Gå til innhold

Renhold dildo og urinveisinfeksjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har den siste tiden hatt to runder med urinveisinfeksjon, noe som er uvanlig for meg. Årsaken til infeksjonen er ikke åpenbar, men jeg har fundert på om jeg kan få smittestoffer fra dildoene mine. Jeg har 3-4 dildoer jeg som oftest bruker, og noen ganger blir de også brukt analt. Krysser selvfølgelig ikke fra anal og til vaginal bruk i en sesjon. Etter bruk vasker jeg dildoene med intimsåpe og lar de lufttørke. Dette er silikondildoer kjøpt i norsk nettbutikk som skal være av god kvalitet. Hva tenker dere? Er dette trygg praksis? 

Anonymkode: 2030b...ea2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har den siste tiden hatt to runder med urinveisinfeksjon, noe som er uvanlig for meg. Årsaken til infeksjonen er ikke åpenbar, men jeg har fundert på om jeg kan få smittestoffer fra dildoene mine. Jeg har 3-4 dildoer jeg som oftest bruker, og noen ganger blir de også brukt analt. Krysser selvfølgelig ikke fra anal og til vaginal bruk i en sesjon. Etter bruk vasker jeg dildoene med intimsåpe og lar de lufttørke. Dette er silikondildoer kjøpt i norsk nettbutikk som skal være av god kvalitet. Hva tenker dere? Er dette trygg praksis? 

Nei, du må kjøpe dildorens! 

Jeg anbefaler en blå en fra kondomeriet. 

Anonymkode: cc0ed...899

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

nei. alle smittekilder og bakterier forsvinner ikke ved vask. det må kokes eller steriliseres. Selv om du vasker godt forblir en del bakterier igjen, og disse blomstrer opp. Tror sexleketøy butikker anbefaler å bruke kondom på dildoene sine. Jeg hadde nok tatt en tur til legen om jeg var deg.

Anonymkode: 65196...8cc

AnonymBruker
Skrevet

Bruk dildorens hvis du ikke bruker kondom på dem.

Anonymkode: 50da5...2be

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du må bruke desinfeksjonsmiddel på utstyret ditt. 
Bruker du kondom i tillegg så er du enda tryggere. 
Den vanligste grunnen til uvi er (ende)tarmbakterier som kommer frem til urinveiene. 

Anonymkode: ca0cd...183

Skrevet

Må sprites.
Vask 1-3x holder ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Selv om det er greit å være hygienisk med sexleketøy, er det neppe årsak til urinveisinfeksjoner. Du har mye mer bakterier fra endetarmen i det området en vanlig dag, som hindres i å krype frem til urinveiene grunnet bakteriene i underlivet (melkesyrebakterier) gjør det for surt til tarmbakterier å overleve. Ville heller sjekka med lege om det er noe som har endra seg i underlivsfloraen. (Bakteriell vaginose? Ny prevensjon? overgangsalder?)

Anonymkode: 79439...dfe

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke hygienisk. Du må ha separate sexleketøy. 

Anonymkode: 51445...564

• Nyttig 2
Skrevet

Tisser du etter at du har brukt dem? Lurt å få skyllet ut bakterier som kan ha kommet opp i urinrøret.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Selv om det er greit å være hygienisk med sexleketøy, er det neppe årsak til urinveisinfeksjoner. Du har mye mer bakterier fra endetarmen i det området en vanlig dag, som hindres i å krype frem til urinveiene grunnet bakteriene i underlivet (melkesyrebakterier) gjør det for surt til tarmbakterier å overleve. Ville heller sjekka med lege om det er noe som har endra seg i underlivsfloraen. (Bakteriell vaginose? Ny prevensjon? overgangsalder?)

Anonymkode: 79439...dfe

Denne teorien tror jeg du er helt alene om å ha. Den er på ingen måte i samsvar med vanlige medisinske råd og anbefalinger. 

Anonymkode: ca0cd...183

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

nei. alle smittekilder og bakterier forsvinner ikke ved vask. det må kokes eller steriliseres. Selv om du vasker godt forblir en del bakterier igjen, og disse blomstrer opp. Tror sexleketøy butikker anbefaler å bruke kondom på dildoene sine. Jeg hadde nok tatt en tur til legen om jeg var deg.

Anonymkode: 65196...8cc

Hvorfor skal hun ta en tur til legen? Med dildoene da eller?

Iom hun har hatt uvi regner jeg med hun allerede har vært hos lege og fått behanling for infeksjonen.

Generelt ang dette så er dildobruk akkurat det samme som sex, med økte faren for uvi nettop fordi noe går opp der, så nært urinrøret. Og med seg kommer bakterier dit de ikke skal. Derfor må du gjøre samme råd som for å unngå uvi etter sex; vask deg nedentil før dildobruk og pass på at du har rikelig til å tisse godt etterpå. Det skyller bort mye av bakteriene.

Anonymkode: 287aa...5a7

AnonymBruker
Skrevet

Bruk kondom.

Anonymkode: 94bc2...a74

AnonymBruker
Skrevet

Aldri fått urinveisinfeksjon av å bruke dildo...🤔

Anonymkode: 0a0b7...569

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke gitt at sexleketøyene er smittekilde. De er en kanditat, men med (god) rengjøring og lufttørking vil det være lite baktterier igjen på dem. Skjeden er normalt motstandsdyktig mot en del ting ... den faller ikke død om vet den minste bakterie på avveie. I så fall ville verdens kvinne falle døde om om de tørket feil vei etter en runde nr2.

Men det er jo enkelt å gjøre noe med uansett. Som andre her ha sagt; kjøp vibratorrens. Forsvinner problemet, så har du funnet smittekilden.

Ellers kan du jo se på andre potensielle årsaker.
Har du gjort andre endringer i livet?
Byttet såpe?
Nye legemidler?
Kosthold?
Forhold og sex med nye partnere?
Generell helse ellers?
... og tusen andre potensielle kandidater.

... men om et kondom eller et 69-kroners dildorens kan løse problemet, så hvorfor ikke lizzom.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruk kondom på dildoene, evt egne analdildoer/butt plugger. Du vil ikke ha bakterier fra endetarmen inn i skjeden...

Anonymkode: 674b5...522

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Aldri fått urinveisinfeksjon av å bruke dildo...🤔

Anonymkode: 0a0b7...569

Så lenge den brukes daglig er dette vanligvis ikke noe problem, det er etter noen dagers pause bakteriefloraen starter.

Til andre:
Dette kan vel sammenlignes med et bestikk, som har ligget på benken noen dager.. man "føler" det på seg når det trengs et vask👏
NB! Forsiktig med å bruke varmtvann, for varmtvannstanker inneholder bakterier. Tenk.. ingen drikker varmtvann fra springen.. kaldtvann fungerer bedre, eller fra varmvannskoker. Dildorens er helt unødvendig, for sexleketøy vil jo bare at du skal handle mest mulig. Men det er jo fort gjordt å vaske før og etter bruk, da minsker faren for bakterier betraktelig.. Utfloden har jo også sin funksjon..👏
Og det er vel ikke vanlig å kombinere en dildo til vagina og analen?
De fleste bruker jo en dildo til hvert sitt hull?🤔

Endret av Bamseklemmer
..Litt justeringer bare..
AnonymBruker
Skrevet

Aldri hatt dette problemet, selv om jeg bare bruker intimsåpe og varmtvann til vask. Rikelig med veldig varmt vann (= 70 grader).

Anonymkode: 18597...4da

AnonymBruker
Skrevet

….men man spriter jo ikke en penis etter bruk? Altså vi swapper jo ikke hull under analsex, men vi kan jo ha vaginal sex dagen etter uten at penis er spritet? Den vaskes jo bare med vanlig intimsåpe i dusjen? 

Jeg bruker for øvrig også vibratorrens, men tror ikke det er kilden din. Kanskje heller at du ikke tisser etterpå? 

Anonymkode: 6e072...84b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

….men man spriter jo ikke en penis etter bruk? Altså vi swapper jo ikke hull under analsex, men vi kan jo ha vaginal sex dagen etter uten at penis er spritet? Den vaskes jo bare med vanlig intimsåpe i dusjen? 

Jeg bruker for øvrig også vibratorrens, men tror ikke det er kilden din. Kanskje heller at du ikke tisser etterpå? 

Anonymkode: 6e072...84b

Enda et argument for å bruke kondom i alle sammenhenger. Har ALDRI hatt noen underlivsplager eller sykdommer, men har alltid brukt kondom både på leketøy og mannen. K 42

Anonymkode: 94bc2...a74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...