Gå til innhold

Greier ikke gi baby nok stimuli. Er redd jeg skader utviklinga hans

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Piggsopp skrev (3 timer siden):

Ikke hør på tåd om å droppe amming. Det er det sunneste for barnet ditt og er med på å skape en god tilknytning. 

Nei, nei, nei!  :rope:

En umedisinert, stressa og redd mor med morsmelk, er IKKE bedre enn en medisinert mor med MME. 

Anonymkode: 481f2...552

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En umedisinert, stressa og redd mor med morsmelk, er IKKE bedre enn en medisinert mor med MME. 

Joda, det er hun. Adhd kan behandles på flere måter enn medisiner og hun bør kontakte fastlege for å få hjelp.

Mange kvinner opplever at mamming før amming er noe tull, da amming og mamming (mamma som stammer fra bryst på latin) henger sammen. Kvinner som jobber for å få til amming får en stor mestringsfølelse som har mye og si for å unngå depresjoner, som dessverre er vanlig i dag.

Her har vi en mor som får til amming. Hvorfor gi råd som kanskje får henne til å føle seg enda mer mislykket?

Anonymkode: 5a7e0...0b7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange koselige tips allerede her. Legger med noen flere.

F. eks: Legg dere sammen på en stor gymmatte, du kan trene litt lett styrke og baby trene på og ligge på magen. Så forteller du baby hva dere driver med feks. Teller og snakker. 

Ta med babyen og heng opp klesvask. I en vippestol feks «nå henger vi opp den røde bodyen din som allerede er for liten» « og her er mammas bh, den passer på maten din» Åh, nå kom naboen hjem fra jobb, lurer på hva han har til mat i dag. Kanskje han må ta klesvaska også» Skravl i vei om det som surrer i hodet ditt. 

Anonymkode: 60f97...a8f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei. Jeg har en baby på straks 6 uker som er en relativt rolig og enkel baby. Kunn en oppvåkning om natta før neste er i 7 tiden på morgenen. Griner veldig lite. Jeg er alenemamma for han men bor sammen med min mamma som hjelper meg mye. Men selv med en så rolig og enkel baby, god hjelp av mamma som tar han ett par timer på morgenen fra 7 til 10 ca så føler jeg meg fortsatt veldig sliten og borte i andre tanker. Jeg går egt på adhd medisin men gjør ikke det nå siden jeg ammer. I tillegg sliter jeg litt (ikke i stor grad) med å få i meg nok/næringsrik mat og har problemer med mye tankekjør knyttet til at jeg føler meg veldig sosialt isolert og ensom. Han sover jo fortsatt mye på dagen men jeg greier ikke fokusere 100% på han når han er våken. Jeg gleder meg alltid til han sovner for jeg får så dårlig sanvittighet når han er våken og jeg ikke greier å fokusere på han. Mamma hjelper meg også mye gjennom dagen (altså ikke det praktiske som å få han til å sove, gi han mat og skifte bleie for det greier jeg fint) men jeg føler jeg trenger å ha ho der for å «se han» for er så redd han skal ta skade av at jeg hele tiden går i andre tanker. At han blir mye utsatt for «stil face». Er det noen her som har hatt det likt? Hva kan jeg gjøre jeg har vært mamma så kort tid og er allerede så avhengig av hjelp for å ikke skade utviklinga hans. Hvor «på» er dere med å prate og gjøre ting med babyen deres på samme alder di få våken timene hen har i løpet av dagen? Jeg syns også det er vanskelig å prate med han alene fordi det føles så ensomt og jeg sliter med det å finne ting å prate om. Stillheten jeg får tilbake gjør at jeg fort glir over på tankekjør om andre ting i stedefor. Hva prater dere med baby om? Hvor mye prater dere med hen når dere er alene? Syns du også disse tingene jeg nevner er vanskelig?

Anonymkode: e3d6f...8fd

Har du blitt utredet i senere tid? Kanskje du kan ha noe innen autismespekteret i tillegg? Samvær med barn er et sosialt samspill og sosial rolle man må mestre på lik linje med sosialt samspill på andre arenaer. Noen har lettere for å skjønne og tilpasse seg ulike roller enn andre. Mennesker på autisme spekteret sliter med sosialt samspill generelt. Og på noen arenaer mer enn andre. Jeg kjenner et par med autisme og felles for dem er at de ikke forstår seg på barn og har lite interesse av å omgås dem. Mye fordi de aldri har skjønt seg på mye av barns lek/liksomlek. Å prate med en baby er som en liksomlek. Nå sjal du på lat være et lite barn selv som gjerne legge rom stemmen litt og er barnslig. En kan liksom ikke være for barnslig når man snakker med baby/barn 0-3 år. Omgjort stemme og overdrevet gestikulering er en del av gamet. Folk innen autismespekteret sliter altså ofte med dette.

Det kan uansett høres ut som du kan treng litt hjelp og veiledning videre. Det er godt du har moren din. Når baby blir eldre vil nye utfordringer komme og sosialt samspill med baby blir mer og mer viktig. Den kan ikke vokse opp med et steinansikt. Det vil ikke være sunt for barnet. Samme med å vokse opp med en mor som kikker mer  i mobilen enn på barnet sitt i våken tilstand. Det er forsket på og bevist at det er skadelig for barnet. Så detter godt du ser dette allerede nå og tar tak i det fra start.

Når dette er sagt, så trenger ikke baby så mye stimuli de første månedene. At du er der for den og viser kjærlighet og omsorg ved å se hva den trenger holder i massevis i første omgang.

Anonymkode: ae31a...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men altså, det er ikke snakk om en mor som blir suicidal om hun ikke tar medisinene sine her. Det er en ung (?) førstegangsmor som er litt usikker på om babyen får nok stimuli når den er bare seks uker. Det hun skriver om er helt vanlig, og har egentlig ikke noe med diagnose å gjøre. Folk med adhd klarer seg dessuten fint uten medisin i perioder. Mange lever faktisk livene sine helt uten. Derfor mener jeg at å gi opp amming er et elendig råd, som bare vil gi henne mer arbeid og dårlig samvittighet. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 19.02):

Hei. Jeg har en baby på straks 6 uker som er en relativt rolig og enkel baby. Kunn en oppvåkning om natta før neste er i 7 tiden på morgenen. Griner veldig lite. Jeg er alenemamma for han men bor sammen med min mamma som hjelper meg mye. Men selv med en så rolig og enkel baby, god hjelp av mamma som tar han ett par timer på morgenen fra 7 til 10 ca så føler jeg meg fortsatt veldig sliten og borte i andre tanker. Jeg går egt på adhd medisin men gjør ikke det nå siden jeg ammer. I tillegg sliter jeg litt (ikke i stor grad) med å få i meg nok/næringsrik mat og har problemer med mye tankekjør knyttet til at jeg føler meg veldig sosialt isolert og ensom. Han sover jo fortsatt mye på dagen men jeg greier ikke fokusere 100% på han når han er våken. Jeg gleder meg alltid til han sovner for jeg får så dårlig sanvittighet når han er våken og jeg ikke greier å fokusere på han. Mamma hjelper meg også mye gjennom dagen (altså ikke det praktiske som å få han til å sove, gi han mat og skifte bleie for det greier jeg fint) men jeg føler jeg trenger å ha ho der for å «se han» for er så redd han skal ta skade av at jeg hele tiden går i andre tanker. At han blir mye utsatt for «stil face». Er det noen her som har hatt det likt? Hva kan jeg gjøre jeg har vært mamma så kort tid og er allerede så avhengig av hjelp for å ikke skade utviklinga hans. Hvor «på» er dere med å prate og gjøre ting med babyen deres på samme alder di få våken timene hen har i løpet av dagen? Jeg syns også det er vanskelig å prate med han alene fordi det føles så ensomt og jeg sliter med det å finne ting å prate om. Stillheten jeg får tilbake gjør at jeg fort glir over på tankekjør om andre ting i stedefor. Hva prater dere med baby om? Hvor mye prater dere med hen når dere er alene? Syns du også disse tingene jeg nevner er vanskelig?

Anonymkode: e3d6f...8fd

Baby vil reagere med gråt hvis hen ikke får nok oppmerksomhet. Babyer på seks uker blir fort slitne har har ikke behov for at noen konstant prater med dem. Du finner tips om hvordan du kan prate/leke med baby på nett. Søk på babyens utvikling 6 uker eller noe. Etter hvert vil babyen også gi deg mer respons.

Jeg bruker bare å prate om ting vi gjør og tullprat med baby. De forstår jo ikke vva vi sier ennå. "Nå skal vi skifte bleie" osv.

Du bør også se om du kan finne en barselgruppe om du ikke har fått det på helsestasjonen. Det er viktig ned litt sosial kontakt i blant. Det kan også gjøre godt å trille turer med en podcast på øret om du liker det.

Er du sikker påat medisinen du tar ikke kan kombineres med amming? Jeg bruker concerta og den kan brukes ved amming.

Anonymkode: 3fae0...76d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Piggsopp skrev (På 21.4.2025 den 20.42):

Ikke hør på tåd om å droppe amming. Det er det sunneste for barnet ditt og er med på å skape en god tilknytning. 

Når det gjelder stimuli så er det jo ikke sånn at alt skjer via verbal kommunikasjon. Du trenger faktisk ikke snakke hele tiden til en så liten baby. Jeg tror jeg knapt snakket til min før de var tre måneder, de er alle superpratsomme unger i dag. Veldig mye stimuli skjer via kroppskontakt. Om babyen er med når du gjør daglige gjøremål (bæresele er gull) eller ligger i ditt fang så er det god stimuli for babyen som skaper tilknytning. Når babyen er våken søker den øyekontakt med deg og ser etter ditt ansiktsuttrykk. Men det er jo ingen grunn til å sitte å stirre på babyen heller. 

Jeg tror du bekymrer deg unødvendig fordi dette er en ny situasjon for deg og du er alene. Bare prøv å lev livet ditt så vanlig som mulig med babyen og møt dens behov så gjør du det mer enn bra nok. 

Som flere nevner kan det være en idé å treffe andre mødre på barselgruppe, babysang eller lignende. 

Mamming før amming. Hørt om det ? I fare for mors helse som går utover barnet som her, og med adhd uten medisiner bør amming droppes. Fordelen med flaske, er du Slipper å tilføre d vitaminer. For det er i nan. 

Anonymkode: 4892a...27a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 1.05):

Har du blitt utredet i senere tid? Kanskje du kan ha noe innen autismespekteret i tillegg? Samvær med barn er et sosialt samspill og sosial rolle man må mestre på lik linje med sosialt samspill på andre arenaer. Noen har lettere for å skjønne og tilpasse seg ulike roller enn andre. Mennesker på autisme spekteret sliter med sosialt samspill generelt. Og på noen arenaer mer enn andre. Jeg kjenner et par med autisme og felles for dem er at de ikke forstår seg på barn og har lite interesse av å omgås dem. Mye fordi de aldri har skjønt seg på mye av barns lek/liksomlek. Å prate med en baby er som en liksomlek. Nå sjal du på lat være et lite barn selv som gjerne legge rom stemmen litt og er barnslig. En kan liksom ikke være for barnslig når man snakker med baby/barn 0-3 år. Omgjort stemme og overdrevet gestikulering er en del av gamet. Folk innen autismespekteret sliter altså ofte med dette.

Det kan uansett høres ut som du kan treng litt hjelp og veiledning videre. Det er godt du har moren din. Når baby blir eldre vil nye utfordringer komme og sosialt samspill med baby blir mer og mer viktig. Den kan ikke vokse opp med et steinansikt. Det vil ikke være sunt for barnet. Samme med å vokse opp med en mor som kikker mer  i mobilen enn på barnet sitt i våken tilstand. Det er forsket på og bevist at det er skadelig for barnet. Så detter godt du ser dette allerede nå og tar tak i det fra start.

Når dette er sagt, så trenger ikke baby så mye stimuli de første månedene. At du er der for den og viser kjærlighet og omsorg ved å se hva den trenger holder i massevis i første omgang.

Anonymkode: ae31a...3b8

Har du aldri vært førstegangs nor eller kælv selv du eller 😅😅😂😂😂!!! Typisk kg idioter som deg som diagnoserer asap. 

Anonymkode: 4892a...27a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 0.19):

Joda, det er hun. Adhd kan behandles på flere måter enn medisiner og hun bør kontakte fastlege for å få hjelp.

Mange kvinner opplever at mamming før amming er noe tull, da amming og mamming (mamma som stammer fra bryst på latin) henger sammen. Kvinner som jobber for å få til amming får en stor mestringsfølelse som har mye og si for å unngå depresjoner, som dessverre er vanlig i dag.

Her har vi en mor som får til amming. Hvorfor gi råd som kanskje får henne til å føle seg enda mer mislykket?

Hvilke andre måter mener du ADHD kan behandles på, sånn helt konkret? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder stimuli så er det jo ikke sånn at alt skjer via verbal kommunikasjon. Du trenger faktisk ikke snakke hele tiden til en så liten baby. Jeg tror jeg knapt snakket til min før de var tre måneder, de er alle superpratsomme unger i dag. Veldig mye stimuli skjer via kroppskontakt. Om babyen er med når du gjør daglige gjøremål (bæresele er gull) eller ligger i ditt fang så er det god stimuli for babyen som skaper tilknytning. Når babyen er våken søker den øyekontakt med deg og ser etter ditt ansiktsuttrykk. Men det er jo ingen grunn til å sitte å stirre på babyen heller. 

Jeg tror du bekymrer deg unødvendig fordi dette er en ny situasjon for deg og du er alene. Bare prøv å lev livet ditt så vanlig som mulig med babyen og møt dens behov så gjør du det mer enn bra nok. 

Som flere nevner kan det være en idé å treffe andre mødre på barselgruppe, babysang eller lignende. 

Uenig. Hvis ADHD medisinene gjør at ho får samlet tankene sine og å fungere. Er det faktisk bedre både for henne og barnet å kutte ut amming og gå for mme.

Vennine av meg fikk faktisk klar tale fra lege tilogmed du starter opp med adhd medisiner.  Du trenger ikke ha dårlig samvittighet for at du ikke ammer. Du får god kontakt med barnet og mer ved at du starter på medisiner og fungerer. Og barnet vil ikke lide av å få mme. Legen sa og ved at du ikke fungerer pga du ikke tar medisiner, så kan dette være at vi må melde videre

Anonymkode: bcb08...00a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PUST MED MAGEN KJÆRE DEG!!!!!!!

Slapp helt av. Dette er overtenking hos deg til titusner... 

Baby er 6(!!!!!!) uker, hallo... Ungen skal i utgangspunktet sove, gulpe, spise og drite.

Du høres ekstremt påvirket av alle disse influencerne som leker verdensmester i noe de ikke har peil på.

Anonymkode: 21c01...bd6

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første årene er regler og sanger godt supplement i samspillet med barna dine. Og så må jeg bare si: Fake it till you make it!" Du vet kanskje at det er falskt og ukomfortabelt, men smil, smil snakk og kos! Det er sykt viktig. Når du er obs på dette allerede nå (ihvertfall hvis du ikke har fått veiledning av bvtj) så tenker jeg at ungen din kommer til å klare seg helt fint. 

Anonymkode: a72dd...6e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvilke andre måter mener du ADHD kan behandles på, sånn helt konkret? 

Rutiner er nr. 1. Innrømme for seg selv at i perioder er det nok å overleve (som feks 6 uker etter fødsel). Minimalt med huslige oppgaver og planer er bra for folk med adhd i slike situasjoner.

Apper for planlegging og alarmer.

Dette er ting jeg tar på sparket, men det er ikke tvil om at det overbehandles med adhd-medisiner.

Denne er forresten fin:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/bmLdae/behovet-er-stort-for-nye-tilnaerminger-til-adhd-behandling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første tenker jeg at alt for mange her kommer med helsefaglige råd rundt en ADHD diagnose de ikke har nok informasjon til å kunne uttale seg om. Snakk med fastlegen og rådfør deg med kvalifisert helsepersonell rundt medisinering og amming!

Jeg har selv 3 barn og husker hvor lei meg og isolert jeg følte meg med første babyen. Følte at verden fortsatte som normalt der ute mens jeg «stod stille». Det er helt normalt å føle at man mister seg selv litt i prosessen! 
Etterhvert som baby vokser til og får litt rutiner så vil du føle på en helt annen mestring og ro i mammarollen. Men det tar tid! 
Husk at det er kort tid siden baby ble født, og absolutt alt er nytt nå de første ukene og månedene. Det er jo faktisk et helt nytt menneske du må bli kjent med😊

Ikke stress med å snakke til baby konstant mens han er våken, det blir både han og du sliten av. Vil imidlertid anbefale deg å skaffe en bæresele så du kan bevege deg litt fritt rundt samtidig som han får vært nær deg. 
Og ellers holder det i massevis å smile, nynne/synge, prate og vise frem noen leker i babygymmen innimellom. 
Vil også anbefale å finne et tilbud rundt med andre småbarnsmødre. Det er veldig kjekt å ha noe fast å gå til ukentlig. Babysang, trillegruppe, barseltrening osv. 

Og til sist; synes du høres ut som en god mamma som bare vil det beste for barnet sitt❤️ 

Anonymkode: 466ec...88a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du føler deg nok ekstra sliten fordi det er en stor omveltning i livet og alt det medfører. Du er åpenbart ressurssterk og klarer å se hva barnet trenger. Typisk adhd å tvile på seg selv. Er ikke diagnostisert, men er sikker på at jeg også har adhd. Har flere i familien som har fått diagnosen. Men det som hjalp mye for meg var å gå ut på tur. Ha baby i bæresjal og ta med vogna. Da vil baby få være nært deg og ha trygghet, samtidig som h*n får nye inntrykk av trær, lyder og bevegelser. Da kan du oppdage nærområdet der du bor og møte andre som også har baby som du kan bli kjent med. Ellers er det fint å dra på babysvømming, babysang eller barseltreff. Sa vil du ikke føle deg så ensom og du kommer deg ut. Med en så grei baby er det jo mer deg selv som setter begrensninger. Det er utrolig deilig når man kommer seg ut, både fysisk og mentalt. Alle nybakte mødre kjenner nok på de samme tingene du gjør. Det er helt normalt å glede seg til ungene sover. Det er ikke noe å ha dårlig samvittighet for. Det kommer til å gå seg til. ❤️

Anonymkode: 0ddf2...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er mye sunnere for barnet å ha en mamma som fungerer 🙄 Hvis ting er lettere for deg om du tar ADHD-medisin hadde jeg helt klart prioritert det over amming ❤️

Anonymkode: db476...b48

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil tro det er mye sunnere for barnet å ha en mamma som fungerer 🙄 Hvis ting er lettere for deg om du tar ADHD-medisin hadde jeg helt klart prioritert det over amming ❤️

Jeg er så glad for at jeg valgte amming over ritalin. Har et barn som ligger langt over alderen på det meste og som er en god og trygg unge. 

De aller fleste med adhd fungerer greit i barsel og permisjon uten medisiner. Det er alt det andre i samfunnet som gjør oss avhengige av medisiner. Barsel og permisjon er den ene perioden vi kan leve mest mulig uten overstimulering.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er så glad for at jeg valgte amming over ritalin. Har et barn som ligger langt over alderen på det meste og som er en god og trygg unge. 

De aller fleste med adhd fungerer greit i barsel og permisjon uten medisiner. Det er alt det andre i samfunnet som gjør oss avhengige av medisiner. Barsel og permisjon er den ene perioden vi kan leve mest mulig uten overstimulering.

Men det som fungerte for deg, fungerer ikke nødvendigvis for alle andre. Ja, amming er viktig, men ikke livsviktig - man kan fortsatt få god tilknytning til baby om man gir mme. Det viktigste er at mor faktisk fungerer og har det bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det som fungerte for deg, fungerer ikke nødvendigvis for alle andre. Ja, amming er viktig, men ikke livsviktig - man kan fortsatt få god tilknytning til baby om man gir mme. Det viktigste er at mor faktisk fungerer og har det bra.

De aller fleste med adhd anbefales lengre pauser fra adhd-medisin årlig. Adhd-medisin er ikke en god behandling for adhd, men en nødløsning fordi helsevesnet har for dårlig behandlingstilbud for adhd- og add-pasienter.

Mennesker med adhd blir forverret av forventningene og overstimulering i samfunnet. Barsel og permisjon er en av de beste periodene for å ta en pause fordi man må ta en pause fra samfunnet.

Det er klart at problemet til TS er at hun tror nye stimulering må til for å være en god mamma, når det de begge trenger er det rolige liv. For mor er det bra for adhden og for baby er det bra for utvikling.

Hvis TS ammer for barnet det barnet trenger av nærhet, næring og trygghet. Da kan litt stimulering i starten etterhvert være mage på et teppe, noen bære/vogn-turer og synging. Så etterhvert innføre flere ting. 

Jeg kjenner folk med så alvorlig adhd at de har slitt med å stå i jobber. Disse har trodd de har vært helt avhengige av medisin, men fått et mye bedre liv med mestring av roen og amming under permisjon. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du tenker slikt på barnet allerede nå viser din omsorg og kjærlighet. Men ta det helt med ro, du trenger ikke snakke til en 6 ukers gammel baby. De vil bare sove, bæsje og hvile likevel. 

ta det helt med ro. Barnet skjønner heldigvis ikke mye og du har god tid på å gjøre dette etter hvert som barnet blir større. 

Anonymkode: 5508b...d99

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...