo fast at det må vera med minst ein tilsett frå busselskapet for at vektarane kan halda passasjerar tilbake mot sin vilje. Sitat Ei løysing er at minst ein tilsett frå busselskapet er med på alle kontrollar. Då kan vektarane etter lova halde igjen passasjerar fram til dei har akseptert gebyret. Anonymkode: 88497...ce7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå