AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:45 #1 Del Skrevet mandag kl 17:45 Jeg har en aktiv sønn på 5 år. Han elsker å hoppe, sprette, trikse på trampplina, stå på hender , rulle og rett og turnete aktiviteter. Liker å se på turn og gymnastikk . Nå ønsker har selv å starte på turn. Jeg ønsker å melde han på men det som holder meg igjen er egne bekymringer. Blir gutter på turn stigmatisert eller satt i bås av de andre guttene nå til dags? Da jeg var ung ble gutter som gikk på turn kalt «homo» «femi» «jentegutt» «anderledes» og slik av de andre guttene . Og hakket på og litt utenfor . Men jeg vaks opp i et tettsted i Finnmark på 90 tallet . Var ikke så mange gutter som gikk på turn jeg mannen og barna våre bor i en stor by på Østlandet. Jeg vet jo tider forandrer seg, Hvordan er det nå? Blir turn gutter hakket på eller fryst ut fra alle de andre guttene som oftes liker fotball ? Selvom det er by ser jeg mange i barnehagen har guttene på fotball og guttene brenner for fortball. Min gutt liker ikke fotball i det hele tatt Anonymkode: 8114a...4f7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:46 #2 Del Skrevet mandag kl 17:46 Tidene forandrer seg, ingen konmmer til å løfte et øyenbryn. La gutten starte op turn, Anonymkode: 6188e...ccb 13 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:47 #3 Del Skrevet mandag kl 17:47 Det vil ALLTIDS være noen som er idioter og si stygge ting. Du må først og fremst tenke på sønnen din, hvor mye han ønsker å starte på turn, og at du skal støtte ditt barn. Lær barnet å bli robust. Anonymkode: 44c4c...7ef 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrkSolsikke Skrevet mandag kl 17:49 #4 Del Skrevet mandag kl 17:49 I vår by er det turngruppe for både gutter og jenter. Min sønn gikk på turn et års tid, fordi han synes det var gøy. Var flere gutter der. Gutter på turn er tøft i dag, de er kjempesterke og kjempespreke! 😀💪🏻 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:49 #5 Del Skrevet mandag kl 17:49 Om han vil, så meld han på. Det viktigste er jo at han selv ønsker å gå på aktiviteten! Din oppgave er å gjøre han trygg i sine valg og hvis der er idioter som skal rakke ned på han for det, så skal du lære han at idioter finner du overalt og at det er idiotene sitt problem. Anonymkode: 2a703...2a2 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:50 #6 Del Skrevet mandag kl 17:50 Hmm, en gutt i klassen til mellomstemann (6. klasse) går på turn. Han er kjempegod og konkurrerer og trener mye. Tror egentlig ikke at turn i seg selv ses på som en feminin sport? Hadde skjønt det om han ønsket å gå på discodans hvor barna sminkes som dragqueens fra de er 7-8 år men ikke turn generelt. Anonymkode: 0786d...9d0 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:51 #7 Del Skrevet mandag kl 17:51 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har en aktiv sønn på 5 år. Han elsker å hoppe, sprette, trikse på trampplina, stå på hender , rulle og rett og turnete aktiviteter. Liker å se på turn og gymnastikk . Nå ønsker har selv å starte på turn. Jeg ønsker å melde han på men det som holder meg igjen er egne bekymringer. Blir gutter på turn stigmatisert eller satt i bås av de andre guttene nå til dags? Da jeg var ung ble gutter som gikk på turn kalt «homo» «femi» «jentegutt» «anderledes» og slik av de andre guttene . Og hakket på og litt utenfor . Men jeg vaks opp i et tettsted i Finnmark på 90 tallet . Var ikke så mange gutter som gikk på turn jeg mannen og barna våre bor i en stor by på Østlandet. Jeg vet jo tider forandrer seg, Hvordan er det nå? Blir turn gutter hakket på eller fryst ut fra alle de andre guttene som oftes liker fotball ? Selvom det er by ser jeg mange i barnehagen har guttene på fotball og guttene brenner for fortball. Min gutt liker ikke fotball i det hele tatt Anonymkode: 8114a...4f7 Seriøst? La gutten få starte Anonymkode: 511f2...899 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet mandag kl 17:52 #8 Del Skrevet mandag kl 17:52 Kulle gutter går med rosa klær og skjørt i dag... Du kan aldri vite hva barn henger seg opp i, men jeg tror ikke turn er noe mer "risikabelt" en andre aktiviteter. Det er uanset bedre for han om du støter han i å være seg selv på tros av moberne, en om du prøver å endre interesene hans! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:55 #9 Del Skrevet mandag kl 17:55 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg har en aktiv sønn på 5 år. Han elsker å hoppe, sprette, trikse på trampplina, stå på hender , rulle og rett og turnete aktiviteter. Liker å se på turn og gymnastikk . Nå ønsker har selv å starte på turn. Jeg ønsker å melde han på men det som holder meg igjen er egne bekymringer. Blir gutter på turn stigmatisert eller satt i bås av de andre guttene nå til dags? Da jeg var ung ble gutter som gikk på turn kalt «homo» «femi» «jentegutt» «anderledes» og slik av de andre guttene . Og hakket på og litt utenfor . Men jeg vaks opp i et tettsted i Finnmark på 90 tallet . Var ikke så mange gutter som gikk på turn jeg mannen og barna våre bor i en stor by på Østlandet. Jeg vet jo tider forandrer seg, Hvordan er det nå? Blir turn gutter hakket på eller fryst ut fra alle de andre guttene som oftes liker fotball ? Selvom det er by ser jeg mange i barnehagen har guttene på fotball og guttene brenner for fortball. Min gutt liker ikke fotball i det hele tatt Anonymkode: 8114a...4f7 Altså, er vi i 1975? Sønnen min startet på turn da han var to år, og halve klassen har vært gutter. Og nei, verken moren eller jeg har gått på turn. Anonymkode: b4e37...5db 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 17:59 #10 Del Skrevet mandag kl 17:59 Vi hadde gutter i klassen som drev med turn da jeg vokste opp på 80- og 90-tallet. Ble ikke stigmatisert da, kan ikke se for meg at de blir det nå. Turn som gutter driver med krever styrke (kanskje ikke all verdens som femåring), hvorfor skal det stigmatiseres? Kjenner en som drev aktivt med cheerleading - han var den mest populære blant både jenter og gutter Anonymkode: ec37c...609 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vestlig Skrevet mandag kl 18:00 #11 Del Skrevet mandag kl 18:00 Snart begynner vel jenter på fotball også… Fra spøk til alvor: turn er ikke veldig kjønnet når de er så små. Det vil nok variere stort fra hvor du bor (tettsted/by, stort/lite turnmiljø), men her vi bor går min 5-årige gutt på turn sammen med jenter og det er da veldig ukomplisert. Han storkoser seg. 8-åringen går på «gutteturn» (apparatturn) og det er virkelig ikke noe problem. Fantastisk trening er det også. La han gå på turn om han har lyst og dere har tid/råd/kapasitet. «Alt» kan være mobbegrunn om barn virkelig vil, men ikke bekymre dere for dette nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet mandag kl 18:01 #12 Del Skrevet mandag kl 18:01 Ingen ting i veien for å gå på turn. Det er ikke slik det var før. Bare pass på egne holdninger og fordommer. Det er heller ikke nødvendig å overdrive skryt over at han velger å gå «sin vei», for det vil styrke opplevelsen av at han gjør noe du selv tenker er annerledes enn hva andre ville valgt. Skryt, ros og støtt selvfølgelig. Men ikke gjør en stor greie ut av at du tenker at han har tatt et stort valg i å gjøre noe annet enn hva «alle andre» gjør. Det finnes mange aktiviteter nå og jeg opplever hvertfall at det ikke er noe stigma rundt noe i vårt miljø. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:02 #13 Del Skrevet mandag kl 18:02 Her er det helt vanlig at gutter så vel som jenter går på turn, spesielt de som også kjører ski. Anonymkode: d97fa...67c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:02 #14 Del Skrevet mandag kl 18:02 Nei. Her er det veldig vanlig, og vi bor på bygda. Anonymkode: 88c0a...567 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:08 #15 Del Skrevet mandag kl 18:08 Her i Oslo er det ihvertfall vel så vanlig med gutter på turn. Ingen tenker noe som helst over det. Dessuten bør gutten din få gjøre det jan helst vil, enten det er å skru bil eller begynne på ballett. Anonymkode: 667d5...a67 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:11 #16 Del Skrevet mandag kl 18:11 La han begynne på turn! Her er det både jenter og gutter på turn når de er små. Guttene faller fra når fotball og håndball tar over.. men når de er fem er turn helt topp og bra for motorisk utvikling, så ikke noe å tenke på! Anonymkode: 546c4...643 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:26 #17 Del Skrevet mandag kl 18:26 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg har en aktiv sønn på 5 år. Han elsker å hoppe, sprette, trikse på trampplina, stå på hender , rulle og rett og turnete aktiviteter. Liker å se på turn og gymnastikk . Nå ønsker har selv å starte på turn. Jeg ønsker å melde han på men det som holder meg igjen er egne bekymringer. Blir gutter på turn stigmatisert eller satt i bås av de andre guttene nå til dags? Da jeg var ung ble gutter som gikk på turn kalt «homo» «femi» «jentegutt» «anderledes» og slik av de andre guttene . Og hakket på og litt utenfor . Men jeg vaks opp i et tettsted i Finnmark på 90 tallet . Var ikke så mange gutter som gikk på turn jeg mannen og barna våre bor i en stor by på Østlandet. Jeg vet jo tider forandrer seg, Hvordan er det nå? Blir turn gutter hakket på eller fryst ut fra alle de andre guttene som oftes liker fotball ? Selvom det er by ser jeg mange i barnehagen har guttene på fotball og guttene brenner for fortball. Min gutt liker ikke fotball i det hele tatt Anonymkode: 8114a...4f7 Du har god tid til å tenke, nye turnpartier starter neppe før til høsten. Femåringer er i startgropa, kan godt være han blir fornøyd før et halvår har gått, eller han kan bli en av de ste i OL i turn. Voksne skal ikke sette begrensninger for barns ønsker om idrett så lenge dette er sunne og fornuftige valg barnet tar. Anonymkode: 135e8...76f 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:29 #18 Del Skrevet mandag kl 18:29 Hekt vanlig med masse gutter på turn Anonymkode: e2b4c...3a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:34 #19 Del Skrevet mandag kl 18:34 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg har en aktiv sønn på 5 år. Han elsker å hoppe, sprette, trikse på trampplina, stå på hender , rulle og rett og turnete aktiviteter. Liker å se på turn og gymnastikk . Nå ønsker har selv å starte på turn. Jeg ønsker å melde han på men det som holder meg igjen er egne bekymringer. Blir gutter på turn stigmatisert eller satt i bås av de andre guttene nå til dags? Da jeg var ung ble gutter som gikk på turn kalt «homo» «femi» «jentegutt» «anderledes» og slik av de andre guttene . Og hakket på og litt utenfor . Men jeg vaks opp i et tettsted i Finnmark på 90 tallet . Var ikke så mange gutter som gikk på turn jeg mannen og barna våre bor i en stor by på Østlandet. Jeg vet jo tider forandrer seg, Hvordan er det nå? Blir turn gutter hakket på eller fryst ut fra alle de andre guttene som oftes liker fotball ? Selvom det er by ser jeg mange i barnehagen har guttene på fotball og guttene brenner for fortball. Min gutt liker ikke fotball i det hele tatt Anonymkode: 8114a...4f7 Det er mange både gutter og jenter som driver med turn i førskolealder og det er ganske grunnleggende gymnastikk i den alderen - ikke så mye skranke og sånn. Anonymkode: 7b137...457 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 18:38 #20 Del Skrevet mandag kl 18:38 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er mange både gutter og jenter som driver med turn i førskolealder og det er ganske grunnleggende gymnastikk i den alderen - ikke så mye skranke og sånn. Men etter hvert som han blir eldre, vil det jo bli mer klassisk turn. Men hvis han liker det og er i et klubbmiljø med andre gutter som driver med det, så er det jo bare fint at han har funnet en hobby han trives med, og dine fordommer eller frykt for andres fordommer bør ikke hindre sønnen din i å bli med på turn. Anonymkode: 7b137...457 Anonymkode: 7b137...457 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå