AnonymBruker Skrevet 22. april #21 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Og hva gjør de da? Tar tak i deg, presser deg mot vegg og holder deg igjen? Hva hvis du kjemper imot? For det har man jo rett til når man blir skadet fysisk eller påført ubehag ved å bli holdt hardt i. Anonymkode: cbeef...5d5 De står i veien for deg og hindrer deg fra å gå ut mens de venter på politiet. De bruker ikke fysisk makt uten at snikeren har vært fysisk eller truende først. Les også artikkelen TS linket til. Sitat Avisa Oslo har gjennom Samferdselsdepartementet fått innsyn i Sporveiens retningslinjer for hvordan tilbakeholdsretten skal håndteres. Snikere hindres så langt det lar seg gjøre ved at kontrollørene stiller seg i veien for at de kan komme seg ut. Fysisk makt skal kun brukes dersom snikeren dytter eller skader ansatte for å komme seg unna. Eventuelt forårsaker materielle skader. Aldri mer maktbruk enn absolutt nødvendig. Dersom situasjonene ikke løser seg, må kontrollørene vurdere om situasjonen er så alvorlig at de kontakter politiet eller lar personen gå. Anonymkode: 88497...ce7 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #22 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er den reisendes ansvar å ha riktig billett, synes du ikke? Anonymkode: be5b4...441 Eller så kan jo alle bare kjøre bil, det er vel mye bedre? Anonymkode: 4c07d...f2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #23 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De står i veien for deg og hindrer deg fra å gå ut mens de venter på politiet. De bruker ikke fysisk makt uten at snikeren har vært fysisk eller truende først. Les også artikkelen TS linket til. Anonymkode: 88497...ce7 Sitat Snikere hindres så langt det lar seg gjøre ved at kontrollørene stiller seg i veien for at de kan komme seg ut. Fysisk makt skal kun brukes dersom snikeren dytter eller skader ansatte for å komme seg unna. Eventuelt forårsaker materielle skader. Man må jo dytte unna for å komme forbi noen som har stilt seg i veien for døra. Ergo bruker de jo fysisk makt hver gang noen prøver å stikke av? Anonymkode: 4c07d...f2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #24 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er den reisendes ansvar å ha riktig billett, synes du ikke? Anonymkode: be5b4...441 Da må alle stasjoner ha alternativ for papirbillett. Apper og telefoner er upålitelige enheter. Plutselig kan det komme en oppdatering, telefonen kan "dø", appen kan "klikke" osv. Man kan ikke pålegge folk ansvar for noe de ikke kan kontrollere. Papirbillett er enkelt - du kjøper den, putter den i lomma og tar den opp av lomma når kontrolløren kommer. Dessverre er mange stasjoner ubemannede, og tilbyr kun elektroniske løsninger. Anonymkode: cbeef...5d5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #25 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man må jo dytte unna for å komme forbi noen som har stilt seg i veien for døra. Ergo bruker de jo fysisk makt hver gang noen prøver å stikke av? Anonymkode: 4c07d...f2b Nettopp. Si at det er en femten år gammel jente som har gått tom for strøm på telefonen, og som vil hjem. Jeg tviler sterkt på at en voksen mann har lov til å ta på kroppen hennes for å holde henne igjen, særlig når hun ikke har mulighet til å kontakte sine foresatte. Anonymkode: cbeef...5d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #26 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nettopp. Si at det er en femten år gammel jente som har gått tom for strøm på telefonen, og som vil hjem. Jeg tviler sterkt på at en voksen mann har lov til å ta på kroppen hennes for å holde henne igjen, særlig når hun ikke har mulighet til å kontakte sine foresatte. Anonymkode: cbeef...5d5 Vel, dette var et uheldig eksempel fra din siden, da en 15-åring er strafferettslig tilregnelig, og kontrollørene har powerbank med seg. Anonymkode: 4c07d...f2b 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 22. april #27 Del Skrevet 22. april Kan du ikke bare betale for billetten da i stedet for å lure på dette? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #28 Del Skrevet 22. april Trolig ikke, de er jo ikke politi så de har jo ingen rett til å ta tak i deg fysisk og holde deg igjen. Jeg har sneket en gang i mitt liv og jeg bare gikk da jeg ble tatt på bybanen. Det var selvfølgelig dritflaut og jeg anbefaler ingen å gjøre det. Har alltid tatt med mobil/kort siden så jeg kan betale for meg. Pleide å gå men akkurat den gangen ble det for fristende i øsregnet og jeg hadde ikke kortet med. Ingen unnskyldning selvfølgelig. Ikke snik, folkens! Anonymkode: 9e54a...691 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #29 Del Skrevet 22. april Honey Dew skrev (6 minutter siden): Kan du ikke bare betale for billetten da i stedet for å lure på dette? Det må da være lov til å lure på noe uten å nødvendigvis ha planer om å gjøre det selv? Jeg påberoper meg retten til å spørre om hva straffen for å kjøre i 250 km/t i 50-sona uten å ha planer om å kjøre så fort selv. Anonymkode: c0658...9f2 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #30 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Vel, dette var et uheldig eksempel fra din siden, da en 15-åring er strafferettslig tilregnelig, og kontrollørene har powerbank med seg. Anonymkode: 4c07d...f2b Det er ikke straffbart å sitte på buss uten billett. Anonymkode: cbeef...5d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #31 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er ikke straffbart å sitte på buss uten billett. Anonymkode: cbeef...5d5 Jo, det er det. Anonymkode: 2570e...3b3 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #32 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Eller så kan jo alle bare kjøre bil, det er vel mye bedre? Anonymkode: 4c07d...f2b Fordi folk ikke klarer å ordne seg en billett så må alle kjøre? Men typisk norsk er vel at alt er alle andre sin feil... Anonymkode: be5b4...441 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #33 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Nettopp. Si at det er en femten år gammel jente som har gått tom for strøm på telefonen, og som vil hjem. Jeg tviler sterkt på at en voksen mann har lov til å ta på kroppen hennes for å holde henne igjen, særlig når hun ikke har mulighet til å kontakte sine foresatte. Anonymkode: cbeef...5d5 Er en 15 åring voksen nok til å reise alene, klarer de vel å låne en tlf, hvis ikke, har foreldrene sviktet i oppdragelsen Anonymkode: be5b4...441 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 22. april #34 Del Skrevet 22. april (endret) Jeg har sett kontrollører legge en som sprang i bakken og holde han igjen, det er lovlig. De eneste som ikke må betale billetter er sigøynere da det er en tapt sak å få penger fra den gjengen og det vet kontrollørene Endret 22. april av NakenPanda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #35 Del Skrevet 22. april En presisering. jeg betaler alltid billett, og har ingen planer om å reise billig. Spørsmålet er jo om de fysisk sett kan holde meg eller andre igjen hvis billetten ikke er gyldig eller om det ikke er strøm på mobilen. For er det vektere, så har de vel ikke lov til det? Eller kan de holde igjen og vente på politiet, slik jeg observerte på bussen hvor en ung jente ikke hadde billett og heller ikke ville betale boten. Da gikk de ut av bussen sammen med jenta. TS Anonymkode: c501f...7be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #36 Del Skrevet 22. april NakenPanda skrev (18 minutter siden): Jeg har sett kontrollører legge en som sprang i bakken og holde han igjen, det er lovlig. De eneste som ikke må betale billetter er sigøynere da det er en tapt sak å få penger fra den gjengen og det vet kontrollørene Hva med narkomane som reiser kollektivt? Får de også kjøre gratis? Anonymkode: c501f...7be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april #37 Del Skrevet 22. april NakenPanda skrev (32 minutter siden): Jeg har sett kontrollører legge en som sprang i bakken og holde han igjen, det er lovlig. De eneste som ikke må betale billetter er sigøynere da det er en tapt sak å få penger fra den gjengen og det vet kontrollørene Dette er jo ikke et argument for at det er lovlig? Anonymkode: 4c07d...f2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 22. april #38 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hva med narkomane som reiser kollektivt? Får de også kjøre gratis? Anonymkode: c501f...7be Det er et godt spørsmål, jeg tror ikke de slipper, men så er jo sigøynerne mer på ruter en det narkisene er (de er vel mer sykkel orienterte), har bare sett at kontrollørene på T-banen går rett forbi sigøynerne. Jeg tar ikke spesielt mye buss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NakenPanda Skrevet 22. april #39 Del Skrevet 22. april (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette er jo ikke et argument for at det er lovlig? Anonymkode: 4c07d...f2b Trodde vi hadde avklart allerede at iht jernbaneloven kan folk uten gyldig billett holdes tilbake. Les bedre Endret 22. april av NakenPanda 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slarti Skrevet 22. april #40 Del Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva med narkomane som reiser kollektivt? Får de også kjøre gratis? Anonymkode: c501f...7be Tro det eller ei, Men narkomane har som oftest billett i orden. Dem får ofte et månedskort gjennom NAV eller så er dem under overformynderi og formynder ordner slikt for dem. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå