Hedda-78 Skrevet mandag kl 18:07 #1 Del Skrevet mandag kl 18:07 Hva hadde du laget hvis du skulle ha laget en hverdagsmiddag til 18 personer, på en vanlig husmorkomfyr? Pga intoleranser/preferanser kan det ikke være gryterett/lapskaus/suppe ol, det må være separate elementer slik at man kan velge bort det man ikke tåler/liker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:30 #2 Del Skrevet mandag kl 21:30 Ville vurdert en stek (eller tre avhengig av størrelse). Den gjør seg selv i ovnen, gjerne dagen før. Kokte poteter, diverse grønnsaker, saus. Enkelt å tilberede, enkelt å servere. Anonymkode: e38a3...526 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:35 #3 Del Skrevet mandag kl 21:35 Taco. Anonymkode: 77e52...12c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 21:35 #4 Del Skrevet mandag kl 21:35 Kjøttboller,potetmos,saus og grønnsaker. Kan lages av hel- og halvfabrikata, eller helt hjemmelaget, alt etter hva du gidder/har tid til. Pasta feks med to forskjellige sauser. En tomatsaus og en ostesaus med feks skinkebiter og stekt kjøttdeig ved siden av. Pølser,potetmos og grønnsaker. Suppe med forskjellige topping i skåler. Kyllingfilet eller svinefilet,ris,saus og grønnsaker. Kyllingsalat hvor alt er i små skåler,så man blander sin egen. Taco Karbonader, loff og grønnsaker, alle kan lage sine egne karbonadesmørbrød. Anonymkode: 46e82...d22 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 02:11 #5 Del Skrevet tirsdag kl 02:11 Spagetti bolognese Chili con carne med tilbehør som avokado, mais, rømme, koriander, tortillachips Lasagne med salat til Blomkålsuppe med bacon (egen skål man kan forsyne seg av) og rundstykker Lapskaus med røkeknoke, flatbrød på siden Rømmegrøt og spekemat Anonymkode: d8ffb...06b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 02:27 #6 Del Skrevet tirsdag kl 02:27 Jeg ville sjekket på forhånd hvilke allergier det er snakk om. Preferanser hadde jeg ikke brydd meg om. Anonymkode: b8448...384 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 04:06 #7 Del Skrevet tirsdag kl 04:06 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spagetti bolognese Chili con carne med tilbehør som avokado, mais, rømme, koriander, tortillachips Lasagne med salat til Blomkålsuppe med bacon (egen skål man kan forsyne seg av) og rundstykker Lapskaus med røkeknoke, flatbrød på siden Rømmegrøt og spekemat Anonymkode: d8ffb...06b Lapskaus skrev vel TS at ikke var aktuelt. Med tanke på rømmegrøt, så ville jeg aldri ha servert kun det og spekemat, for det er såpass spesiell mat, at det er veldig mange som ikke liker det. Husker at vi var invitert til noen mer fjernt bekjente en gang, skulle få middag, og møtte dermed ganske sultne. Så viste det seg at det var selskap i hagen, og det eneste som ble servert var rømmegrøt. Jeg orker ikke smaken, så jeg satt med en liten klatt på tallerkenen og forsøkte å tvinge i meg for høflighets skyld. Det var flere andre der som heller ikke likte rømmegrøt. Dro sulten hjem... Anonymkode: 66eb9...303 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 04:17 #8 Del Skrevet tirsdag kl 04:17 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Lapskaus skrev vel TS at ikke var aktuelt. Med tanke på rømmegrøt, så ville jeg aldri ha servert kun det og spekemat, for det er såpass spesiell mat, at det er veldig mange som ikke liker det. Husker at vi var invitert til noen mer fjernt bekjente en gang, skulle få middag, og møtte dermed ganske sultne. Så viste det seg at det var selskap i hagen, og det eneste som ble servert var rømmegrøt. Jeg orker ikke smaken, så jeg satt med en liten klatt på tallerkenen og forsøkte å tvinge i meg for høflighets skyld. Det var flere andre der som heller ikke likte rømmegrøt. Dro sulten hjem... Anonymkode: 66eb9...303 Dakar Anonymkode: a2e5f...3bc 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet tirsdag kl 04:28 #9 Del Skrevet tirsdag kl 04:28 Jeg ville gått for to ulike gryteretter og ris, loff og salat til. Kresne folk får spise ris med ketchup ass. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 04:33 #10 Del Skrevet tirsdag kl 04:33 Nugatti Anonymkode: 58fe0...9b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet tirsdag kl 04:40 #11 Del Skrevet tirsdag kl 04:40 Hjemmelaget Lapskaus 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 04:40 #12 Del Skrevet tirsdag kl 04:40 Hedda-78 skrev (10 timer siden): Hva hadde du laget hvis du skulle ha laget en hverdagsmiddag til 18 personer, på en vanlig husmorkomfyr? Pga intoleranser/preferanser kan det ikke være gryterett/lapskaus/suppe ol, det må være separate elementer slik at man kan velge bort det man ikke tåler/liker. Hvilke intoleranser er det som medfører at lapskaus ikke går an? Såvidt meg bekjent inneholder ikke lapskaus allergener med mindre man sper den med potetmos eller bruker pølser i den, og unngår selleri. Preferanser hadde jeg ikke hensyntatt i en slik sammenheng, annet enn å unngå svinekjøtt om noen av religiøse hensyn trenger det. Anonymkode: 12ad4...b30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 04:49 #13 Del Skrevet tirsdag kl 04:49 Steik ris, amerikansk grønnsaksblanding , eggerøre, soyasaus, stekt kylling i småbiter. Ikke blande + kanskje noen baguetter eller nan brød . Anonymkode: 4066c...099 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet tirsdag kl 05:22 #14 Del Skrevet tirsdag kl 05:22 Hadde mest sannsynlig servert en taco, eller pastasalat-buffet om det var mye å ta hensyn til og ikke mulig å lage si to gryteretter for det holder ikke. Jeg hadde mest sannsynlig satt en gjeng i arbeid med å kutte grønnsaker også 😊 Jeg hadde heller ikke vært redd for å be noen ta med seg noe til bordet. Pastasalat med da kald pasta, ulike typer grønnsaker, bønner, tunfisk, egg, skinke, og/eller kylling til protein (jeg hadde nok ikke tatt alle av dem), olivenolje (evt med urter i), og en melkebasert dressing og en vinaigrette utenom. Hakkede nøtter og krutonger til toppen om du ønsker det. Ha også tilgjengelig krydder for sikkert noen som vil ha det også. Jeg hadde servert brød til, om det er mulig. Bønne/linse pastaen fra REMA er faktisk god og er naturlig glutenfri. Folk tar da selv det se ønsker/kan ha. Tacobuffet er jo litt det samme. Skjell er oftest glutenfrie, men Old El Paso har noen veldig gode små maistortilla som ligger i vanlig hylle. Kjøpt på tilbud er det ikke så galt, og de er faktisk gode. Både bønner og kjøtt, mild og hot salsa, ketsjup for de som heller vil ha det, og generelt litt av alt. Som over så tar folk selv det de ønsker/kan ha. Glutenfrie brødprodukter er dyre, men ellers er det jo en mulighet å servere rundstykker eller wraps og la folk smøre selv. Det er nok billigst med pastasalat-buffet av det jeg nevner her, og en del der er jo veldig enkelt. Bønner skylt fra boks. Mais, ananas, oliven fra boks/glass. Soltørkede tomater på glass. Tunfisk er også enkelt. Egg kan en koke mye av dagen før, og salt kan kjøpes ferdig vasket. Kylling og skinke kan også kjøpes klart til bruk, men det blir dyrt til 18 mann. Litt krevende, men fullt mulig 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:33 #15 Del Skrevet tirsdag kl 05:33 Kyllingfileter i stekovn. Ris og bretagnesaus. En god salat, eller kokt brokkoli Anonymkode: e4fbd...69d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 05:33 #16 Del Skrevet tirsdag kl 05:33 Hadde laget ulike retter. Ovnsbakte kyllingbryst i skiver. To ulike salater. En vegansk pastarett. Brød og godt smør og olje. Ovnsbakt side av laks. Mulig mer. Anonymkode: 22ee8...14a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 07:21 #17 Del Skrevet tirsdag kl 07:21 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dakar Anonymkode: a2e5f...3bc Det var ikke poenget å syte, men jeg synes det er temmelig lite omtenksomt å automatisk gå ut fra at alle liker noe såpass spesielt som rømmegrøt, og dermed ikke ha noe annet alternativ til gjester man har invitert på middag. Så fint at du fikk en anledning til å være spydig. Anonymkode: 66eb9...303 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kniv & gaffel Skrevet tirsdag kl 09:58 #18 Del Skrevet tirsdag kl 09:58 Taco, da kan folk plukke selv de de liker eller tåler. Det er lett å tilpasse for både veganere, muslimer som spiser halalmat, folk med diverse matallergier eller de som rett og slett er litt sære og kresne. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:03 #19 Del Skrevet tirsdag kl 10:03 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Lapskaus skrev vel TS at ikke var aktuelt. Med tanke på rømmegrøt, så ville jeg aldri ha servert kun det og spekemat, for det er såpass spesiell mat, at det er veldig mange som ikke liker det. Husker at vi var invitert til noen mer fjernt bekjente en gang, skulle få middag, og møtte dermed ganske sultne. Så viste det seg at det var selskap i hagen, og det eneste som ble servert var rømmegrøt. Jeg orker ikke smaken, så jeg satt med en liten klatt på tallerkenen og forsøkte å tvinge i meg for høflighets skyld. Det var flere andre der som heller ikke likte rømmegrøt. Dro sulten hjem... Anonymkode: 66eb9...303 Dette er helt vanlige mat å servere i større selskaper. At enkelte ikke liker det går det selvfølgelig ikke an å ta hensyn til, da ville man aldri kunnet ha gjester, det er jo alltid minst en kresen i enhver forsamling som "ikke liker". Dårlig folkeskikk å sitte og pirke i maten som voksen med begrunnelsen "liker ikke". Anonymkode: 3bdd2...1d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:03 #20 Del Skrevet tirsdag kl 10:03 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det var ikke poenget å syte, men jeg synes det er temmelig lite omtenksomt å automatisk gå ut fra at alle liker noe såpass spesielt som rømmegrøt, og dermed ikke ha noe annet alternativ til gjester man har invitert på middag. Så fint at du fikk en anledning til å være spydig. Anonymkode: 66eb9...303 Rømmegrøt er slett ikke spesielt. Anonymkode: 3bdd2...1d4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå