AnonymBruker Skrevet 21. april #1 Skrevet 21. april Blir ikke klok av hva som er best når jeg skal ned i vekt. Faste 16 timer eller små måltider hver 3-4 time. Blir forvirret Anonymkode: 02cea...448 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #2 Skrevet 21. april Kaloriunderskudd funker uansett, velg det spisemønsteret som passer best for deg. Anonymkode: d5eb5...e73 6 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #3 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kaloriunderskudd funker uansett, velg det spisemønsteret som passer best for deg. Anonymkode: d5eb5...e73 Takk. Da blir det mindre måltider og ofte. Jeg blir sur og irritert når jeg ikke spiser 😅 Anonymkode: 02cea...448 2
Sniff76 Skrevet 21. april #4 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk. Da blir det mindre måltider og ofte. Jeg blir sur og irritert når jeg ikke spiser 😅 Anonymkode: 02cea...448 Hvorfor tenkte du at fasting kunne være et alternativ for deg da? 😊 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #5 Skrevet 21. april Det er jo den totale kalorimengden som er mest relevant. Selv spiser jeg flere små måltider, som regel ca 200 kcal I hvert måltid. Noen ganger mer, hvis jeg skal ha en veldig kalorifattig middag (typ rent kjøtt og grønnsaker). Anonymkode: 9bfe1...4f6 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #6 Skrevet 21. april Sniff76 skrev (4 minutter siden): Hvorfor tenkte du at fasting kunne være et alternativ for deg da? 😊 Kanskje mer effektiv for å gå ned i vekt. Og da måtte jeg bare holde ut, selv om jeg blir sur 🤣 Anonymkode: 02cea...448
AnonymBruker Skrevet 21. april #7 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo den totale kalorimengden som er mest relevant. Selv spiser jeg flere små måltider, som regel ca 200 kcal I hvert måltid. Noen ganger mer, hvis jeg skal ha en veldig kalorifattig middag (typ rent kjøtt og grønnsaker). Anonymkode: 9bfe1...4f6 200 kalorier er jo bare et tygg for min del 😅 Høres grusomt ut å aldri bli mett for meg er et måltid 500-1000 kalorier 😄 Anonymkode: b9ccb...4d9 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #8 Skrevet 21. april Les boken til Marit Kolby. Hun anbefaler nattfaste som er lang nok (minst 12-14 timer tror jeg) og færrest antal måltider du trives med. Spise seg mett og ha pause mellom magen. Sånn ørten små måltider er er utdatert råd. Sult må du kjenne på uansett om du skal ned i vekt. Du kommer langt med maks 3-4 måltider med mye protein og grønnsaker Anonymkode: b9ccb...4d9 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. april #9 Skrevet 21. april *pause mellom måltidene mener jeg Anonymkode: b9ccb...4d9
AnonymBruker Skrevet 21. april #10 Skrevet 21. april Det er mange veier til Rom. Du må ta det som fungerer for akkurat deg. Anonymkode: 40f3c...c7c 2
AnonymBruker Skrevet 21. april #11 Skrevet 21. april Jeg faster og syns det er enkelt og greit. Var relativt bekymret for hvordan det skulle gå, da jeg også kunne bli ganske «hangry». Men det går så mye bedre enn forventet! Mitt spisevindu er mellom 11 og 19, og spiser som regel bare lunsj og middag. Kaffe, te og sitronvann drikkes i fasten. Fungerer veldig bra, og jeg går så langt ned mellom 0,8 og 1,0 kg i uka. Anonymkode: e97f7...b4b 3
AnonymBruker Skrevet 21. april #12 Skrevet 21. april Her funker fasting best. Mye lettere å unngå småspising eller snop ol på kveldene. For etter kl 18 så spiser jeg ikke, enkelt å greit. Er også begrenset hvor mye jeg orker å spise de timene jeg spiser så kaloriene begrenser seg også litt selv der. Jeg ble før uvel av å gå lenge uten mat, nå kan jeg fint gå 18-20 timer uten problem (Går vanligvis 16, men hender jeg ikke rekker å spise akkurat på tiden på jobb ) Synes nå også at det er best å trene før jeg har spist. Gikk ned ca 20 kilo på et år, siste året kun vedlikeholdt, men fortsatt med faste da jeg føler det passer meg fint. I helger/ferer så slipper jeg litt opp og koser meg sammen med familie og venner. Anonymkode: 40498...a8f 3
AnonymBruker Skrevet 21. april #13 Skrevet 21. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): Blir ikke klok av hva som er best når jeg skal ned i vekt. Faste 16 timer eller små måltider hver 3-4 time. Blir forvirret Anonymkode: 02cea...448 Kommer an på hva som gjør at du inntar færrest kalorier det. Ingen magi i fasting, utover mindre sultfølelse etterhvert. Ellers bare at du har mindre tid til å dytte inn kalorier… skal du ha mange små måltider må de jo virkelig være små også da…sånn sett har faste en fordel, hver gang man spiser spiser man mer enn man kanskje tror, så det bare å gange opp antall måltider. Men i praksis er det ingen forskjell, alt avhenger av hva og hvor mye du spiser mot hvor mye du forbrenner… Anonymkode: 50ac8...8f0 1
AnonymBruker Skrevet 21. april #14 Skrevet 21. april Jeg spiser ett større måltid på kvelden i 19-20 tiden, og eventuelt ett lite på dagtid. Fasting fungerer ikke for meg, så jeg spiser på dagtid om jeg blir sulten. Men mange små måltider fungerer heller ikke, jeg foretrekker større middager, og jeg ønsker lage middager uten å måtte telle kalorier, og jeg blir kvalm av masse småspising. Anonymkode: bd947...232
AnonymBruker Skrevet 24. april #15 Skrevet 24. april Hvis du spiser mye karbohydrater så må du nok spise hver tredje time. Spiser du mer proteiner og fett så holder du det meg lengre Anonymkode: c6d43...0ab 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #16 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 19.17): Takk. Da blir det mindre måltider og ofte. Jeg blir sur og irritert når jeg ikke spiser 😅 Anonymkode: 02cea...448 Man blir sur og irritert av å være i et kalloriunderskudd. Det kommer du ikke unna uansett. Anonymkode: 3d2fd...c36 1
AnonymBruker Skrevet 25. april #17 Skrevet 25. april AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 18.30): Blir ikke klok av hva som er best når jeg skal ned i vekt. Faste 16 timer eller små måltider hver 3-4 time. Blir forvirret Anonymkode: 02cea...448 Jeg gjør begge deler - jeg faster 14-16 timer OG spiser hver 3.til 4.time. (Jeg skal ikke ned i vekt da, det er bare mitt spisemønster som er slik) Anonymkode: 4df7f...8c0
AnonymBruker Skrevet 25. april #18 Skrevet 25. april For både vektnedgang og helse, så er faste det beste alternativet. Hvis du blir sur når du spiser ofte, så forteller det meg at du sannsynligvis spiser for mye karbohydrater. Kroppen din reagerer på fallende blodsukker med å gjøre deg i dårlig humør. Hvordan får du mer stabilt blodsukker? Kutte karbohydrater og spise sjeldnere. Vi har kun ett hormon som kan senke blodsukkeret når det trengs (insulin), men vi har mange hormoner som kan øke blodsukkeret når det trengs (glukagon, adrenalin, noradrenalin, kortisol for eksempel). Så kroppen klarer helt fint å produsere blodsukker selv. Man trenger ikke å sende blodsukkeret i en berg-og-dalbane ved å spise karbohydrater. En frisk person som faster har stabilt blodsukker. Hvis man ikke har det, så bør man gå til legen. Anonymkode: 08941...a07 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. april #19 Skrevet 25. april Det er slik at det ikke er en fasit som funker for alle! Du må selv prøve, feile og teste hva som funker for deg. Jeg personlig fungerer godt med å faste 48 timer ett par ganger i måneden, men jeg har en nær venninne som nærmest kapitulerer etter 24 timers faste. Hun må spise flere måltider om dagen. Leste en kommentar en plass en gang som gikk noe ala "Det er rart at vi er så ekstremt opptatt av å finne en universal sannhet som funker for alle de forskjellige kroppene som finnes i verden" Anonymkode: a2d37...5f6 2
AnonymBruker Skrevet 25. april #20 Skrevet 25. april Historisk sett så er ikke vi mennesker laget til å være beitedyr med 4 måltider om dagen PLUSS mellommåltider. Magesystemet får jo aldri pause fra det jevne tilsiget av mat, nå pepres vi av info om å spise så ofte at det ikke er rart at vi er en overvektig befolkning i i-landene. Anonymkode: dd487...23a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå