AnonymBruker Skrevet 21. april #1 Skrevet 21. april Er man garantert at barnet får adhd diagnose eller er på spekteret, når begge foreldrene har diagnoser? Anonymkode: fa33f...ca3
AnonymBruker Skrevet 21. april #2 Skrevet 21. april Jeg er ikke ekspert men sånt går jo lett i arv. For ikke å snakke om den sosiale arven man får av å ha to foreldre med ganske alvorlige diagnoser. Anonymkode: 92cb4...754 11 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #3 Skrevet 21. april Er jo større sannsynlighet for at barnet får diagnoser, og om barnet IKKE får diagnoser så vil det jo uansett bli veldig preget av å ha foreldre med disse diagnosene. Bipolar kan jo holdes "under kontroll" uten at det har så stor innvirkning på hverdagen, men det er jo aldri en garanti. Anonymkode: 23ac6...980 4
Myml1 Skrevet 21. april #5 Skrevet 21. april Om ein forelder har adhd, får 2 av 3 av barna adhd. Sånn ca. Litt ulike statistikker om det er mor eller far. 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #6 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er man garantert at barnet får adhd diagnose eller er på spekteret, når begge foreldrene har diagnoser? Anonymkode: fa33f...ca3 Verken adhd eller bipolar lidelse er spekterlidelse. Det er større sammsynlighet for at barnet IKKE får en av de samme diagnosene, som at det gjør det. Det er 25% sjans for at barnet går adhd: https://lommelegen.dagbladet.no/psykisk-helse/artikkel/er-adhd-arvelig/77074685 Og ca 20% sjanse for bipolar lidelse: https://bipolarforeningen.no/aktuelt/spennende-funn-forskning/ Anonymkode: 0d3d0...7db 6 3
AnonymBruker Skrevet 21. april #7 Skrevet 21. april Myml1 skrev (6 minutter siden): Om ein forelder har adhd, får 2 av 3 av barna adhd. Sånn ca. Litt ulike statistikker om det er mor eller far. Det er feil Anonymkode: 0d3d0...7db 2
AnonymBruker Skrevet 21. april #8 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Verken adhd eller bipolar lidelse er spekterlidelse. Det er større sammsynlighet for at barnet IKKE får en av de samme diagnosene, som at det gjør det. Det er 25% sjans for at barnet går adhd: https://lommelegen.dagbladet.no/psykisk-helse/artikkel/er-adhd-arvelig/77074685 Og ca 20% sjanse for bipolar lidelse: https://bipolarforeningen.no/aktuelt/spennende-funn-forskning/ Anonymkode: 0d3d0...7db Veldig høy sjanse altså. Anonymkode: 92cb4...754 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #9 Skrevet 21. april Her så har vi litt forskjellige diagnoser i familien. Men jeg og far har ingen diagnoser, men ene barnet har fått ADHD, og andre autisme og tourettes. Flertallet av barna i min og fars familie, har diagnoser. Anonymkode: 2110a...e95 1
Apis Skrevet 21. april #10 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Er man garantert at barnet får adhd diagnose eller er på spekteret, når begge foreldrene har diagnoser? Anonymkode: fa33f...ca3 Snakk med legen om genetisk rådgivning 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #11 Skrevet 21. april Jeg har bipolar mor (type 1, ble diagnostisert som voksen) med ADHD (diagnostisert som barn, men det het vel noe annet den ganga). Av fem søsken, har jeg som eneste fått bipolar (type 2) og ingen har fått ADHD. Min bestemor var sannsynligvis også bipolar (ifølge mi mor, hun døde da jeg var svært liten og jeg husker henne ikke)... Mammas tre søsken var tilsynelatende friske. Barna mine har ingen diagnoser nå, og ikke tegn til noe. De er i tenårene, så kan jo vise seg senere. Med det sagt, gjør ikke lidelsen meg til et grusomt, udugelig og fælt menneske. Det finnes gode medisiner, og det finnes forebyggende tiltak (hindre hypomane episoder og depresjon). Selv har jeg levd et normalt og stabilt liv i 20 år, alltid hatt fast jobb, sammen med min mann (frisk). Min mor er fæl. Hennes bestemor var visstnok enda verre. Jeg hadde to hypomane episoder før jeg ble diagnostisert, deretter medisinert. Var i tenårene da det skjedde. Aldri opplevd det siden. Å ha bipolar lidelse er utrolig sårt og stigmatiserende. Å være bipolar gjør oss ikke til fæle folk. Anonymkode: 6355c...de8 7 10 6
aksase Skrevet 21. april #13 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Er man garantert at barnet får adhd diagnose eller er på spekteret, når begge foreldrene har diagnoser? Anonymkode: fa33f...ca3 Om en eller begge foreldrene har slike diagnoser, er det en mulighet for at det går i arv til barna, men det det er slett ikke sikkert. Barn av "syke" foreldre kan utmerket godt bli født helt friske på samme måte som barn av "friske" foreldre kan oppleve å få ulike helseproblemer og diagnoser. Ja, det er forskjell på sannsynligheten, men det finnes ingen garantier i noen av retningene. Jeg tenker vi trenger alle slags mennesker rundt oss, og det å begynne å sortere ut mennesker som enkelte kan tenke har mindre verdi, f.eks. ved at foreldre med diagnoser ikke bør/skal få barn, det er en farlig vei å gå.
AnonymBruker Skrevet 21. april #14 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Som autist er det vel vanskelig for deg å vite med sikkerhet hvordan noen andre har det. Barn av to uføre har det sjeldent helt fint. Uførhet går i arv, er man ikke i stand til å jobbe sliter man nok med å være gode foreldre også. Abra skrev (26 minutter siden): Her er vi begge ufør. Jeg autist og kona adhd. Men begge barna har det da helt fint. Eier hus, har bil, begge går på idrett. Et ganske så normalt liv. Ferier drar vi på og. Anonymkode: 92cb4...754 1
Abra Skrevet 21. april #15 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Som autist er det vel vanskelig for deg å vite med sikkerhet hvordan noen andre har det. Barn av to uføre har det sjeldent helt fint. Uførhet går i arv, er man ikke i stand til å jobbe sliter man nok med å være gode foreldre også. Anonymkode: 92cb4...754 Autister mangler ikke empati. Min arbeidsevne har ingenting å si på min evne som forelder. Jeg ble nylig ufør, og ikke pga min autismediagnose. Fordi vi begge er uføre så har vi også den friheten med at vi kunne hente når vi ville da de gikk i barnehage. De var sjeldent lengre enn 15:00. SFO kan de velge selv om de vil. Ene barnet ville, mens andre ønsket ikke. 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #16 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Som autist er det vel vanskelig for deg å vite med sikkerhet hvordan noen andre har det. Barn av to uføre har det sjeldent helt fint. Uførhet går i arv, er man ikke i stand til å jobbe sliter man nok med å være gode foreldre også. Anonymkode: 92cb4...754 1. De med har autisme har ikke mangel på empati. 2. Mange klarer seg helt fint på hjemmebane, men det er vanskelig å ha ansvar for både hjem + jobb. Er man ufør så har man mulighet til å hente seg inn når barna er i barnehagen og på skole. Er ung ufør, men har ikke barn. Jeg ville ikke ha hatt et ordentlig liv hvis jeg skulle både ha hatt ansvar hjemme og gått på jobb. Når jeg var i jobb kunne det gå 1-2 uker før jeg dusjet, og jeg bare sov og sov bortsett fra da jeg var på jobb. Det var altfor mye stimuli i løpet av en dag. Nå kan jeg hente meg inn på formiddagene hvis jeg skal på noe på kvelden. Og klare og dekke helt grunnleggende behov. Anonymkode: bd811...a0c
AnonymBruker Skrevet 22. april #17 Skrevet 22. april Jeg tenker litt på arv, og kanskje aller mest miljø når du spør om dette... Hva slags hjem blir dette for barnet å vokse opp i? Anonymkode: a978f...c77 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #18 Skrevet 22. april En ting er sjanse for at barn arver diagnosen men det er også så krevende å ha disse diagnosene både for den det gjelder og de rundt at det er svart vanskelig å oppdra et barn til å bli en sunn og frisk voksen når du har adhd eller bipolar. Barnet vil bli preget. Foreldrene vil slite med å strekke til pga diagnoser. Jeg har adhd pluss borderline og valg å ikke bli foreldre pga dette . Anonymkode: f2ab5...6d7 1 4
AnonymBruker Skrevet 22. april #19 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når jeg var i jobb kunne det gå 1-2 uker før jeg dusjet, og jeg bare sov og sov bortsett fra da jeg var på jobb. Det var altfor mye stimuli i løpet av en dag. Nå kan jeg hente meg inn på formiddagene hvis jeg skal på noe på kvelden Dette er ikke forenelig med godt foreldreskap dessverre. Anonymkode: 92cb4...754 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå